Direktlänk till inlägg 21 juni 2015

Magisk Midsommar 2015

Av Ia Weylandt - 21 juni 2015 18:15

Fy som faan va bra vi haft det denna Midsommarhelg 2015...

Kanonbra hundträning,, god mat,, supertrevligt sällskap,,,  och lägg därtill en jävla tur med vädret,,,, så är det inte speciellt svårt att förstå hur Fantastiskt bra vi haft det....


Men det var ytterst nära att vi inte skulle åka,,,

Jag blev så jävla anti när jag såg väderleksrapporten innan,,, så det var nära att vi ställde in...

Så nära att jag tom struntade i att handla det sista i matochdricka väg på onsdagen...

Och det är inte det att jag inte tål lite regn,,, jag kan både träna och promenera utan några som helst problem även om det regnar...


Men på midsommar vill jag kunna sitta ute och äta sillunch,,, det är liksom det som ÄR Midsommar för mig,,, men jag såg framför mig att Thomas och jag själva skulle sitta instängda i Hobbe med vår sill och vår nubbe medans regnet vräkte ner utanför,,,

Nej Tack,, då sitter jag hellre hemma...

Men som tur var ändrade vi oss i sista stund,, och kom iväg från Huddinge vid 18.30 i onsdagskväll...

TUR,,,, för visst regnade det på onsdagen när vi kom upp,,,, och det forsatte att vräka ner hela natten,,, men på torsdagsmorgonen hade det slutat,, och efter det har vi inte fått ens den minsta lilla regndroppe på oss....

Underbart!!!!


Abbotarna hade anlänt till campingen tidigare under onsdagen,,, så när vi kom fram vid 21-tiden,,, gick jag en sväng med hundarna, medans Thompa ställde Hobbe på plats,,, och sen satt vi inne hos oss och mös tills klockan var närmare midnatt...


Torsdagsförmiddagen spenderade vi i spåret...

Glock fick ett spår på äng,,,,, som han löste Galant.....

 

Och Dollar fick ett kilometerlångt spår i skogen...

 

Upphör aldrig att förundras över hur jäkla vackert det är i skogarna runt Tärnsjö...

Dollar gör ett finfint upptag,, och spårar sedan super....

     

Mallig SuperHjälte med slutpinnen....


Nöjda och glada stack vi in till Heby för att komplettera den sista maten,, men framförallt för att gå på bolaget...

Lite sura blev vi allt,,, för jag googlade systembolaget i Heby,,, fick fram en adress,, åker dit,,, och det visar sig vara en coop som hade utlämningsrättigheter,,, MEN man måste ju typ beställa en vecka innan...

Tycker det är skitdåligt att det sökresultatet kommer upp på google...

Så det var bara att brassa vidare till Sala istället,,, och där fanns som tur var ett riktigt systembolag...

Hade ju varit grant att inte ens få en nubbe till sillen....!!! 


Tillbaka på campingen gick vi ner till sjön och grillade korv till lunch...

Mumsligt gott var det!!!!

 


Och sen stod lydnad på schemat...

Glock, Abbot och Dollar skötte sig alla 3 mycket bra....

 


Sen hann vi sitta ner och mysa med lite öl, rosé och snacks,,,,,,,,

 

,,,,,,, innan vi fick välkomna Herr och Fru FrisbeeBella,,, och Herr och Fru Jalmar...


Då tändes grillarna för en god gemensam middag ute i det fria....

   

En supermysig kväll,, då vi kunde sitta ute och njuta länge....


Midsommaraftonsförmiddagen spenderade vi ute i den vackraste av rapportskogar...

Som vanligt får jag ju lite dåligt samvete för Dollar,, men nu löste jag det så att jag började gå bort mot rapportbanan 1 timma innan dom andra kom,,, så han var iallafall nypromenerad när vi tog ut Glock....


En jättefin sträcka,,, fyra skick, två förlängningar,, totalt drygt 800 meter,, och alla fyra hundarna skötte sig jättebra...

Sen är det klart att det finns endel att jobba på,,, tråkigt vore det väl annars...


Vallhunden Glock

 


Wilse's Jalmar

 


Furukollens Frisbee

 


Tonedo's My Friend Abbot

 



Och sen åkte vi hem och åt sillunch,,, och vi åt den ute,,, vid ett långbord,,, precis som det ska vara...

       

Å de va så gott,,, Å de va så trevligt,,, Å jag blev så mätt...

Den iskalla ölen,, och den ännu mer iskalla nubben satt som en smäck,,, jag kunde inte ha fått en bättre Midsommarlunch


Men trött blir man av så mycket mat....

Gubbarna tog igen sig en stund efter maten....

 

Och likaså gjorde Dollar och Glock som låg uppbundna vid mina fötter....

 


Vi satt och kacklade en stund i det vackra vädret,,, och sen blev det kaffe och magiskt god jordgubbstårta signerad fru Abbot... 

Oj,, va god den var,,, och Oj så full magen var,,, kändes som om jag aldrig mer någonsin skulle kunna bli hungrig...


Ingen rast ingen ro,, med magarna fulla med tårta var det dags för alla att entra lydnadsplanen...

Vi fick välja ut 3 moment var att köra med domare, tl och kommendering...

Thomas och Glock körde budföring, linförighet och framförgående...


Dessa bilder på Thomas/Glock, mig och Dollar är tagna av mästerfotografen Eva Ivarsson.

   


Dollar och jag körde fritt följ, inkallning och ljudgivning....

     

Underbara Bästa Dollar...

 


Sen tog Thomas och jag med hundarna ut på en härlig prommis utefter Östas underbara stränder...

   


Tiden sprang iväg,, och klockan hann passera 18 på midsommarafton när vi återigen satte oss ner för lite trevligt samkväm...

Och egentligen var det dags att tända grillarna,, men ingen hade hunnit bli hungrig,, så vi tog beslutet att strunta i middagen,,, och istället grillade vi korv lite senare framåt småtimmarna...

   

Det kändes som ett mycket bra beslut,,, onödigt att äta fin lammfilé bara för att...

Bättre då att spara den till dagen efter...

Trevligt hade vi,, och sent blev det...

 


Finaste Glock,, och alla dom andra hundarna har skött sig enligt skolboken,, när dom legat uppbundna nära varandra och oss,,, jag trivs när man kan ha hundarna med sig...

Och även om dom säkert inte kopplar av lika bra som när dom är hemma,,, så ser det ut som dom är ganska harmoniska ändå med allt stohej runt omkring,, som det ju är på en camping på midsommar...

 

Jag är så Otroligt glad och tacksam över att jag fick uppleva en så jäkla fin midsommarafton...

Denna kommer att bli svårt att slå!!!


Och midsommardagen blev inte ett dugg sämre,,, för då fick jag vara med om något av det roligaste jag gjort...

Då fick nämligen Dollar och jag vara med på det som kallas för "långspår"...


Ett långspår går till som så,, att en snäll spårläggare går ut ett spår på typ 8 km,,, och droppar apporter ganska så tätt...

Sen ikläder man dagens deltagande hundar,, vilket denna dag till antalet var 4,,, sina spårselar,, men man har bara en spårlina...

Förarna iklädes ryggsäck med kaffe, mackor, kakor och Massor med vatten till både hundar och förare...


Sen går alla på led där den hund som går först har spårlina,, och dom andra har man i koppel,,, men dom spårade ju liksom ändå,, men det är ju första hunden som har huvudansvaret för att hela gruppen går rätt...

Och vid varje apport byter man första hund,, så att den som går tvåa får ta spårlinan och spåra först,, och den som just markerat apporten får ställa sig sist i ledet...

Alltså,, det var såååå jäkla kul...


Här förbereder vi oss innan avfärd och får lite instuktioner av spårläggaren...

 


Försökte fota lite efter spårets gång,, men bilderna gör inte känslan rättvisa....  


Efter halva sträckan stannade vi och vilade en stund och den som ville åt upp sin medhavda matsäck,,, själv ville jag bara ha vätska,,,

 

Sen bar det iväg igen,, men nyladdade hundar,,, som verkligen verkade tycka att det var superkul,, men oj vilket ansvar man kände när man gick först,, och glädjen när ens hund markerade en pinne och man liksom visste att man var på rätt spår var underbar...


Var verkligen superimponerad över hundarna som grejjade detta,,, det var varmt,,, det tog ett gäng timmar,,, jag var totalt slut när vi Äntligen kom till slutet...

 

Men slut på ett Härligt Skönt sätt....

Och SuperStolt över Dollar som spårade så tryggt och bra,,, ja alla hundarna var skitduktiga...


Thomas och Glock fick egen tid denna förmiddag,, och ägnade den åt att spåra och promenera...

Det tyckte dom var mys....


När vi kom tillbaka till campingen igen,, så la jag mig i en stol och läste,, men det dröjde inte länge innan jag sov sött där i solen,,, och likaså gjorde både Thomas och hundarna...

En Fantastiskt rolig förmiddag...


Framåt 15-tiden började vi så smått pigga på oss,,, och då tog vi med hundarna ut på en 5 kilometers lång promenad utefter dom vackra stränderna...

Oj som dom skuttade och for av glädje...

               

       

Det var såååå härligt att bara få Va.....

 


Det blev en otroligt vacker kväll,,

hundarna smaskade på varsitt ben...

 

Och Thomas och jag satt och njöt i solen med öl,vin och snacks...

 

Och jag fick sitta där i solen och förbereda inför kvällens grillmiddag...

Åååå va jag älskar det...

  


Grillarna tändes och och jag blev väldigt full i garv över grillstilarna som rådde runt våra husvagnar...

   

Kan inte vara lätt att vara grillmästare???

Eller Mästarinna????

Hittade denna stilstudie från korvgrillningen på midsommarafton...

Fru Jalmar i högform...

 


Hursomhelst,, så är dom duktiga på att grilla våra gubbar....

 

Och maten smakade Underbart...

Så glad att vi inte bara åt för sakens skull dagen innan...

Lammfilé med klyftpotatis,, apelsin och citronsmör,, baconlindad sparris,,,grekisk sallad och tzatsiki...

 

MumsFilliBabba var det!!!

 


Otroligt Fin bild på Jalmar med matte....

   

Otroligt fin bild, på det Vackraste jag vet....

 


Gott vare,, sent vart det,,, trött var jag morgonen efter,,, men faaaan va värt...

   


Söndagen då.....

Dagen då det var dags för hemfärd,,, egentligen hade vi tänkt sticka direkt efter frullen för att undvika köerna genom stan,,,, men med dessa duktiga hundförare i sin närhet,, så var vi glada att få till ytterligare ett bra rapportpass innan vi åkte söderut...


Precis som på midsommarafton,, så gick jag med Dollar dom dryga 4 kilometrarna bort till rapportbanan,, och där hann vi även göra ett uppletande innan det var dags för Glock och dom andra...

Kanonbra träning där vi gjorde förlängning även på A-stationen,, vilken ingen av hundarna visade minsta tveksamheter på...

Återigen,, så är dessa fina bilder på Glock tagna av Mästerfotografen Eva Ivarsson...


Laddar....

 


Nedräkning.....  

Full fart in på A-stationen....

 


Lek och bus... 

 

Underbara Glock!!!!


Och sen åkte vi tillbaka till campingen och hängde på en startklar Hobbe...

Usch,, Hatar att ta farväl,,, jag hade gärnat stannat längre,, samtidigt kändes det skönt att komma hem,, och hundarna kändes ganska mättade...

Vi räknade med att resan hem skulle ta 3 timmar pga köer,, men blev riktigt överraskade av att det inte var någon trafik alls,,,så vi var hemma på knappa 2 timmar...


Underbart SuperMysigt har det varit,,, en helg jag gärna återupplever...

Tack Alla Underbara inblandade....

Jag är så Lycklig över att jag fått vara med just Er denna helg!!!

 

På återseende!!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards