Direktlänk till inlägg 31 januari 2016

Äntligen en helg med massor av rolig hundträning.....

Av Ia Weylandt - 31 januari 2016 19:00

Äntligen en helg då jag känner mig nöjd för att vi har tränat hund....

Känns som en evighet sedan sist,,,, trots att det faktiskt bara är drygt en månad sedan...


Men det blev dock inte alls som vi hade tänkt oss...


Vi har ju så mycket älgkött i frysen,, och tanken att testa göra tjälknöl har länge legat och marinerat i min hjärna...

Jag vet att jag åt det hemma hos mamma som liten,, och då inte var  speciellt överförtjust,,, men smaklökarna ändras ju, så efter mycket vridande och vändande så bestämdes det att denna helg var stora "tjälknöls test helgen"....


Största anledningen till att jag tvekat har varit dom varierande recepten...

8-15 timmar i ugn,,,  upp till en innertemp på mellan 60-70 grader,,,,, och sen 5-6 timmar i marinad efteråt har väl varit en ganska genomgående tråd....

Men jag menar,,, 8-15 timmar är ett ganska stort spann,,,, när ska man stoppa in den i ugnen för att slippa gå upp mitt i natta för att kolla termometern...


Vi räknade och hade oss,, och kom fram till att stoppa in den vid 22-tiden var det bästa,,, för då när hundarna väcker oss vid 6 tiden på morgonen så skulle det ha gått åtta timmar,, och det var ju liksom minimum....


Super genomtänkt!!!!

Problemet var bara att vi båda slocknade i soffan tidigt på fredagskvällen,,,

Jag vaknade till vid 01.30 och min första tanke var älgen som skulle ha kommit in i ugnen för flera timmar sedan....

Äsch då,,, men jag ställde in graderna på ugnen  och stoppade in lilla frysta älgsteken och gick och la mig....


När sen T gick upp och gav hundarna mat vid 6-tiden på lördagsmorgonen,, så sa jag åt honom att gå upp och stoppa in termometern i steken som vid det laget borde vara tillräckligt tinat för att få in termometern i den....


Men säg det som fungerar enligt planerna!!!!!
Jag hade varit duktig nog att ställa in rätt temp på ugnen,,, men jag hade tydligen varit för trött för att sätta på den....

Jävla skit,,, det betydde att vi började tillagningen klockan 06 på lördagsmorgonen,, och med tanke på att den kanske skulle behöva 8-15 timmar i ugnen och sen 4-5 timmar i marinad,,, så riktade vi in oss på tjälknöl till söndagsmiddag istället....


Jag stack med hundarna till golfbanan vid 8-tiden, och Thompa stack till skjutbanan....

Hem käkade himmelsk god frulle framför vinterstudion,,, vid 11-tiden kom Thompa hem, stoppade termometern i älgen,, som genast hoppade upp till 64 grader.....

Shit tänkte vi,, den är ju nästan klar,,,, vi hade bestämt oss för att köra en mittenvariant och ta den vid 68 grader...


Så vi packade rapportryggor och spårgrejjor, och gjorde oss redo för att om någon timma sticka ut till skogen,,,,, det var bara det att dom sista fyra graderna på steken tog 3 timmar att hoppa upp...

Vi trodde det blivit något fel på termometern,,, så vi garderade oss med inte mindre än 3 termometrar i den stackars steken,,,

 

Men alla visade samma,,, och som sagt hann klockan bli över 2 innan den var klar,, och då kändes det lite sent att åka ut i rapport/spår skogen,, så det fick bli uppletande och lydnad på SSBK istället...


Började med Dollar i uppletandet,,, han tog dom 3 första superfint,,, men hade sen problem att få in det som låg längst upp i högra hörnet,,, han kretsade länge kring det, men fick inte in det i näsan,,, så till slut gick jag upp och lyfte på det,,, och sen var det inga konstigheter,,,,

 

Duktiga, Duktiga D...


Glock däremot,,, jävlar säger jag bara,,, va bra han va,,, oj va jag önskar att jag hade filmat...

Det går ju så jävla fort,, och vi har ibland upplevt att näsan inte riktigt hänger med i farten..

Men det gjorde den idag,,, full fart ut,, och sen en tvärnit så att han nästan slog kullerbyttor när han fick in föremålen i näsan,,, och sen full fart in...

Skithäftigt å se!!

 

Underbara Sheriffen...


Sen gick vi ut på golfbanan och körde lydnad...

Dollar och jag lekte mest med skojsen, medans vi tittade på den fantastiske Glocken...

 

Sheriffen skötte sig bra, och gjorde nog idag ett av dom finaste framåtsändanden jag sett honom göra,,, detta helt utan grupp eller andra referensramar...

Jättefint...


Det vackraste jag vet......

 


Avslutade med att gå en härliga prommis golfbanan runt...

Hundarna var hoppiga och skuttiga,,, tycker det är så kul när vi går alla fyra, vilket vi tyvärr inte gör så ofta...


Sen hem och lördagsmysa.

Va lite nervös för tjälknölen,, men tänkte att det är ju gott med potatisgratäng och kantareller om nu köttet skulle bli misslyckat...


Men Satans så gott det blev....

Det här har vi inte gjort för sista gången...

 


På söndagen däremot,, blev det Äntligen dax för lite rolig rapportträning....

Vi skulle inte träffas i Bro förens kl 13.00,, så Thompa stack med hundarna till golfbanan,, och jag var hemma och pulade och fixade söndagsfrulle, som vi njöt i lugn och ro av framför Vinterstudion.


Men sen redan vid 11.30 packade vi in oss i bilen och for norrut...

Ville vara ute i god tid för att hinna gå en prommis med Dollar,,, och även köra lite lydnad på parkeringen med densamme...

 

Och sen var det dags att vandra upp till dagens A-station förlagd i mitten på Nordiska tävlingsbanan....

Så jäkla superfin skog,,, nackdelen är att det är ett ganska välbesökt strövområde för hundägare, vanliga naturälskare och även hästfolk...


Fick vid ett flertal tillfällen avbryta framföringar för att det var hundar eller hästar på sträckan...

Men inga incidenter hände,,, utan istället blev det en superbra träning, och vi åkte därifrån med stora leenden på läpparna,,, så stolta, glada och nöjda över den underbara Glocken,,, som skötte sig helt galant...

 

Underbara, Bästa, Finaste Sheriff!!!!!


Vi gjorde en grundsträcka på 650m och sedan 2 förlängningar där sista skicket var 1250m..

Glock gick som första hund från A-C,,,, och då hade jag turen att få göra 2 framföringar, då det kom hästar på sträckan när vi satt på nedräkningen...

Så nyttigt att få gå tillbaka till trädet,, binda upp, och sen börja om från början...

Nu har ju jag superfina framföringar när Glock får gå först,,, men ändå en bra erfarenhet...


Lika fina framföringar hade jag dock inte på sista skicket från A-D då den lille Glocken gick sist...

Då har han en tendens att vilja gå lite före,,, men jag sket i det idag,,,gillar hans "gålust" för mycket för att vilja bråka med honom...


Alla hundar skötte sig mycket bra, så det var ett nöjt gäng som tog en snabb fika efteråt...

Snabbfika för alla ville komma hem och göra söndag...


Nu ska jag göra fisksoppa till mig,,, och kycklingwok till fiskvägrarna T&J.....

Nu väntar en veckas jobb,, och förhoppningsvis kommer jag att kunna komma igång och simma imorgon kväll...

Vaknade igår morse och hade vansinnigt ont i halsen och var snorig,, men det känns bättre nu,,, denna förkylning har verkligen varit långdragen...


Trevlig vecka Alla glada!!!!!



 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards