Direktlänk till inlägg 4 augusti 2022

Öland 2022 del 1

Av Ia Weylandt - 4 augusti 2022 18:00

 
Åååå, va jag njuter och mår bra här på Öland😍

Jag nyper mig själv i armen flera gånger om dagen, som en påminnelse om att verkligen leva och njuta av nuet.

 

På söndagen, medans vi fortfarande var i Kalmar, så gick vi upp och körde lydnad med båda på dom fina planerna.

 
 
Sen åkte vi och handlade mat för nästan 2 veckor framåt.

Åkte tillbaka till Hobbe, packade in allt, och käkade frukost.

Och sen fick hundarna varsitt lydnadspass till och rastades innan det var dags att köra över bron...
 
Alltså det är så jäkla läskigt när man börjar närma sig den högsta knixen på bron, och det bara går uppför och uppför....
 
Men faktum är att jag iår, för första gången vågade titta hela vägen, även fast jag trodde flera gånger att jag skulle kräkas...

Vågade tom fota när vi var högst upp🙈
 
Men nog tusan är det skönt när det bär neråt igen, och sista kilometern är ju platt och lågt, så då är det vackert att titta ut...
 
Anländer till Sonjas Camping på Norra Öland vid 14-tiden och installerar Hobbe på samma plats som vi haft dom senaste 4:a åren.

Tack och Lov för silverduken, för det var ruskigt varmt😰
 
Vi var först på plats i vårt sällskap, och han äta middag innan Göteborgarna dök upp.

Och som Alltid första kvällen på Öland, så äts det hummer och rökta räkor som sköljs ner med en iskall Prosecco.
   
SKÅL TAMEJFAAN🥂
 
Sen blev jag så vansinnigt trött, så jag hann precis gå och lägga mig när våra vänner från Götelaborg anlände.

Men Thompa småsnackade med dom en stund...

 

Vaknade på måndagsmorgonen, med den där härliga känslan av att vara på ett av dom härligaste platserna på jorden, och veta att man har massor med härliga dagar framför sig...

Och dom här första dagarna, har verkligen varit dagar helt i min smak med hundträning från morgon till kväll.

 

Började måndagen med att åka upp till dom vackra Trollskogarna längst upp i norr.

Där inledde vi med att gå en supermysig promenad..

 
Alltså det är så vackert där i skogarna, så jag hissnar av Lycka bara att få gå där,,,,,,
 

Sen körde vi ett rapportpass med Olsson och Lyx...
   
Olsson gick som 1:a på första och andra skicket,, och gjorde det galant⭐️
Lyxan skötte sig också som den ⭐️ hon är....

 

Sedan var det Dantes tur att få ett spår....
 
Och Glock fick ett 400 meters frispår...
 
Dante och Glock skötte sig också mycket bra⭐️⭐️
Dags för en något sen lunch, tror klockan hann bli närmare 14 innan det blev tid för lite käk.
 
När vi och hundarna vilat en stund på maten, blev det uppletande i motiverande korridorer...

 

Lyx⭐️
   
Olsson⭐️
 
Fina Hickan letade så bra🤩
   
Dante⭐️
   
Och sist, och även minst Sheriffen⭐️
   

Vilka duktiga hundar, och kul för oss med en ny motiverande övning, som vi absolut kommer att göra fler gånger... 

 

Tror klockan hann passera 16 innan vi var tillbaka på campingen igen med en sån nöjdhetskänsla i hela kroppen efter en hel dag ute.

 

På campingen hade även våra vänner från Norrköping dykt upp, och Glock hälsade glatt på Mr Jetson.

 

Klockan 19.00 åt vi gemensamhetsmiddag tillsammans, och inledde med att skåla i Champagne 🍾 bara för att vi har det så bra liksom😃
 
Fru Lyx🥰
 
Fru Riva🥰
 

 


Tisdagen började med att Thompa och jag drog i förväg upp till Trollskogarna, och Thomas knallade ut ett 600 meters frispår till Glock...

 
HejDå husse
 
Sheriffen tittade länge efter sin husse...
 
Man ser ju ganska långt i dessa Fantastiska skogar...
   
Glock sprang jättefint och bra i sträckan...

 

Sen kom resten, och denna dag började vi med uppletande.

Tyvärr ingen bild på mig och Hickan, för Thomas ville inte köra Glock, så han gick ut och gick med honom medans vi andra körde.

Men Hickan började i den tävlingsmässiga rutan med 6 föremål, och letade sååååå jäkla bra så jag blev nästan tårögd.

Ska väl tillägga att det var väldigt gynnsamma vindar, och att hon hela tiden hamnade rätt i vinden, och fick in föremålen med lätthet⭐️⭐️⭐️

Dom andra hundarna skötte sig också Super👌
Dante⭐️
 

Lyx⭐️
 

Jetson⭐️
 

Riva⭐️
 
Sen blev det lunchpaus även denna dag😁
 

Och sen gjorde vi en superrolig frispårsövning med Olsson, Lyx och Riva.

Gubbarna traskade på led ut på ett spår medans hundarna tittade på...
 

Sen släppte vi hundarna en och en att frispåra upp sina hussar.

Sen tog vi tjejer vårt pick och pack, och gick utefter vägen upp till hussar och hundar.
 

Därifrån knallade hussarna iväg ut på ännu ett spår, och sen släppte vi hundarna efter...
 

Vi tjejer knallade återigen efter....
 

Glada gubbar i skogen, knallade iväg på ett tredje spår.
 

Vi gjorde tre spår för att alla 3 hundarna skulle få gå först varsin gång.

Riva gick som etta på första, Olsson på andra, och Lyx på tredje.

Tjejligan sitter och väntar på att få släppa på det tredje spåret...
 
Men se, det tredje blev lite för svårt för Riva och Olsson.

Rutinerade Lyx löste det galant, men båda ungtupparna fick problem.

Tror ärligt talat att bensinen i skallen tog slut på Olsson, för hon drog iväg som en galning, tog första vänstervinkeln fint, och sen var det bara raksträcka in till husse, men där måste hon ha hamnat i nån slags böj, för hon hamnade tillbaka hos mig, fast hon kom in helt snett, och såg oss inte, utan såg väldigt förvånad ut när jag kallade på henne.

 

Och först blir man ju lite konfunderad, och undrar va faan hände?
Dom två första spåren var kortare, men mera tekniska, och dom gick ju galant, medans det sista var längre men något lättare, men tror som sagt att hon helt enkelt blev för trött i huvudet.....

 

Denna dag hann klockan bli 17.00 när vi nöjda och glada återvände till campingen.

Käkade även denna kväll en god middag tillsammans...

     

Så blev det plötsligt onsdag....

Fru Lyx skulle ha ett jobbmöte på fm, så vi andra stannade på campingen och körde lydnad på campingens fotbollsplan...

 

Sheriffen såg så fin ut🤩

   
Det var väldigt varmt, så det gick åt mycket vatten.
   
Fina unga duktiga Riva🤩det kommer att bli bra det där...
 
Världens Bästa Olsson
 
Jag fick goda råd, tips och trix av Mr Dante angående att Olsson kampar så med tungen...
   

En rolig och bra övning som ska bli roligt att jobba vidare med...

 
Thomas kommenderade fina Dante i ett skall
 
Fina Duktiga Jetson 
 
Och eftersom fru Lyx satt i möte, så fick hon gå lite lydnad med husse.

Såg sååå jäkla fint ut...
 
När vi var klara kom Mr Jetson med kaffe och kaka som vi smaskade på i skuggan.
   
Vid 13-tiden hade fru Lyx jobbat klart, så då åkte vi alla upp till Byxelkrok för en sen, men suveränt god lunch.

 
Jag åt en sallad med chèvre och rödbeta som var så rejäl så bara hälften fick plats i magen...
 
Med lätt magkoma, drog vi till skogs för att köra rapport och spår.

Vi bestämde oss för att köra både Olsson och Glock denna dag...
 
Team Lyx
 
Team Riva.
 
The Frolssons😂😂
 
Perfekt att vara fyra hundar, alla fick gå först på varsitt skick...

Glock gick först på första⭐️


Och Olsson gick som 1:a på tredje..
    
Alla fyra hundarna skötte sig helt jäkla magiskt, och sprang på ganska så jämna tider.

Glock var tom snabbare än Olsson från A-C, men då vimsade sOlsson ganska mycket i förlängningen och slog fram och tillbaka...

Det kommer bli mycket frispår framöver för Frollans del...

 

Magisk utsikt på D-stationen, där tyvärr batteriet i mobilen tog slut innan hundarna kommit in,,, men vi lär hamna där fler gånger i år...
 
Med nöjda rapporthundar fick pojkarna som var kvar i bilen varsitt spår efteråt.

Jetson,,,

 
Dante...
 
På vägen tillbaka stannade vi till på en strand där det aldrig brukar vara så mycket människor och därför är bra att bada med hundarna...

Och man kan väl inte påstå att det var trångt 😜
 
Däremot blåste det väldigt höga vågor, så ingen ville släppa i sin hund, men en annan gång....
 
Denna kväll hann klockan bli 19.00 innan vi var hemma igen, så det blev en ganska sen middag...

Men det gör ingenting, för vi har SEMESTER☀️
 


Och dessutom hade vi bestämt att hundarna ( och vi) skulle få en vilodag på torsdagen, som skulle bli väldigt varm.

Så vi sov till nio, sen tog jag en timmas promenad med hundarna runt campingen.

 

Käkade frukost vid 10.30, och sen slappade vi utanför Hobbe i ett par timmar.

Jag satt och läste och bara mös.

Tog en tur ner till hundbadet här på campingen och lät hundarna svalka sig.

 
Det är tyvärr knökfullt med hundar på hundbadet så det går inte att ha dom lösa...

Men dom var ganska nöjda med att bara då simma runt runt, även om det var i koppel.
 
Sen gick vi upp och bara mös utanför Hobbe igen.

Jag sov också middag en stund.

Jag sitter jag och skriver, dricker ett glas rosé och käkar jordgubbar...
   
Hur bra får man ha det?

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards