Direktlänk till inlägg 12 februari 2023

Februari fortsätter……

Av Ia Weylandt - 12 februari 2023 17:00

 

Om jag tyckte förra veckan var händelsefattig, så kan jag ju bara summera denna den gångna veckan, som att det verkligen inte har hänt mycket.

Det är faktiskt ganska påfrestande att bara gå hemma hela dagarna,

och något som verkligen STÖR mig är när någon påpekar att jag ska;

"njuta av ledigheten, och vara glad över att jag kan träna så mycket hund" 🤬

 

Att vara "ledig" (sjukskriven) för att man har cancer, och genomgår otroligt tuffa behandlingar, är ingenting som jag någonsin kommer att kunna "njuta" av....

Jag skulle 10.000.000 gånger hellre vara frisk och jobba...

Men eftersom jag inte får bestämma själv, så är jag självklart jättetacksam över att viljan, orken och möjligheten att kunna träna hund finns.

 

För jag har ändå hittat en slags rutin för att få veckodagarna att flyta på så bra som möjligt.

Förra vintern när jag också gick hemma, tyckte jag det var skönt att hyra hundhallen på förmiddagen.

Då var det en morot för att ens komma ur sängen....

Förra vintern var jag också mycket tröttare, och hundträningen var i princip det enda jag orkade med på en dag...

 

Iår är jag också väldigt trött, men har kommit på hur viktig och hur mycket bättre jag mår när jag börjar dagen med minst en timmas promenad i våra otroligt vackra omgivningar...


Roligast tycker jag att det är att gå i kohagen just nu,,,

älskar dom öppna ytorna, och hundarna blir så skuttiga och glada...

 

Men jag försöker variera promenaderna lite grann iallafall.

Så en dag i veckan går vi i det som vi kallar "finskogen"...

Nackdelen där, är att det rids ganska mycket på dom stigarna, och mina hundar gillar att käka hästbajs 💩 

Vilket inte jag uppskattar😝

 

Skogen är ju annars som alltid en favorit, men den finns ju hela året om, och går att variera i oändlighet...

Kohagen fylls ju med kor hela sommaren.

Men visst tusan Älskar jag min skog mest av allt....

 

Vi brukar vara ute mellan 10-12 varje förmiddag, och när vi sen kommer hem, så käkar både jag och hundarna lunch....

Sen lägger jag mig och vilar, och det är då det är en fördel om vi bokat hundhallen.

För helst bokar jag mellan 15-16 på eftermiddagen, så dom dagar vi ska dit, ställer jag klockan på 14.15, och då har jag inga som helst problem att gå upp, för då har jag något väldigt kul att se fram emot...

 

Men dom dagar vi inte bokat, så ställer jag ingen klocka, och då kan jag sova till runt 16-tiden,,,

vaknar och känner mig helt överkörd och vill bara sova vidare😴😴😴😴

Så det hela blir lite psykologiskt, dom dagar vi bokat hundhallen, vaknar jag på morgonen och ser med nån sorts glädje fram emot dagen, dom dagar vi inte bokat, känner jag mig mycket tröttare...

Psykologi😅


Tur då att vi i veckan som gick var i Nykvarns Hundhall, mån, ons, tors......

Måndagens selfie.....
 
Under måndagen fick den Underbara Sheriffen köra igenom alla momenten i Elitprogrammet....

Det gjorde han med bravur⭐️⭐️⭐️
 
Onsdagens selfie......
 
Torsdagens selfie......
 
På torsdagen, fyllde ju den Vackra Sheriffen hela 9 år....

Det firades med Massor av lek och bus i den fina hundhallen....
 
Mycket spring och lek med bollen blev det....
 
Lycklig Sheriff🤠
 
Men det blev såklart även lite lydelse....
 
Och när man ser honom i fria följet, är det svårt att tro att han redan är 9 år...

Dom små fina frambenen går som symaskinsnålar på honom😍
 
Älskade Vackra lilla hund❤️❤️❤️❤️❤️
 
Jag tycker dom senaste 9 åren har gått i en sån rasandes 💨💨 fart....

Känns som igår vi fick hem den lilla Sheriffen, som redan första kvällen hemma visade otroliga likheter med,,

"meep meep" Road Runner😂

   
En liknelse, som han fortsatte att visa under dom första åren....

Jävlar vilken Makalöst snabb🚀🚀rapporthund han var i sina glansdagar....

 
Man kan inte leva på gamla meriter,,, men man kan njuta av dom huuuur jäkla länge som helst...

Och jag tänker njuta livet ut av Magiska Glocks SM-Guld🥇

 
Födelsedagen avslutades med att både födelsedagsbarnet, och syster yster fick varsin smarrig tjurnacke att smaska på❤️❤️❤️❤️❤️
   
Inte jättemycket fira 🎉, men jag hoppas ändå att Sheriffen är nöjd med sin dag🥰


Åsså vart det fredag även denna veckan💃🕺

Ingen hundhall denna dag, så vi gick ut på en riktigt majsig skogspromenad...

 
Stannade och körde uppletande i 3 korridorer....
 
Berömmer ju alltid Glock, som i hela sitt liv har haft ett mycket bra uppletande...⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Belönas med Massor av lek och bus.....
 
Men nu vete tusan om inte Hickan överglänser brorsan, åtminstonde när det gäller att hitta grejjorna snabbt....
 
Jäklar vilken näsa hon har⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Åsså är hon ju ganska så söt också💕💗💕💗💕💗
 
Hon fick också Massor av lekbelöning.....
 
Sååååå jäkla härligt att det är ljust så pass länge så man hinner med nånting efter att Thomas slutat jobbet.

Då hade han även hunnit med hästarna innan vi stack till skogs....

Och nu blir det bara bättre och bättre....☀️

 

Hem och titta skidskytte-VM i efterhand.

Älskar att komma hem en fredagskväll, och duka upp lite aftertraining framför sport teven....

 

Och det blev ju ruskigt spännande...

Oj va tårarna sprutade av glädje när våra duktiga tjejer tog silver 🥈 och brons🥉

   
👏👏👏👏👏👏👏såååååå jäkla värda👏👏👏👏👏👏


Startade bastun,,,, och medans den blev varm, fick mina fossingar ett skönt, bubbligt fotbad...

 
Sen var det Mycket skönt att sitta både länge och väl inne i bastun, och låta värmen mjuka upp denna gamla stela kropp....
 

Blev ingen direkt fredagsmiddag, utan avslutade bara kvällen med lite kvällsmys.....

Chili och vitlöks marinerad scampi, med nybakt surdeksbröd.....

 
Älskar att ställa fram hela pannan på bordet, och sen doppa brödet i oljan från scampin......
   
Såååååå jäkla gott😋😋😋😋😋

 

 


Vaknade på lördagen, tittade ut genom fönstret, och blev skitirriterad😤

Jag hade sett fram emot att sparka igång vårens rapportträning genom att gå ut och köra ett par frispår i en snöfri skog....

Men dessvärre hade vi fått snö under natten, inte mycket, men tillräckligt för att få oss att bestämma att vänta med vårens första träning.... 

 

Efter lördagsfrukosten drog Thomas till Strängnäs för att gå på skytteklubbens årsmöte....

Och jag och hundarna drog ut på en härlig, men jävligt blåsig prommis i kohagen....

 
Det var jätteskumt underlag, lite som att gå i isglass, men hundarna hade kul ändå....
 
Möttes upp hemma, och pysslade lite med hästarna, borstade, motionerade och mockade...
 

Sen gick vi in och tittade på herrarnas skidskytte,,,,

gick ju lite sidär för dom svenska herrarna tyvärr....

Brukar inte titta på TV mitt på dagen när solen skiner,,,, men ibland är det skönt att unna sig.

Jag somnade till en stund😴

 

Söndag idag....

Både herrar och damer skulle köra skidskytte-vm på eftermiddagen, och det ville vi unna oss att titta på live.

Så efter gofrulle stack vi till skogs för att aktivera våra hundar...

 

Började med att trampa ut varsitt spår till våra hundar.

Jag la ett nästintill 700meters till Hickan.

 
Thomas la Sheriffens spår, och det landade runt 825m...

Gick en ca 50 minuters prommis i väntan på spåren,,,,

 
Och sen fick hundarna (och vi) vila i bilen i drygt 20 minuter, innan det var dags att släppa på...
 
HickeliPick gjorde ett jättefint upptag⭐️👏⭐️

Länge sedan hon fick ett tävlingsmässigt spårupptag, men det blåste ganska kraftig motvind, så jag kände hur hon liksom sög in spåret redan på linjen.....
 
Spårade super, trots en flåsande matte som hängde och dinglade längts bak i linan.

Det var väldigt skönt för mig när slutpinnen bärgades...

 
Fy Faaaaan va jobbigt det var, känns inte som det är aktuellt att starta Elitspår inom den närmsta framtiden om inte Thomas vill gå spåret med henne....

 

Jag såg tyvärr inte Knockes upptag, men enligt Thomas var det superfint, och han spårade även han Kanon⭐️⭐️⭐️
 
Däremot stod jag på plats och tog emot dom när dom med alla pinnarna i fickan kom tillbaka...
 
Duktig Sheriff,,, han hade tyckt att det var skitkul att spåra....

 

Vilade i bilen en stund till, och sen blev det ett uppletande i i fyra korridorer...
 
Båda skötte sig jättebra⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
   
Stannade på ica på vägen hem och köpte oss varsin semla som vi smaskade på, samtidigt som damerna gjorde upp om medaljerna i skidskyttet...

Det gick ju inte så bra för dom svenska damerna denna söndag, men dom är bra ändå⭐️

I pausen mellan damernas och herrarnas lopp sov jag  middag😴 och Thomas var ute och tog hand om hästarna och rastade av hundarna...

Och sen var det dags för herrarnas skidskyttelopp, 

och jävlar i havet va spännande det blev,,, jag stod upp och hoppade och skrek brevid TV:n, och jösses som tårarna sprutade när Sebbe spurtade hem bronset🥉

 
Satan i Gatan va man unnade honom det efter strulet i början på VM:et...⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 
HickanPickan är nog den gosigaste schäfer jag någonsin träffat...

Hon låg hela loppet med huvudet i husses knä och bara njöt av att bli klappad och pillad på💕💗💕
  

Nu väntar en ny vecka med provtagning på tisdag, och nya cellgifter på torsdag.

Däremellen hoppas jag på att vi hinner klämma in lite hundträning....

Varje dag är ett steg närmare våren och ljuset...

Ha en Undrbar vecka alla💗


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards