Direktlänk till inlägg 2 januari 2022

NYÅR-21

Av Ia Weylandt - 2 januari 2022 16:00

 
Så lägger vi ännu en bra vecka bakom oss!
Veckan inleddes ju med Undrbart vinterväder, lagom med snö och inte för kallt, vilket gjorde att vi gått Mysiga promenader varje dag...
 
Hundarna blir extra skuttiga och glada, och dom är rena och fina när man kommer hem...
   
2 gånger under veckan, har vi haft förmånen att kunna träna i Nykvarns fina Hundhall, och med risk för att låta tjatig,

men jäklar som jag njuter av våran timma inne i bubblan😍

Och tjatig, de e jag de🤪 

för Självklart ska det tas selfies varje gång😂

 
observera dock, att denna är tagen i en annan spegel😂🤣😂🤣
   

Ombyte förnöjer😂😂😂

Kom på en rolig idé om en fotoserie på Olsson, för det är ju det tristaste med att träna själv, att jag inte får några foton att ha som minnen...

Så därför ställde jag hindret framför spegeln....


 
Hade kunnat bli häftigt om jag stått närmare, och haft en bättre kamera, som inte bara tar suddiga bilder...
 
Min söta🥰 fina🥰lilla Hicka❤️❤️❤️
 
Tycker ändå bilderna blev lite skoj😁
 
På onsdagen hände något märkligt,,,

Jag skulle åka å handla allt inför NYÅR, och var precis påväg ut till bilen, då min syn plötsligt försvann😱

Det var bara som blixtrande ljus som dansade framför ögonen, vet inte om det kan ha varit en biverkning av cellgifterna, men jag har aldrig varit med om något liknande tidigare.

Fick lite panik, och vågade såklart inte sätta mig i bilen, så istället stängde jag in mig i sovrummet med neddragen rullgardin.

Hela rummet snurrade, och det var som en lång orm i lila och guld åkte omkring framför ögonen på mig,

Det var skitläskigt, men jag somnade tillslut, och när jag vaknade efter 2 timmar, så var allt som vanligt igen, och jag har inte upplevt det efter "peppar""peppar"


När jag vaknade blev jag jättedeppig och ledsen, för det är just sånna här saker som jag tycker är jobbigast,

att jag liksom planerar att göra saker, men sen tar den oinbjudna gästen som härjar i min kropp över, och sätter käppar i hjulet för mig.

Det gör att jag har svårt att våga planera saker med andra..

Och för det planeringsfreak som jag är, så blir det vansinnigt jobbigt😔


Thomas var iallafall snäll och körde mig till affären när han slutat jobba, var rädd för att flimret skulle komma tillbaka, och ville därför inte riskera att sitta bakom ratten...


För vi hade faktiskt planer för NYÅR, även om både vi och våra inbjudna gäster var väl medvetna om att allt berodde på hur jag mådde, och att det hade kunnat komma att ställas in med kort varsel...

Men jag ville såååå väldigt gärna ha lite sällskap, och förberedde för det...


Bla så ägnade jag TIMMAR (nåja) åt att stryka finduken...

Den är typ 1 kilometer (nåja igen)😊 lång, och tar evigheter att få slät...

 
Men det var ganska mysigt att stå där på torsdagskvällen och stryka den, samtidigt som jag kollade en serie på paddan.

Dukade och förberedde så mycket som möjligt under torsdagskvällen.....
 

Själva dagen på nyårsaftonen blev lugn.

Vi pulade lite både inne och ute, och när klockan närmade sig eftermiddag, drog vi ut på en helt ljuvlig fyrhjulingstur med hundarna springandes framför...
 
Det är verkligen skitmysigt att sakta puttra fram på den vackra grusvägen genom skogen.

Började närma oss hemmet, lagom tills solen var påväg ner bakom trädtopparna...
 
Så vackert, ville aldrig att turen skulle ta slut...

Men det gjorde den, och det med hundar lika skitiga som att det såg ut som dom rullat sig i lera....
 
Båda två fick vackert finna sig i att duscha innan dom blev insläppta i huset, där nyskurade nyårsfina vita trägolv glänste.

Båda två verkade njuta av duschen❤️❤️
 

Vi 18-tiden Välkomnade vi Fonzisarna, som kom för att fira in det nya året med oss..

Inledde med som sig bör, att skåla i bubbel 🍾, och äta tillhörande små snittar😋
 
Första gången vi lät våra hundar vara med och umgås.

Och det gick precis som väntat, superbra😍

 

Allt känns så mycket bättre när även hundarna kan vara med, och man slipper hålla på att slussa mellan kompostgaller och olika rum...

Sen satte vi oss till bord, och njöt av god mat och dryck...
 
Jag har svårt dessa tider med smaker och lukter, vilket gör att jag inte tycker det är roligt att laga mat där jag ska sätta smakerna.

Så därför fick Fonzisarna ta hand om varmrätten, medans jag gjorde förrätt och efterrätt, som båda i princip skötte sig själva...

Till förrätt hade jag lagt marinerad mozzarella mellan två tunnbröd, som jag grillade snabbt, och sen la på en bädd av ruccola, tomater, rostade pinjenötter och parmesan, toppad med 2 skivor prosciutto,,,,

Mums, smakade smaskens🤤😋
 
Till varmrätt hade Fru Fonzie dubbelmarinerat fläskfile, och till det åt vi en supergod potatisgratäng och sallad😋
 
Till efterrätt hade jag gjort en vit chokladcheescake, toppat med en gelé av prosecco😋
 
Ganska mätta blev vi🤩 
Timmarna fram till midnatt, ägnade vi oss åt sällskapsspel,,,
    
olika ölsorter, och goda drinkar....

  
Ett roligt spel, där vi spelade på lag,,,
 
Jag och fru Fonzie, vann "lätt" över gubbarna🏆
 
På själva 12-slaget var vi ute i stallet hos Linus, som brukar tycka det är jobbigt när det smäller....

Men iår var det kolugnt, hörde inte så mycket som en endaste liten smällare👌
Hundarna sov sig också genom själva 12-slaget,,,💤💤💤💤
   

Jobbigt att ha hundkompis på sova över😻

 

Innan jag gick å och la mig vid strax efter 1, tog jag en kissväng med hundarna, och jag Älskar verkligen vårt hus.

Jag blir alldeles varm i magen när jag kommer gåendes och ser det på håll💗

 

Jag vaknade superpigg strax efter 7 på nyårsdagen.

Gick upp och gav hundarna mat, och släppte sen ut Linus i hagen.

Han var glad över att få komma ut igen, och sprang och bockade och hade sig som den värsta unghästen..


Gick in och röjde i köket, och dukade också upp en god frulle till våra nattgäster....
 
Sen slappade vi framför TV:n hela förmiddagen och kollade skidor.

Gjorde ett försök att fånga alla 3 hundarna på en och samma bild...

Gick "sådär"😅
 
Gubbarna knåpade ihop en rad till eftermiddagens V75,,,

Älskar Olssons stil när hon umgås med gubbsen😆😂
 
Vinkade HejDå åt Fonzisarna, och resten av nyårsdagen ägnade vi oss åt intensivt slappande,,,

Men det får man göra dagen efter.....

Masade oss dock ut på en härlig skogis innan mörkret föll...

 
Mer snö i skogen än vad vi trodde....

En härlig 90 minuters promenad, med glada skuttiga hundar❤️❤️
 

Thomas och jag skulle ha käkat hummer på kvällen, eftersom det inte blev några på nyår.

Men jag var så vansinnigt sugen på pasta, så Thomas fick sätta i sig 2 humrar själv, vilket han inte hade något emot.

Själv njöt jag av gräddig, kladdig pasta med oxfilé, kantareller och bacon😋

 
Mums 😋 pasta är det Bästa jag vet🤤

 

Söndagen blev lugn den med.

Vi var på Granngården och köpte lite braochha saker inför lillhästens ankomst på onsdag.

Sen fixade vi också iordning i hans box, så nu är vi redo att få hem honom.

 

Ska bli såååååå kul🎈

 

Sen sov jag faktiskt middag ett par timmar...😴

Och sen avslutade vi helgens ljusa timmar med att sticka ut med Fyris en sväng....

 
Denna dag blev det 7 km, med en godispaus😍
 
Nu sitter jag och väntar på att bastun ska bli varm och gosig att krypa in i...

 

Imorgon hade jag sett fram emot att träffa en fin vän för lite träning och babbel i Nykvarns hundhall...

Men tyvärr har hon blivit sjuk, eller känner vissa symtom, och i dessa tider är det ju bara att ställa in vid minsta sjukdomskänning😟

Supertrist, men bättre ta det säkra före det osäkra, jag åker och tränar ändå när det ändå är bokat...

 

Men nu gör vi kväller här på Sjövreten,

jag sitter och förundras över min röda🔴Amaryllis, som i allra högsta grad hade röda blommor, när den blommade första gången..

Därför tycker jag det är högst märklig färg på andra omgångens blommor😱
   
Har aldrig varit med om något liknande.....


Blir spännande att se färgen på den vitas nästa blommor.

 
Det kommer 2 knoppar till på den, jag kommer ha amaryllisar ända fram till påska🙈

 

Men nu Önskar jag ALLA ett

 💥GOTT NYTT ÅR💥

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards