Direktlänk till inlägg 11 juni 2023

❤️KORAD rph I, rph II, rph III, sph I, sph II, Mixalex Olsson❤️

Av Ia Weylandt - 11 juni 2023 18:15

 
Vilket jäkla väder vi har☀️

Känns nästan som att vi bor i Spanien, med sol, sol, sol, vareviga dag, jag har inte tagit i dynorna på altanen, sen jag minns inte när....

Sen har ju det såklart sina nackdelar också, framförallt för oss som har betesdjur,,,🐴🐑 det börjar ju redan nu pratas om att det kommer bli brist på foder i höst....

Men jag känner att det tar vi då,,, nu vill jag bara njuta....


Och njuter gör jag varje morgon, då jag börjar dagen med gofrulle ute på altanen😋
 
Sen försöker jag variera förmiddagspromenaden så mycket det går....

Nån gång i veckan går jag med dom i flexikoppel i elljusspåret....

Det är mest för att försöka få upp min egen kondition, det är ju väldigt backigt där, så det är skönt att få lite draghjälp...

 
Men mest strövar vi omkring på dom fina stigarna i våra underbara skogar....
 
 


På eftermiddagarna har det tränats lydnad.....
 
Många vilo/vätske pauser blir det i värmen....
 
Vi har tränat rapport med Ollibompa ,,,

 


korta sträckor på skuggiga skogbanor ,,, i skuggan är det faktikst inte jättevarmt....

Vi har gått mysiga promenader....

 
Och framförallt så har hundarna fått bada...
 
Tror nog dom badat varje dag denna veckan,,, (inte konstigt Olsson missade ett Very Good på utställningen pga pälskvaliten,,, men det är det faaan värt🤪)
  


Åsså kom helgen, som inleddes på väldigt mysigt vis... 🚣
 
Vi har köpt en liten motor till båten, så vi gav oss iväg på böljan den blå...

Det var ett tag sen sist, och Sheriffen var inte helt bekväm till att börja med...
 
Men det släppte efter ett tag....❤️
 
Olsson är bekväm, men skitjobbig, för hon vill bara hoppa i vattnet...

 

Jag får sitta å hålla i henne stenhårt, vilket blir lite jobbigt...

 

Och hon vann ju tillslut😝 för när jag släppte och sa varsågod, så kastade hon sig över relingen....
 

Hela hon hamnade under vattnet, men inte brydde hon sig om det...
   
Det var mycket lugnare att ha henne simmandes brevid båten, men då vill inte jag att vi går för motor, så Thomas fick ro iallafall😅

    

Sheriffen var nog sugen på att simma han med,, men väntade tills vi kom tillbaka så han kunde gå i från land...

 

Fortsatte sen fredagsmyset med härligt altanhäng..☀️

Jag är galet insnöad på melon just nu,,,, så jäkla gott och fräscht i värmen...

   
Till
 middag åt vi en av mina älsklingsrätter, med grillat tunnbröd, mozzarella, pruscutto och sparris 😋

   
Sååå gott, lätt  och fräscht en varm sommarkväll....


Så blev det lördag, och dags för oss att åka på schäferutställning.
Usch, jag var så jäkla anti innan som alltid när jag ska göra något nytt som jag inte har någon kontroll över...

För utställningar är verkligen främmande mark för mig, och jag tyckte det var jobbigt att vi inte kände några...

Men den känslan gick över snabbt, när vi väl kom fram.

 

För jösses, va trevliga alla var👍

Det pratades, och skämtades när vi stod och köade för att checka in.

Precis som i brukset, så verkar alla utställningsmänniskor känna varandra, men dom välkomnade verkligen mig som dom förstod va nybörjare.

Jag bjöds in i samtalen, och dom ställde massor med frågor om oss och om Olsson.

SuperKul🎈

Jag trivdes verkligen hela dagen, och är nästan sugen på att åka på fler utställningar,,,, men bara nästan😆

 

Utställningsområdet....

 
Jag suktade längtansfullt efter dom fina bucklorna, på det stora prisbordet, men visste ju i förväg att vi inte skulle ha något med dom att göra...
 
Det var svårt att fota när Olsson var inne, för jag skulle ju liksom locka på henne samtidigt som Thomas ställde upp henne snyggt...
 
Ååå lilla gulliga underbara Frk Olsson...

Hon såg väldigt bortkommen ut inne i ringen, men skötte sig Suuuuper efter hennes förutsättningar....
 
Som väntat, placerade hon sig 5:a, av 5 hundar😆

Alla dom fyra första fick Excellent med CK, medans i mina ögon, den finaste av alla (Olsson) fick nöja sig med Good.

Rätt bra kritik ändå👍
 
Domaren Fredrik Steen, sa i den muntliga bedömningen, att hon låg ytterst nära för att få ett Very Good, 

Men han valde ändå att "bara" ge Good pga pälskvaliten...

Inte för att det spelar oss nån roll, men liiite snäll hade han väl kunnat vara😂

 

Direkt från utställningsringen gick vi vidare för att få henne exteriörsbeskriven....

Och nu började Olsson undra va de va för jäkla stollepro vi utsatte henne för....
 
För det skulle verkligen klämmas och kännas, mätas på höjden och längden och bröstdjupet.

Tänderna skulle räknas, och bettet kontrolleras...
 
När jag zooomar in bilden, så ser jag i hennes ögon ur obekväm hon är💞

 
Men som alltid så finner hon sig i allt vi ber henne göra💞

Hon är verkligen en fantastisk liten hund💞

Och väl godkänd blev hon⭐️
   
Ända anmärkning kom på,,

ngt brant överarmsvinkel, och ngt kort kors...

Annars va det UA på allt⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Och inte för att titlar betyder något egentligen,,, men visst tusan är det lite kul.

Numer skriver vi hennes namn,,,,

KORAD ,rph I, rph II, rph III, sph I, sph II , Mixalex Olsson💥

 

Vi lämnade utställningen nöjda och glada efter en trevlig dag, och begav oss hem till lugnet på landet igen...

Men det blev inte riktigt så lugnt som vi hade hoppats.😱

 

När vi närmade oss hemma, tornade stora rökpelare upp sig mellan träden...

Det såg precis ut som att det brann hemma hos oss...

 
Inte blev vi lugnare av meddelandet som kom upp när jag sökte information...🔥
 
Tror aldrig min lilla plåtburk till bil har fått åka så fort förut....💨💨💨


Men det var en skön lättnad att komma hem, och se att det var på andra sidan sjön från oss, som en rejäl skogsbrand härjade....

 
Och fy sjutton va stolt jag är att vara Åkersbo just nu...

Ett 30-tal brandmän från fyra närliggande stationer kämpade i flera timmar för att få branden under kontroll, och åkersborna och företagarna gjorde allt för att bistå dessa tappra män med et dom behövde...

På ICA samlades det in, drickor, bullar, kaffe, frukt och energibars.....

 
Pizzabagaren på Paradispizzeria, satte igång att baka massor med pizzor som kördes upp, för att brandmännen skulle få något att äta...
 
Vi fick höra att dom bedjande till om det fanns några fyrhjulingar dom kunde få låna för att enkelt kunna ta sig runt  i skogen,,,, så vi körde upp våran Fyris....
 
Usch, det va inte kul att se hur vår fina skog stod i lågor...🥲

Sen satt vi ute hela kvällen, och såg helikoptrarna flyga över oss, och hämta vatten ur sjön...
  

När jag var uppe och kissade inatt vid 03.20, flög helikoptrarna fortfarande över oss...

 
Tyvärr kommer vi nog få uppleva många fler skogsbränder framöver🔥 om denna torka fortsätter...

Tänk att man kan längta efter att det ska regna 🌧️☔️


Söndag då....

Efter en lång gofrulle, packade Olsson och jag in oss i bilen och drog till Flen.

Jag såg tidigare i veckan på FB, att dom sakande en skrivare till sin apelltävling, så jag erbjöd mig att komma (om jag inte behövde vara där allt för tidigt☺️)

Det räckte med att jag var där till Kl 13.00, men Ollan och jag anlände redan strax efter 11.

Ville hinna passa på att köra både lydnad och uppletande innan det var dags...

 

Så vi började med en prommis, och sen intog vi lydnadsplanen...

Tycker hon kändes fin💞

Det blev många och långa pauser i skuggan mellan momenten....

 
Körde sedan uppletande i deras lite kluriga uppletanderuta...

Plockade 3 st lätt, men fick sen lite problem med det som låg nära på ängen...

Men hon löste det själv tillslut...

Tycker hon jobbade jäkligt bra, med fint tempo hela tiden värmen till trots...
 
Blev sen bjuden på god lunch innan det var dags att börja jobba...

Grymt utav Flens BK att kunna ta emot 15 spårhundar, och 5 sökhundar👍

Tyvärr var förhållandena ute på fältet svåra denna dag, så endast 7/20 kom till start på lydnaden...

Man kan ju inte säga att jag fick jobba ihjäl mig😅
    
Alltid lika trevligt i Flen, och relativt mycket publik ändå👏👏👏

Jag stack innan prisutdelningen, men har sett nu efteråt att det bara blev EN uppflyttning....

Men desto roligare var det att det var en ung kille, tror inte han fyllt 18 ens, som vann och blev uppflyttad med en jättefin så välgenomarbetad Malle....

Kanske finns det en framtid för brukset💪✊

 

Jag stannade på vägen hem, så Frk O fick simma lite,,, det tyckte hon var skööööönt💦💦💦
 
Nu har jag slagit mig till ro ute på min älskade altan med lite frukt och rosé ....😋  


Ska bli spännande att se vad nästa vecka har att Bjuda på!!!!!

Ta't lugnt i värmen🌞 

 

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards