Direktlänk till inlägg 16 december 2019

Summa Summarum....

Av Ia Weylandt - 16 december 2019 12:45

                              

Så har jag klarat av ytterligare en jobbhelg, och sitter här i mitt kök på måndagsförmiddagen,

ganska nöjd efter en timmas morgonpromenad, och ska precis njuta av en god frukost... 

 

Som vanligt den här årstiden, så händer det inte så mycket på hundfronten.

Men iom att jag jobbade dag mån-tis, så hann jag hem för att utnyttja eftermiddagens sista timmar.

på tisdagen kom vintern tillbaka på ett kort tillfälligt besök.

Jag slutade redan 12.45, och hann både valla,,,,

    

,,,,,och gå en ljuvlig promenad innan mörkret föll... 

    

Min lediga torsdag ägnade jag åt att veckohandla, och städa huset inför helgen...

På kvällen firade vi ”Lill-lördag” med bastumys,

mums med skagen, vitt vin och tända ljus i väntan på att bastun värmdes upp.

    


Det sköna med mina jobbhelger, är ju att jag fortfarande har dagarna fria.

På lördagen drog vi till skogs för Frk Olssons andra rapportträning. 

    

Poletten att springa mellan ryggsäckarna och käka korv, den ramlade ner direkt.

Nu kör vi ju inga avstånd, men Thomas, flyttade faktiskt bak stationen ett par meter för varje skick, och hon gjorde inte en tillstymmelse till att stanna till på den ”gamla” stationen..

 

Dutti liten Hicka❤️

    

Jag trampade innan ut ett spår till Glock, första spårupptaget på länge.

Men det fixade han galant❤️ 

    

Spårade super, och plockade alla pinnar.

    

På lördagseftermiddagen var det lite julmingel på klubben.

Thomas och hundarna stack dit, och Thomas passade på att socilera den lilla Hickan i klubbstugan...

    

Hon är verkligen en riktig liten ”lanthund” inte alls lika kaxig i civilisationen, som i skogen😊 

    


På söndagen unnade vi oss en riktigt lång gofrulle i vardagsrummet framför TV:n 

    

Älskar vinterstudion,,, på söndagen hade vi kunnat spendera hela dagen i soffan, fanns så mycket rolig sport att titta på... 

    

Men vem har tid att ligga i soffan en hel dag?

 

 Vi slängde in flocken i bilen, och drog in till storstaden Strängnäs... 

    

Återigen passade vi på att ta ut frk Olsson i en annorlunda miljö....

    

Jösses, har inget minne av att vi miljötränat varken Dollar eller Glock, dom har bara funkat ändå.

Men jag tror det beror på att vi bodde annorlunda då, och hängde på brukshundklubben bland en massa hundar och människor varje dag, nästan från dag 1.

Lilla O, såg inget annat än oss, hästarna och fåren dom första veckorna,,, men hon finner sig jättesnabbt som nu inne i gallerian, och blir väldigt avslappnad och bekväm❤️ 

 

Främsta anledningen till vårt besök i storstaden, var annars att jag behövde uppsöka en fotoautomat... 

    

Jag har nämligen lyckats med bedriften att ha förlagt min plånbok nånstans där jag inte hittar den.

Så nytt körkort måste fixas, och betalkort, och tankkort etc etc

Så jävla onödigt Meckigt...

 

Trampade även denna dag ut ett spår till Glock innan vi for.

Fint upptag även idag,,, 

 

Spåret började i skog, och slutade på fält...

    

Dutti Sheriff som plockade alla pinnar även denna söndag...

    


Eftersom det inte händer så mycket just nu, tänkte jag faktiskt passa på att kika tillbaka lite på året som gått.

    


Tävlingssäsongen inleddes en helg i april med dubbla spårtävlingar i Norrköping.

På lördagen fick Glock inget fäste alls i spåret, krånglade sig med nöd och näppe ut ur rutan, men kom sen inte ens till första pinnen😏

Skönt med chans till revansch redan dagen efter.

Inledde med bakspår😫, men plockade sen alla pinnar.

En fin lydnad och ett lika fint uppletande, räckte ändå till Cert🇸🇪 På fina 593p

    


2 veckor senare bar det av till Falköping för säsongsdebut i rapporten.

Sheriffen gör en kanontävling, och vinner på sina hittills högsta poäng..

619,5 och Cert🇸🇪 

    


Första helgen i maj, var det dags för spårtävling igen.

Denna gång på hemmaklubben Strängnäs.

Nu gör han ett klockrent upptag, men 1 pinne blir istället kvar i skogen.

Fint uppletande, fin lydnad, och återigen Seger och Cert🇸🇪  på fina 593p

    


En av Årets Absolut största händelser är ju naturligtvis födseln av Mormis Morris den 22/5

    

Älskade Underbara söta unge❣️

Mormishjärtat svämmar över varje gång jag ser honom💙

    


Men detta är ju främst en hundblogg.

Tyvärr, blev tävlingsåret inte riktigt som vi planerat efter den inledande våren.

Vi hade tänkt att tävla rapport i Norrköping i början på juni, och i Lindesberg i slutet på juni.

Men ödet ville annorlunda...

 

I slutet på maj, drog vi till rapportlägret i Tierp, som blivit en sån härlig tradition... 

    

Vi fick till en bra träning första dagen på torsdagen, och såg fram emot ytterligare 2 dagars träning... 

 

Tyvärr vaknade vi på fredagsmorgonen, och möttes av en halt Sheriff..

Inte mycket hälta alls, den syntes direkt när han reste sig från vila, men försvann så fort han började röra på sig.

Ingen mer träning på det lägret alltså, trots att han var haltfri  redan på lördagen.

Trist...

 

Tog det ändå ganska lugnt i ett par veckor tills det var dags för det tradiotinella midsommarfirandet i Tärnsjö...

På plats i paradiset...

    

Fick till en Superbra träning på torsdagen,,,,

    

,,, men redan på kvällen var Sheriffen halt igen😢 precis som sist, så jäkla lite, så nästan bara vi som la märke till det precis efter vila...

Men ingen mer rapportträning den midsommaren...

Men vi hade det som vanligt Fantastiskt trevligt även detta år, med Massor av hundvänner... 

    

Vi åkte hem från Tärnsjö, lite bekymrade över Sheriffens hälsa...

Tog honom till fysioterapeut som konstaterade en muskelsträckning i ryggen.

Glock sattes på rimadyl och ordinerades ”vila”

 

I samband med detta kom beskedet att vi blivit uttagna att representera Sverige på Nordiska Maäterskapen i rapport i september..

 

Superkul förstås,

men i samma veva så rasade Glock´s mage av rimadylen, så vi var tvungna att genast sluta med den, och just då såg det faktiskt ganska mörkt ut för att komma till start på både SM och NoM.

 

Men ”vila” innebar ju inte att vi låg på sofflocket och käkade praliner.

Glock vilade från kryp och alla explosiva moment i lydnaden, vi fick heller inte köra varken rapport eller uppletande...


Däremot skulle han simmas mycket, så en liten båt inköptes för det ändamålet...  

 

Vi gick milslånga koppelpromenader i skritt,,, 

 

,,, och gjorde rena pass i galopp, med noggran uppvärmning och nedtrappning...

 

Till sist också 15 minuter varannan dag på vibben...

    


Precis innan vi drog till Öland gjorde vi en ny koll av honom, och fick Tack och Lov beskedet om att vi kunde köra på igen...

 

Fick en Magisk vecka på norra Öland med härliga hundvänner...

Mitt nya paradis... 

    

Körde där första rapporten sen midsommar,,,

Jösses va nervösa vi var efteråt att han skulle visa nåt,,,

Men glädjande nog höll hann för hela vistelsen...

Och vilka träningar vi fick i fantastiska miljöer... 

    

Utsikten från stationerna var hissnande.... 

    


Vi stannade i Tranås på väg hem från Öland och passade på att göra en spårtävling... 

Sheriffen gjorde en Fantastisk special med 10 på upptag, 10 på spår och 10 på upplet... 

 

Lydnaden var av förklarliga själ lite ringrostig, men det räckte till Seger och Cert🇸🇪 på fina 610,5 p❤️

    

Och Bäst av allt,,, hann var hel och frisk efteråt...

 

Med 3 veckor kvar till SM blev det till att försöka slipa lite på lydnaden.

I krypet hade han tappat mycket av sina fina teknik, och där bestämde vi oss för att inte pressa honom, utan att göra ytterligare en koll av ryggen efter att säsongen var slut. 

    


Sååå, vi kom väl inte till 2019 års Svenska Mästerskap i Katrineholm riktigt med dom förberedelser vi hade velat ha...

Men den Underbara Sheriffen,,,

Så fin tävling som han gör, och 2018 års SM-Guld🥇 följdes upp av ett välförtjänt silver🥈

 

Världens Bästa Glock,,,

Och Världens Bästa hejaklack, som överraskade oss på plats i Katrineholm❤️❤️❤️

    

Underbara Bästa Fantastiska Glock❤️

    


Och bara några veckor senare begav vi oss till Värnamo där vi mötte upp övriga landslagskompisar...

    

Och även i Värnamo dök dessa Underbara upp för att hejja❤️❤️❤️

 

Nu sprack tyvärr medaljdrömmen redan första dagen, men Tack vare duktiga lagkamrater blev det ändå ett Lag-Guld 🥇till Sverige🇸🇪 Och oss..

Induviduellt slutade vi 5:a

 

Att få vara med i ett Svenskt Landslag är få förunnat, och jag är verkligen superglad och supertacksam att få ha upplevt det...

    

Men jag är inte så sugen att på att göra det en gång till.

Men fina minnen är det... 

    


En rapporttävling till hann vi med innan vi stängde tävlingssäsongen 2019.

Den avslutades med Seger och Cert🇸🇪 på 612p på Falbygdens BK...

    

Tack Underbara Glock för att vi får ha en glädjespridare som Du i våra liv...

Kvallistan inför SM 2020 i Jönköping ser trevlig ut såhär halvvägs in i kvalperioden💪

     


När man summerar hundåret 2019, får man ju såklart inte glömma bort lilla rara fröken Olsson som virvlade in i våra liv i oktober.... 

    

En Superhärlig tjej, som det ska bli så kul att följa när tiden är inne.

Just nu leker vi bara...

 

Världens Bästa Mest Älskade SuperDollar, mår sina 12,5 år till trots ganska bra...

    

Vi hoppas han har viljan och orken att hänga med oss ett tag till❤️


Åsså ska det bli spännande att se hur Glock´s år 2020 blir.

 

Han blir ju 6 år i februari, och kommer att börja ses som ”den äldre” inför nästa års startfält.

Våran Älskade lilla skuttgroda❤️ 


Och vad ska det bli av denna lilla skönheten...

Mormis Älskade Morris, ska också bli spännande att följa💙

   

Men träningar och tävlingar i all ära..

Det är ändå i vardagen den största glädjen med hunderiet finns...

Jag är så glad över mina numer stressfria mornar..

Mornar, som jag får ägna mig åt att gosa med den gosigaste av gosiga näsor som finns...

    

Ser fram emot 2020⭐️🌟✨💫⭐️

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards