Alla inlägg under oktober 2017

Av Ia Weylandt - 1 oktober 2017 17:45

 

Ja, så kan jag verkligen sammanfatta den gångna helegen..

Jag har mest varit Ner och Ris,,,👎🌾😕

Tur då att övriga familjemedlemmar mest varit Upp och Ros 👍🌹😊

 

Får väl ändå börja med att säga Välkommen Oktober...🍂🍁🍂🍁🍂

Nu börjar hösten visa sig på allvar......

Vi vänder blad i almanackan, och minns den härliga hösten 2015, då vi tokfirade att den Fantastiske Vallhunden Glock lyckades bli Uppflyttad till både högre spår och rapport inom loppet av 2 veckor⭐️❤️⭐️❤️

Älskar att Jonna, när hon gör kalendern,,, minns viktiga händelser från åren som gått💖💖

 

Men sen undrar jag om det är hösten som gjort att den gångna helgen varit lite jobbig för mig??

För jag vaknade klockan 4:a på lördagsmorgonen, med en sån djävulskt ångest i kroppen,,, så det var vidrigt..

Det värkte och brände i bröstet,,, och det kändes inte som om jag kunde andas.

Kunde inte ligga kvar i sängen, utan gick upp och bara vandrade runt i huset.

Satte mig på soffan,,, la mig i soffan,,, satte mig vid köksbordet...

Inget hjälpte...

 

Gav hundarna mat och gick ut och gick en sväng med dom,,, då kändes det lite bättre,,,

men så fort vi kom in igen, och jag försökte krypa ner i sängen,,, så kom den inbillade  smärtan i bröstet tillbaka,,, och det kändes som om någon stack mig i ansiktet med tusen nålar..

 

I det läget finns det inget annat än att ta Atarax,,, trots att jag absolut inte vill, för jag blir ju så jäkla trött och avtrubbad av dom...

Men ibland finns det inget val,,, och vid det laget så hade även Thomas vaknat, och var uppe och bara försökte lugna,,, men innan tabletterna började verka,, vilket dom gör ganska fort,,, så känner jag mig som ett instängt djur i bur,, som bara försöker fly..

Och ju mer jag stressar,,, desto mer sticker det i armarna och i ansiktet...

 

Jag undrar så varför jag mår såhär,,,???

Denna dag var ju bara en vanlig lördag, utan några som helst måsten inplanerade...

Så jäkla tråkigt☹️

 

Men när vi ändå var vakna och uppe tidigt, så var det ju Toppen att komma ut i rapportskogen innan alla svampplockare skulle dyka upp...

 

Morgondimman låg fortfarande tät över Sjövretens hagar, när vi vid 7-tiden packade in oss i bilen och drog till skogs...

 


Och det är väl tur att vi har våra Underbara hundar, som finns där för att distrahera från annat...

Förberedelser på A...

 

Glock gick alla fyra skicken som skjuten ur en kanon☄️

 

Men jag måste göra något åt mina framföringar...

Eller själva framföringen i sig, var det väl inget större fel på,,, 

Däremot sitter han bara och rycker på nedräkningen,,,

och på mitt andra skick från C-A , ställde sig den lille busen upp när jag sa 30 sek🤔

 

Men som sagt,,, så springer han skitbra nu,,, får fnula på det där med hur vi ska kunna träna framföringar,,, får nog bli mycket ”överlappningsövningar”

 

Fantastiska Sheriffen på A-station inför sista skicket...

 

Och nedan kommer han i full fart in till mig på D..

 

Totalt körde vi 1000+1300+1300+1800

Sååå jäkla nöjda❤️⭐️❤️⭐️

 

Nöjd husse och Knocke kampar när vi tillsammans återförenas på A igen efter den lyckade träningen...

 


Efter träningen gick vi ut på svampletartur...

 

Vilken Fantastiskt fin lördagsmorgon...

Hundarna skuttade och for fram och tillbaka mellan oss,,, samtidigt som 3 bajspåsar fylldes med trattisar,,, trumpeter och gulingar...

 

Vi var ute och strövade runt i över 1 timma,,,

Och iallafall Knocke, såg ganska nöjd ut när han äntligen fick hoppa in i bilen...

 

Lilla Hjärtat💖💖💖💖

 

Så länge jag håller igång efter att jag tagit Atarax, så känner jag ingen trötthet,,, men däremot var det väldigt svårt att hålla ögonen öppna så fort jag satte mig i bilen...

Klockan hade hunnit bli över 10 innan vi kom hem,,, och då åt jag bara en snabb frukost,,, och sen var det hopp i säng...

 

Sov i över 3 timmar😴😴😴

Fy Faan,,, snacka om att slarva bort en härligt solig lördag😢

 

Thompa pulade med hästarna,,, klippte gräsmattan,, och fixade lite annat smått och gått medans jag bara låg och sov...

 

Vakanade strax före 14, och kände mig helt groggy och snurrig...

 

Och vad får en att må bättre än att ge sig ut på en PW.

Tog bara Glock med mig,,, och stack ut på en Fin runda....

 

Elljusspåret här,,, håller inte riktigt samma kvalité som tex ÅgestaGården...

 

Men jag är överlycklig över att det finns ett elljusspår inom gångavstånd från oss...

Och jäkligt vackert är det....

 

Totalt 6 km,,, en runda jag ska försöka gå ett par gånger i veckan nu när det där jävla mörkret så sakteliga kommer och förpestar vår tillvaro🌗🌘🌑😤

 


Tillbaka på Sjövreten,,, väntade ju en resa till Spaniens härliga matkultur...

 

Skrev ju sist att inga halvfabrikat fick användas,,,

och fick då  efter Förra veckans Kina-inspirerade middag frågan,,,

om jag verkligen fångat räkorna själv,,, fött upp, nackat och flått kycklingen,,, slaktat och styckat kossan...

Odlat mjölet,,, ystat smöret,,, pressat oljan...

Ja, frågorna var många,,,, 

 

Och NEJ,,, inte heller denna gång hade jag fiskat kräftorna,,, odlat riset,,,eller stoppat korven...

Det jag menar, är att jag inte köper färdiglagade baser och mixers...

Tex till paellan,,, så började jag med att själv tillreda en redan flådd färsk kyckling,,, vilket gjorde att jag fick en himmelskt god buljong,,, och slapp använda knorrs färdiga😇

 

Jösses,,, det gäller tydligen att vara TYDLIG i sina uttalanden,,, så ingen missförstår....😴

 

Så även om jag nu kryper till korset, och erkänner att jag inte lagar allt från grunden,,, så tog det några timmar innan vi kunde sätta oss till bords...

 

Och jag som sett så mycket fram emot middagen,,, blev så jäkla besviken...

Nu var det nog absolut inget fel på varken mat eller dryck...

Thomas tyckte faktiskt att det smakade riktigt gott,,, och HAN däremot var ju lite skeptiskt innan...

 

Vackert var det,,, men jag kände bara Blaha...

 

Vi drog nästa veckas tema som blev Italien...

 

Så jäkla bra,,, kunde faktiskt inte blivit bättre...👏👏👏

 

För nästa lördag ska vi fira Mickes 30-årsdag...

Släkten,,,dvs vi,, är bjuden till lunch på Sjötäppan,,, och sen festar ungdomarna hela natten lång...

Och jag tänker att om vi käkar lunch och mumsar tårta på lördags eftermiddagen,,, så kommer inte vi vara så sugna på en rejäl middag på kvällen...

 

Så jag fnular nu mellan att bara käka lite antipasto på lördagskvällen,,, eller laga något rejälare Italienskt på söndagskvällen istället...

Just nu lutar det åt att laga saltimbocca på söndagen,,, en rätt jag ätit på restaurang,,, men aldrig gjort själv...

Vi får se,,, jag har en vecka på mig...

 

Tillbaka till den Spanska lördagskvällen,,, så skulle jag ha gjort Churros till efterrätt,,, men jag var så jäkla trött,,, så jag gick och la mig klockan åtta,,, drack inte ens upp min sangria😟

 

Sov som en klubbad jäkla säl tills åtta imorse,,, och kände mig inte ens klarsoven, när Thompa gick upp och tog ut hundarna på en sväng...

 

Gick trots allt upp då, och städade köket som jag bara lämnat kvällen innan...

 

Thomas kom hem efter en timma i skogen,,, vi åt frukost,,, och gick sen och la oss och sov en timma igen...

Snacka om hösttrötthet...

 

Men sen jäklar var det dags att fånga dagen...

Stack till Strängnäs BK, och började med en prommis i skogen,,, följt av lek och bus på dom stora lydnadsplanerna...

 

Älskar yrorna,,, och det gör Klonkan också...

Han springer, springer och springer,,, vilket känns som ett måste innan det ens är dags att försöka köra lydnad...

För jäklar så mycket bättre han går när han verkligen fått rasa ur sig en massa energi innan...

 

Ska verkligen bli kul att se hans lydnad efter att han sprungit en rapportsträcka nån gång...

(hoppas bara vi får uppleva det✊️)

 

Idag gick han iallafall superfint,,,

Fria följet är fortfarande det som läggs mest krut på...

Det blir bättre och bättre,,, 🍀

 

Hoppa kan han,,,,


 

Stegen går fortfarande liiite för fort....

 

Underbara lilla glädjespridaretill hund som vill så mycket❤️❤️❤️❤️❤️

 

Tillbaka hemma,, så gick Thomas direkt in och bytte om för en ridtur...

 

Och det ÄR såååååå jävla häftigt när Thomas går ut och ställer sig i hagen och slår på en busvissling,,, och alla 3 lyfter på sina huvuden,,, och sen i full galopp kommer farandes till honom....

 

Jag MÅSTE lära mig busvissla....🤣

 

Limpan gjordes iordning för en ridtur som Glock och jag följde med på...

 


Dollar fick finna sig i att stanna hemma,,, trots högljudda protester...

Men han blir såååå jäkla stressad när jag eller Thomas sitter på hästryggen,,, så han bara tjuter,,, och det i sin tur smittar av sig på Glock,,, som blir låg....

 

När Glock är själv,,, tycker han det är skitkul,,, och springer som en jäkla galning fram och tillbaka framför och brevid det ridande ekipaget...

   


Dollar fick däremot komma och möta upp husse och Limpan när dom kom gåendes in på gården...

 

Så länge ingen av oss sitter på hästarnas rygg, så är Dollarn lugn,,, men han gillar INTE när vi sitter på deras ryggar...

Ibland önskar man ju att våra fyrbenta vänner kunde prata....

 

Det var skönt att komma in ikväll efter en hel dag ute...

Inte så mycket nytta har gjorts på gården,,, men sånna helger måste också få förekomma...

 

Vi sitter nu i köket och rensar en sjuhelvetes massa svamp som plockats i helgen...

Snart har vi ingenstans att torka dom längre...

I Huddinge stod pannan på året runt,,, och det gick blixtsnabbt att torka svamp ovanpå den...

Men här på Sjövreten eldar vi i vedspisen i köket, och har ännu så länge inte haft  behov av att tända oljepannan,,, så därför ligger det svamp på tork över hela huset...

 

En lat och inte helt jättebra helg börjar gå mot sitt slut...

Hoppas kommande vecka blir bra...

Ska försöka njuta så mycket jag bara kan av att det fortfarande är ljust på kvällarna när vi kommer hem...

 

Ha en Bra arbetsvecka🍀

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards