Direktlänk till inlägg 13 augusti 2022

Öland 2022 del 3

Av Ia Weylandt - 13 augusti 2022 17:45

     
Tänk att 2 veckor kan gå så förbaskat fort💨💨💨

Vi har haft det så jäkla härligt, och jag har levt som i en bubbla och mått så inibengen bra från det jag slagit upp ögonen på morgonen, tills dom har stängts på kvällen...


Tisdagen bjöd på rapport för Olsson, och jäklar som hon imponerade på oss⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Gjorde en grundsträcka på 500 meter, sen en 300 meters förlängning, för att sen ytterligare förlänga med 800meter.

En inte helt lätt sista förlängning, och Olsson skulle gå som första hund från A-D.

HJÄLP va nervös jag var när jag skickade, och vilken skön känsla när jag hörde att hon var inne..

PHU😅tänk att drygt 3 minuter, hon sprang på 3,16, kan kännas som en evighet när man nervöst står där och väntar...
 
Det var ett styrkebesked av henne, såååååå jäkla duktig😍


D- stationen låg precis vid havet, så istället för att ekipagen gick tillbaka till A, så tog vi på A-stationen bilarna ut till D och mötte upp så att hundarna skulle kunna bada.

Vägen till havet är så otroligt vacker, som att åka i en vacker trädtunnel....

 
Men innan någon fick bada, åt vi såklart lunch.

Glock hade vilodag från skogsarbetet, så han fick vara med vid lunchen istället...
   
Men sen jäklar blev det bada av för dom som ville...

Jag ville först, men sen när jag kände på vattnet, så ångrade jag mig...

Men gudars så härligt vi hade det på den tomma, och nästan oändligt långa stranden...
     

Thompa gick ut i vattnet, och doppade sig till slut.
 

Sen fick hundarna simma fram och tillbaka mellan oss både länge och väl...
 

Dante och Lyx simmade också tillsammans med sin husse.
 

Sen åkte vi hem och gjorde oss fina inför kvällens middag på Lammet&Grisen.

Taxin skulle hämta oss 18.15, så vi hann med en liten GT inne hos oss innan vi for.

 

Anlände till den vackra restaurangen vid 18.30
 

Vi hade bokat bord till 19.30, men nästan det mysigaste av allt, är att komma tidigare och ta en drink uppe på takterrassen, med hissnande vacker utsikt över vad som ser ut som en savann.

Man nästan väntar på att det ska komma lejon, noshörningar och giraffer...
 

Jag tog en supergod drink, den röda, med vattenmelonlikör, passionfruktslikör och passionsfruktjuice...

Mumma😋🍹

Thompa tog en mojito...
 
 

Sen gick vi in och fyllde magarna med så mycket mat, så dom dom stod i 118 hörn typ...
    
Men jäklar va gott det var, jag år Massor med lammfilé, lammrostbiff och revbensspjäll....

Jag tycker ju inte att kött är det godaste som finns, men det är liksom ändå värt det, för det är så jädrans mysigt...
 
Avslutade en god middag med en mycket god Irish Coffie🤤
 

Sen blev vi hämtade med Taxin klockan 22.00, så det blev inte så hiskeligt sent.

Och det var ju skönt dagen efter🤪 

 

För på onsdagen väntade lite hundträning igen😆

Inledde med att trampa ut varsitt spår till Glock och Olsson, och gick sen en härlig promenad med glada skuttiga hundar....

 
Glock som vanligt, leker med dom små pinnarna....
   
Och Olsson vill inte vara sämre...
 
Sen körde jag ett uppletande med Olsson...
 
3 motiverande korridorer...
 
Och hon skötte sig Super⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Sen släpptes RIva på sitt spår....
 
Och sen Knocke, och vilka jäkla upptag han gjort under dessa dagar...

Helt Magisk⭐️
 
Och superfint spårade han...
 
Och sen Ollibompas tur...
 
Med tanke på hur hon (inte) tog upp spåret sist, då det bara blev spring, så valde jag att göra direktpåsläpp denna dag...
 
Och nu kom hon iväg superfint, och spårade jättebra😍
 
Jag missade återigen Jetsons upptag, men lyckades fånga dom på bild efter spåret😁
 
Och han är allt bra snygg den där Mixalex Jetson😍
 
Och sen åt vi lunch, vi har verkligen inte svultit ihjäl denna semester😅
   
Och sen åkte vi ner till havet och lät hundarna simma....
 

Det blåste lite motvind, så hundarna fick verkligen kämpa....


 

Kändes som att det blev ett väldigt bra fyspass....
       

Riva och hennes matte badade också....
 
Åsså bar det av hemåt campingen för sista natten med gänget😥

Under torsdagen skulle både Team Lyx, och Team Riva lämna ön, och vi skulle bli ensamna kvar☹️

Därför utnyttjade vi onsdagskvällen till Max...

Vi snacksade 😋

 

Vi umgicks....
 
Och vi mös....

Frallan och Dante hånglades💋

    
Vi käkade en SuperDuper God ceasarsallad....
 
Och sen satt vi uppe halva natten och söööög ut det sista av 2022 års Ölandstripp.....
   


Och sen på torsdagsmorgonen var det dags för våra fina vänner att packa ihop och bege sig hemåt.

Och jag ljuger inte, när jag säger att jag grät en skvätt när jag såg deras förtält tas ner och packas ihop😟

Tidigare år har det varit Thompa och jag som lämnat först, och det har på något vis känts lättare än att se dom andra lämna......

 

Men Thompa och jag hade bestämt oss för att vi skulle vara lite kulturella under torsdagen när dom andra drog...

Inledde med att åka till Borgholms slott....

 

Knallade runt lite,,,
 
Kollade en hisnande vacker utsikt, som inte gör sig rättvis på bild...
 
For vidare ner till Solliden i hopp om att få se en glimt av kungafamiljen.... 🤴 
 
Dom fick vi inte se,,, men det blev en mysig prommis....
 
For vidare in till Borgholm, och gick en prommis i den lilla fina staden....
 
Tog också en tur nere i hamnen, men den blev ganska stökig, för Olsson ville bara bada.....
 
Satte oss på en mysig uteservering och käkade lunch....
 
Thompa tog en öl i solen....
 
Hundarna sköter sig såååå jäkla bra,,, blir så stolt över dom när dom helt ignorerar människor och andra hundar som passerar....
 
Åt varsin kebebtallrik som var helt OK.

 

Har ätit på den restaurangen förut, och då var maten ett snäpp vassare, så inga fler besök där...

Men det var trevligt, och jag uppskattar verkligen att det första servitören frågade var om vi ville ha vatten till hundarna...

Och när vi svarade ja, så kom han ut med varsin skål åt dom😍

   
Efter diverse inhandlingar på ICA och Systembolaget, så tog vi kustvägen hem....

 

Och kära nån en sån njutning det var...

Nu kommer det bildbombas, men det var en sån vacker väg,,, så jag nästan dog lite grann...

   
Vi var tvungna att ställa bilen, kliva ur och bara njuta av utsikten....
   

Passerade också det allra vackraste Allvaret....
   
Där kunde vi liksom bara gå och gå och gå....

 

Och det gjorde vi också.....
 
Vi bara gick, och gick, och gick.....

 
Och hundarna skuttade och for....
 
Det var en Magisk promenad✨💫✨
 
For sen vidare norrut mot Löttorp.

Stannde på ett glasscafe för vi var sugna på lite glass...🍦

Å kära göstanes som vårt glassug blev tillfredsställt🥴

 

Återigen, den enormt fina servicen att hundarna genast vi satte oss till bords fick en skål med vatten👌

 
Och sen kom våra glassar in, och Ja,,, vi blev mätta😂
 
Thompa åt en med jordgubbar och geléhallon och lite annat typ....
 
Min bestod av chokladglass, vaniljglass, kolasås, nougatsås, marsmellows, kaksmulor och grädde...
 
Alltså, vi orkade inte ens äta upp hälften....

Men desto gladare blev hundarna😅
   
Kommer hem till en ekande tom camping, och blev lite vemodig igen..

Fy fasiken vilka Underbara dagar vi haft❣️

 
Men vi fick ändå en supermysig kväll.

Började med att titta i efterhand på hoppningen från VM.

Läskigt spännande...
 
Tog en fin prommis i dom vackra omgivningarna på campingen...
   
Var ju inte jättehungriga på kvällen, men grillade på lite scampi som smakade smaskens😋

Och sen satt vi uppe jättelänge och bara mös och snackade, utan en endaste tid att passa....
   

Fredagen bjöd på den hittils varmaste dagen.

Som mest stod termometern på 35˚☀️☀️☀️☀️☀️
Så vi tog en riktig slappardag, lämnade aldrig ens campingen...

Gick en ganska lång morgonprommis, och redan då var det varmt, men vi höll oss i skogen..

 
Efter frukosten fick hundarna varsitt kort lydnadspass...
 
Lyxigt att kunna köra lydnad alldeles utanför husvagnen....
 
Det blev 3 vändor ner till badet på campingen...
     
Och tänk att vi fick lunch även denna dag...

Gott med sallad i skuggan utanför Hobbe...
 
Däremellan har vi bara slappat.

Läst lite, kollat serier och även sovit en stund....
 
Verkligen känt semesterkänslan utan några som helst måsten....

 

Man märker verkligen på stranden att Öland och campingen börjar avfolkas, för annars brukar det vara knökfullt på hundbadet, men denna dag var det glest, och det är mest småhundar där som inte verkar gilla att bada...
 
Men det gör våra, massor av simning blev det.....

  

Satt sen och mös utanför Hobbe tills klockan blev 21.00

Då gick vi in och såg det Fantastiska Svenska hopla ta VM-GULD 🥇🥇🥇🥇

Knocke han bara mös...

   

Åsså lördag då, sista dagen på denna Fantastiska Ö...

För sista gången detta år åkte vi upp till dom vackraste av skogar.

 
Där började vi med att köra lite lydnad...

Olsson i en inkallning...
 
Olsson framåtsändande....
 
Glock apporterar fint..
 
Olsson och jag tränar apportering på vårt nya vis,,, gäller för mig att vara snabb så hon inte hugger fingrarna av mig.
 
Sen tog vi en promenad och plockade massor av björnbär...😋

 

 

For vidare in till Byxelkrok, där vi tog en prommis bland dom mysiga bodarna.
 
Sen skulle vi käka lunch, men hittade ingen bra uteservering att sitta på.

Dom skuggiga platserna som fanns var alla upptagna, och att sätta sig mitt i solen med hundarna var inte aktuellt...

Hittade en restaurang som var helt folktom, inte en enda gäst, och då undrar man ju vad det är för fel på maten där?
Men eftersom hundarnas välmående alltid går först, så tog vi chansen,,,,

och det ångrar vi inte....

 
För för det första, vilken jäkla service vi fick, det var ju liksom bara vi där😅

Och precis som överallt annars där vi har varit, så såg personalen till att hundarna fick något att dricka, innan vi fick det👍
 
Fina Fina Olsson..
 
Thomas tycker det är kul att få vara med på bild där han för en gångs skull inte dricker Sofiero😂😂😂
 
Och sen kom pizzorna in, och det är tamejfaaaan bland dom godaste pizzor vi båda någonsin ätit⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Tunna spröda bottnar och rikligt med topping.

Jag åt med salami och vitlök, och Thomas åt med oxfilé, fläskfile och bearnaisesås.

Och det var mycket, och framförallt väldigt bra kött på hans.
 


Sällan vi får i oss en hel pizza var, men dessa pizzor var liksom så "lätta" på något vis, svårt att förklara, men många gånger efter att jag har ätit pizza, så blir jag så äckligt mätt, så jag vill bara spy, men efter denna var jag behagligt mätt, och det var inte det att dom var små...

 
Jättemysigt, och jättegott, Restaurang Alissa kommer vi besöka igen...👌

 

Efter lunchen åkte vi tillbaka till Trollskogen och körde 2 frispår var med Hickan och Sheriffen...

 
Det var 2 ganska korta, men lite kluriga spår.

Dom fick gånförst varsin gång, och båda klarade dom av det galant⭐️⭐️
   
Och sen dags för årets sista Ölandsbad😥

 
Åååå, denna härliga, milslånga sandstrand, som vi denna dag hade helt för oss själva...

    
Och plötsligt vet jag inte vad som hände, för helt från ingenstans hör jag mig själv säga att jag ska nog tamejtusan ta och bada...
 
Och det gjorde jag också😱

Det är något alldeles speciellt och underbart att simma brevid sin hund...

Det är Magiskt✨💫✨💫
 

Tillbaka på campingen fick båda hundarna sig en rejäl schamponering i campingens hunddusch...
   


Nu ligger dom väldoftande och fluffiga i solen utanför Hobbe och torkar...

Själva sitter vi bara och njuter av tystnaden och lugnet.

I morgon tar vi vårt picknick pack och far hem till Sjövreten igen.

Thomas som har semester tills på onsdag, sa att vi kan ju stanna nån dag till om vi vill, och det kändes såklart frestande.

Samtidigt ska det bli lite skönt att komma hem också, är ju bara hemma i 9 dagar, sen hänger vi på Hobbe igen och drar till Leksand.

 

Tusen Tack Team Dante/Lyx och Team Riva/Jetson för en helt Magisk semester.

Underbara minnen att tänka tillbaka på när höstmörkret kommer.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards