Direktlänk till inlägg 15 oktober 2023

Lite allt som möjligt…

Av Ia Weylandt - 15 oktober 2023 17:45

 
Så har ännu en vecka passerat....

Måste ju säga att dagarna går fortare, och är roligare nu när jag har börjat jobba, och jag liksom har något vettigt att göra, och får längta lite till helgen....

 

Men Jösses så trött jag blir🥱

Inte i kroppen,,, Tack och Lov,,, den tycker jag blir piggare och starkare för varje dags som går...💪

Nä, tröttheten sitter i huvudet🤯

Jag är så trött, så trött, så trött när jag kommer hem från jobbet, så jag blir verkligen som en grinig övertrött barnunge...

 

Jag är irriterad, lättretlig, stör mig på allt och alla, och är ärligt talat ganska otrevlig mot dom som råkar komma i min väg...

Och kommer i vägen, är det ju tyvärr oftast stackars Thomas som gör😔

Men det kan också vara personalen  och kunderna på vår lokala ICA-butik🫣

Hovslagaren fick sig en avhyvling i veckan för att han ändrade på tiden när han skulle vara här🫣

Och en av byggjobbarna (den som är mest hundrädd) sa jag åt att byta jobb (och kanske att jag även bad honom att dra åt helvete) när han blev skiträdd för Olsson, och bara stod och hoppade runt och skrek, och vägrade komma in på tomten,,,

trots att hon var bakom kompostgaller...🫢

 

Nu är jag skitskraj över att byggjobbarna kommer "hämnas" genom att måla källaren i en helt annan färg en den vi har beställt🫣

Måste faaan försöka skärpa mig😳

 

Men annars är det bra😅

Dagarna när jag börjat kl 14.00, (har antingen jobbat mellan 10-13 eller mellan 14-17) funkar bättre än när jag börjat kl 10.00

Att börja 14 funkar bättre beror på att jag då kan fortsätta med mina dagsrutiner.

Går upp vid 8.30, käkar frukost, sticker ut med hundarna vid 10,,, hemma till 12,,, käkar lunch, vilar,,, sticker till jobbet vid 13.40

 

Dom dagarna, när jag får börja lugnt, och spendera tid ute med hundarna innan jobbet, gör mig mycket piggare...

Tex, så spårade jag med båda häromdagen...

Och det var såååå jäkla kul🎈

Visseligen på fält, vilket ju är lättare än i skogen, men iallafall,,, länge sen jag orkade och hade lust att spåra med båda...

 

Sheriffen va först ut, och han är ju som han är...💨💨💨💨

Har väääldans bråttom i spåret, och ligger på som en blådåre, vilket gör att han fladdrar lite hit och dit....

Men han löser det, och plockar alla pinnar🤩

 
Ollibompa, däremot, är ju en ren och skär fröjd att gå bakom👌
 
Så lugn, så noggrann🤩

Tog vinklarna klockrent, och också alla pinnar⭐️
 

Hon är verkligen såååå skön att spåra med,,, och att spåra på fält, är faktiskt jäkligt kul🎈 

 

Annars så blir det mest prommisar för mig och hundarna, nu sen jag slutat träna lydnad..

 
Försöker variera vart jag går någonstans varje dag, så det blir lite omväxling för oss...

 

  En kväll stack vi ut och körde det som vi kallar "överlappningar"

Thompa knallade ut ett frispår på 500m

Jag skickade dit OlliBompa,, sen knallade jag efter...

 
Hej Hej,,,, sa jag jag jag knallade förbi, och förlängde spåret med 450 m

 
Och in kom Ollan till mig i full fart....
 
Sen kom husse gåendes,,,,
 
Stannade till och kampade lite,,,
 
och gjorde sen ytterligare en förlängning på 500m.....
 
Jag knallade efter och förbi, ytterligare en gång, och gjorde en sista förlängning som blev 720m

Och in kom Bumpan i full raketfart, det blev en liten 90˚ vinkel på sista förlängningen, och den löste hon galant🤩
 
Duktiga, Duktiga Olli⭐️

Vi gick som i en fyrkant, så sista stationen var tillbaka vid bilen, vilket va skönt,,, jobbigt att behövt gå hela vägen tillbaka...

Efteråt fick Sheriffen komma ut och springa ett ca 500m långt frispår...

 

Det tyckte han va kul😍

 

Jag känner absolut inte det minsta lilla sug efter att träna lydnad igen.

Däremot tycker jag skogsarbetet är roligt, så,det blir det mycket av, eftersom jag tar tag i det..

 

Tyvärr är Thomas intresse för lydnad inte heller speciellt stort, har aldrig varit, utan i alla år är det jag som pushat, och sett till så hundarna har fått lydnadsträning.

Men nu när jag inte gör det, så blir det inte mycket lydnadsträning för Olsson😔

jäkligt synd, speciellt eftersom vi ska tävla snart...

Men jag tänker inte tjata, har han inte intresset, så har han inte,,!!

Det får bli som det blir, till skogen kommer vi iallafall väl förberedda...💪


På fredagen skulle jag lämna in min bil på service i Strängnäs kl 07.00

Hövvaligen va ovan jag är att gå upp så tidigt,,, hela dagen blev konstig.

För när vi kom hem igen vid 7.30, tänkte jag att jag lika gärna kunde ta morgonprommisen när jag ändå va vaken..

Och jösses vilken underbar höstmorgon, där vädret visade sig från sin allra bästa sida..

 
Jag hade bara planerat att gå en runda på ca 45 min, och sen gå hem och käka frukost, för att sen ge mig ut igen...
 
Men det var så jäkla friskt och härligt, och hundarna var så skuttiga och glada, så vi gick i nästan 2 timmar....
 

Och sen var ju jag såklart helt jäkla slut, och fick gå och lägga mig och sova igen efter frukosten.

Sov ända tills Thomas slutade jobbet vid 13.30😤

Vaknade till några gånger, när OlliBompa kom farandes, och nästan var påväg ut genom sovrumsfönstret.😱

Det bor en ekorre i trädet där utanför, och det tycker Hickan är Väääldigt upprörande...

 

Hon skulle nog gärna hoppa ut och käka upp den lilla gulliga hyresgästen 🐿️  

 

Men sen när Thomas slutade jobba, så inleddes helgen på bästa sätt genom att vi spenderade fredagseftermiddagen i spårskogen.

Thomas trampade ut ett spår till Glock, och jag trampade ut ett till Olsson.

 

Medans spåren låg till sig, gick vi en glad och skuttig prommis

 
Och körde också uppletande med båda⭐️⭐️
   
Sen släpptes Glock på först, kom iväg fint, och spårade super⭐️
 
Bådas spårselar låg kvar i min bil, som ju var på service, så vi fick damma av SuperDollars gamla sele🥰

Underbara Dollar,,,, såååå saknad❤️❤️❤️❤️❤️

 

Thomas fick spåra även med Hicks, spåret va nästan 1 km, och det blir lite för mycket för mig, men jag är glad att jag kunde lägga ut det, men då går jag ju i min egen takt...

T&O kom iväg fint dom också⭐️
 
Och sen spårade hon som på räls👏👏👏
 

Åkte ner till Strängnäs och hämtade min bil, och sen åkte vi hem för att göra fredagsmys.....

 

Hundana fick varsitt tuggben🍗🍖
 
Älskar att höra deras nöjda malande...
 
Själva unnade vi oss varsin supergod Irish Coffie🥃☕️

Kändes så rätt , och smakade så jäkla gott😋

Kolla in mina fina blommor, som står sig så fint även denna helgen🌸
 
Fredagskvällen blev sen🌙

Vi satt uppe och kollade ikapp ett gäng avsnitt av Förrädarna...

Klockan hade nästan passerat midnatt när jag kröp i säng🥱men då somnade jag jäkligt fort😴

 

Vaknade på lördagsmorgonen, till en nästan helt oplanerad helg...

Såååå jäkla skönt!

Thomas drog ut en sväng med hundarna, vi käkade frulle, och pulade lite hemma...

 

Sen drog vi till skogs...

Frispår stod på menyn även denna dag...

Vi har valt att lägga mycket krut på frispår nu inför höstens tävlingar, det pga att hon har haft en lite tendens att springa lite fort&fel.

Inte så att hon inte löst det, men hon har kommit in lite hej och hå på stationerna, och tappat en del tid, och det är ju onödigt...

 

Så Frallan knallade ut ett 575m långt klurigt spår...

 
Olsson tittar längtansfullt efter husse när han går iväg,,, men hon är jäkligt cool....
 
Efter ca 25 min släppte jag henne, och OJ som hon sprang,,, och låg så fint i sträckan hela vägen⭐️❤️⭐️❤️⭐️

 

Efteråt fick Knocke komma ut och springa ett kort frispår han också...

Han tycker det är sååååå kul🎈
 

 


Sen for vi vidare för att gå på Strängnäs årliga höstmarknad...

 
Och vi säger nog varje år, att Aldrig mer...

Det är trångt, och det är i princip samma sak i varje stånd...
 
Men såklart också lite mysigt att strosa omkring en stund, det är ju fint nere vid hamnen...
 
Och såklart, Brända mandlar måste man ju köpa,,, så jäkla goda....
 
Vi hade nog hoppats  på att det skulle finnas lite mer "matstånd", hade sett fram emot att käka nån god viltkorv el dyl till lunch...

Men allt som fanns va langos, churrus och munkar typ,,, så,det bidde ingen lunch...

Däremot  köpte vi dom självklara remmarna, (till mig) och drömbullar (till Thomas)
 


Den enda tiden vi hade att passa på hela helgen, var att jag skulle röntgas i Eskilstuna kl 16.45 på lördagskvällen, så vi försökte tajma in den tiden med allt vi skulle göra...

Vi gick inte alls på marknaden så länge som vi tänkt, så vi låg närmare 30 min före i tidsschemat, när vi kom till dom vackra Kjulaskogarna som ligger påvägen ner till Eskilstuna...

Där inledde vi med att gå en fin promenad...

   
Det är verkligen så otroligt vackert där...

Vi tränade ju väldigt mycket där med Dollar när kennel Enduro fortfarande fanns.

Så därför hade vi kalkylerat tiden för att köra ett kort rapportpass där...

Men lagom tills vi skulle plocka ut ryggarna ur bilen, så började det mullra av bara faaaan, och plötsligt så bara VRÄKTE regnet ner...

Vi satte oss i bilen en stund, och hoppades att det skulle avta,,,,

 
Men det blev fasiken bara värre,,, så vi tog beslutet att skita i rapporten, och dra vidare ner till E-tuna...
 
Vid det laget var vi ju vansinnigt hungriga, samtidigt låg vi närmare 1 1/2 timma före i tidsschemat.

Så helst hade vi ju velat gå på restaurang, och käka ett riktigt skrovmål, men samtidigt, så hade jag planerat för middag hemma, så vi ville inte äta för mycket...

 

Velade fram och tillbaka, så svåra val,,, när jag blir "överhungrig" slutar hjärnan funka, och jag kan inte bestämma mig för något...

Slutade med att vi gick in på Biltema och köpte varsin french hotdog som vi åt i bilen medans regnet smattrade på biltaket...
 
Och Herre Jävlar va gott det va😋

Tamejfaan bland det godaste jag ätit i hela mitt liv,,,, jag bara satt och njöt av varje tugga, och ville aldrig att det skulle ta slut.

Sa till Thomas att jag ska äta french hotdog varje dag i resten av mitt liv,,,, så gott va det🤤

 

Med nöjda och glada magar, låg vi fortfarande en timma före jag skulle röntgas...

Men vi bestämde oss för att ta en rövare, och åka till sjukhuset, och spela dum, som att jag missförstått tiden...

 

Jag hade tid 16.45, men kom dit 15.35, och liksom bara sa,,, Nej Faaaan va klantig jag är,,, när jag checkade in...

Och det gick hem🤭, jag fick komma in direkt,,, så det kändes som att vi "vann" en timma på lördagskvällen...🤘

 

Söndagen, var däremot heeeeelt oplanerad, utan en endaste tid att passa...

Så det blev en riktig hemmafixardag....

Eller,,, jag började med en fixarapportsträcka dag....😊

 

För direkt efter frullen drog jag till skogs för att kolla en potentiell rapportsträcka som jag av en händelse bara hittade häromdan...

Vi har kört jättemycket på ena sidan av en väg, men på andra sidan har det sett skitfult, risigt och snårigt ut.

Men som av en händelse, minns inte varför, så gick jag in i den risiga skogen, och bara kanske 100 meter bakom riset, öppnade sig den vackraste av skogar...

 

Med lite piffande och något röj på nåt ställe, så känns det som att det kommer att gå att få ut minst 1500m...

Och tänk, att lite bra skog kan göra en så in i bergen glad,,, man måste nog hålla på med detta för att förstå känslan...

Sen hittade jag lite svamp också,,, vilket ytterligare gav en viss nöjdhet😝

 

 

Hemma sen, fixade även jag lite...

Jag packade ihop altanen inför hösten, vilket inte är lika kul som att pimpa den inför våren😭

 
Känns inte som vi utnyttjat den så mycket iår som vi brukar...

Så det känns allt lite sorgligt...

 

Vi hade även bestämt oss för att riva vår odlingsträdgård, som vi så stolta fixade för några år sedan...😔

Anledningen är att vi helt enkelt är SKITDÅLIGA på det där med odling...

Varje år planteras det, och fixas och vattnas och pular och pillar,,, och det blir liksom ingenting av det,,,

mest ogräs faktiskt....

Så odlingsträdgården har mest sett ut som trash sista tiden...

     
Så ner med staket och allt,,,

Åsså eldade vi upp hela skiten 🔥 
 
La på jord, och sådde gräsfrön istället...
 

Nu får vi se vad vi hittar på med den ytan, kanske en jacuzzi,,, det har vi snackat om tidigare...

Men helst skulle jag nog vilja plantera lite fina blommor där,,, sånna som kommer tillbaka från år till år...

Får helt enkelt ta hit min Bästa Pia-Lotta för råd och tips,,, hon är bra på sånt😎

 

Sen blev det faktiskt lite lydnad...

Första gången på snart 2 månader, som jag beträder vår lydnadsplan här hemma,,, visserligen bara som publik,,

 
Och jag ska nog hålla mig borta även i fortsättningen,,, för jag hade en väldans massa åsikter om hur Thomas förde fram Olsson,,,

och det ska jag fanimej inte ha, när jag nu låtit honom ta över henne...

Nu gör han på sitt vis...
 
Och mycket såg så bra ut, och Ollan va glad💃
 
Avslutade utedagen med lite hästpyssel....
 


Sen gick vi in och kollade Världscupspremiären i hästhoppning...

 
Det finns ju vissa bra saker med hösten, och en av dom är världscupen på söndagar.

Då får man gå in och göra mys,,, denna söndag blev det skagen, krustader och vitt vin...
 
Glock gillar varken hästar, räkor eller vin😎

Men han gillar när vi sitter i soffan och kliar på honom😍

Då förvandlas han till den Vackraste🤩
   

Nu ska jag laga fisk till mig, kött till Thomas.

Sen vankas 3 uppbokade helger på rak!

Ha en fin vecka🌞

 

 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards