Direktlänk till inlägg 1 augusti 2015

Fantastiska Kosta......

Av Ia Weylandt - 1 augusti 2015 06:15

Söndag förmiddag packade vi ihop oss och lämnade Strängnäs för att styra Hobbe mot Kosta i Småland...

En liten tripp på ca 40 mil,, och jag hade ju som vanligt världens ågren innan...

Gillar ju INTE att ligga och kajka runt på vägaran med Hobbe i släptåg...

Men det gick faktiskt bättre än förväntat...

Vi stannade i Mjölby för att käka mat och rasta hundarna,,, men sen var det raka spjutet,, och vi kom fram till Kosta och hann med att installera Hobbe och oss själva i god tid innan samlingen kl 18.00

 


Vårt Underbara boende under en hel Underbar vecka.....

 

Lite nervösa var vi allt inför samlingen och middagen,,, jag menar,,, några visste vi ju att vi kände,,, men låååångt ifrån många....

Jag gick några vändor till välkomstbålen....

 


Men inte tusan hade vi behövt vara nervösa heller???

För maken till härliga öppna glada människor  har vi nog aldrig stött på,,,,

Vi kände oss så välkomna,, och som några i gänget direkt från start...

Borde förstått det,, med tanke på den fantastiska stämningen som alltid råder bland GMBK's medlemmar ute på tävlingar och mästerskap,,, det är en klubb med underbar gemenskap och sammanhållning...

Oj vad jag önskar att någon gång få vara aktiv i en sådan klubb...


Efter samling och genomgång av de få regler som fanns,,, så fick vi uppleva en supergod trerätters middag,,, och sen trevligt umgänge tills långt efter midnatt...

 
Lite lätt sliten dagen efter,,, men det var det sååååå jäkla värt....


Dagarna i Kosta är faktiskt några av de bästa dagarna jag någonsin upplevt...

Dom var ganska lika i sitt upplägg,,, (vilket en asbergare som jag naturligtvis uppskattar),,, men samtidigt var man fri att göra vad som föll en in...


Våra dagar har sett ut som följer....typ.....

Jag har vaknat vid 6-tiden,, och då gett mig ut på en 5-kilometers runda i dom vackraste av skogar som man bara kan tänka sig...

 

Och det är nog det mest magiska för mig,,, när jag kan knalla rakt ut i denna underbara skog direkt från husvagnen.....

Det finns liksom inget bättre sätt att starta dagen på.....

   

5-kilometersslingan passerade denna otroligt raka väg,,, och jag blev lika faschinerad varje gång....
Den längsta mest raka väg jag någonsin skådat....

 

Jag stod som paralyserad varendaste morgon.....

Otroligt Vackert!!!!

 


Efter morgonprommisen hann vi hem,, softa en stund,,, käka frulle,,, innan det var samling och avfärd till skogen kl 09.00


Nästan lite tävlingsstämning över samlingen....

 

Och satan i gatan,, nu blev vi nervösa igen....

Det var vi, lille Glock, och en jädrans massa rutinerade hundar och förare med både SM och NM meriter på sitt CV...

Prestationsångest till MAX.....


Dagen till ära skulle vi köra öppen sträcka på en flygraka,,, något vi aldrig utsatt Lille Glock för tidigare....

 

Precis när hundar och förare beger sig ut till B-stationen,, så öppnar sig himlen,, och regent fullkomligt vräker ner....

 

Men det gick faktiskt över lika fort som det kom,, och det var den enda skuren vi fick under hela veckan...

Otrolig tur har vi haft...

Här väntar vi i spänd förväntan på A-Stationen...

   


Jag ska erkänna,, jag var skitnervös inför första skicket,,, sträckan var drygt 500 meter,, helt öppet,,, och det kändes som att Glock stod helt still när han skickades,, och jag stod med hjärtat i halsgropen hela tiden....

Men vår Underbara härliga Godmodiga Sheriff,,, inte stod han still heller,,, hans korta ben gick som trummpinnar och han sladdade in bara 2 sekunder långsammare än den snabbaste mallen.......

Fina Fina Underbara Glock!!!!


Tre skick fick han denna första dag,, sedan valde vi att plocka av honom...

Detta pga att han inte kunde koppla av en endaste sekund mellan skicken,, han satt och vibrerade hela tiden,, och vi kände att han brände alldeles för mycket energi emellan... men likförbannat gick han lika snabbt som dom snabbaste på dom 3 skick han fick gå,, och döptes omedelbart om till Raket-Glock efter dagens första träning..

Fina Underbara Magiska Raket-Glock.....!!!!!


Så förmiddagarna har vi ägnat åt rapportträning av olika slag...

Det har varit "vanlig" rapport i skog,,,, förlängningsträning,, och endast återskickssträning...

 


Så kul att få chansen att komma å träna med så mycket kunnigt och rutinerat folk som gett massor med bra tips och trix för att vi ska komma vidare i vår rapportträning...

Nu är vi taggade till tusan inför fortsättningen....


Även TrolleBoll fick följa med en förmiddag på frispår...

 

Taggad till tänderna verkade han vara när de andra försvann iväg...

Men vi har insett nu,, att det blir ingen mer rapportträning för SuperHjälten,,, han tycker inte det är kul längre...

När vi körde honom som hare till Glock i Strängnäs,, såg det ut som om han skulle vända på tredje,,, och nu när vi körde honom i Kosta,,, så nosade han på hela framföringen,, satt tyst på nedräkningen,, och mer eller mindre lunkade iväg på Marschkommandot...

500 meter sträcka sprang Glock på under 60 sek,,, Dollar lunkade på över 2 minuter....


Men däremot har då den lille Glocksteristern imponerat STORT på oss under dessa magiska Kosta dagar...

Och om vi någonsin haft minta lilla tvivel på honom,, så är det borta nu....

Sen kan allt hända naturligtvis...


Vad som impade mest på oss,, var en dag,, då hunden före honom totalt sprang bort sig på tredje skicket från C...

Hunden i fråga var ute och sprang i över 18 minuter och enligt GPS'sändaren var den i princip nere vid A-stationen bakifrån,, men hittade aldrig fram,, utan återvände till C...


I förebyggande syfte gick jag då upp och visade mig på C-stationen,,,, innan Glocken skickades,,, detta pga att liggtiden och väntan blivit väldans mycket längre än förväntat,, men också för att hunden innan irrat omkring så förbaskat...

Skitnervös var jag när Glock gick iväg,,,, men som den Raket han är,, så kom han raka vägen in till A....

OJ va det kändes bra!!!


Klockan 13 varje dag har det serverats lunch för dom som beställt det...

Vi valde att laga vår lunch själva,,, vilket kändes skönt,,, vi var oftast klara i skogen lagom tills 13,, så då värmde vi bara på ett par korvar i husvagnen,, han ta ut Dollar en sväng,, och även softa en liten stund,, innan det kl 14.00 återigen var samling för eftermiddagsaktivitet..


Och eftermiddagarna ägnade vi i spårskogen,,, och jäklar så fint Dollar spårade dessa dagar...

Tror till stor del det berodde på att spåren verkligen fick ligga i 2 timmar,,, då blir han så lugn och noggran och superskön att gå bakom...

 


Glock spårade också bra.... 

 

Inte så svårt att slå ihjäl 2 timmar när man har trevligt sällskap...

 


Den dagen vi hade middagen, skötte jag alla matförberedelser,,, så då fick Thomas spåra på flygrakan med Dollar...

Det hade gått super....

 


Uppletande i väntan på spåren.... 

 


Och appråpå middagen ja,,, så har det varit 3 rätters varenda kväll...

Vi blev indelade i matlag första kvällen,, så när det på torsdagen var vår tur att laga middagen,, så fick vi planera,, handla,, laga och sedan servera de andra på kvällen..

Superroligt,, det kändes som om jag jobbade på restaurang...

Här förbereder vi förrätten till 28 personer

 

Man satt så bra på kvällarna,,, som ute,,, fast under tak...

   


Oftast var vi skittrötta varje kväll när vi runt 17-tiden var klara i skogen,, och hann softa i Hobbe en sväng innan det var dags för middag kl 19.00

Trötta sambos tar sig en powernap innan middagen.....

 


Och VARJE kväll innan vi gick bort till middagen så sa jag,,,

att ikväll blir det tidigt...

Men det blev det aldrig,, för när vi väl kom bort och fick lite mat i magarna,, så var det så jäkla trevligt,, så vem ville gå hem liksom...


En kväll var det lagtävling,, med bla sumostaffett....

 

Skrattade så att jag höll på att kissa på mig..

Mitt lag vann hela totala tävlingen,,,,,

Tjohoooo!!!!


Pga dom fantastiskt fina skogarna som fanns på militärfältet i Kosta,, så valde vi att ägna tiden åt skogsarbete och strunta i lydnaden,,, men en eftermiddag åkte vi in till Nybro 3 mil söder om Kosta..

Det blev en nostalgitripp för Franzon,,, då hans pappa växte upp i den småländska staden...

Vi åkte därför runt och tittade var Frallan spenderade sina barndomssomrar hos farmor och farfar,,,  huset dom bodde i var tyvärr rivet och ersatt med ett jättestort schbrak,, men det var ändå kul att se och höra Thomas berätta barndomsminnen...


Och naturligtvis kan man inte besöka en stad utan att kolla in brukshundklubben...

 

Det var en trevlig klubb med fina planer...


När vi ändå var ute och for passade vi även på att kolla in Lessebo's BK..

 


Fantastiskt fina välklippta planer som inbjöd till lite lydnadsträning för både Dollar och Glock.... 

   


Dollar fick också bita lite i ärmen,,, OJ,, det tyckte han var kul!!!!

 


Men allt underbart har ett slut,,, och dagarna flög fram i en rasandes fart,, så plötsligt var det lördag, och dags att packa ihop och säga adjö till gamla och nya vänner...

Usch det var så sorgligt....


Men vi for vidare mot nya äventyr.....

Scrolla ner....

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards