Alla inlägg den 4 november 2019

Av Ia Weylandt - 4 november 2019 07:00

Vilken  Underbart härlig helg vi snart lägger bakom oss.

Finbesök av våra Älskade Jönköpingsbor, nu med Morris i spetsen...

Han ÄR ju för bedårande den där lilla Morrisen💙 

                                  

Lilla bilen, med den bedårande lilla familjen, rullade in på Sjövreten i fredags eftermiddag. 

Gladast av alla blev den människoälskande Sheriffen, som inte visste till sig i Jonnas knä❤️❤️ 

    


Men om jag bara för en kort stund ska se tillbaka på veckan som gått, så har det ju inte hänt så mycket direkt.

Glock och jag varvar kvällsprommisarna med att gå i elljusspåret,,,

    

Med att traska på cykelbanan... 

    

Inte det kuligaste promenadstråken, men samtidigt är jag så jäklans glad över den upplysta cykelbanan som passerar utanför vår gård.

För det ger mig ändå möjligheten att kunna gå långa promenader även i mörkret på kvällstid...

Cykelbanan leder ju även till elljusspåret, skönt att kunna gå dit och inte behöva ta bilen... 

 

Jag har ändrat mina rutiner lite, och tagit rundan efter kvällsmiddagen, precis innan jag ska gå å lägga mig.

Och det är sååååå jäkla skönt,,, 

en rask promenad, mellan 3-5 km

och efter det är det Magiskt att komma hem till Sjövreten,,, 

 

Huset känns varmt och inbjudande,,,

 

Och efter en snabb dusch har jag somnat och sovit som en stock hela nätterna...

Det är Guld värt💖 

 

Men tillbaka till helgen då,,, så skulle ju Sebbe, som är målare till professionen hjälpa oss att måla om vårt vardagsrum.

Vi har bott här i 3 år, och inte gjort ett skit i huset, förutom relaxen i bastun.

Däremot har jag aldrig riktigt trivts i vardagsrummet, tyckt det varit för mörkt och murrigt, men eftersom varken Thomas eller jag är ett dugg inredningsintresserade, så har vi liksom inte vetat vad vi vill göra, så länge det är funktionellt, så duger det till oss liksom.... 

 

Men nu hade jag iallafall kommit på att jag ville försöka ljusa upp det lite, 

Och då erbjöd sig Fantastiska svärsonen Sebbe direkt att fixa det...

Så Adjöss Gult, Välkommen Vitt...

    

Grabbarna Grus satte igång direkt,,,

samtidigt njöt jag av att se Morris få mat efter den 3 timmar långa resan... 

Så ljuvligt att han ligger och pillar på Jonna hela tiden...

    

Det är ett skådespel man aldrig kan se sig mätt på...

Inte Morris nöjda leenden efteråt heller❤️

     

Medans grabbarna målade, tog jag med mig hundar och ungar ut för att hälsa på hästarna och fåren...

Första gången för mig med alla 3 samtidigt i koppel...

    

Hästarna går ju, pga Lovas hovböld, bara inne på ridbanan... 

Inte så kul, men dom blev glada över Jonnas morötter,,,

Mormis Morris var inte direkt jätte road av hästarna,,, han hade bara ögon👀för sin Mormis😉💙

 

Vi gick en ganska lång koppelprommis,,, och dom skötte sig Fantastiskt alla 3❤️❤️❤️

    

Hemma fortsatte vi se grabbarna slita,,,

Sebbe gjorde finliret,,,

    

,,,,,och Frallan skötte rollern...

    

Jonna och jag började förbereda middagen...

Älskar Glock, och hans kärlek till människor,,,

och Älskar lika mycket att se vad den gör med framförallt barn...

 

Morris var sååå faschinerad av den vackra lilla Sheriffen♥️♥️ 

Det är bara så Vackert att se....

    

Grabbarna Grus hade tid för lite mysmiddag i målandet...

Vi njöt av lite räkor, skagen, och löjrom,,,

    

Med goa ostar som efterrätt...

    

Husbonden fick feeeeling och tyckte det var skitkul att måla,,,

    

Lille Morris njöt av att titta på.... 

     

Det var en Magisk kväll⭐️

 

Och en lika Magisk morgon när jag och hundarna stack ut på morgonprommisen...

Glock och Olsson är så kamoflerade så dom syns knappt,,,

Men Glock är inne och hämtar en pinne,,,,  

 

,,,, som Olsson i raket🚀fart försöker ta....

    

Hon kommer behöva att bli snabb om hon ska hinna ifatt storebrollan💨💨 

 

Hemma igen, fixade jag gofrulle till våra ungdomar... 

    

Bla proteinplättar,,,,

    

Glock blev SuperGlad när lilla familjen äntligen dök upp till frukost vid 10-tiden...

Morris är en riktig 7-sovare❤️

 

Men OJ va de smakade smasken,,,,

    

Mumsligt med plättar, nutella, banan och hallon😋

    

Mormis Morris fick smaka honungsmelon,,,

    

Det gjorde litet M lyckligt,,, 

och Sheriffen håller koll♥️

    

Efter frullen, fortsatte målarmästarna med sitt kluddande på väggarna...

Jonna, Morris, jag och hela högen med hundar tog en lång skön promenad undertiden...

    

Det var lite väl lerigt stundtals,,,

Och då tänker vi ”olika” min dotter och jag...

Jag tänker ”shit va hundarna blir skitiga nu, vill inte ha in dom hemma”

Min dotter tänker ”faan va skitig vagnen blir, kan vi köpa en billigare barnvagn och ha här hos er?”

     

Men det blev en mycket mysig runda, med Glada skuttande hundar...

Och jag spolade av underredet på vagnen när vi kom hem,,, 

    

Så Alla glada i slutändan.... 

 

När vi kom tillbaka från prommisen behövde färgen torka lite,,, 

så in i bilen med oss, för en liten tripp till roliga varuhuset Hedlandet,,,

kul ställe,,, har man ingen köplust innan, så får man det där,,,, lite som Sharpman i Mjölby, typ... 

 

Tillbaka på Sjövreten gjordes en strykning till,,,

och sen lämnade fina familjen oss och drog hem till Jönkan igen,,,,

Jag förstår dom,,, eller jag förstår Jonna, hon är sin mammas avkomma,,,

vi båda Avskyr att vara borta hemifrån...

Detta var Morris första natt som han sov borta, och det gick ju galant,,, men Jonna ville bara hem ändå,,,

hemma BÄST, det tycker jag också...

Men dom lämnade efter sig ett helt nytt Fantastiskt fint vardagsrum... 

     

Det blev såååå jäkla stooort plötsligt, när väggarna blev ljusare... 

Nu ska det köpas nya möbler,,, tyvärr väldigt svårmöblat rum,,, men vi ska nog hitta på nåt... 

 

På lördagskvällen grillade vi entrecote🥩, med egengjorda pommes🍟

Garvar när jag ser hur förlängningssladden till fritösen får monteras....

 

De e kul me valp 😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣

    

Men det börjar Faktsikt bli ”kul” med valp....

Dollar och Olsson har helt funnit sig med varandra...

 

Bättre läromästare kan Lille fröken Olsson inte få♥️

Och lekfarbrorn GlockeBockeBus, går inte av för hackor han heller.... 

    

Jädrans va kul dom har, både ute och inne....

    

Fullt förtroende, och märker jag att Glock börjar tröttna och inte kommer undan,,, 

så ser jag till att dela på dom...

    

Glock ska Aldrig behöva utstå obehag för att han är för snäll för att säga ifrån♥️

Mitt ansvar som djurägare anser jag... 

 

Men allt lite lustigt att November månads almanackabilder visar på gosande Dollar/Glock bilder....

    

Han är fööör Fantastiskt den där Dollarn,,, hoppas han lär Olsson precis Allt han kan.⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Då kan det Aldrig gå fel... 

 

Söndagen inleddes med att Thompa tog morgonprommisen med G.O.D

Jag fixade gofrulle undertiden,, och den smakade smaskens när husbonden med flock kom in vid 10-tiden....

 

Efter frullen blev det hästpyssel...

 

Bra träning att ensamlämna Olsson en stund...

Hon är Heelt obrydd om vi lämnar henne på tomten,,, eller i hundgården...

Men då har hon ju sällskap av Dollar och Glock...

 

Vi har testat att lämna henne själv på tomten=helt obrydd

Lämnat henne själv inne med Glock = helt obrydd, gick å la sig...

Lämnat henne inne helt själv bara några minuter= helt obrydd, men gick inte å la sig, satt upp.. men inte ett dugg orolig...

De e ju kul för jag kan iaktta henne  genom ett fönster, och hon är stencoool.

Kanske blir en rapporthund ändå,,, för trygg i sig  själv är hon, den lilla Raketen🚀 

 

Men nu ska hon ju inte bli ensamhund,,, utan mer en gårdshund😉

Idag fick hon hjälpa husse att flytta  fårgrindarna.

 

 I veckan som Kommer, så ska fåren klippas,

fåren måste då fållas,,,

Och det måste dom göras i närheten av stallet så att El finnes, 

 

Bästa Glock Fick hjälpa till med att hålla fåren borta.

Så att fålla kunde byggas...

 

Jag är på Konferans,,, men är heeelt övertygad att Glock fixar fållningen tillsammans med Husse⭐️

 🐑🐑🐑🐑🐕🕺🏼

    

Nu börjar det även bli dags att dela av hagen, så att allt inte blir lervälling.

Olsson hjälper husse sätta nu stolpar.

 

Husse satte stolparna, och jag och hundarna gick runt och inspekterade så att allt gick rätt till. 

    

Fast ärligt talat lekte vi mest.

    

Det blev en lång förmiddag utomhus, superskönt, vi var ute från 10-13

Liten valp blev lite trött då och då, men då la hon sig och vilade en stund i närheten, 

    

Och sen var det full fart igen.

Glock blev supersmutsig av vallningen, så det fick bli en dusch innan vi gick in.

Det tyckte Olsson var jättekul, hon stod under och jagade vattendropparna... 

    

In ibilen med oss för en tur till IKEA.

    

Inte ett favvoställe en söndag efter löning.

Shit va mycket folk det var.

Men vi hade bestämt oss för att inte handla något, utan bara titta.

Vi hade kollat innan på nätet, och visste på ett ungefär vad vi ville ha, men ville se det i verkligheten innan.

Vi blev nöjda med vad vi såg, så vi åkte hem igen och beställde på nätet och får det hemkört.

Skööönt, hade aldrig pallat att stå i dom köerna...

 

Oj, va skönt att komma hem igen, får nästan panik bland så mycket folk.

Glock och jag tog en 6 km´s pw innan vi gick hem och gjorde söndag... 

    

Se så fint mottagande vi fick när vi kom hem... 

   


Nu är det måndag morgon, jag har varit vaken och uppe sen Thompa gick upp vid 4.30 imorse. 

Tycker det är skönt att vara för mig själv en stund på mornarna.

Hundarna kom upp vid 6, käkade, sen fick Dollar och Glock och la sig igen, medans Olsson har röjt runt i köket.

Men nu har även hon somnat på mina fötter.

Dags att sätta fart och ta tag i dagen, drar på konferans i veckan, min sista på Swedish Match, usch, det börjar bli på riktigt nu.

Ska bli fruktansvärt jobbigt att säga hejdå till mina kollegor, men jag känner mig fortfarande helt nöjd med mitt beslut att starta en ny epok i mitt liv.

 

Jag undrar om jag fått nån slags 50-års kris, för jag har pratat om att jag vill jobba med det jag ska jobba med i flera år.

Men inte vågat ta steget, men nu plötsligt gjorde jag det.

Samma sak med en drömresa jag velat göra länge, redan när jag fyllde 40 faktiskt, men då blev det inget.

Men nu håller jag på att förverkliga den drömmen också, och det är att åka till Sydafrika och få se vilda djur. 

Får se om det blir av nästa år, jag fyller ju 50, och Thomas 60.

 

Nä, ta tag i dagen var det,,,

Ha en fin vecka alla🍀 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards