Alla inlägg den 28 januari 2024

Av Ia Weylandt - Söndag 28 jan 17:30

 
Oj vad jag har velat fram och tillbaka om huruvida jag ska skriva om det som jag kommer att skriva om nu.

En del av mig vill absolut inte, men jag känner att verkligheten börjar komma ikapp, och det ställs för många frågor.

Jag har inte berättat för många, och dom jag berättat för har jag bett om att hålla tyst,,, och det tror jag dom flesta har gjort.

Men ändå märker jag på vissa nyfikna frågor som ställs,,, att fler vet, eller iallafall misstänker att det är nåt...

 

Och det som är, är ju den jävla cancern är tillbaka IGEN😔

Det var på en rutinröntgen som gjordes i november, som man såg en liten, liten förändring på bilderna.

Då hette det att det var för lite för att räkna som återfall, och att nya bilder skulle tas efter en månad...

Men jag förstod nog redan då, att det var på G igen, vad skulle det annars va liksom!

Och min magkänsla var rätt, i december beslutades det att sätta in den tredje cytostatikabehandlingen på 2 år, med start den 28/12, alltså precis dagarna före nyår.

Det var av den anledningen vi snabbt ändrade våra nyårsplaner, vis av tidigare erfarenheter, så har jag mått som allra sämst dagarna efter behandling, så därför bestämde vi oss för att gå all in och fira nyår med skumpa och hela tjottaballongen på julafton istället...

 

Och det blev ju supertrevligt!

Även så ändrade jag planerna att träffa Morris efter nyår, som först var planerat, istället drog jag ner dagarna innan det var dags att hoppa på det galna cancertåget igen...

Ljuvligt att få spendera några dagar med Mormis Älskade Morris💙💙💙

   

Så torsdagen den 28/12 var det återigen dags att lägga mig i en säng på Mälarsjukhuset i Eskilstuna, för att för tredje gången bryta ner min kropp med gift ☠️ 

Och nu går man på kroppen hårdare än tidigare...

12 behandlingar kommer jag att få nu under våren...

 

Behandlingen ska jag liksom få som i block, två torsdagar på rad, sen vila i 2 veckor, sen 2 behandlingar till med en veckas mellanrum, vila 2 veckor osv, osv

Och faktum är att jag mådde mycket bättre än väntat efter dom 2 första behandlingarna.

Visst, lite tröttare blev jag, men hade annnars god aptit, och maten smakade bra.

Enda verkliga biverkningen var ju utslagen i ansiktet.

 
Jag sa direkt, att det måste vara en reaktion på gifterna, men den läkaren trodde stenhårt på en överreaktion på en infektion orsakad av covid😏

Jag fick antibiotika, och utslagen gav faktiskt med sig, så man hade ju kunnat hoppats på att den läkaren hade rätt...

Men det hade den inte😝

Tyvärr!!

Och tyvärr, så märker man nu att kroppen har svårare att återhämta sig efter behandlingarna, för när det var dags för min tredje behandling, som skulle skett förra veckan, så var mina blodvärden så dåliga, så vi var tvungna att skjuta på behandlingen en vecka.

Och det känns ju inte så kul,,, man vill ju helst följa den ursprungliga planen, som ju borde vara den bästa.

Men det fanns inget annat att göra, det var dom vita blodkropparna (trombocyterna) som var för låga, det visade sig i att jag fick febertoppar, som bara kom som från ingenstans, och sen försvann lika fort igen...

 

Men i torsdags, kunde vi gå in på den tredje kuren, som då tyvärr inföll på Thomas födelsedag 🥺

Och om jag inte fick några biverkningar gången innan, så kom istället allt på en gång under torsdagskvällen, så jag sabbade Thomas födelsedag totalt, genom att bara ligga och våndas i soffan, så jävla illamående,,, kroppen värkte, febern kom och gick,, jag kunde inte äta något, kunde knappt ens röra mig...

Känner mig så taskig mot husbonden, som nog upplevde sin sämsta födelsedag någonsin☹️

 

Men Tack och Lov, så blev det bättre under helgen, så på lördagen, kunde och orkade jag fixa den födelsedagsmiddag till Thompa som jag planerat för...

Sen att mina smaklökar flugit all världens kos, och maten jag lagade smakade absolut ingenting, det är en annan sak, jag mådde inte illa iallafall, men det är jäkligt svårt att laga mat, när man inte känner nåt annat än metallsmak i munnen🤪


Men vi inledde iallafall kvällen med det som jag annars tycker är världens godaste snacks.

Le gruyere, goda kex och fikonmarmelad...😋

 
Ser kanske inte mycket ut för världen, mest bajsbrunt och trist, men såååååååå jäkla gott (i vanliga fall)

 

Följde sedan upp med en variant på Lobster Roll, men jag hade små hamburgerbröd istället för korvbröd..

 
Jag hade lika gärna kunnat äta en neutral riskaka,,,

Men Thompa tyckte den var Magisk😋
   
Till varmrätt, blev det ytterligare en Thompa favvo...

Wienerschnitzel...

 
Och samma sak här, så jäkla svårt att laga mat och krydda när man inte känner nån smak,

Men även nu var T nöjd (han skulle bara våga säga något annat🤪)

Och han åt med god aptit,,,
 
Jag hade "glömt" att köpa present, detta år fick han nöja sig med 20 vackra rosor, 
 

Inte helt fel det heller.....

Avslutade en god (hm🤔) middag, med små läckra pankofriterade BabyBell ostar med en hjortroncremefraiche.

 

Ser inte heller mycket ut för världens, men vanligtvis Maaaaaaagiskt goda....

 

Så på det stora hela, så tror och hoppas jag ändå att husbonden känner att han blev lite firad, 

även om det blev 2 dagar för sent....

 

I övrigt, så har väl veckan varit bra.

Jag är fruktansvärt rastlös över att behöva vara sjukskriven igen, tycker att det var så förbaskat kul att få komma igång och jobba igen, men den glädjen blev ju lite för kort☹️

Man blir lite scitzofren över det varierande vädret vi har...

 

Ena dagen är snön nästan helt borta,,,

 
Och dagen efter promenerar man i snöstorm igen....
   

Och när vädret är som värst, så njuter vi återigen över att ha Sveriges finaste hundhall i vår närhet...

 
Känslan att få komma in i Nykvarns Hundhall nån timma i veckan, och bara få leka runt med torra fina hundar, och samtidigt för en timma glömma all skit, det är värt mer än jag tror någon någonsin kommer att förstå...
 
Jag skulle vilja träna mycket mer, men orken finns inte riktigt...

Men vi har sååå mysigt när vi är där....

och tar ju såklart en liten selfie😎
 
Jag vill ju helst tävla Olsson själv under våren, och försöker träna för det,,, men vi får se,,, orkar jag inte göra henne rättvisa, så får Thomas fortsätta tävla och träna henne, men som det ser ut just nu, så lajjar Thomas lite moment med Knocke,,,

 
som ser sååå jäkla fin ut,,, så jag undrar jag om inte pensionen får vänta...
   
Så Glad och Tacksam för stunderna vi får i den fina inomhushallen...

 

Jag kämpar ju även på med min Tävlingsledarutbildning.

Skulle haft ett fysiskt möte i måndags, men jag flaggade för att jag inte var jättesugen på att tränga in mig i ett trångt litet utbildningsrum, med tanke på hur infektionskänslig jag är,

ttråkigt, men nödvändigt...

jag som bara längtade ihjäl mig efter att få träffa  människor, så jävla tråkigt att bara gå hemma själv...

 

Nu gjorde vädret i kombo med att många var småkrassliga, så att vi körde mötet på zooom istället,

vilket är skittrist, svårt att få till bra diskussioner när man sitter framför en dator, men jag tycker utbildningen är såååå jäkla kul, och jag gillar läxorna, som får mig att sitta och plugga och pula på kvällarna...

 

 


Och torsdagen då,, spenderade jag alltså hela dagen på sjukhuset med att skjuta in 3 olika gifter rakt in i blodet.

Medans jag låg där, så flammade mitt ansikte upp igen, en läkare kallades in, som kunde konstatera att det är en reaktion på giftet,,,  så nu är ytterligare en antibiotikakur insatt, och funkar inte den, så måste vi avbryta planerad behandling, och få en annan väg,,, för detta klarar inte huden i ansiktet,,,

 

Så återigen blir det sån stress,,,  jag VILL få den behandling som är planerad, vill liksom inte ha ett andrahandsval...

Det känns inte rätt....


Men peppar, peppar 🌶️ så verkar jag svara bra på den nya antibiotikan som sattes in, för dom färska blemmorna drog sig tillbaka ganska fort, bara hålla tummarna för att det fortsätter så...

 

Och tänk att jag, som knappt tidigare i mitt hela liv ens ätit en penicillinkur, jag har ju varit så jäkla frisk hittils,,,

och nu är det mer eller mindre ett helttidsjobb att komma ihåg att ta alla mediciner vid rätt tillfälle varje dag...

 

Ta tex ansiktsmedicinen, den ska tas 2 ggr/dag i samband med mat.

Sen har jag en annan medicin, som ska tas 30 min före matintag, men den får inte tas samtidigt som ansiktsmedicinen, det måste gå minst 3 timmar mellan man blandar dom 2😳

Har sen en tredje medicin, som ska tas 2 ggr/dag, men det måste också gå 3 timmar mellan den och ansiktmedikamentet...

Fjärde pillret kan jag ta när som helst...

 

Inför och efter varje behandling, äter jag ungefär 100 cortisontabletter, som skall tas i samband med frukosten...

cortisonet gör mig vansinnigt speedad i hjärnan, och det i kombo med att kroppen är helt slut,,,blir en jävligt jobbig krock...

Dessutom sätter sig kortisonet på stämbanden, vilket gör mig hes, och det är skitjobbigt och ansträngande att prata.

Vill helst bara bara tyst hela tiden....

 

Har också fått lite onda och besvärliga blåsor i munnen,,, men annars så leker livet🤣

 

Kan väl i övrigt summera en bra och mysig helg.

Går ju inte att göra så mycket annat än promma och kolla skidor på TV.

I lördags gick vi en makalöst lång och mysig prommis i Underbart väder...

   

Glada, skuttiga hundar....
     
Blev lite hästpyssel hemmavid...
 
Och sen gos i soffan....
 
Världens Gosigaste lilla Sheriff🤠
 


Söndagens prommis var väl kanske inte riktigt lika mysig....

Mest isgata överallt...

 
Men vi lyckades hitta ett litet mysigt skogsparti som var snöfritt,,,,
 
Och där var det magiskt mysigt att gå....
   
Ser ut som Olsson svävar, och är inklippt på bilden,,, men Thomas lyckas fånga henne, just som hon flyyyyger över en liten vattenpöl....
 
Stannade ute en stund hemma på gården när vi kom hem...

Thompa pulade med hästarna, och jag satt bara och mös en stund...

 

OlliBompa roade sig med pinnar,,,
 

Glock försökte bjuda upp mig till dans med sin pinne,,,


 
Men gav upp, och somnade nästan i mitt knä....
   
Så skönt att kunna vara ute en stund utan att frysa ihjäl... 

 

Nu väntar en ny vecka, med provtagning på tisdag, och förhoppningsvis nya gifter på torsdag🍀

Till helgen får vi finfrämmat av fina vänner från södern hela helgen.

Hoppas jag mår bra, och kan bjuda på god mat, har flaggat för att det kan bli så att det blir hämtmat hela helgen, med den dagen den sorgen,,,

ser sååååå jäkla mycket fram emot att bara få trevligt sällskap och att umgås...

Blir som sagt TOKIG på att gå hemma själv hela dagarna...

 

Drömmen är också att vi ska få till nån form av hundträning tillsammans under lördagen med dom,,, men det är lite svårt att planera med tanke på väder och underlag....

 

Hade helst verkligen inte velat skriva detta inlägg,,, men nu är det gjort....

Det är den bittra verkligheten!!!

Ha en fin vecka, och var rädda om varandra❤️

 

 



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards