Direktlänk till inlägg 1 januari 2020

2019 års sista dagar...

Av Ia Weylandt - 1 januari 2020 12:30


                        

Jag tycker alltid det är en sån härlig känsla när Nyårsaftonen är över, och ett nytt år tar sin början.

Det känns verkligen som om man vänder blad, och kan börja planera inför nya äventyr.

Sen vet man ju tyvärr,, att planerna kanske kommer att få ändras pga hur vädergudarna väljer att vara med oss eller inte..

Men grovplanera kan man alltid, och det tycker jag är Superkul🎈

 

Men först en tillbakablick på 2019 års sista dagar.

Thomas, den rackarn har ju varit ledig, medans stackars jag har fått jobba..

Men Ärligt talat, så känns det inte som jag jobbar eftersom jag får ha hela dagarna till mitt förfogande...

 

Dagar som inletts med att vi faktiskt sovit länge på mornarna.

Hundarna har fått mat vid 7, och sen har vi somnat om, och sovit till ca 8.30😴

 

Och man skulle ju kunna tro med en valp i huset, att det ska vara den som tvingar upp en på mornarna.

Men Nejdå, lilla rara fröken Olsson är en riktig sjusovare, som sover tills det händer nåt,

och det som händer Varje morgon, är att den lilla gulliga Sheriffen anser att familjen sovit klart, börjar trampa runt i sängen för att väcka oss...

Men det gör inget, kan själv tycka att det är dags att kliva upp då... 

 

Efter att hundarna har fått en timmas morgonpromenad, har vi myst med frukost framför vinterstudion.

Älskar helgmornar när tiden finns att gosa i soffan en stund efter frullen.

Ser ut som om även Sheriffen trivs❤️

    

Klockan har hunnit bli 11 innan vi masat oss ut.

Men sen har vi hållit oss ute tills mörkret fallit.

Glock och jag har vallat nästan varje dag... 

    

Kul men skitigt💩

    

Vi har kört ett tredje rapportpass med HickiPicki...

Hon är Superduktig.

Vi körde kort, men utom synhåll, eller jag och Thomas såg varandra, men Hickan såg inte oss... 

    

Jäkligt roligt...

Glock har fått ett uppletande, det första på flera månader... 

    

Fyra föremål i fyra korridorer...

Duktig liten Sheriff,,,

Sur på kameran i min nya telefon som tar jäkligt suddiga bilder...

Min äldre jobbtelefon jag hade innan, tog faktiskt bättre bilder än denna nyare modell☹️

    

Har också hunnit med några promenader i hästarnas sällskap..

    

Bra tillfällen att ensamhetsträna fröken O...

Men hon är härligt trygg och självständig..

Ligger ofta kvar ute på tomten trots att alla vi andra går in... 

  

Innan jag har stuckit till jobbet på eftermiddagarna, har vi grillat korv utomhus...

    

Älskar Utomhus😍

 

Älskar inomhus också i vissa lägen😝 

Vi några strötilfällen har vi hoppat in i hundhallen... 

    

Kul att bara leka runt med torra fötter👣 och tassar🐾 

 

Lustigt att jag tycker jag tar unika bilder, sen inser jag att bilderna från dom 2 olika tillfällena vi varit där senaste dagarna, är i det närmaste identiska... 

 

Enda unikheten mellan dom 2 tillfällena, är att husse har olika kläder på sig😆

    


Numer när jag jobbar mina kvällar, så är det inte bara Glock som ligger kvar nere och väntar på mig. 

    

Nu får även frk Olsson förtroendet att vara kvar nere för att vara med och mysa medans jag ”varvar” ner efter jobbet.

Det är en supermysig stund, där både Glock och Hickan somnar om i varsin soffa medans jag surfar runt lite på nätet Och på TV:n 

I söndags försökte jag kolla på en serie, men gav upp, då Glock snarkade så jag knappt hörde vad som sa på TV:n😍

    

I måndags förmiddag fick Thomas förtroendet att vara ensam farfar med yngsta barnbarnet Love, 2 år...

Mamma Bella lämnade av guldklimpen vid 9 hos oss...

Och Älskade Glock är ju så barnkär❤️❤️ 

     

Glocken hade nog mer än gärna stannat hemma hela dagen och hjälpt farfar med passningen...

Men jag valde att ta med mig alla 3 hundarna och dra till skogs.

Inte för att jag inte ville vara med Love, utan för att det skulle bli lite meckigt med alla hundar.

Dollar litar vi ju inte alls på när det kommer till barn, har aldrig gjort, och gör ännu mindre nu när åldern med hörsel och syn börjar ta ut sin rätt.

Och Olsson,,, hon är ju valp, med allt vad det innebär, hon är här och där och överallt och biter i allt... 

 

Så nä,,, lättats var att jag drog till skogs...

Började med att trampa ut ett spår till Knocke...

 

Sen tog vi alla fyra en prommis på drygt 1 timma. 

    

Dom har sina egna små egenheter...

Dollar letar upp varenda lilla vattenpöl och trampar runt i,,,

Glock rullar sig fram,,,

Och lilla frk Olsson, hon tittar på med Stooora ögon👀

    

Tillbaka vid bilen avnjöt jag en god frukost...

Tunnbröd med kycklingröra, rester från Thomas bakade potatis dagen innan.

Smakade smaskens😋ihop med julmust... 

    

Vilade väl i bilen i ca 30 minuter,,,

och sen var det dags att släppa Glock på spåret.... 

Jättefint upptag,,, och spårade kanon... 

    

Fick ett tapp efter fjärde pinnen, där det blev en hel del snurrande,, men letade sig fint tillbaka, och plockade alla pinnar+slut...

Duktigaste Sheriffen😍 

    

Tog sen ut frk O för lite egentid i skogen,

vi lekte runt med en liten pinne bara hon och jag...

Myyyysigt🥰

    

När vi var klara i skogen, skulle vi åka till Strängnäs för att handla det sista inför nyårsmiddagen. 

Men jag hade glömt plånboken, så jag var tvungen att åka hem emellan.

 

Och vilken härlig unge han är Love💙

när jag kommer in genom dörren, kommer han springandes mot mig, och jag får en jättekram innan han stolt visar upp ett snickeri han och farfar åstadkommit...

    

Annars hade dom mest varit utomhus hela tiden...

Love tycker jättemycket om att titta på fåren,,, 🐑🐑🐑🐑

    

Hästar ser han ju dagligen hemma på sin egen gård🐎🐎🐎 så våra var inte så intressanta...

Men han och farfar gick en fotbollsmatch emot varandra...

    

Farfarn var helt slut, när mamma Bella kom för att hämta guldklimpen efter några timmar..

Men dom hade haft jättekul,,,

jag och hundarna kom hem ungefär samtidigt som Love åkte, så han fick några hejdå pussar att ta med sig hem...

    


Så blev det Nyårsafton då...

2019 års sista dag,, och den hade nog inte kunnat bli bättre....

 

Jag inledde dagen med en lång skön promenad...

Alltså det är så vackert här där vi bor, så jag blir lika hissnande lycklig varje gång vi går här.....

    

Skuttiga glada hundar som härjade runt med pinnar...

    

Enda lite märkliga på morgonpromenaden, var att jag hittade gula kantareller...

Ganska galet sista dagen i december🙈

    

Efter en lång gofrulle, blev det utevistelse för hela slanten...

 

Thompa kämpar vidare med Lova,,,

  

Dags igen att sadla henne, efter lång tids rehabande...

Vi hjälptes åt, men hon var lugn som en filbunke,,, 

  

Snart dags att sitta upp igen,

men Thomas vill longera henne lite med sadel innan det är dags...

  

Hon skötte sig jäkligt bra,,, verkar nästan bli lugnare när sadeln är på...

Jag och Olsson tittade och filmade Lovas rörelser, som ser Mycket bra ut...

 

 Men sen lämnade vi dom ensamna, och Glock och jag gick in å vallade i vinterhagen.

Det gick faktiskt över förväntan,, det är ju helt torrt,,, men lite stenigt och knöligt på sina håll,,, 

   

Men vilken dag☀️

Lycklig, Lycklig Sheriff🤠och Duktig dessutom❤️

  

Sen drog vi till dom vackraste av skogar för lite skogsarbete...

Började med rapport för lilla fina fröken Olsson...

Hon är skitkul att köra med, för redan nu på fjärde passet, så vet hon exakt vad som ska hända bara ryggsäckarna packas upp..

Pöss min lilla Hicka🥰 kom snart tillbaka till Mattis💝

  

Första 2 gångerna gjorde vi misstaget att precis som med Dollar&Glock, ”duka” boet med gottis,,, men det märkte vi snabbt, att det taggade Hickis för mycket, så då fick Thomas svårt att få henne med sig.

Så nu boar  vi bara, ger henne EN korvbit i den oranga skålen, och då följer hon glatt med husse ut...

  

Och kommer i full fart för allt vad dom små benen bär springandes tillbaka... 

  

Denna dag körde vi en grund på ca 50 meter osynligt, med 2 förlängningar a ca 20 m...

Hon bara springer på,,, tror hon skulle kunna gå genom både eld och vatten för några små korvbitar...

Lilla fina fröken Olsson,,, hon ser så stor och vuxen ut när hon får tjänstetecknet på sig,,, men vi får inte glömma att hon bara är en liten fyra månaders Hicka💞 

  

Vi måste verkligen passa oss för att inte gå för snabbt fram, bara för att hon är så duktig redan nu....

Efter Hickis, var det Sheriffskis tur att få ett frispår...

Pössar på Hussis medans vi gör iordning A-stationen... 

  

Vi testade ett nytt ställe denna dag.

Ett ställe som jag prommat på tidigare, och känt att här skulle man kunna göra något...

Och det kan nog bli bra...

Tyvärr startade aldrig dogtracken på utvägen, men jag mätte tillbakagången, blev nästan 800m, och det finns mer att gå på,,, så där ska vi reka vidare....

  

Jag tycker frispårsträning är en superbra träningsform,,, för hunden....

För mig blir det lite trist...

När jag gått ut mina 800 meter, är det bara att sätta mig ner och vänta...

Vi brukar låta spåret ligga mellan 20-30 minuter,,, och då sitter ju jag där i min ensamhet mitt ute i skogen utan täckning och stirrar rakt in i träden... 

 

Måste komma ihåg att ta med mig en bok nästa gång📓 

Men sen så,,, sent om sidor, så är det dags för Thomas att skicka iväg Sheriffen, och jag kan följa honom på GPS´n

Helt Klockrent sprang han, nu var det ingen svår sträcka, men ändå...

Hur lycklig blir man inte när man ser sin vackra hund komma susandes genom skogen....

  

LYCKA❣️❣️❣️ 

  

Nöjda och glada for vi hem och sov siesta en liten stund.

Sen var det dags för en enkel nyårssupé för 2

   

SKÅL och Gott Nytt År🥂🎈💫

  

Efter maten flyttade vi ner i bastun...

SuperMys...

     

Vid 12-slaget smällde det på ganska bra uppe i byn.

Vi var ute i stallet hos hästarna, som var relativt lugna.

 

Ingen av hundarna bryr sig Tack och Lov, och med radion på högsta volym i stallet, så funkade det bra.

Hade gjort iordning en box för att kunna ta in fåren om dom blev oroliga,,, men dom låg i en hög i fårhuset och sov..

 

När smällandet avtog gick vi in, och satt uppe ända till klockan 2...

Drack en massa drinkar,

hualigen, idag mår jag pyton🐍🤢🤮

Men det får man väl göra nån gång om året..

Hundarna tyckte nog vi var knasiga som satt uppe så länge...

     

Faktiskt var dom snälla nog att låta oss sova till 9 imorse❤️

Liten Hicka, har blivit stor flicka, som kan hoppa upp i sängen alldeles själv...

  

Med ganska tunga kroppar gav vi oss ut på en riktig rackarmorgonrunda...

Frisk luft hjälper mot det mesta...

  

Thomas drog upp till byn och köpte frukost åt oss😆 

Mumsligt gott och välbehövligt😋

  

Nu ska jag snart åka å jobba, ska erkänna att idag hade jag hellre bäddat ner mig i soffan och kollat film, men vad ska man göra😜

 

Till helgen drar jag till Jönköping och hälsar på dessa underbara godbitar.

Längtar❤️❤️❤️

   

GOTT NYTT ÅR ALLA GLADA!

Ser fram emot 2020❣️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards