Direktlänk till inlägg 3 april 2022

En vecka med extra allt….

Av Ia Weylandt - 3 april 2022 17:15

 
Tänk ändå, att det nu står April i vår almanacka.

Årets enligt mig, mest Älskade månad💝

Våren som kanske inte ännu i år visat sig riktigt, men man veeet liksom att den är på gång, samtidigt som man har hela härliga sommaren och alla roligheter kvar framför sig🌞


Veckan har väl på det stora hela varit ganska bra, och innehållit mycket...

Min kropp har gjort ondare än vanligt efter förrra veckans cellgifter.

Smärtorna gör så att jag har väldigt svårt att komma till ro, framförallt på kvällarna, sen har jag sånna Djävulusiska svallningar,  så varje kväll har jag gått ut och satt mig,,,

och jösses så fina himlar jag fått uppleva🌅

Inga norrsken dock, vilket vara och varannan verkar se nuförtiden,,, men Magiskt himmel i rosa är inte helt fel det heller.....💓💗💓💗
   
Måndagen inleddes med att jag och hundarna knallade 3 km i Mariefreds fina löparslinga....

Underlaget där är verkligen påkostat, och magiskt att gå på....
 
Dessutom, finns där brevid en stor (nåja) äng, som det går alldeles utmärkt att träna framåtsändande på....
 
Och nu är lilla rara Frk Olsson anmäld till tävling😱

så därför tar jag varje tillfälle i akt att träna, träna, träna...
 
Skiter det sig på tävling, vill jag Aldrig känna vare sig för mig eller min hunds skull att vi inte tränat och gjort det vi kunnat för att komma så väl förberedda som möjligt...

Och det lilla Hickebarnet känns verkligen superfin på lydnaden.

Nu har vi 3 veckor på oss, att träna, träna, träna, och sen träna lite mera😅😎


På tisdagen hade vi hovslagaren på besök.

Och det gör mig lite lätt stressad 😰

För helt förståligt, så kan han inte säga en exakt tid som han kommer, utan det blir lite mellan typ 11-14 beroende på hur det går på gårdarna som han besöker innan...

Flyter allt på, så kommer han vid 11-tiden, men stöter han på problem, vilket man aldrig kan veta innan om man gör i och med att det är djur vi håller på med,,, så kan det bli senare...

 

Men som sagt, mig stressar det något oerhört, iom att min Aspergershjärna 🧠 vill ha full kontroll över dagens planering...

Bara gilla läget😎

Men det gör ju så att jag vill hålla mig nära hemma, för oftast hör han av sig, och säger,,,

- är hos er om 20 minuter⏰


Så jag och hundarna höll oss i skogen nära hemma hela förmiddagen....

 
Och vem klagar egentligen,,?????
Älskar ju att cruisa runt i min magiska skog....
 
Och sen strax innan 12, dök han upp,,,

och både Linus och Waijtiiii, skötte sig Mycket bra👏⭐️👏⭐️👏⭐️👏
 
Med hästarnas fötter fina, drog jag och husbonden tillsammans med våra Älskade hundar till Bästa hundhallen i Nykvarn för lite lydelse.....

Och en liten selfie såklart😅😅😅

 
Glock, som nu "vilat" sig i form, var heeeeeelt jäkla sjövild....

Som synes, så går benen verkligen i kors på honom (ögonen likaså👀
 
Det blev till att låta dom springa av sig en stund till....
 

Och efter ca 10 minuters konstant kutande, headbangandes med bollen, så kunde Thomas plocka ihop honom och få till något slags fritt följ....
 

Och det tog sig till slut, och han såg Mycket fin ut❤️❤️❤️❤️
 
Olsson, hon ser Alltid fin ut⭐️⭐️⭐️
Hon är ingen hund som hetsar upp sig i första taget❤️❤️❤️
Otroligt välbalanserad och Fin,,,,

Jag ÄLSKAR henne❤️⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️
 
Nöter på med lilla stegen för henne, men märkte när vi kollade den innan, att ett steg var helt löst, och att skruven trillat ut, och låg brevid på marken....
 
Som tur är "Thompa alltid redo🤠"

så fram med multinyckeln för att skruva fast plankan igen...
   
Så med fast mark under fötterna, fick Frollan traska fram och tillbaka ett par gånger....
       
Underbara Älskade lilla hund,,,

ska bli spännande när det snart är dags att introducera henne för den STOOOORA stegen😱

Då kommer jag blunda🙈


Onsdagen blev nästan en exakt repris på tisdagen, för då skulle fårklipparen komma, och det är ju lika svårt för henne att säga en exakt tid....

När det gäller fåren, så gäller det ju också att ha en jäkla koll på väderleksprognosen för att veta när det är dags att ta in dom.

Är dom blöta, går dom inte att klippa,,, och med den gångna veckans aprilväder så blev det en anings stressande, för jag vill heller inte ta in dom för tidigt...


Men aphuh😰det gick bra...

Även denna dag höll vi oss i närheten på förmiddagen...
 
Men istället för skogen, blev det kohagen, vilket är precis lika mysigt det också❤️
 
Och tanterna fick vi in i tid, och dom var torra och fina....
 
åsså blir jag lika jäkla impad av fårklipparen varje gång...
 
Swisch🚀🌪🚀🌪🚀 säger det bara, så är alla 12 tanterna vårfriserade och klara...

   
Efteråt fick Glock hjälpa till att valla hem dom till vinterhagen igen...

Nöjd och glad liten BC-pojk❤️
 


Torsdagen ägnades till stor del åt att handla, städa, fixa och packa inför fredagen äventyr.

Sen jag slutade på Swedish Match för snart 3 år sedan, så var det länge sen jag fick packa en liten resväska för nöjes skull (sjukhusbesök räknas inte😤)
 

På eftermiddagen kom Fonzisarna över på fika och genomgång av hund och gårdsvakteriet...

 
För vi hade sån jäkla tur, så att dom erbjöd sig att sova över här hos oss medans vi var borta och passa alla djuren.

Kunde ju liksom inte bli bättre, och jag kände mig trygg med att det iallafall inte skulle gå någon nöd på Glock, som var som ett plåster på fru Fonzie under hela torsdagskvällen....
 

Men likt förbannat, så vaknade jag på fredagsmorgonen, med ångesten från hell, över att vi skulle lämna hundarna.

Jag ville barabställa in och skita i resan, men Thomas övertygade...

Och det är jag ju såklart såhär i efterhand glad för🤩

Men jag ville ju iallafall göra allt för att lämna våra älskade hundar med gott samvete.


Så vi gick en 90 minuters prommis .....
 
Och jäklar som dom rör sig på dom öppna ytorna....
 
springer konstant.....
 
Direkt från prommisen, drog vi till Nykvarns fina Hundhall, för en timmas lydnad och lek....

 
och en selfie såklart🥸
    
Och sen var det då bara då dags att bege oss mot hufvudstaden och kryssningen som jag sett fram emot så, men nu helst bara ville skita i 💩 

 

Meeeeen så glad att Thompa övertygade...

För sååå bra som vi haft det, detta var verkligen vår grej, och något vi med all säkerhet kommer göra igen...


Och jäklar så smidigt...

Jag hade bokat plats på båten för bilen, vilket gjorde att vi kom upp till Stadsgårdskajen i god tid,

checkade in oss och bilen à la typ Mc Donalds drive thru,,,,

lämnade bilen på bildäck, och tog hissen raka vägen därifrån upp till 10:e våningen där vi hade vår hytt.

Hej Hej Hytti!

 
Båten gick 17.30, men vi skulle inte äta förens 19.30, så vi duschade, drack lite gott, käkade lite snacks, och kollade på den fantastiska utsikten över vår vackra hufvudstad....
 
Såååå jäkla mys, så redan där var jag liksom "hemma" över konceptet....
 
Sen innan middagen hann vi med varsin dricka i baren.

Jag som är lite kinkig när det kommer till rosé, drack en jättegod sådan, och bra nog kunde man köpa med sig flaskor av den sorten hem👏
 
Så jäkla kul, mysigt och underhållande att sitta där och titta på alla möjliga sorters människor...
 
Jag trodde innan att vi typ skulle vara äldst på båten, men vi smälte in riktigt bra🤠
 
och sen, sen, sen käkade vi smörgåsbord😋

och jag vet att många tycker det är snuskigt, slabbigt och ofräscht...

Men jag ÄLSKAR det 🥰 

Älskar att få plocka det jag vill, smaka av på allt, ta om det som var gott.

Nu dessutom pga av tidigare pandemi 😷 så var upplägget lite annorlunda, maten var liksom upplags i små skålar och glas....
 

Så jäkla fräscht, och sååååååå jäkla gott🤤

Nu kom jag tyvärr aldrig längre än till dom kalla förrätterna innan jag blev proppmätt...

Men då var också magen full av bara goda skaldjur och mycket lax....
 
Den buffén äter jag gärna igen....

Men mätta nöjda magar strosade vi vidare till danssalongen.

Där drack jag en Irish Coffie, och Thompa tog en vodka redbull....
 
Samtidigt som bandet STÖLDGODS spelade härliga gamla låtar som man kunde sjunga med i...
 
Inte lika bra föll KALIFFA oss i smaken...
 
Det var väl då åldern tog ut sin rätt, för HipHop eller rap, eller vaddetnuvar,,, va inte riktigt vår grej...
 
Så vi gick vidare och hamnade i en bar där trubadurers underhöll med gamla dängor som 34:an etc...

Och där trivdes vi som fiskarna i havet och blev kvar sipprandes på prosecco tills klockan passerat 02.30😱
 
Herreminge, säger jag bara,,, minns faktiskt inte hur ihelsefyr vi tog oss tillbaka till hytti där på natten, tyckte det var svårt att hitta när jag var nykter🙈

Men en riktigt trevlig och rolig kväll hade vi....


Kanske inte riktigt lika roligt att vakna på lördagsmorgonen, och vi höll faktiskt på att missa frukosten.

Jag bara "råkade" vakna till och kolla klockan, och då var den 08.45, och jag hade bokat frukost kl 09.00

Jösses, likt 2 brandsoldater for vi ur sängarna, hoppade i kläderna, och kom med andan i halsarna ändå i tid för att avnjuta en inte så jättegod frukost..

 

Men tror ärligt talat inte det var frullens fel, utan skyller mer på gårdagens lite för stora alkoholintag.

Det som smakade bäst på frukosten var det iskalla vattnet😩det slank ner ganska så många glas....

 

Sen gick vi raka vägen tillbaka till Hytti och låg och halvsov hela vägen hem.

Jag var så jäkla bakis, så jag mäktade inte ens med att gå ner och få massage, som jag bokat till kl 11.00

Kände att jag inte kunde ligga på mage utan att få spykänslor...🤮

 

Men det va ganska mysigt det med, inte så ofta man unnar sig en heldag i sängen...

Skönt nog så kunde jag också koppla av hundarna,,, fick täta rapporter och bilder under kvällen och dagen från hundvakterna att allt var bra...

   
Såklart släpade vi oss ner en sväng till Taxfreen för lite shopping...

Bla så kände lyckan inga gränser när jag till min stora förtjusning hittade 1 LITER Fireball😆😍

 

Visste inte att det fanns så stora flaskor, nu klarar jag mig resten av året😎 

 

Båten anlände till Stadsgårdkajen redan klockan 14.30,


och återigen, sååååå smidigt att ha bilen parkerad ombord...

För,det var bara att ta sin lilla pirra med fyra kartonger öl, och resten av bagaget, hoppa in i hissen, åka ner till parkeringsdäcket, och sen in med allt i bilen.

Inget onödigt kånkande här inte....

Och sen, trots lite trassel att ta sig ut på E4:an södergående, så var det superskönt att vi var hemma på Sjövreten redan vid 15.30

På så vis fick vi ju njuta av en lördagskväll hemma.

Men först var det bara att dra på sig bonnakläderna och gå ut och pyssla om hästar och får.

 

Ganska långt från gårdagens Glam med rena kläder och ett glas rosé...🤪


Hundarna kändes ganska nöjda efter att ha haft Fonzie på sova över, dom slocknade ganska snart då vi tacksamt vinkat adjö till våra fina hund/gårdvakter...

 

Vi slocknade också ganska tidigt på lördagskvällen.😴😴

Vi käkade det som jag kallar för "grismat"

Det är lövbiff, pommes, vitlökssmör och beasås, som man liksom mojsar ihop som en flottig sörja och skyfflar in i munnen...

Bättre bakismat finns inte🤗

 

Vaknade således ganska pigga, men framförallt nyktra imorse😎

Och efter att ha ätit en god frukost, drog vi ut i skogen för ett rapportpass med lilla fina Frk O😍

Glock får finna sig i fortsatt vila från just sånna aktiviteter.

Nu går vi normala promenader med honom, och kör lite lätt lydnad, men rapport och uppletande får vänta lite till...


Olsson förbereds på A-stationen....

 
Och sååååå bra som hon springer⭐️👏⭐️👏⭐️👏

Körde 800+300+150

Och hon går iväg och kommer in i full fart🚀🚀
 
Vi båda hade ett litet startgnäll på första respektive skick, så testade en ny grej inför andra, och då var gick hon iväg utan att pysa över....

Tror på mera mängdträning framöver, och hoppas det ska dämpa förväntningarna lite...

I övrigt är hon väldigt lugn och fin på stationerna, och framföringarna i sig är en dröm😍
 
När Frollan tränat klart, stoppade vi in henne i bilen, och gick en egen prommis med Glock.

Snacka om att han Älskade att få stå i ensamt fokus från oss båda...

 

Hem och gav hundarna lunch, och ägnade deras eftermatenvila till att pyssla om hästarna, och strosa runt lite med dom bara inne på gården...
 
Det börjar komma upp ljuvliga gröna grästovor lite här och var, som dom girig tuggar i sig...

 
Sen hade jag ju bestämt mig för att köra lydnad,,,

men ibland infinner sig inte riktigt suget, och denna dag var en sådan, så jag helst bara velat skita i det....

Men se då plockar jag fram dom 10 budorden, där framförallt dom fyra första etsat sig fast i min skalle,,,

 
Så med dom orden ringandes i skallen, tog vi oss ut på lydnadsplanen, jag och fina Frk O....

Och det ÄR ju så kul när man väl är där.....🎈

Körde igenom alla högremomenten, med mest fokus på framåtsändandet, och säger bara att,,,,

går hon så bra som hon gjorde idag,,, så är vi i hamn❤️
 
Men sen ska allt funka på en och samma dag också🍀

Men det blev ett bra pass⭐️

 

Nu ska jag ställa mig och skapa varsin plankstek till Thompa och mig själv,😋

mums ska bli gott....

Har inte jättemycket planer inbokat i veckan som kommer förutom till helgen...

Då drar Thompa iväg på skyddsdomarkonfernas i Norrköping i dagarna 2, och eftersom jag inte gärna vill spendera en hel helg ensam och allena, så har jag styrt upp med lite roliga människor att träna hund och umgås med...

Har inga problem med ensamna kvällar, dom ska jag ägna åt matlagning....

 

Så med det, är det väl dags att Tacka för veckan som gått....

Hoppas nästa blir fin också💝
 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards