Direktlänk till inlägg 5 februari 2023

Välkommen Februari….

Av Ia Weylandt - 5 februari 2023 17:00

 
Hur mycket jag än njöt av helgen i Jönköping med finaste lilla familjen, så är det ju något visst med att komma hem igen.

För även om det är skönt nån gång ibland då och då, slippa tänka på hundarna i första hand, så saknar jag ändå hundpromenaderna...

Därför var det skönt att på måndagsmorgonen återigen få klä på sig hundkläder och sticka iväg ut..

Solig och vacker dag, men fruktansvärt jäkla blåsig....

 
På måndagseftermiddagen skulle jag lämna in min bil på Peugeot verkstaden i Eskilstuna klockan 14.00

Min dieselvärmare har krånglat lite på sistone, och när jag ringde för att boka service på den, så visade det sig att det gått ut en återkallelse på alla bilar av min årsmodell, som skulle ha lämnats in för 2 år sedan för att fixa just det lilla felet på dieselvärmaren.

Oooops☺️ det brevet hade jag visst missat, jag minns att jag fick nåt brev för länge sedan, men att jag inte orkade läsa hela texten.

Men snällt nog, så skulle dom ta den gratis nu👍

Besöket skulle ta ca 60-90 min, så jag tänkte perfekt, då knallar jag runt med hundarna i Eskilstuna under tiden....


Men Fy Bubblan, det blev allt annat än perfekt,,, så jävla pisstrist att knalla runt med kopplade hundar på tråkiga trottoarer i ett industriområde I Eskilstuna...

 

Blåste som Faaan gjorde det också,,, och regnade lite lätt småspik på tvären....

Lägg därtill att jag lämnade bilen 13.50, och den blev klar 16.40 🤬🥵😡🤬🥵😡🤬🥵

Alltså,,, det var liiiite längre än 90 minuter...

Jag var så genomfrusen och hade så ömma fötter, och hundarna var skituttråkade....

Jag som efter helgens besök i Jönköping var sugen på att flytta in till stan, tänkte genast om,,, 

 Shit som jag längtade hem till leran på landet igen😝

 

Jag var så jäkla genomfrusen, så jag ringde Thomas och bad honom starta bastun till jag kom hem.

Magiskt skönt att krypa in i den och få upp värmen igen....

 

På tisdagen var det dags för lilla Waijtii att gå från hingst till valack🥲

Usch, det visste ju vi när vi köpte honom att vi inte skulle kunna behålla honom som hingst, men ändå kändes det så jäkla sorgligt när Distriktsveterinärens bil svängde in på vår gårdsplan vid 10-tiden på tisdagen....
 
Då hade vi redan tidigare på morgonen varit ute och förberett honom med att tvätta området med Descubutan och binda upp svansen.

Sen stod jag där och höll vår fina lilla häst under dom ca 2 timmar som ingreppet tog...
 
Eller, själva ingreppet gick ganska så snabbt, det var alla förberedelser innan som tog tid.

 

Väldigt intressant, jag har aldrig varit med om en kastration tidigare, och veterinären som utförde ingreppet var helt suverän, och pratade och förklarade allt han gjorde...

Och Underbara Waijtii skötte sig helt perfekt hela tiden😍


Nu väntar ganska mycket jobb under några veckor framöver.

Viktigt att hästen är ute och rör på sig mycket för att förhindra komplikationer.

Så det blir några promenader om dagen....

 
Fina Underbara Wild Card,,, han sköter sig så bra❤️
 
Under tisdagen ville vi inte lämna gården och hästarna allt för länge, så vi gick ut och körde ett uppletande hemmavid.....
 
3 korridorer, 4:a föremål.....
 
Olsson var Magisk✨💫
 
Och Glock var faktiskt om möjligt snäppet bättre denna dag⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Fick så härliga bilder på honom❤️
 

På onsdagen stod det första februari i almanackan, och med det kom även vintern tillbaka😕
 
Vet att jag alltid tjatar om rena fina hundar,,, men nu vill jag ha vår, för jag vill träna rapport och spår och uppletande.

 

Men våren lär vänta på sig ett tag till....

Tur då att vi har världens bästa Nykvarns Hundhall i vår närhet...

Såååå jäkla härligt att få köra lydnad igen, va ju nästan en vecka sen sist😜


 
Och dagen tillära iförd nya sköna byxor som satt som en smäck, och nog bidrog till att träningen gick så bra....
 

Min nästan 3 timmar långa asfaltspromenad i Eskilstuna under måndagen var definitivt inte bra för mitt opererade knä...

Jävlar va ont jag fick, under torsdagen kulminerade det, och jag kunde knappt stödja på benet...

Thomas tog därför Olsson med sig ut på en 8km´s tur med fyrhjulingen, och undertiden vallade jag och Glock..

 
Faaan va kul det va 😁

Ganska länge sedan jag "vallade" på riktigt och tog ner flickorna till 25:an

Konstigt ljus dock på bilderna.


 


Glock var fruktansvärt olydig till att börja med, med vi körde på med flera pauser under dagen, och till slut så var han Magisk✨⭐️💫

   

Något vi inte behövt slösa energi på i veckan,,, det är dammsugning....

Fyyyy Faaaaan va nöjda vi är med min födelsedagspresent till Thomas...

Att vi inte skaffat en HC tidigare är ett under...

Kolla mattorna, dom har nog inte varit så  hårfria på många år....

 
HC= Hans-Christer😝 det är Thomas som har döpt honom....😂

Vissa i vår närhet kanske tar åt sig, vilket är meningen,,,🫣

Thomas njuuuuter varje dag av att Hans-Christer städar hemma hos oss...😅

 

Trodde hundarna skulle ha lite åsikter om att Hans-Christer far runt,,,
 
Men dom vande sig snabbt, och ser numer Hans-Christer som en del av vår familj...
 
Nu brukar Thomas mest köra honom på förmiddagarna när jag och hundarna är ute, och det är verkligen en fröjd att varje dag komma in till nydammsugna och skurade golv....
   
Vi ÄLSKAR verkligen vår Hans-Christer❤️❤️❤️❤️

Men så blev det fredag då, och trots att jag inte jobbar just nu, så känner jag fredagsmyskänslan infinna sig i kroppen redan när jag vaknar.

Gick ut på en SuperMysig prommis på fm....

 
Sen var vi i Nykvarns hundhall mellan 15-16 på eftermiddagen...
Selfietime😂😂😂

 
Glock såg superfin och fräsch ut...
 
Va lite orolig eftersom han fick valla så mycket under torsdagen, men det märktes inte ett dugg på honom❤️
 
Och Olsson kändes också kanonfin ❤️❤️❤️
   


Och sen är det en sån jäkla härlig känsla att komma hem strax före halv fem,

Thomas hade hunnit varit ute och gått med Waijtii innan vi åkte till hallen,

 så allt vi behövde göra när vi kom hem var att tempa honom, vilket ska göras varje dag nu i 3 veckor.

Tempen har legat stadigt på 37,5 varje dag, så det är bra👍
Så med nöjda hundar, nöjda hästar, och nöjda hussar och mattar, känns det magiskt att gå in, sparka av sig alla kläder,,, sätta på mysbrallor, och sen bara slå sig ner i soffan en sväng och känna fredagsmyset inta kroppen....

 

Jag behöver ju inte gå ut något mer en sån kväll,, vilket känns så skönt,,,

Thomas tar sista rastningsrunda med hundarna vid 22-tiden, och då tar han också in hästarna.

En fredag när den är som bäst helt enkelt....

 

Lördagen blev väldigt slapp.

Ganska skönt ibland, samtidigt är jag så förbaskat jäkla träningssugen precis hela tiden.

Framförallt skulle jag vilja komma igång med rapportträningen snart.

 

Februari är ju en ganska trist lite "mittimellanmånad" tur att den är kort😳

Jag är ju ett planeringsfreak uti fingerspetsarna, som gärna vill ha saker att se fram emot.

Nu sen jag blev sjuk, så har jag tyvärr fått lära mig att inte planera allt för mycket, vem vet hur nästa månad ser ut liksom🥹

Men nu har jag ändå planerat in lite roliga aktiviteter under våren.

 

Tex en Rapporthelg i Tärnsjö i mitten på mars, som jag längtar, men får hålla tummarna hårt för att inte väder och underlag ställer till det för oss.

Och Kristi Himmelfärdshelgen har vi anmält och kommit med på ett rapportläger i Lindesberg.

Ser galet mycket fram emot det också,,, och appråpå Lindesberg, så går ju årets SM i Bruks av stapeln där, så boende är bokat, betalt och klart...

Men det vill jag inte börja längta efter redan nu.

Hoppas få njuta av våren och sommaren först....🍀

 

Men tillbaka till lördagens brist på hundträning....

Efter frukosten klädde vi på oss och gick en makalöst härlig 2 timmars prommis alla fyra...

Vi växlade mellan att gå på den gamla nedlagda banvallen,,,,

 
,,, och skogen....
 
Så jäkla härligt, och solen värmde riktigt skönt, trots att termometern låg på -6˚
 
Man ville ju liksom inte få in, så både vi och hundarna åt vår lunch utomhus😋
 
Pulade runt lite ute, mockade hos både hästar och får, och fyllde på med ny halm.

Tog en prommis med hundar och hästar

 

Och Thomas motionerade också Waijtiii i paddocken...

Häftigt att klockan var 16.00, och det fortfarande var så ljust☀️
 
Medans Thompa fixade det sista med Waijjtiii, gick jag in och gjorde en skagen.

Hade tänkt mysa med den i goda krustader, men när jag öppnade paketet som jag trodde var i princip fullt, så visade det sig att en råtta varit där och nallat, och det låg bara 3 stackars krustader kvar🥸

Turligt nog hade jag ett paket med blinier i frysen, så lördagsmyset räddades ändå....
 
Hundarna lördagsmösade med varsina smarriga ben 🍖🍖 
 


Och sen fortsatte vi med skaldjurstemat över middagen, då det serverades smarriga räkmackor med skagenröra och avocado....

 
Avslutade kvällen med att INTE titta på Mellon, tycker det är skittkigt att titta på🤮

Istället njöt vi av hästhoppning på högsta nivå...
 
Spännande när Henrik och King Edward red till sig en fin tredjeplats....
   
Och om lördagen var en slappardag, så var söndagen en Superslappardag🥱

Jag gick inte ut ur huset förens efter klockan passerat 13.00

 

Thomas gick en nästan 2 timmar lång morgonprommis med hundarna, så vi käkade frukost framför TV:n samtidigt som vi kollade på damernas skidstaffett .....

 

Men vid 13.15 samlade vi ihop flocken och drog till Nykvarns Fina Hundhall för lite rolig träning...

 
Suddig bild på Sheriffen, men jag gillar att han tar i för kung och fosterland när han hoppar😍

Han känns så jäkla fräsch just nu⭐️
 
Suddig bild på Olssons saktagående....

 

Nöjda och glada kom vi hem och pysslade med hästarna...
 
Nu börjar Waijttiii pigga på sig igen, och det rejält...
 
Han har varit väldigt lugn och beskedlig dagarna efter kastrationen,,, 
 
Men nu börjar han bli sig själv igen....
 
Jävlar vilka lyror han slog, jag och hundarna höll oss på behörigt avstånd...
  

Nu börjar söndagslunken så sakteliga lägga sig över Sjövreten.

Ikväll blir det hemmagjord pizza, så dags att börja koka tomatsåsen.....

Framför oss ligger en ganska så oplanerad vecka, kalendern ekar tomt,,,

det enda som står i den är att någon i familjen fyller 9 år på torsdag😍

men det är inget att fira, skulle vilja dra tillbaka åren några år, så vi fick återuppleva allt kul den Fantastiska Sheriffen har låtit oss uppleva.

Världens Bästa Glock❤️⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️
 
Ord kan inte beskriva hur mycket vi Älskar honom❤️❤️❤️❤️❤️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards