Direktlänk till inlägg 13 oktober 2017

Grå vecka...

Av Ia Weylandt - 13 oktober 2017 18:30

 

Usch ja,,, nu har verkligen hösten kommit på riktigt.

Det har nästan regnat konstant hela veckan, det känns som om vi inte gör annat än torkar leriga och blöta hundar och hästar.

Ibland måste jag verkligen påminna mig själv om att jag brukar säga att jag älskar hösten..

Men återigen, så är det inte den leriga och regniga hösten jag gillar,,,

jag gillar dom soliga dagarna då löven härligt krispar under kängorna...

 

Den här årstiden är jag verkligen superglad att vi har det som kallar för ”finskogen” att knalla i..

 

Där blir det aldrig lerigt, utan hundarna blir bara blöta.

Tyvärr är det ett ganska populärt område för både hundägare och ryttare,,, och nu också svampplockare...

Inte så att det drösar om det,,, men tillräckligt för att vi dom ganska få gånger testat att köra rapport där alltid fått sällskap på sträckan...

 


Kan inte skryta med att det blivit nån vidare kvantitet på bruks/lydnadsträning den gångna veckan,,, 

vilket jag tycker är lite dumt eftersom det väntas tävling nästa helg.

Vi har haft endel annat att stå i...


Men lite vallning har iallafall hunnits med...

 

I måndagskväll var Glock och jag iväg och tog en privatlektion av en duktig tjej här i Åker.

Och jag som tyckt att Glock och jag blivit så duktiga,,, snacka om att jag trillande ner på jorden igen...

Glock sköter sig väl,,, men jag,,, helt hopplös.

Stackars nya vallfröken,,,, hon undrar nog vad hon gett sig i på??

 

Det som blev tydligt nu igen,,, och som jag liksom missat när vi tränat själva,,,

det är att Glock är väldigt explosiv i sina starter..

på våra lite trögare lamm märks det ju inte,,,

men nu när vi vallade på lite mer lättflyttade får,,, så blev det väldigt tydligt, och ibland poppade dom iväg åt alla håll som nypoppade popcorn.

 

Det regnade under hela tiden vi höll på,,, men så länge man befinner sig i fårhagen så märks det liksom inte hur blöt man blir...

Men SHIT som jag frös när jag kom hem...

Jag var dyngsur ända in i underbrallorna,,, och har nog aldrig stått så länge i duschen förut...

När jag kom ur duschen och upp i köket, hade Thomas tänt vedspisen och kokat varm choklad till mig...

Den smakade himmelskt där jag satt framför spisen och njöt och nästan dåsade bort av värmen....

 

En Mycket Bra kväll!,,

 

Thompa och Dollar har ägnat några kvällar åt att dra om staketet till hästarna...


 

Anledningen är att vi var tvungna att öppna upp så att hästarna kom åt även den lilla lösdriften, som vi använt som lite förråd för hästgrejjor och stallredskap.

Och anledningen till det var att Hebbe inte släppte in Linus i den stora lösdriften...

Inte så att han var dum och elak,,, men han ställde sig eller la sig helt strategiskt precis i ingången, och då vågade inte Limpan trycka sig in...

 

Det har verkligen varit hemskt att se hur Hebbe, Lova och fåren stått därinne under tak,,, medans Lilla Linslusen stått utanför och blivit dyngsur i regnet...

 

Men nu har Limpan fått sitt eget krypin,,,, och verkar lycklig över det...

 

Vi ser varje morgon att någon legat därinne,,, så det känns toppen!

 

Naturligtvis är både Lova och Hebbe supersugna på nya lyan...

 

Men här står Linus emot,,, och de är som andra 2 som får stå ute i regnet medans Limpan står under tak och tittar ut...

 

Nu ligger ju den andra ligghallen bara runt hörnen,,, så så jäkla synd är det inte om dom...

 

Ett ynka lydnadspass har vi fått till,,,

hoppas det blir något mer i helgen,,, för det behövs...

 

Sheriffen är som överladdad dynamit i fria följet,,, och det ser verkligen ut som han ska explodera vilken sekund som helst...

Men i övrigt ser det ganska bra ut...

 

Såklart har det blivit vallning flera av kvällarna...

 

Och fy som faan så skitig han blir när han förflyttar sig i våra hagar...

 

Campingduschen har gått varm varenda kväll...

 

Dollar han hjälper husse att mocka och halma...

 

Det blir man inte smutsig av,,, bara halmig....💖

 


Varje kväll har hundarna fått en rejäl prommis i det som vi kallar för spårskogen.

Vi har finskogen, spårskogen åsså vår skog...

 

Spårskogen är skogen där Strängnäs har sina tävlingsspår,,, och där finns alla typer av underlag...

Vi har prommat i tung mjuk grönmossa varje kväll,,, och Glock springer konstant under promenaden...

Så även om inte lydnadsträningen är så frekvent,,, så har det blivit desto mer fys....

Älskar att gå i skogen....

 

Det känns faktiskt som om det inte hänt ett jäkla skit i veckan,,, va har vi gjort liksom???

Ingenting😟

 

Och helgen ser också lite mörk ut... 

Och då snackar jag hundträning alltså...

 

Det är marknad i Strängnäs på lördag, och i Nykvarn på söndag,,, ska försöka hinna gå på någon av dagarna.

Imorgon ska jag valla på Stora Trana igen kl 14.00

På kvällen ska vi äta mat från Sverige.

Vi ska fixa nytt staket och bygga ett litet fårhus, för att separera fåren från hästarna under vintern.

Dom jävla fårskallarna äter upp halmen i lösdriften,,, så vi måste faan halma varje dag,, och det är inte OK😠

Så,,, nä,,  så mycket bruksträning känns inte som det blir tid över för...

Hoppas få till nåt lydnadspass och kanske ett uppletande om vi har tur...

 

Den som lever får se...

 

Glock och husse har gjort fredag i soffan❤️

    

SuperD ligger och vältrar sig i vår säng såg jag när jag var uppe och kissade precis nyss...

 

När jag passerade påväg ut från toan låg han och rullade runt, kråmade sig, och såg ut att njuta på högsta nivå...

  

Njuta av 2 dagars härlig ledighet, det ska vi också göra...

Börjar med lite skaldjursfrossa ikväll...

 

TREVLIG HELG ALLA🎈


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards