Direktlänk till inlägg 6 oktober 2017

Sjuka Djur och Galen Tjur....Livet på Landet🍀

Av Ia Weylandt - 6 oktober 2017 18:45

 

Ja, det har varit en lite annorlunda vecka som förflutit...

Annorlunda på så vis att den knappt innehållit någon hundträning alls...

Men för det har inte hundarna eller vi varit sysslolösa...


På måndagskvällen hade vi planerat uppletande och lydnad..

Men Shit som regnet vräkte ner,,, vi som klagar över att det Aldrig regnar i gropen där vi bor...

Nu kom Allt på en och samma gång...

 

Thompa tog istället med sig hundarna ut på en rejäl skogspromenad,,,

Strosade i 2 timmar och plockade massor med svamp...

Svamp som vi sedan ägnade kvällen åt att rensa..

 

Så härligt att vi nu börjar kunna fylla upp burkarna igen...

 

Så mysigt att sitta där och rensa och snacka medans elden sprakade hemtrevligt i vedspisen...

 

Thompa hade varit klok nog att starta bastun innan dom gav sig iväg ut,,, så när han värmde sin blöta frusna kropp i den,,, så lagade jag för första gången mat på vedspisen...

Sååååå Jäkla cooool känsla...

Kokade pasta,,,,

 

Och gjorde en supergod sås på paellans överblivna kyckling och spanska korv...

Toppade det hela med smörfrästa kantareller,,, pecorino och valnötter...

Jösses,,, det var en måndagsmiddag helt i min smak😋

 

På tisdagen stack Thompa iväg själv innan jag kom hem från jobbet...

Tanken var promenad och uppletande...

Och bäst dom håller på att leta grejor,,, så kommer en förrymd ko med en tjurkalv spatserande mot uppletanderutan...

 

Thomas avbröt letandet,,, och med Glock`s hjälp vallade dom utan några som helst konstigheter tillbaka rymmarna mot grinden...

En grind som visade sig vara uppställd...

Fy Faan,,, vem gör något sådant????

 

 Thomas hade bilen med sig ut i skogen,,, för han ville kunna lägga in Dollar där när Glock skulle leta grejor,,, och när dom stängt grinden om kossorna, och skulle åka hem igen,,, så såg dom att ytterligare 20-talet kor och kalvar tagit sig ut...

Thompa kontakta då bonden,,, som genast satte sig i bilen påväg till kohagen...

 

T&G fortsatte med framgång att valla in vissa djur...

Nu var ju inte jag med,,, men jäklar så impad jag blev över Fantastiska Glock, när Thomas berättade efteråt...

Glock har ju ingen som helst erfarenhet av nöt,,, men flyttade på dom som om dom vore små lamm❤️❤️

 

Underbaraste Sheriffen❤️⭐️❤️⭐️

Men plötsligt, Fick Thomas till sin fasa se att även tjuren var ute på vift...

Turligt nog såg han den på långt håll,,, så han tog Glock och stoppade in honom i säkert förvar i bilen,,,

men sen kunde han ju såklart själv inte motstå frestelsen att utmana den maffiga tjuren...

 

Det ångrade han nog lite just där i stundens hetta,,, för tjuren tjurade ut och gick till anfall mot Thompa,,, som kastade sig in i ett tätt buskage...

Tjuren stod utanför och liksom trampade fram och tillbaka och frustade...

Samtidigt kom bonden och hans pappa,,,

Och pappan utbrast,,,

-Å Herre Jävlar!!!!!

 

Men turligt nog så gick det bra,,, lika fort som tjurskallen gick till attack,,, så vände han om och lät sig med hjälp av traktorn motas in i hagen igen...

Tänk vilka äventyr man får vara med om på landet....

 

Men än var inte Glock`s arbetsdag över...

Jag hade under några dagar reflekterat över att en av lammen,,, ”Lamm-petta” inte riktigt varit sig själv...

Först bara lite vagt att hon liksom låg mycket ner när dom andra stod och betade...

Dom andra kunde flytta sig ganska långt, innan hon reste sig och följde efter...

 

På tisdagen tyckte jag att hon rörde sig väldigt stappligt...

Så när Glock kom från kohagen, fick han gå raka in i fårhagen och hjälpa till att ”singla”

 

Jag bara Älskar när vallningen liksom blir på ”riktigt”

Har ju övat en hel del delning,,, vilket är skitsvårt i sig,,

När jag tränar blir det ju vilka 2 som helst,,, men nu var det ju skarpt läge att få ut EN,,, och då en specifik, och inte vilken som helst...

 

Men vi lyckades singla ut Lamm-petta från dom andra, och stängde in henne i lösdriften....

 

Och tänk va lite som gör en Överlycklig när det kommer till vallningen...

För jag var verkligen ÖVERLYCKLIG över Glock`s och min insats i fårhagen...

 

Vilket får mig att minnas det ursvåra momentet ”sortering” som jag för första gången såg på SM i fårvallning härom helgen...

SHIT va svårt,,, och faktiskt var det många i finalen som fick problem där och tiden gick ut...

Nedan, Glock`s duktiga uppfödare, som faktiskt lyckades med momentet med båda sina finalhundar...👏👏

 

Ett gäng får,,, och uppgiften var att sortera ut dom med röd scarf runt halsen, och behålla dom inne i ringen,,, medans dom scarflösa skulle ut ur ringen....

 

Sååååå Jäkla Imponerande,,,

Och dit kommer vi nog Aldrig, den Vackra Sheriffen och jag,,,m

 

Men vi har Jävligt kul på vår lärostig...

Och jag kan lova att det var en trött liten Sheriff som vi inte såg röken av under resten av tisdagskvällen...

 

Han låg i soffan på övervåningen och sov som en stock...

Jag passerade en gång på vägen in på toaletten,,,, och han låg och tokdrömde,,, sprang i sömnen,,, han fortsatte nog att valla hela natten...

Älskade lilla Härliga hund❤️❤️❤️

 

Men för att återgå till Lamm-petta,,, som på onsdagen inte alls verkade må bra,,,

Hon låg bara ner med slutna ögon,,,och ville inte resa sig när vi kom...

In och ringde fårkunniga vänner,,,, googlade och läste i den fantastiska fårboken

 

Fick ganska snart känslan av att hon drabbats av SELEN-brist.

Vilket vänner och veterinär som vi talade med verkade eniga om...

Iväg till Granngården för att köpa medikamenter...

Bla flytande,,, som sprutades rakt in i munnen på henne, för snabbt resultat...

 

Gnuggade även hennes tandkött med preparatet,,, och jäklar vilken snabb effekt det hade...

Inte som att hon reste sig och började skutta runt,,, däremot blev hon genast lite piggare på ögonen...

PUH!!!

Hon låg kvar hela torsdagen inne i lösdriften, och vi fortsatte att behandla henne,,, samt såg till att hon fick i sig vatten,,,,

Och Lyckan imorse när jag tittade ut genom fönstret, och såg att hon stod ute i hagen och betade med dom andra var Magisk⭐️

Nu har vi lärt oss något nytt,,, och alla dom andra lammen har fått E-selen tillskott...

 

Även så har vi ju Dollar som inte är riktigt kry i sina ålderskrämpor...

Han ska ju gå på Rimadyl livet ut,,, men hans dåliga, dåliga matte ☹️ hade missat att ringa veterinären och få nytt recept inringt,,, så det blev ett glapp på ett par dagar när han fick vara utan..

Och genast började han markera fram😔

 

Men nu finns 100 friska pigga tabletter hemma, som förhoppningsvis ska hålla SuperDollarn smärtfri länge till✊️❤️

 

 På torsdagskvällen blev det ÄNTLIGEN lite riktig hundträning, då det blev lydnad hemma...

 

Glad, duktig Sheriff,,,

Ivrigt påhejjad av Sjövretens hejjarklack....💃👯💃👯💃

 


Jag har föresten även ägnat veckan åt att klicka in Glock😀

 

Idén föddes i att jag tänkte att jag skulle börja ”klicka” Thomas...

Måste ju göra något åt hans DK med kroppen, framförallt i ingångarna på apporteringarna...

Fick idén att jag skulle klicka, när Glock satt rakt, så att Thomas skulle sluta vrida på kroppen för att ”se” om han satt fint...

Men sen tänkte jag,,, att då kan jag ju lika gärna klicka in Glock också,,, så får ju han belöningen snabbt när han sitter korrekt...

Det har varit roligt,,, och kul också att få användning för en av alla klickers som Glock vunnit på tävlingar...

 

Thomas har tagit en ridtur nästan varje kväll,,,

Antingen på Limpan,,, eller Hebbe...

 

Själv är jag tyvärr fortfarande inte det minsta ridsugen😕

Hoppas såklart att suget ska komma såsmåningom...

 

Däremot tycker jag att det är Supermysigt att pyssla och umgås med hästarna...

Tar gärna med dom ut en och en och låter dom beta,,, och klappar på dom,,,

 

Men rida,,, nja,,, inget sug i nuläget... 

 

Skogsturer däremot,,,,

Faaan som jag Älskar⭐️

 

Kan gå hur länge som helst,,,

Glock springer konstant,,, undrar hur många mil han gjorde på dom närmare 2 timmar vi var ute i eftermiddags????

Men jag bara Njuter när jag ser honom fara runt,,,,

bättre konditionsträning kan han inte få,,, framförallt inte för att vi mest går i tung blöt grönmossa...

Dem träningen kan inte alla cykelpass i världen ersätta...

 

Åhhhhh vad jag Älskar  skogen den här årstiden,,, det får man verkligen credda hösten för,,, skogen är Aldrig bättre än såhär...

 

Ikväll ska vi käka dovhjort med potatis och jordärtskockgratäng med smörstekta kantareller....

Och jag gav mig faaan på att stanna ute i skogen tills jag fått ihop gula så att det räckte utan att behöva ta ur frysen....

Det tog längre tid än jag trodde...

Trattisar finns Huuuuuur mycket som helst,,, man trampar på dom...

Gula däremot,,, inte lika många,,, men det gick tillslut😱

 


Så nu är det dags att ta tag i middagen...

Imorgon blir det familjemys på Högsta nivå...

Älskar💖

 

Avslutar med en typisk Sjövretenfamiljebild....❤️❤️❤️

Jag somnar ju typ varje kväll i soffan,,, och när jag kommer upp så är sängen ockuperad av mina Älskade familjemedlemmar....💖💖💖

  

Älskar när vi är nära💖

 

Ha en SuperTrevlig helg Alla Glada🎈🍀⭐️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards