Direktlänk till inlägg 7 maj 2023

Myggfritt 🦟

Av Ia Weylandt - 7 maj 2023 16:45

Eller kanske inte myggfritt,,, snarare träningsfritt.....🤪
Fy Tusan vad jag har varit rastlös i veckan som gått...

Rent ut sagt, jävligt uttråkad faktisk, för att tala klarspråk...

Va fasiken göööör folk som inte tränar hund????


För jag bestämde mig efter helgen att ta en paus från hundträneriet.

Och det blir väl lite så, eftersom jag inte jobbar just nu, att jag har haft jävligt svårt att få dagarna att gå.

För även om det finns huuuur mycket som helst att göra på en gård som denna, så har jag ju inte orken till några tyngre uppdrag just nu...

 

Men det har faktiskt varit skönt att vila från själva hundträningen,,, även om det "bara" blev 4 1/2 dag som blev träningsfria☺️

Istället har vi ägnat oss åt att gå långa sköna promenader....

   
Vi har sugit ut det sista ur kohagenpromenaderna....
 
I början på veckan började bonden att fixa och renovera staketen, och då vet man att kosläppet är nära...
 
Och mycket riktigt, så på fredagens förmiddagsprommis, möttes vi av en stängd grind, och ett gäng kossor i hagen....
 
Och det är ju ett härligt vårtecken🌿🍃🌿🌱

Men samtidigt så begränsar det våra promenadstråk,,, nu måste man gå runt, istället för igenom...

Men det är väl en världslig sak....


Istället för träning på eftermiddagarna, så har det blivit andra aktiviteter....

Bla, så har jag ridit😆

 
Vem Faaaaan hade kunnat tippa det??
Men det var riktigt mysigt,,, kanske ska lägga ner hunderiet, och köpa mig en ny häst istället 😝

 

Jag har också tagit cykelturer med hundarna...

Ibland med både Olsson pch Glock,,,,

 
Men jag har också stuckit iväg på lite längre turer ensam med bara Frk O.....
   
Åsså har vi tagit många mysiga kvällsprommosar alla fyra....

   

Vi har passat på att utforska lite nya marker i vår närhet, och höll på att gå bananaz båda två, då vi hittade, vad vi trodde va en ny potentiell rapportsträcka...

Vi tyckte vi gick, och vi gick, och vi gick, när vi gick ut den....

Jag började drömma om en ny tävlingssträcka, så långt kändes det....

Sen skulle vi mäta den på tillbakavägen.....

Åsså blir man sååååå kla besviken när vi åter va på A, och kollade GPŚn...

 
Bara 850 jävla meter,,,,

fattas ju bara typ 1,2 KILOMETER.....🤨

 

Så när vi vilat från träning i 4 1/2 dag, så tyckte vi att det var dags att gå ut och köra ett rapportrace på fredagseftermiddagen....

Det är ju också så att vi har som vana att ge hundarna ett kort, lätt, roligt pass, med mycket lek och bus efter tävling.

Jävlar va hon springer den där Olsson,,, 🚀 man blir rädd att benen ska slå knut på sig själva...

 
Glock fick ett spår, som han löste galant....
 

Så det var ett nöjt gäng som åkte hem för att fredagsmysa....

Vi grillade på på kvällen, tyvärr för kallt för att sitta ute och äta, men dom första grillmiddagarna är ändå dom godaste...

Nu grillade vi grillspett, med en makalöst god sallad till... 

 

 


Lördagen blev en tidig morgon.

Vid 6-tiden gick jag upp och gav hundarna frukost, och sen strax före sju, stack vi ut på en cykeltur.🚴‍♀️

Och vilken jäkla morgon....

Solen som strålade från en klarblå himmel, och helt vindstilla.... 

Det var såååå jäkla vackert... Jag njöt av varje sekund som vi sakta cruisade fram....

 
Jag hade kunnat cykla runt hur länge som helst,,, men plikten kallade,,,, iallafall för Thomas som skulle dömma på Strängnäs skyddstävling...

I vanliga fall brukar inte jag följa med, tycker skyddstävlingar tar alldeles för lång tid, men det var ganska få hundar anmälda, så jag hängde på...

Och fick en Mycket trevlig dag.....👍

 

Jag tittade på spårpåsläppen, och sen blev det en Mycket trevlig väntan på avsöket...

 
Olsson och Glock (och jag) fick vara med och hjälpa till att valla avsöksrutan,,,

det var kul🎈
 


Tillbaka på klubben blev det uppletande med Mycket publik .....

 
När tävlingshundarna var klara med sitt letande, lånade jag föremålen, och körde med Olsson....

Jäkligt bra gjorde hon det🌟🌟🌟🌟🌟
 


Sen blev det lydnad, lunch, och till sist planskyddet...

 
Och jag tittade väl halvt om halvt...
 
Tycker ärligt talat det blir lite långtråkigt 🥱
 
Och det var inte så fotovänligt ....  

I väntan på prisutdelningen, gick jag ut och körde lydnad med Olsson,,, första passet efter fiaskot i Falköping...

Körde bara fritt följ, som fortsatt känns mycket bra...

En lång rak inkallning, där jag nu har ändrat hur jag ropar på henne.

Förut har jag bara sagt KOM,,,, 

Men nu har jag lagt till OLSSON KOM!!!!
Får se om det hjälper...

Gjorde bara saktadelen på FS, la ner henne för ett kryp, men kröp bara några få steg.

Och avslutade sen med ett hopp, som gick bra....

Nu känner jag mig lite peppad igen🥳


Klockan hann bli närmare 16, innan vi anlände på Sjövreten igen, och var man ganska mör.

Konstigt att man kan bli så trött av att göra ingenting....

 

Det blev en lugn kväll, där hundarna fick mysa med varsitt smarrigt ben, och vi mös med sparrissoppa...

   
Det blev tidigt nattinatti😴😴😴😴

 

Imorse var det en ganska skön känsla att vakna upp och känna att dagen var utan måsten.

Thomas stack ut på scootertur med hundarna, och sen satt vi både länge och väl och njöt av frukosten, och gjorde upp planer för dagen...

 
Men sen är detvtyvärr så, att när jag som igår på lördagen, håller igång hela dagen utan att vila, så får jag betala för det idag som i dagen efter...

Jävlar i havet va trött jag varit...

Mitt mission under dagen var att göra klar altanen.

Men jag kunde knappt stå på benen, det snurrade i huvudet så jag trodde jag skulle tuppa av, och att stå med armarna över huvudet och hänga upp gardinerna var tamejfaaan en omöjlighet...

 
Jag fick sätta i typ 2 klykor,,, och sen lägga mig å vila....
 
Hela tiden med min ständiga vapendragare vid min sida😍
 
Det tog tamejtusan en halv dag att sätta upp 3 ynka gardiner...

Blir extra stressande när Thomas är tamejfaan överallt, och håller igång som en duracellkanin 🐇 

Har påbörjat vedfixandet inför nästa vinter....🪵
 
Klippa gräset hade jag tänkt göra, det tycker jag är ganska harmoniskt,,, men jag orkade inte....

Så även det blev husbondens jobb...
 
Utöver det så har han fixat med gårdens övriga djur, och fixat med några trasiga stolpar i en del av hagen.

Allt detta gjorde han medans jag hängde upp 3 gardiner😩😫😩😫😩
 

Och det är inte ens klart, behöver finjusteras lite, men uppe är dom....👍

 

När jag sovit en stund, gick vi iallafall ner och körde lydnad...

Jag känner mig pepp igen, och jobbade stenhårt med apporteringarna.

MÅSTE få bort startskallet, inte kul att åka ner 3 enheter på en i övrigt fin metallapportering bara för att hon pyser över i starten😤

Nu ska jag vara supernogrann och inte släppa igenom minsta lilla pip💪

 
Sen fortsatte Thomas med veden, och jag och hundarna stack till skogs...
 
Det finns nog inget härligare än en vacker skog, och glada skuttiga hundar❤️❤️
   
Nu håller jag på att packa och förbereda mig för att vara hemmifrån mån-tors....

Ser såååååå jäkla mycket fram emot🤩

 

Ha en fin vecka☀️

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards