Direktlänk till inlägg 18 juni 2023

Från Misslyckad, till ⭐️Miss Lyckad⭐️

Av Ia Weylandt - 18 juni 2023 16:30

 
Ja, va faaan ska man säga??
Det vill sig inte riktigt för oss på tävlingar.

Är det inte det ena som skiter sig, så är det något annat....

 

För det var ju så att vi packade in oss i bilen på lördagsförmiddagen, för att bege oss till Lindesbergs kvällstävling i rapport, för att iallafall prova att ta en sista chansen att kvala till SM.

 

Jag var inte ett dugg sugen, främst kanske pga av den värme som SMHI utlovade under lördagen...

För samlingen skulle vara klockan 14, och inledas med uppletande och lydnad, och då skulle det vara 30˚☀️

Sen skulle det vara runt 25˚ när det var dags för rapporten....

 

En annan anledning till att jag inte va så pepp, var att lydnadsträningen har gått skitdåligt sista veckan.

Inför dom 2 andra starterna vi gjort iår, så har det känts skitbra innan, och ändå blev lydnaden katastrof då.

Så jag hade inga högre förhoppningar på oss,,, men bestämde ändå för att åka, alltid blir man en erfarenhet rikare.

Dessutom är det kul att träffa underbara rapportmänniksor.....

 

Och det blev verkligen den sämsta start man kan få för mig och Olsson, när vi inledde med uppletande...

Jag börjar skicka i högra hörnet, och det tog nog inte mer än 5 sek, innan hon plockade första föremålet...

YES💪 hinner man tänka då...

Men sen blev det inte så mycket mer😭

 

Jag tycker det såg ut som om hon jobbade jättebra.

Hon höll ett jämt fint tempo hela tiden och tröttnade inte, trots värmen...

Hon letade i hela rutan, men fick inte in några fler föremål.

Det låg bla ett föremål längst ut i vänstra hörnet, och där var hon 2 gånger utan att få napp...

Så vi inledde med en stor FET nolla, och redan då visste jag att dagen var förstörd.....

 

Tänkte först skita i att köra lydnaden, men sen ändrade jag mig och såg det som en bra träning att sätta upp på erfarenhetskontot....

 

Och Satan i Gatan va nöjd jag var när vi klev av planen...

Olsson var så pigg, så glad och framförallt var hon med mig redan från start.

Att det var tryckande varmt märktes inte på henne, värre va det för mig, trodde jag skulle tuppa av när det var dags för metallen...

Sen blev väl inte poängen så lysande,,, på framåtsändandet drog hon ut i full galopp, slog inte av i gruppen, så jag fick ryta i, vilket resulterade i att hon stannade så jag fick ge extrakommando för att få henne att gå framåt igen.

Andra benet va bättre, men lite lång, så där blev det 5-5.

 

Sen vet jag faktiskt inte vad som hände på krypet, de e ju nackdelen att jag inte fullföljde, för jag fick aldrig se kritiken.

Betyg 5-5

Men krypet kändes såååå jäkla bra iallafall från mitt håll, och även från publikens, (som iofs satt väldigt långt ifrån)

 

Så trots ganska låga lydnadspoäng, så klev jag av planen och kände mig som en vinnare 🥇 

Betyg på allt.

10-10 på skallet, 9,5-9,5 på metallen.

Vilken jäkla uppryckning av oss, jämfört med hur det gått tidigare.

Jag tror jag log med hela ansiktet när jag belönade efteråt....

 

Vi kunde ju dock räkna ut, att även om vi hade haft dubbel-10:a på rapporten, så skulle det fattas några poäng på totalen för att komma upp i certpoäng.

Så då valde vi att bryta och åka hem, ville inte utsätta henne för att springa i värmen när det inte skulle betyda något....

 

Vi hade iallafall en trevlig eftermiddag med härliga människor, så helt bortkastat va det inte, och dessutom väldigt bra för mitt självförtroende, som börjat svikta rejält efter senaste tävlingarna....

Nu ser jag fram emot hösten, och att få komma ut och tävla lite mer för att skaffa oss mer erfarenhet och trygghet i momenten......


Och faktum är att vi redan om 2 veckor ska ut på tävling igen.

Då ska jag och Frk debutera på Hebys Elitspår.

Ska bli jättekul, och det roligaste av allt är att jag kommer stanna i Tärnsjö hela veckan efter midsommar, medans Thomas åker hem och jobbar...

 

Så på onsdag drar vi upp Hobbe till Östa camping,,, firar midsommar med massor av hundfolk.

Rapport, lydnad, spår och uppletande ska vi träna, men också såklart fira lite midsommar med god mat, och dans runt midsommarstången...

 
Sen åker Thomas och Glock hem på söndagen, och kommer tillbaka på fredagen...
Olsson och jag ska ägna veckan åt att träna spårupptag och lydnad...

 

Med anledning av att jag ska stanna kvar, så ska jag faktiskt gnälla lite på vården.

Mycket gör dom bra, men ibland tycker jag det ska krånglas till så förbaskat...

Jag behandlas ju fortfarande för cancer, trots att prover och röntgen sett bra ut senaste tiden.

Nu kommer jag äta tabletter varje dag i 3 år, och biverkningarna på dom tabletterna är lite liknande dom man får av cytostatika.

Skillnaden är att kroppen liksom vänjer sig, och stabiliseras efter ca 3-4 månader.

Detta medför att jag måste till VC en gång i veckan första månaderna för att ta prover och kolla blodtryck, för att se att kroppen tål behandlingen....

 

För att ta blodtryck måste man boka tid.

Ringer Mariefreds VC, där jag gått regelbundet senaste 2 åren.

Och får svaret, att jag inte kan boka där, för jag är inte listad på den VC´n...

VA😲liksom,,, hur kan det komma sig....

 

Jo, det visade sig att jag efter att ha använt KRY-appen av någon anledning blivit listad i Nyköping istället🤔

Så då fick inte jag boka förens jag listat om mig, vilket tog 3 dagar eftersom jag ringde på en fredag....

*SUCK*

 

Ännu mera *SUCK* kände jag när jag på torsdagen var och tog proverna, och ville boka en ny tid till veckan efter, alltså veckan som kommer nu.

Men då ville jag komma på onsdagen, eftersom vi ska åka till Tärnsjö på eftermiddagen.

Men se, det gick inte att boka tider på onsdagar, för då har dom admindag....

Så jag var välkommen att ta prover på Drop-In tiden, men dom kunde inte kolla blodtrycket, för det måste man boka...

 

Å jag bara,, Men Hallå,,, det tar Max 5 min att kolla ett blodtryck, det kan inte vara särskilt svårt att klämma in det när jag ändå är där och tar proverna.

Men då fick jag lära mig hur vården fungerar.

Skulle det nu vara så, att blodtrycket skulle visa sig vara så högt, så dom inte kunde skicka hem mig, så måste dom ha beredskap för att "ta hand om mig" och den beredskapen har dom inte på onsdagar, när det är admindag😫

Blir man trött, eller blir man trött...

 

Det är inte ofta jag visar att jag blir irriterad på vårdpersonalen, dom gör väl det dom har fått order om.

Men nu blev jag irriterad, och bad om att få prata med chefen.

Chefen var upptagen just då, men dom lovade att hon skulle ringa upp mig.

Vilket hon faktiskt gjorde redan samma eftermiddag...

Och positivt var att hon meddelade att dom skulle göra ett undantag och ta emot mig på onsdagen.

Så slutet gott, allting gott,, men det känns som att allt är så krångligt....

 

Med den erfarenheten i bagaget, var jag inte speciellt pepp på att ringa Östervåla VC för att försöka boka tid hos dom.

Det var ju liksom en förutsättning för att jag skulle kunna stanna i Tärnsjö veckan efter midsommar...

Och det är ju inte så att jag är listad I Östervåla, så jag trodde jag skulle stöta på patrull även där....

Jag drog mig verkligen för att ringa det samtalet....

 

Meeeeen, ibland går det lättare än man tror.

Blir uppringd av en urtrevlig sköterska, som efter att jag förklarat mitt ärende, bara sa,,

Självklart hjälper vi dig med det!
Där var det inget snack om listningar hit eller dit, utan jag var sååå Välkommen!!!

Se, så olika det kan vara!!!!

Jösses va långt detta gnäll blev🫣 så långt var det inte när jag fomelerade det i mitt huvud och började skriva...

Och skittråkig inledning med inga bilder...

Men nu kommer några☺️

 

Veckan innan helgen fokuserades mycket på lydnaden.

Bla var vi en eftermiddag på Strängnäs BK, och körde igenom hela lydnadsprogrammet inkl stegen, som ju är det enda momentet vi inte kan träna hemma....

 
Olsson kändes faktiskt riktigt fin...

 
Körde också ett uppletande, som inte bjöd på några konstigheter....
   

På torsdagen körde vi ett sista peppande rapportpass med OlliBompa...

 
Glock fick ett kort frispår.....
 


Självklart har det blivit massor med badande även denna varma vecka...🌞

 
Fredagskvällen ägnade vi oss bara åt att busa och leka på lydnadsplanen...

Waijtiii som alltid trogen publik,,, han och Olsson gillar varandra😍
 
Sen slog vi oss ner på vår Älskade altan och njöt hela kvällen....

Rose, jordgubbar och bigarråer,,,,,

Nu är det SOMMAR☀️
   

Men inte så mycket sommarkänsla idag kanske, i det mycket hett efterlängtade regnet🌧️☔️

Jag kunde inte fort nog efter frukosten ge mig ut på en riktig rackarrunda i min älskade skog..

 
Älskar att gå i regn, när man inte ska iväg nånstans...

Jag var blöt ända in i underbrallorna när vi kom hem, men det bekom mig inte, bara mysigt att få skaka av sig blöta kläder, och sätta på torra mysisar...

Hundarna var ovanligt skuttiga och glada,,, länge sen dom sprang så mycket, dom uppskattade nog också vädret...

 

Annars har vi bara slappat idag.

Jag har städat husvagnen, och även börjat packa lite kläder...

 

Så med detta långa, ganska trista inlägg, hälsar jag alla en...

☀️GLAD MIDSOMMAR☀️

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards