Direktlänk till inlägg 8 december 2019

2:a Advent 🕯🕯

Av Ia Weylandt - 8 december 2019 16:00

      

Vilka  kontraster från en dag till en annan...

I början på veckan traskade vi fram på vita fina skogsstigar, och jag hade rena fina hundar med mig hem...

                    

Vi har till Glock´s stora glädje vallat varje dag i veckan som gått...

    

Underlaget i 25:an var riktigt bra, så länge den lilla snön låg ovanpå leran...

 

Men sen på bara några timmar så försvann allt det vita,,, och i slutet på veckan slirade vi återigen omkring i sörjig lera...

    

Nu skulle jag verkligen vilja ha snö....

Underbaraste Bästa Sheriffen, har hittat sin favvoplats i hallen nu...

Han Älskar att ligga ovanpå skolådan, och ha full koll❤️

    

Och appråpå Underbaraste Bästa Sheriff,,, så har vi ju fått några parningsförfrågningar på honom från några svenska uppfödare...

Tidigare i veckan, damp det ner ett Mail ända från Finland... 

    

Nu är ju Tyvärr den Vackra Sheriffen krypt, så några avkommor Kommer det aldrig bli😔

Men visst tusan är det smickrande att även andra än vi ser vilken härlig hund denna lilla glädjespridare är😍 

Denna uppfödare hade sett honom på Nordiska och fattat tycke för honom... 

 

JaJa, det är som det är...

Jag fortsätter att njuta av mina lediga dagar...

Roligt ändå, för trots att jag är hemma på dagarna, så väljer hundarna allt som oftast att ligga ute ändå...

Glock går nästan aldrig in,,, och han har redan satt en sån rejäl vinterpäls, så han ser ut som en övergödd köttbulle.

 

Älsklingstället att ligga på är utanför ytterdörren...

Blev så varm i hjärtat häromdagen, då jag såg att Dollar och Glock låg där tillsammans...

    

Ännu varmare i lilla hjärtat blev jag, när jag såg att även Fröken Olsson hittat till den platsen...

    

Tror den är så poppis, för dom ligger högt, och har span över hela tomten...

Dessutom, sitter en plexiglaskiva som skydd, så det blir lä från 3 håll...

    

Osammanhängande blogg so far....🤨

 

När jag jobbar kväll, försöker jag fixa så mysigt som möjligt för Frallan med hans egna hylla i kylen...

Den gångna veckan, jobbade jag bara 3 kvällspass, och en av kvällarna hade jag ställt en läcker liten landgång på FrallanHyllan i kylen...

 

Den blev Mycket uppskattad...

Men nu är jag faktiskt ledig 7 kvällar på raken...

Jobbar inte kvällskift förens fredagen den 13:e.....😳💀👻👽 HJÄLP kan bli farligt😱

 

Och i fredags var jag helt ledig, och hade en dag Heeelt i min smak...

Tyvärr vaknade jag av ett meddelande att jag fått med mig jobbets nycklar till ciggskåp och lottlåda hem, så det var bara att kasta mig i bilen och köra till jobbet...

Grrrrr😬 det var inte så jag planerat att starta min lediga dag på,,,

 

Men bara göra det bästa av situationen...

Fortsatte till Södertälje BK, där jag gick en mysig morgonprommis med hela gänget....

Åkte hem, käkade gofrulle, och drog sen till skogs.... 

 

Och nu kunde jag inte hålla mig längre.

Trampade ut ett litet spår till Glock, va fasiken, man kan inte hålla på å vara ledig i veckorna, utan att träna hund.

Så nu är det slut på vila från bruks tramset😊

 

I väntan på spåret tog jag ut alla 3 på varsin promenad.

Började med en 40 minutare med Sheriffen♥️

    

Sen var det lilla O´s tur.

    

Vi lallade bara runt en stund, gjorde lite inkallningar, och bara mös♥️

    

Sist ut var det den Vackraste Dollarns tur♥️

Han gick mest runt och tiggde godis...

    

Det får man göra när man är 12,5 år🥰

 

Jag är så glad åt min nya bil, som har ett väldigt lågt inhopp.

Dollar bara kliver in.

    

Jag är på jakt efter en bredare bur, finns ytterligare 25 cm att utnyttja på bredden.

Just nu ligger Olsson i egen kupé, med egen ingång..

Får se sen om jag eventuellt bygger burar på höjden...

 

Efter att alla fått sin tid i skogen, så var det dags att släppa på Glock på spåret...

    

Jag gjorde ett direktpåsläpp, och spåret var bara drygt 600m 3+slut.

Som en liten Iller for han fram i spåret,,, märktes inte att det var länge sedan han spårade...

    

Kul att vara igång igen... 

 

Och ÄNNU mer igång var vi på lördagen...

Har ju fnulat, vridit och vänt på vad Olsson ska bli när hon blir stor.

Har ju varit väldigt sugen på att testa att köra sök, och sen eventuellt skydd om några år.

Men sen när jag tänker efter, så tror jag inte det passar oss...

 

Vi gillar ju inte att träna i grupp.

Eller, det är superkul ibland, typ på läger och dyl.

Men att jämt vara beroende av andra, ha tider att passa, och att avsätta hela dagar för tex sökträning,,,

nej, det känner jag inte för i dagsläget iallafall.

 

Så därför är det bättre att vi kör rapport och spår, som vi kan träna själva, på tider som passar oss.

Det ska vara kul att träna, och jag skulle nog ha svårt att motivera mig att åka å träna i spöregn, bara för att man bestämt med en grupp..

Så så får det bli tsv, sen kanske inte lilla fröken Olsson alls vill springa rapport, men då får vi tänka om den dagen... 

 

Så med det bestämt, så åkte ryggarna fram under lördagen för att testa Olsson lite lätt. 

Vi hade visst glömt att plocka ur ryggarna innan vintervilan.

I Thomas rygga låg en öppnad kattmatspåse..

Det luktade INTE rosenbuske i hans ryggsäck om man säger så🤢

     

Testade ett av Glock´s reservskynken på Olsson, och fina hylsan med röda hjärtan på, som Glock fått av Team Linna.

Hon blev såååå fin....

    

Hon ska få ett eget såklart, men hon får växa på sig lite först💕

Vet inte vilken färg hon ska få, va först inne på Lila💜eftersom det var hennes färg i valplådan.

Men vill helst ha en starkare färg som syns bättre i skogen, så det lutar åt, 💛eller💚eller🧡

 

Meningen var egentligen inte att köra rapport med den ”vilande” Sheriffen.

Men han blev så jäkla Lycklig och helt till sig, när ryggorna  åkte fram, så vi hade inte mage att göra honom besviken...

 

Så vi började med honom...🧡🧡

    

Gick bara ut en grundstrecka på 300 meter, och gjorde 2 st 100 meters förlängningar...

    

Och jösses så kul han tyckte det var,,,

    

Och jädrans som han sprang...

    

Har inte sprungit sen i september,,, så det var allt på tiden tyckte den glada lilla älskade hunden...

    

Stoppade in en nöjd Sheriff i bilen, och plockade ut ett sött litet O...

 

Gick ut och gjorde en A-station,,,,

    

Thomas gick iväg kanske 25-30 meter och gjorde en B-station.

    

Till Olsson´s enorma fördel, är att hon är det matvrak som hon är...

Vi hade varsin stor orange burk, som vi visade henne att det låg korv i innan hon och husse gick iväg.

Och han behövde bara släppa lös henne, säga marsch, så kom hon i full fart springande till matskålen.

Och samma sak åt andra hållet.

Där trillade poletten snabbt ner...

Ska bli jättekul å börja om med en ny hund💝 

 

Avslutade dagen med att gå en prommis med alla 3....

    


Åkte hem, och jag gick in för att sätta degen till kvällens lussebullsbak...

Thomas stannade ute för en dust med Lova.

Hon är friskförklarad nu, och det visar hon med besked.

Hon är mer vild än tam, och husse kom in helt blodig efter att ha blivit knockad av prinsessan🐎 

   

Ska ju bli intressant att se när han ska sitta upp på henne😱 

 

Ägnade sen kvällen åt bak och pyssel,,, 

Thomas kavlar ut, lägger på mandelmassa, rullar ihop och skär i bitar...

  

Jag penslar med ägg och lägger på hackad mandel,,,

   

Å se så fina dom blev...

Goda också😋

  

Testade en ny variant jag såg någonstans på nätet...

Blev jättefina, men vi har inte smakat dom ännu...

  

 

Slappade i soffan resten av kvällen...

Jag påstår att Hickan inte är det minsta kelig av sig,

Thomas tycker tvärtom,,,

och hon är jättegosig med honom,,, mig biter hon bara.

Dynamit-Harry och frk Olsson😂😂

  

På söndagen hade vi planerat att spåra med Glock, och fortsätta med lite bebisrapport med Olsson.

Men bäst som vi satt å käka frullen, så började det falla snöblandat regn från himmelen.

Och det är det jag menar med att vi inte inte gillar att träna i grupp.

För genast ändrade vi våra planer, och det hade man ju inte kunnat göra om man bokat med andra...

 

Efter frukosten blev det kloklippning ggr 10 tassar (Dollars bakklor slipar ner sig själva)

   

Det lilla Hickebarnet får ligga bakom galler och vänta på sin tur.

Annars klättrar hon bara runt på dom andra och stör...

   

Glock och Dollar gör kloklippningen till en gosig stund med husse.

Lilla Ollan är inte riktigt där ännu.

Hon ligger på rygg i mitt knä, och sprattlar som en fisk, tycker inte alls om det ännu.

Men det kommer nog...

 

Sen gick vi ut allihopa...

Glock fick valla ner tanterna till stora hagen,,,

  

Sen hjälpte hundarna mig att fylla på hö till fåren.

och Thompa körde ut en ny höbal till hästarna...

   

HickanPickan är sååå hjälpsam, drar loss stora tussar hö som hon sen springer runt med...

  

Hon var också husse behjälplig med att halma i lösdriften...

  

Glock och jag vallade en stund, och nu är marken helt vit igen, men eftersom det är plusgrader, så ligger det nog tyvärr inte kvar...

 

Tanterna blev glada att få komma tillbaka ”hem” till vinterhagen och maten igen...

  

Helt jäkla dyngsura ända in i underbrallorna var vi när vi gick in för att ge hundarna lunch...

Medans dom vilade på maten, drack jag denna julens första julmust, och käkade en lussebulle till.

Julmust har jag egentligen aldrig gillat, men det hör liksom till att det ska drickas, iallafall nån gång under julen...

   

Medans vi vilade på maten övergick det lätta snöfallet, till ihållande spöregn☔️

Fy Faan va inte sugen man va att gå på eftermiddagsprommis...

En sån där typisk dag, då man önskat att det var frimärkssamling som var hobbyn nr1. 

 

Men det var bara å pytsa på sig kläder och ge oss ut till skogs.

Och det är ju ganska gemytligt när man väl kommer ut,,, 

  

Och ännu skönare när man sen kommer hem...

Nu är bastun startad, dags för mig att hoppa ner dit och värma min blöta, frusna själ...

 

Nu jobbar jag ”dag”, måndag och tisdag.

Hade ju sån ångest innan, för att jag skulle börja 04.15 både mån o tis.

Inte för att jag har problem att gå upp tidigt, utan för att det skulle bli långa dagar för hundarna.

Men som en skänk från ovan, så ville en jobbarkompis byta pass på måndagarna, så jag börjar 08.15 istället...

Fy tusan vad glad jag blev,,,

tisdagarna kommer Thompa jobba hemifrån nu under vintern...

Så skönt när bitarna faller på plats.. 

 

Nu önskar vi Alla Underbara en fin fortsatt 2:a advent 🕯🕯

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards