Direktlänk till inlägg 8 oktober 2023

Händelserik vecka🎈

Av Ia Weylandt - 8 oktober 2023 17:15

 
Sitter här och summerar en fin vecka...

Min första arbetsvecka på 2 år...

Det känns stort, mäktigt och lite overkligt, men bra🎈

Hoppas det fortsätter så🍀


För på måndagen vaknade jag upp med den konstiga, men bekväma känslan, att det var min sista sjukskrivna dag,, på, vad jag hoppas VÄLDIGT länge.

Men något jag lärt mig dom senaste 2 åren, är att cancer är en lynnig sjukdom, så jag kommer Aldrig mer Ropa Hej!
Men iallafall, så ville jag göra något bra av dagen, och ändå "fira" att jag skulle få börja jobba igen....🎈


Så medans jag och hundarna gick en supermysig förmiddagsprommis, började jag smida planer på en överaskningsmiddag, 

Hundarna var skuttiga och glada på promenaden, och passade på att bada i varenda vattenhål dom hittade...

 
Allt regnande har ju skapat massor med små mysiga tjärnar, som dom älskar att hoppa i och plaska runt i....
 
Jag står bara brevid och njuter av att dom leker och har så kul❤️
 
Stannade på vägen hem och handlade inför överaskningsmiddagen, som jag bestämt skulle gå i fiskens tecken...

Thomas har faktiskt flera gånger senaste tiden pratat om att han vill prova fisk, och med det lyckade resultatet, när jag bjöd min dotter på fisk sist, så bestämde jag mig för att leka,,,

"Halv åtta hos mig" och bjuda på fisk 🐟 

Jag visste att Thomas skulle åka till skytteklubben på kvällen, och då brukar han komma hem igen, typ 19.30, så det kändes som ett passande tema...

 

Innan han drog till skjutbanan, körde han och Frk Olsson lydnad hemma på gården,,, och då började jag passa på att förbereda,,, 3 rätter, slänger man ju liksom inte ihop i ett nafs, så jag stressade lite, samtidigt som jag höll ett vakande öga över lydnadsplanen, så att dom inte skulle komma och överraska mig

 

Vid 16.30 drog han iväg, och då fick jag lite mer arbetsro, men det va ändå endel stress....


Men lagom tills han svängde in på gårdsplanen, så hade jag allt under kontroll, och stod i dörröppningen och hälsade honom Välkommen hem till mig!
Han visades in i ett fint och ljusprytt vardagsrum....
    

Där fick han slå sig ner, och jag bjöd på skagenfyllda krustader och bubbeldricka🥂 som välkomstmys....

 
Sen sa jag, att han fick kika runt och kolla menyn, medans jag gick ut i köket och förberedde förrätten....

Det var ju som att jag hörde honom jubla av glädje, när han läste menyn😂🤪🙈

Förrätten bestod av hummersoppa (tyvärr hade dom inte färsk hummer i vår lilla Ica, så jag fick använda mig av en fryst fond som jag själv kokat av skal vid ett annat tillfälle) jag hade ju velat haft hummerkött i soppan, men det fick istället bli räkor och löjrom, och till soppan serverades en grillad toast, med 3 olika sorters ostar...
 
Inte den godaste soppa jag smakat, men den slank ner...


Varmrätten däremot,,, HALLELUJA,,,, säger jag,,, 😋

Thomas,,, Nja,,, han kanske inte riktigt va lika begaistrad som jag,,, men maten slank ner... (han sa dock att han inte ville äta det igen😤)

Men i min smak,,,, en såååååån  jäkla komplett, god  och vacker rätt👌

 
Efterräten däremot föll husbonden mycket väl i smaken...

Det var ju definitivt inte den vackraste efterrätt mitt öga skådat,,, och hur den smakade vet jag inte heller....
 
För Thomas va så överlycklig över efterrrätten, så han fick även äta upp min (jag var mätt, och ville inte ha)

Och det var nog just eftisen som räddade betyget...

För den snälla gästen gav full pott 💯
 
Och en 10:a kanske var lite mer än vad jag förtjänade, men tycker ändå jag lyckades ganska bra eftersom det blev så improviserat.....

 

På tisdagen då,,, skulle jag återgå till jobbet efter 2 års "ledighet"....😡

Alltså jag blir SKOGSTOKIG, när folk uttrycker sig så klumpigt, som att jag varit "ledig" i 2 år🤬

Skulle gärna bytt bort den "ledigheten" mot jobb, för att slippa den skiten som jag gått igenom, och fortfarande faktiskt brottas med...

 

Men skitsamma,,,

Klockan 10.00 skulle jag infinna mig på min fina OKQ8 mack, som jag gick hem ifrån den 5/11-21 i tron att jag skulle vara tillbaka 3 dagar senare (hade långledig helg)

Men Nu, nästan exakt på dagen 23 månader senare var det Äntligen dags igen...

 

Och Jävlar va nervös jag var!
Jag vaknade och mådde illa som Faan...

Gav mig ut på cykeltur med hundarna för att rensa tankarna,,,

 
Försökte peta i mig lite mat, innan jag åkte,,, men fick kväljningar bara jag tänkte på att svälja något🤮

Men det gick faktiskt skitbra👍 mycket tack vare underbara kollegor som hade tålamod med att jag var lite övertänd och vimsig...

Timmarna flöööög fram, och när det var dags att gå hem, så kände jag mig inte ett dugg trött, tvärtom, så kändes det som jag hade kunnat stanna ett par timmar till...

 

Thomas stod i dörren och tog emot mig när jag kom, och han förväntade sig nog att ett vrak skulle komma inramlandes genom dörren...

Men han blev nog glatt överraskad över hur pigg och fräsch jag faktiskt var....

Och jag kan bara hålla med,,,, vilken kalaspingla💃

   
Nu ar jag nog tröttare än vad jag kände mig, för jag skulle bara lägga mig på sängen en liten, liten stund,,,

men somnade direkt, och sov i FYRA timmar😱

 

Gick bara upp på tisdagskvällen och käkade middag, och gick sen och la mig igen.

Vaknade på onsdagsmorgonen, och kände mig inte pigg alls...

Gick bara en kortis med hundarna,,,

 

Och drog sen till jobbet....

Denna dag var det jobbigare,,, peppar, peppar, så tycker jag kroppen känns fräsch,,, tror vi äntligen Hittat rätt dosering på medecinerna nu, så att dom röda blodkropparna börjat producera sig...

Däremot sitter tröttheten i huvudet🤯

 

Shit va trött jag var på slutet av arbetspasset, och då ska man veta att jag bara jobbar 3 timmar.

När det var dags att gå hem, satte jag mig på en bänk i omklädningsrummet, och tänkte att jag tar mig inte härifrån.

Inte en chans att jag kan sätta mig i en bil och köra nu, jag kommer somna.

Så jag la mig ner på den hårda britsen, och stängde ögonen i 20 minuter, sen åkte jag hem, ställde klockan, och sov bara i 2 timmar...

 

Anledningen till att jag inte sov längre, fast jag gärna velat, var att jag en vecka tidigare ringt och bjudit ut min son på födelsedagsmiddag med shopping...

Grejjen var bara den att jag med min utbrända hjärna tog fel på en månad, och bjöd ut honom en månad innan han verkligen fyller..🤯

Men, men hellre det, än att jag ringde en månad försent🫣

 

Nu fick vi en trevlig kväll ihop, då vi shoppade en ny höstgarderob till honom,,,

 
Och sen käkade vi middag ihop på en asiatisk snabbmatsrestaurang , som hade riktigt jäkla bra mat...   

Satan va gott det var😋och vilka jätteportioner,,, jag orkade bara äta upp hälften....

 

När jag var i hufvudstaden, var Thompa i Järna, och kollade på när barnbarnet Love gick på hockeyskola...

 
Duktig kille, som älskar att åka skridskor.....
 
Pappan vattnar i pauserna....
 


Längtar tills Morris ska börja med någon aktivitet, och jag får stå vid sidan om och hejja på❤️


På torsdagen var jag ledig, och jösses vilken skön känsla.

Känns ju jättelarvigt att känna att man behöver en dag för återhämtning redan efter 2 dagar,,, men det var verkligen välbehövligt.

Jag har ju trots allt på eget bevåg beslutat mig för att börja jobba tidigare än vad läkaren rekommenderade.

Hon tyckte jag skulle vänta tills efter årsskiftet, för att kroppen verkligen skulle hinna anpassa sig till medicinerna.

Men jag tycker att det är skönt att få komma igång igen,,, höll på att bli tokig på att gå hemma på slutet...

 

Men som sagt, skönt med ledig dag, då jag låg och drog mig i sängen till 8.30

Käkade lång gofrulle ( nåja så god vet jag inte, har ingen direkt matlust på mornarna, men en knäckemacka med kaviar, som äts utan stress, är mysigt)

 

Vid 10-tiden stack hundarna och jag ut på den längsta promenad vi varit på, på väldigt länge....

 
Sååååå härligt att känna att kroppen är piggare....

 

När Thomas slutade jobbet, stack vi ut och körde ett frispår med Hickan...

 
650 meter i obanad terräng, som hon löste galant👌

Fina Älskade lilla hund❤️
 


Sen drog vi ner till Strängnäs BK, där det var träningstävling på kvällen.

Vi ville att Olsson skulle komma in på planen med lite aktivitet i benen, precis som det ju är på tävling, även om 650m inte precis är samma sak som att springa 6 km😜

Men ja, ni som fattar, fattar...

 

Så Glock och jag vallade fyra korridorer i Strängnäs uppletanderuta,,,

och sen fick Hickan leta,,

 
Och sååååå bra som hon gjorde det, vi stod båda bara och log när vi såg hur fint hon använde sin lilla näsa 🥰

 
Sen hann vi med en fika innan lydnaden drog igång, och då fick Glock äran att vara med och agera lekfarbror åt underbara fina lilla Fanta...
 
Jösses, som man blir sugen på en malle när man träffar den lilla rara hunden🐾🐾🐾

 

Och sen drog lydnadsträningen igång, där Thomas och Hickis var först ut att beträda lydnadsplanen...
 
Dom körde igenom hela elitprogrammet utom hopp och stege.

Och dom såg sååå fina ut tillsammans 😍
 
Såååå kul att Strängnäs BK börjat med att första torsdagen i varje månad köra träningstävling👍

En träning med ordning och reda, där man får anmäla sig innan, och få ett startnummer, och där alla hjälper alla.

Jag har tidigare varit på dom "öppna" träningarna, men det blev alldeles för rörigt för mig, och alldeles för mycket väntan, där plötsligt alla satt och fikade...

 

Men nu är det uppstyrt, så det finns tl, domare, skrivare och publik, och ingen går därifrån förens alla är klara...

 
Jättenyttigt för Hickan, som ju blir lite störd av folket, att Thomas kan belöna och korrigera...👍
 

Supernöjda med kvällen, men faaaaan va mörkt och kallt det börjar bli...

Nu är det verkligen höst 🍂 🍁🍂🍁🍂 

 

Fredag, och dags för jobb igen,,, så larvigt egentligen att jag ältar om att jag jobbar, vilket är för dom flesta det mest naturliga,,, men för mig är det stort just nu...

Inledde även denna dagen med en mysig prommis...

 
Va lite rädd i början, att jag inte skulle mäkta med att gå både prommis, och sen jobba,,, men skogen ger ju energi,, så jag vill inte vara utan att börja dagen där...

Och tänk vad bra det var med en ledig dag för återhämtning, för återigen flööög fredagens timmar fram, och jag kände hur jäkla kul jag tycker mitt jobb är😍

ÄLSKAR kundkontakten❣️

 

Men jag blir trött 🥱 

Hade planerat att göra något fredagskul med hundarna, men tröttheten i kombo med regn och storm, gjorde så att jag var ganska så nöjd att komma hem, upptäcka att Thompa och hundarna va på prommis, och själv kunde jag krypa ner mellan svala sköna lakarn, och sova en stund....

Ganska skönt faktiskt☺️

 

På fredagskvällen hade vi kräftskiva, jag och min sambo ensamna i all enkelhet...

Va ju egentligen inte alls meningen att käka kräftor så här sent på säsongen, men av en händelse så råkade jag hoppa in på vår lilla Coop i Mariefred när jag var på vårdcentralen och tog prover sist.

Brukar aldrig handla där,,, men skulle bara köpa lite morötter till hästarna, och såg till min stora förtjusning att dom sålde ut ALLA kräftor dom hade kvar för endast 139:-/kg

 

Alltså jag köpte nästan allt dom hade, och startade upp en till frys i garaget för att få plats...

Det var havskräftor, svenska signalkräftor, turkiska bersjökräftor etc allt i en salig blandning.

Så nu lär vi käka kräftor på längden, tvären och bredden framöver.

Men det ÄR ju sååååå gott😋

 

Kvällen till ära, för att fira min första arbetsvecka, smaskade vi loss på svenska signalkräftor,,, som var Magiska

 
Enkla tillbehör som västerbottenost, baguette och små kräftostknyten fullbordade en alldeles utsökt middag.
 
Enda gången som jag dricker öl, är när jag käkar kräftor, och då vill jag ha Mariestad 33cl på flaska...

Och jäklar va gott de va då🍺

Tror jag håller på att förvandlas till en öltjäjj😅
Skål tamejfaaan🍻
 

 


På lördagsmorgonen, vaknade vi utan ett endaste måste.

Räknade ut att det var första helgdagen sedan innan semestern, som ingen av oss skulle upp och iväg...

Fasiken va lyxigt det kändes....

 

Vi gick upp vid 9, Thompa stack ut med hundarna en timma, sen käkade vi lång gofrulle, klev av frukostbordet vid 11 😱

Då gick Thompa ut och pulade med hästarna, borstade, mockade och halmade....

Jag pulade inne, städade lite, men framförallt så förberedde jag för lördagskvällens Temamiddag, som skulle gå i det asiatiska köket.

Älskar Teman....


Jag höstpimpade också lite utanför ytterdörren, men mycket, mycket mindre än vad jag brukar,

 
Annars gillar jag höstpimpet med höstliga färger och prydnadspumpor, som jag bara Älskar.

Men iår, iom att källaren är utriven, så ser tomten ut som ett slagfält, så suget att göra fint, infinner sig inte riktigt...

 

 

Däremot, så har vi för första gången på länge, färska fina snittblommor inne...

Jag Älskar ju att ha färska blommor på köksbordet, det får mig att känna mig rik,,, men jag vill inte köpa om vi inte ska vara hemma på helgen så vi får njuta av dom...

Men nu, när vi skulle vara hemma, så köpte jag en bukett av mina Absoluta Älsklingsblommor just nu...

Astromelia (tror jag som heter☺️)

 
Alltså, jag bara Älskar dom💗💓💗💓💗

Kan sitta och bara stirra in i dom,,,, bättre än TV faktiskt🤪

 

Men man kan ju inte sitta inne och kolla blommor hela dagarna😎

Vid 13.30 stack vi till skogs och körde frispår.

Första gången på väldigt, väldigt länge som jag knallade ut spåren🐾🐾🐾🐾

Sån jäkla härlig känsla att kroppen börjat lyda och att orken börjar komma tillbaka.....👌

 
Hickans spår blev 775m, och hon kom in i god fart⭐️
 
Jag glömde tyvärr att ta med mig handenheten till GPŚn ut, så vet ju inte egentligen hur hon gick i spåret, men av tiden att döma, och det Thomas såg, så gick hon raka spåret⭐️

 

Vinkade HejDå även till Glock...
 
Hans spår mätte ganska precis 500m, och han gick som på räls i spåret, och kom in i fin fart⭐️
 
Olsson och Thomas, kom sen ut och mötte mig och Knocke, och vi plockade lite svamp som stod där, och bara inte gick att motstå☺️
 
 

 

Nöjda och glada åkte vi hem.

Jag gick och la mig och sov, och Thomas tog hundarna med sig och stack ut på en ridtur på Linus....

 

 När jag vaknade gick Thompa ut och körde lydnad med O,,, och Knocke och jag letade kong i stallet...

Och sen var det dags för att börja med middagsbestyren...

Jag Älskar asiatisk mat, och jag Älskar när middagen består av flera olika rätter.

Därför blev det helt enkelt 3 små rätter😉

•friterade räkor med sötsur sås

•kyckling med jordnötssås

•biffwok med nudlar

 
Alltså, den nudelwoken om jag får säga det själv, var bland den godaste jag någonsin ätit😋👌

Jag har längtat hela dagen som idag, att få äta upp resterna, men får hålla mig till lunchen imorgon,,, för nu vankas det snart söndagsmysmiddag...

 

För nu är det söndag, och en bra vecka börjar gå mot sitt slut....

Dagen var inte helt oplanerad, men vi behövde inte heller gå upp tidigt imorse, utan kunde ligga kvar och morna i lugn och ro tills klockan nio.

Då stack Thompa ut med hundarna, och jag trampade ut ett spår till Olsson i vår egen lilla skog, innan jag jag gjorde gofrulle....

 

Nu kunde jag tyvärr inte äta något, mår ofta väldigt illa på mornarna, men jag blir ännu mer illamående om jag inte äter, så jag lyckades med stor möda och stort besvär peta i mig en banan....

Efter frullen släppte Thompa Hickan på spåret...

 
Det var väl inte hennes snyggaste upptag, men iväg åt rätt håll kom hon⭐️

 

Sen blev det en snabb dusch, och hopp in i bilen för att bege oss till vår vackra hufvudstad, där det skulle hållas kalas för lilla Meja som fyllde 1 år...

 
Och vilket kalas sen🥳

Tror vi var närmare 60 personer som kommit för att fira det lilla flickebarnet, och snaska på tårtor, bullar och kakor....
 
3 generationer....

Stolt Morfar🥰
    
3 generationer....

Stolt Farfar🥰
 

 

Med magarna fyllda med sötsaker, passade vi efter kalaset på att dra till Stockholm Södra BK för att återuppleva gamla minnen...
 
Jösses så många timmar som spenderats där under några år innan vi blev sörmlänningar....

Kul att ta en prommis på dom gamla invanda stigarna, och kolla runt på dom fina planerna...
 
Hade ju hoppats på att möta några gamla klubbkompisar, men klubbområdet låg öde när vi kom dit vid 14.30-tiden...😌

Gick in och T&O körde lydnad...
 
Första gången jag är med på planen sedan Thomas tog över henne för en månad sedan...

Hon tittade lite konstigt efter mig några gånger, och kom springande till mig för att leka med bollen mellan momenten...

Tror hon saknar sin mami, lika mycket som jag saknar henne...💞

Hoppas verkligen att mitt sug att träna hund igen kommer tillbaka 🍀

 

Men tsv får hon och husse campera  ihop,,, och dom gör det superbra🎈

Jag är sååå stolt över min fina lilla hund, och allt jag faktiskt alldeles själv har lyckats lära henne⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️


 

Sen begav vi oss hem till Sörmland igen, och det är alltid en viss lättnad när man kör över södertäljebron, och känner att man är på "rätt" sida igen...

Alltid lika skönt att komma hem till lugnet på landet...

 

Nu väntar en vecka med 3 nya arbetspass, och sen en ganska oplanerad helg igen...

Ska njuta av den, för sen blir det flera helger på rak med planerade aktiviteter och ingen sovmorgon....

 

Nu ska jag göra mexikansk plockmat...

Ha en fin vecka😘

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards