Alla inlägg den 5 juli 2019

Av Ia Weylandt - 5 juli 2019 17:30

Så står det plötsligt JULI i vår vackra almanacka...

Vart tog Juni vägen liksom? 

Bilderna från förra året påminner oss om vilken jäkla värme det var förra sommaren...

Hundar och husse har nog aldrig badat så mycket tidigare.... 

        

Hoppas faktiskt på en lite svalare semester iår,,, inte minst för Dollars skull, som hade det jobbigast med värmen förra året...  

 

Men denna, den näst sista arbetsveckan har varit bra...

Jag inledde med ett besök i vår vackra hufvudstad i måndagskväll..  

Är som Alltid lite ”anti” innan jag ska iväg,,, känns så besvärligt, långt å krångligt att ta sig fram och tillbaka.

Men med facit i handen,,, vad är besvärligt...

Jag tog bilen till Enskede, och ställde den hemma hos Fru Bäzta, sen tog vi en fin promenad till en tunnelbanestation, hoppade på, åkte några hållplatser, och var sen framme i Slussen,,,, 

    

Där mötte vi upp härliga hundkompisar, för att njuta av en god middag på trevliga restaurang Blå Dörren.

 

En supermysig kväll. 

Så härligt att träffas ibland i ”vanliga” kläder utan hundar och bara umgås och snacka skit...  

    

Jag åt ett supersmarrigt fiskpaket😋 

Sen var det plättlätt att ta tunnelbanan tillbaka till Enskede, och köra 50 minuter hem till Sjövreten.

Tack fru Bäzta som styrde upp... 

 

Måndagskvällen, blev lite senare i säng än vad kvällströtta jag är van vid,,, 

så jag var lite seg under tisdagen...

Så det var jäkligt skönt att efter avslutad arbetsdag, ge mig ut å knalla 3 km´slingan med Glock. 

Men blir piggare av att gå har jag märkt... 

    

Nu har jag av olika anledningar haft ett uppehåll i springandet,,,

men jag kände ändå att flåset blivit bättre,,, blev inte alls lika trött av dom stundtals branta backarna,,

och när jag i sista backen faktiskt kände att det sög ordentligt i låren,,, så istället för att stanna och vila som jag gjort tidigare,,, så manade jag liksom på mig själv..

Kom igen, du klarar det,, sån liten bit kvar nu,,, KÄMPA!!! 

Den känslan var jäkligt skön att ha.... 

 

Hem och steka härliga gula till varsin varm macka... 

    

När jag skulle smöra mackorna, var smöret så hårt, så det gick inte,,,

körde in det i micron en snabbis föe uppmjukning,,,,

och, tur jag stod kvar,,, för eldsflammor🔥 började flamma ut från micron...

Snabbt som faan slet jag upp dörren, drog ut sladden, och slängde ut den på tomten.... 

    

Skitläskigt!

Jag bad Thomas köpa med sig en ny hem från jobbet dagen efter,,,,

Men sen blev jag fundersam🤔

Behöver man egentligen en micro?

Vad använder man den till?

Jag kunde bara komma på att jag gör tevatten i den på helgerna,,, men det kan jag lika gärna göra i vattenkokaren...

Så nu ska vi prova att vara utan micro, och se om vi saknar den, det blev ju mer plats i köket iallafall...  

 

Efter intagen magiskt god svamptoast, gick vi ner och körde lydnad med Sheriffen... 

    

Ser fint ut i dom momenten vi körde...

Älskar när vi sitter nere på lydnadsplanen i kvällssolen och spånar om framtiden...

 

Avslutade med lite hästpyssel....

    

Nyborstade hästar, och nylongerad Linus...

Lova rehabar😞

    

Och appropå hästarna,,,

så njuter jag till fullo av att hästarna och fåren trivs så bra ihop, och nästar alltid är tillsammans... 

När jag åkte till jobbet på onsdagsmorgonen, stod hela lilla flocken samlad längst bort på lydnadsplanen...  

    

På onsdagen hade jag bestämt mig för att springa igen...

Kommer hem från jobbet, och ingen husse, inga hundar hemma. 

Tänker att dom kommer väl snart, så jag påbörjar inga större projekt.

Mockar, borstar hästar, vattnar blommor...

Ingen husse....

Klockan rinner på,,, jag ska ju göra holländska ”Bitterballar” inför matchen,, att sticka ut och springa utan Glock känns liksom inte aktuellt...

 

Så jag får gå in i köket och påbörja lagandet av Bitterballarna, utan springrunda... 

 

Vid 18.30 kommer mina sambos tillbaka från skogen,,, då har dom varit ute i nästan 3 timmar...

Thomas hade bestämt sig för att inte gå hem förens han hittade gula kantareller😫 

Det tog sin lilla tid, men stolt som en tupp visade han upp sitt gula guld när han kom hem igen...

Yeah....👏👏👏😂  

    

Nåväl,,, sändningen börjar,,,, 

    

Och vi sätter oss ner för att käka BitterBallar till middag... 

Såg ju asfina ut👌 

    

Skär upp en, innan jag smakar,,, och håller faktiskt på att spy🤢

Alltså, det som skulle vara en fin fast bulle av kalvfärs, friterad i ett gott skal,,, visade sig innehålla en grå kladdig smet🤮 

    

Varesig Thomas eller jag vågade ens smaka... 

Mat ska inte se ut som bajs💩redan innan man ätit den🤪

Blev till att panikgöra en sparrissoppa, som egentligen var tänkt som torsdagsmiddag... 

    

Tråkigt att Sverige förlorade, och att nästa matland blev England...

Känns inte som detta har varit det mest kulinariska mästerskap jag upplevt...

Funderar på teparty, med nybakade scones på lördag,,,

Skita i att det är lördag liksom,,, snart har vi 29 lördagar på raken som väntar.... 


På torsdagen skulle det väl ändå bli springa av..

Meeen, det går visst lite trögt nu...

När jag kom hem från jobbet fullkomligt vrääääkte regnet ner💧💦💧💦💧 

Jag bestämde mig för att vänta en stund.... 

Och den stunden blev till hela kvällen... 

 

Regnet lättade faktiskt upp en stund, och himmelen blev lite blå.

Men istället för att springa, gick vi ut och vallade en stund... 

    

Det var längesen, men Sheriffen var jätteduktig⭐️💙⭐️💙⭐️ 

Superkul🎈 

   


Glock och jag gick ner och tog en kvart på vibben... 

Han försöker en liten stund att spjärna emot att lägga sig på sidan... 

Somnar nästan ändå,,,, 

   

,,,, men till slut faller han omkull, och  Toksomnar

  

Jag filmade, för han låg och på riktigt snarkade😴 

Men snarkningarna hörs inte i vibbens surrande...

Gulliga lilla hund.

 

Efter Glock tog husse med sig Dollarn båner för en kvart...  

 

Och så vart det plötsligt fredag igen...

Underbara Älskade Efterlängtade Fredag💚 

Men satan så kallt det var imorse..

9,5˚ när jag stack iväg, hade både stjärtvärme, och rattvärme,, och hade definitivt inte klagat om jag tagit vantar på mig...

Ska vi ha det såhär i början på juli??? 

   

Och appråpå att köra bil,,, så var jag under veckan och hämtade ut mina första ”riktiga” progressiva glasögon från en glasögonaffär👓 

     

Hela världen har varit suddig sista tiden, men nu är den plötsligt klar igen.

Köra bil med dom är superskönt, men jag känner mig som om jag precis klivit av en karusell när jag går med dom.

Jäklar va jag vinglar, var rädd att någon skulle se mig gå till bilen, och tro att jag var på pickalurven och ringa polisen.

Men jag klarade mig, och man vänjer sig nog... 

 

Och som traditionen säger, så trampade jag ut ett spår till Glock på vägen hem från jobbet... 

   

2 timmar senare åkte vi för att släppa på.

Och för första gången någonsin går Glock över spåret🙈 

  

Han har ju som alltid lite bråttom, och vräker sig ut,,, men han har tidigare alltid slagit på en tvärnit vid spåret, sen blir det ju inte alltid åt rätt håll,,, men denna afton, gick han säkert 50meter över, sen vände han faktiskt själv,,, letade sig tillbaka, hittade spåret, och tog då upp det åt rätt håll...

Så kan det gå! 

 

Men sen spårade han jättebra på det knappt 700meter långa spåret.... 

   

Belönades som alltid med en massa lek och bus🎈

  

 

Nu har vi kommit hem och ska göra fredag....

Sista ”normala” fredagen denna vårtermin.

Nästa gång det är ”normal” fredag är det höst,,, Hövva ryyyser vid tanken... 

 

Men ikväll ska jag njuta,,, njuta av en god pasta🍝 och ett gott glas rött🍷 

 

Avslutar med 2 riktigt roliga mail som dimpt ner i mailboxen i veckan...

 

Mail nr1 var en bekräftelse på att vi kvalat in för att tävla SM i Rapport i slutet på augusti.

7:e gången vi får ett sånt mail,,, och det är lika jäkla stort varje gång...

I år kändes det lite extra, för det var ett ”Mästarbrev” som hälsade oss Välkomna att försvara Mästartiteln från 2018....🥇    

   

Den var ny för oss🍀⭐️🎈 

 

Mail nr2, gällde uttagningen till landslaget.

Fantastiska Vallhunden Glock är uttagen att representera Sverige🇸🇪 På Nordiska Mästerskapen i mitten på september.. 

  

Ska bli så jäkla kul att få vara med,,,  höll på att säga en ”once in a lifetime” 

men Fantastiska SuperDollar var faktiskt nära ett år, men en incident hemmavid, gjorde att han istället höll på att stryka med, och det blev inget mer tävlande det året,,, men det är en annan historia... 

 

Så nu firar vi helg, njuter och känner oss tacksamma över våra Fantastiska hundar som låter oss uppleva så mycket kul💙⭐️🍀❤️


Vallhunden Glock - första dagen hemma - vem hade kunnat ana??? 

   

 

TACK Älskade hund💙⭐️💙 Och Trevlig helg Alla☀️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards