Alla inlägg den 17 november 2019

Av Ia Weylandt - 17 november 2019 16:15

    

FY FAAAN vilken jobbig vecka det varit känslomässigt.

Jag har gråtit så jag känt mig helt uttömd på tårar.

Usch...

Saken är ju den att jag var hos veterinären med Dollar och Olsson i måndags.

Olsson skulle vaccineras, och det skedde utan konstigheter,

jag tycker hon är lite tunn, Thomas tycker hon är perfekt, och veterinären gick på Thompas linje, och tyckte hon var jättefin i hullet♥️

Sköööönt..

 

Åsså var det SuperDollars tur. 

Dollar är 12,5 år.

Sen snart 3 år tillbaka går han på Rimadyl pga av smärtor i ryggen.

Av den anledningen gör vi en kontroll av honom en gång om året. 

Och jag har inte känt mig orolig,,, visst, han släpar sina bakben, han ÄR vinglig bak,

Därför blev jag totalt överrumplad när veterinären efter att ha känt igenom honom,,, tycker att han verkar ha mer ont än han visar, och tyckte att vi skulle börja fundera på att låta honom somna in....

Alltså, jag bröt ihop totalt där i undersökningsrummet...

 

Jag bryter ihop nu också när jag skriver om det, tårarna sprutar...

 

Jag har ju lovat Dollar att vi ALDRIG någonsin skall hålla honom kvar för vårat egna ego´s skull...

Men jag har nånstans i mitt inre känt att jag kommer att veta när det är dags att släppa taget...

Jag känner inte så ännu.

Jag tycker att han fortfarande har det som jag kallat för ”piggelinblicken” i ögonen.

Jag ser hur glad han blir när vi är inne och börjar klä på oss för prommis,,, han skriker av glädje...

När vi kommer hem från jobbet tar han alltid upp nåt, en leksak, ett löv, en pinne,,, och springer runt och ruskar på sig, kampar, morrar,, är glad...

Han har inga problem att hoppa in eller ut ur bilen... 

 

Så NEJ, jag kan inte se att det är dags ännu,,,

samtidigt,,, så varför går man till en veterinär och kollar läget, om man inte är beredd att lyssna på denne,,,

då kan man ju lika gärna skita i att betala för att gå dit... 

 

Hursomhelst, så har vi inte kastat in handduken ännu,,,

Nu testar vi ett annat smärtstillande under 2 veckor, och sen ska vi kolla honom igen,,,

ibland kan nya preparat göra susen,,, men jag inser ju att vi bara köper oss tid,,,,

och tiden är påväg att rinna ut..... 

Och det känns som om någon står och försöker slita hjärtat ur bröstet på mig...

Kan inte se mitt liv utan Dollar, känns som om han Alltid funnits, och Alltid ska få finnas❤️ 

Håller tummarna för att han svarar bra på nya medicinen♥️

    

Sorry, det blev en Trist inledning...

Men det är ju så det är...

 

Vad vi annars gjort i veckan,,, så har vi skruvat IKEA-möbler till förbannelse...

Vi sa det efteråt,,, ALDRIG MER,,, kosta vad det kosta vill,,, nu köper vi färdigmonterad hädanefter...

För det har varit grejer överallt,,, 

    

När man öppnar ett paket är det typ Miljarders skruvar och muttrar som ska passa in nånstans...

    

Och man står där och kliar sig i huvudet innan man kommer igång.... 

    

Men sen funkar det ju 9 gånger av 10,,,

gäller liksom bara att komma på ”tänket” 

    

TV-bänken var hemsk innan vi hittade ”tänket”

men det gick tillslut,,, 

    

Även om vi svor som faaan,,, när vi upptäckte ett grovt fel...

Jag monterade lådorna,,,

2 gick perfekt efter planritningen,,,, 

 

Kommer till den tredje,,, och då är ju jag liksom Proffs,,,

Men VA FAAAAAAN,,,,

I den tredje lådan var skruvhålen heeeelt jäkla fel....  

    

Man sliter ju liksom i det läget sitt hår av ilska och frustration...

Men Tack och Lov,,, händiga Thompa tog fram borren och fixade nya hål....

Så slutet Gott, Allting Gott...

    

Vitrinskåpen gick det bättre med...

    

Asnöjd med resultatet av skåpen mot gråa väggen och den Magiska förstoringen på Dollar bakom...

 

Nu ska det bara till lite detaljer ovanpå,,, men det är ju det roligaste.... 

 

Lördagen i leddes med att jag och hundarna tog en svängig promenad i kohagen.

Inte kan jag tycka att Dollar verkar nere, han hämtade och bar runt på pinnar precis som vanligt.

    

Glock och Olsson har också kul med pinnar... 

    

Medans vi käkade lördagsfrulle gjorde vi en liten ”todo” lista över saker att göra utöver det vi vanligtvis gör... 

    

Kört ut ny höbal till hästarna gjorde Thomas medans jag va på morgonprommisen...

 

Direkt efter frullen satte Thompa igång med att måla möbler.

Känns hårt i hjärtat att måla detta fina skåp vitt, men det passade helt enkelt inte in med det andra vita... 

     

Jag är mycket förtjust i detta skåp, som kommer från min morfars barndomshem.

Säkert vänder han sig i graven nu,

F´låt moffa😘 


Medans MålarFrasse målade, gixk jag och Glock ut och roade oss med fåren. 

Det är så jäkla blött och geggigt i 25:an, så jag provade på att valla i lösdriften... 

     

Det gick hur bra som helst.. 

 

Superskoj hade vi...

    

I Pauserna körde jag upp hö till fårens vinterhage.

Eller det är hösilage, och det är så jädrans tungt eftersom det är blött, dessutom är det uppför hela vägen... 

    

Thompa har faktiskt erbjudit sig att köra upp en hel bal å ställa utanför fårhagen så jag slipper kånka i backen,,,

men jag ser det som bra vardagsmotion...

Alldeles svett blev jag😨 

Sheriffen hjälper till♥️ 

    

Mellan varje lass vallade vi en stund... 

    

En Toppenförmiddag🎈  

Slutade med att vi vallade upp tanterna till vinterhagen...

    

Olsson tycker fåren är jättespännande,,, och den ena tackan är supernyfiken,,, så dom stod och nosade på varandra både länge och väl🐶❤️🐑

 

Olsson är väldigt nyfiken på hästarna också, men dom lär vi henne att hålla sig ifrån,,,

eller vi lär henne att inte gå emot eltrådarna och gå in till hästarna.

Men titta får man🐶❤️🐴

    

Hela förmiddagen försvann, klockan han bli halv ett innan vi var klara, och då var det hög tid atg gå in och ge hundarna lunch..

Men den Skitiga Sheriffen fick duscha först..

Herreminje va han va skitig... 

    

Efter lunchen tvingade vi Olsson att sova en stund.

Hon och Dollar var ute på tomten undertiden jag och Glock pulade med fåren, så hon hade hållit ingång sen vi gixk ut strax efter halv tio, och vi märkte att hon var trött.

Men hon har lite svårt att komma till ro och hamna i djupsömn om både Thomas och jag rör på oss.


Så jag satte mig rakt uppochner på en köksstol och tittade på Gåsmamman, och då somnade den lilla Raketen🚀

Hon somnade, och sov så hårt så hon märkte inte att hela hundbädden kapsejsade, och hon trillade ur... 

    

Thomas skäller på mig för att Olssons säng är för liten,,, å det är den ju, den köptes bara för att ha något att hämta hem henne i.

Men hon verkar gilla att knöla ner sig i den,,, men visst,, hon SKA få någonting större... 

 

Jag satt där i drygt en timma, och hon bara sov och sov, 

till slut blev jag rastlös, så då fick Thompa sätta sig en stund, och Olsson märkte inte ens att Glock och jag stack iväg på egentid promenad...

 

Denna lördagseftermiddag valde vi att ta den fina turen runt vår sjö....

En härlig runda på nästan 8,5 km 

    

Den är supermysig och vacker att gå...

    

Men vi var inte badsugna... 

    

Det hann börja mörkna innan vi kom hem, med det gör inget, för sista 1,5 km går utefter den upplysta cyckelbanan.

Jag kände mig frisk och skön i både knopp och kropp när vi kom hem,

Ljuvligt nog hade Thompa startat bastun, så den stod alldeles varm och skön och väntade på att jag skulle krypa in...

    

Aaaaaaa, det var verkligen ljuvligt skönt... 

    

Tände en massa härliga doftljus, och satt både länge och väl utanför med ett glas vin och lite nötter och lyssnade på P3 historia.

    

Thomas hade lite målning kvar, så han kom senare...

Men jag var inte ensam för det... 

Har ju min trogna lilla svans som följer mig vart jag går❤️ 

 

Hon var tom med inne i duschen...

Men in i bastun fick hon inte följa😰

Innan fröken O flyttade hit, så var Glock och Dollar aldrig med nere i bastun,,,

men nu så, låg dom alla 3 i en hög vid mina fötter...

     

Sån mysig kväll⭐️ 

 

På söndagen tog Frallan morgonprommisen med dom 3 musketörerna.

Och efter en god söndagsfrulle åkte vi för att hämta min nya pärla..

Säg Hej till min nya Partner ”Pugge”🚐 

    

Åh va det ska bli kul att inreda honom med burar och grejjer..

Jag vågade inte köra den hem, så det fick Thomas göra, och han tycker den är skön.. 

    

Ärligt talat har jag inte kört den ännu,,, men det kommer... 

Så det var bara att sätta igång med det jäkligt tråkiga jobbet att tömma min bil..

Hua va mycket grejjer som ryms i en passat.

En tjänstebil blir ju liksom som ens kontor och lager i ett... 

  

Hundarna strosade runt på gården under tiden..

Olsson var mycket behjälplig när husse pulade i garaget...

   

Men sen var jag ivrig å gå in och pula i vardagsrummet, för nu är alla möblerna på plats...

Och jag är supernöjd med den delen som är klar.

Dålig före bild,, men den säger ju lite,,, 

   

,,,,, mot efter.....

  

Mest orolig är jag över att lilla fröken Olsson ska börja kampa i gardinerna,,, men vi får se till å ha koll...


Jag vet att bucklornas vara eller inte vara är en het potatis,

dom flesta verkar mest se dom som dammsamlare...

Men jag ÄLSKAR dom, och dammar dom gärna, och för varje grej jag håller i så minns jag tillbaka på just det ögonblicket, och känner en sån enorm glädje och tacksamhet över vad våra Fantastiska hundar har låtit oss uppleva... 

Glock´s skrythylla dammad och klar✔️
   

SuperDollars skrythylla, som tidigare var brun, men nu blivit vitmålad,

dammad och klar✔️ 

    

SuperHjälten har ju även en skrythylla på övervåningen...

Inte dammad och klar...

   

Skrytväggar har vi också...

Certen🇸🇪 tapetserar trappan ner till källaren😜 

Dollars till vänster, Klonkans till höger🇸🇪🇸🇪

  

Men när vi diskat, pulat och skrytit klar, var det dags att sticka till skogs alla 5...

   

Inte lätt att få alla 3 med på bild😝

   

Vi gick inte så långt, men vi var ute länge... 

Plockade 2 ica påsar fulla med trattisar som vi gav bort, för varken jag eller Thomas är så förtjust i trattisar, och vi har så vi klarar det lilla behov vi har.

Men det är kul å plocka, och framförallt är man ute länge, men går inte hela tiden, vilket är bra för både pensionärsDollar och valpOlsson....

 

Stundtals kopplar vi faktiskt fröken Olsson, dels för att Glock ska få vara lite ifred, men också för att annars skulle hon nog springa och jag honom hela tiden, hon känner liksom inte efter att hon blir trött... 

  

 I 2 härliga timmar strosade vi runt, så det var ett nöjt gäng som kom in för att göra söndag.

Min sista som anställd på Swedish Match.

På torsdag börjar jag på mitt nya jobb.

OJ som jag ser fram emot det.

Får en mjukstartsbörjan, då jag jobbar 7-15.45 på torsdagen, sen är jag ledig fre-lör- sön👌

och det är så mitt schema ser ut,

kommer alltid vara långledig varannan vecka, sen jobbar jag visserligen varannan helg, men då börjar jag inte förens 15.15 lör-sön, vilket innebär att jag fortfarande kommer ha dagarna till förfogande, och det är ju det jag vill... 

 

Nu håller vi ALLA  tummarna för att Världens Bästa Mest Älskade SuperDollar får stanna hos oss en tid till.

Vi känner oss inte klara ännu, och tycker inte att han känns klar ännu heller,,

hoppas vi har rätt❤️

   

Så med det önskar jag alla en bra vecka....

Vi skrivs igen🍀

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards