Direktlänk till inlägg 24 september 2020

Förbaskat alltså 🩸

Av Ia Weylandt - 24 september 2020 18:30

  
Jaha då har man fått känna på hur det är att äga en tik och missa tävlingar pga av löp🩸😩 

Förbaskat tråkigt och ledsamt känns det, när man lagt ner så mycket tid på träning😭

Men, men, jag hade det ju på känn redan förra veckan, så det kom ju inte som en chock, när jag såg den där förbaskade bloddroppen🩸på golvet...

Och jag försöker tänka positivt att jag är glad att vi hann fixa MH´t innan vintern,

Apeller finns det fler av.....


Men förutom löpskit, så har det varit en relativt bra vecka.

Veckodagarna ser ju alla väldigt lika ut...

Thomas går upp vid 5.45, ger mat och släpper ut hundarna på tomten.

Själv sätter han sig och börjar jobba vid 6-tiden...

 

När hundarna strosat runt på tomten en stund, kommer dom båda upp och lägger sig hos mig i sängen.

Jag vaknar oftast när Thomas går upp, men tycker det är skönt att ligga kvar en stund.

 

Vid 8-tiden tar Thomas hundarna med sig och sticker ut på en 3 km´s scootertur.
Och då brukar jag gå upp, och har frukosten klar, när dom kommer tillbaka vid 8.30

Så då äter vi frukost ihop, sen fortsätter Thomas jobba, och jag pular lite inne en stund.

Bla så måste jag fanimej dammsuga varje dag.

 

Har aldrig varit med om en hund som fäller som Hickan, hon fäller som en hel karl, HELA tiden.

Trodde tikar fällde ur ordentligt innan löp, och sen var det lugnt, men inte Olsson.

Dollar fällde jämt, men det var liksom underhullen, och den åkte ihop som små bollar och la sig i hörnen, lätta att plocka upp med handen.

Hickan fäller täckhåren, och dom ligger över hela golven☹️

Jaja, jag ska väl ha nåt att göra på dagarna också😂😂

Vid 10.30 tar jag hundarna och drar till skogs, och då är vi ute i minst 2 timmar.

 

Jag har fått en övning av sjukgymnasten, och den kan jag lika gärna göra i skogen med hjälp av ett gummiband, ett träd och en sten eller stubbe att sitta på...

Så det pysslar jag med, medans hundarna är jätteduktiga att roa sig själva.

 

Sen brukar vi komma hem igen, lagom tills hundarna ska få sin lunch kl 13.00

Och efter det får dom vila på maten tills ca 14.30

Då brukar jag också försöka pula med något,

har gjort en lista med "ToDo" grejjer att fixa innan hösten, och försöker beta av en punkt varje dag,

det kan tex vara att tvätta ur fårens vattenhink i vinterhagen, så den är fräsch tills det är dags att flytta dom dit.

Håller också på att tömma mitt gamla lager från Swedish Match-tiden, har massor med gammalt material kvar som inte kördes till tippen eller eldades upp när jag slutade, skulle behöva det utrymmet nu...

 

Och sen när hundarna smält maten, blir det någon form av aktivering varje eftermiddag....


I måndags var det dags för Hickan och mitt sista kurstillfälle i specialsöket...

Jäklars va mycket som hänt under den kursen...

 
Nu blir det till att träna vidare själva hemma, och sen hoppas jag att vi kan få till en fortsättningskurs om några månader.

En liten stund varje dag har vi tränat något.

Tex så är jag så glad att vi, när vi skulle slänga en gammal utemöbelgrupp, aldrig fick arslet ur vagnen att köra iväg med bordet.

För det är Perfekt👌 att gömma små kongbitar i, som Frk Olsson ska markera...
 

Dom är inte stora...

 
Och jag lägger bara ut 4:a stycken, och av dom ska Hickan markera 2 eller 3 stycken...
   
Jag tycker hon är duktig, kan tyvärr inte fota eller filma medans, för jag måste vara så jäkla koncentrerad på hennes jobb, men nån gång ska jag be Thomas filma, för det är verkligen en mäktig känsla att höra hur näsan 🐽arbetar .

Och jag kan säga att Olsson är tröttare och mer hässjig efter att ha sökt 3 små kongbitar, än när hon spårat i 300 meter, och kul tycker hon att det är också🎈

 

Jag började ju köra med Glock också, men kände att det blev lite fööör mycket.

Ska ta tag i Glock igen sen, för Jag tror att han också kommer tycka det är kul.


På tisdagen när Thomas slutade jobbet, åkte vi till Strängnäs BK, för att möta upp Olssons kusin, Mixalex Karma med matte.

Nedan på bilden Karma i ett hopp, Karmas mamma, och Olssons mamma är kullsystrar.

 
Såååå kul att Karmas matte hörde av sig, och frågade om vi ville träffas och träna.

Vi lärde känna varandra under dom åren då vi hade äran att få delta på Kennel Enduros kennelläger flera år på raken.

Vilka härliga läger, och vilka härliga människor vi fick umgås med den magiska veckan 29 flera somrar i rad.

Gick tillbaka och hittade lite bilder,

nedan vid pilen brevid Thomas, står fru Karma, som då hade Enduros Did It....

 
Hittade ju också såklart en massa fina bilder på vår mycket sakande Dollar❤️ från dom lägren...

Älskade, Älskade SuperDollar❤️❤️❤️❤️
 
Det var verkligen Magiska veckor,,,
 
Och vi pratade om det nu när vi träffades, hur saknade kennelmamma och kennelpappa var, som tyvärr båda två lämnade jordelivet i cancer med bara 1 års mellanrum😥

 

Nåväl, nu har vi hundar från samma kennel, och hade sett fram emot att träffas på Mixalex läger i juni, men tyvärr blev fru Karma sjuk då.

Men denna tisdag blev det lydnad, budföring och platsliggning....

 
Jättekul, vi körde igenom hela apellprogrammet,
 
Och jag är Supernöjd med lilla rara Frk Olsson⭐️
 
Thomas och Glock gick också in och körde några moves...
 
Och sen avslutade vi med en platsliggning med kusinerna...
   
Den gick också bra❤️⭐️❤️⭐️❤️

Gaaaah😫vad det känns surt att inte få tävla😖

 

I onsdags morse hade jag ett möte med en ortoped angående mitt knä och planerna för det.

Slätröntgen som jag gjorde för 2 veckor sedan, visade en utgjutning i knäleden, vilket med största sannolikhet beror på att det ligger något, troligtvis lite menisk, i leden som irriterar.

Så nu är jag satt på en tredje kur Naproxen, tur man har betongmage, och det kommer att bli operation.

Men om det blir artroskopi, vilket jag hoppas, eller en "vanlig" operation, det beslutet tas efter MR- röntgen resultatet nästa vecka.

Snälla, håll tummarna för artroskopi, då är man ju typ på benen igen dagen efter...🍀✊

 

Skönt iallafall att det händer något💪

På onsdagen skulle Thomas åka till Strängnäs för att skjuta pickadoll.

Men eftersom han inte sticker förens vid 17-tiden, så hann vi gå ner och köra lite lydnad innan.

 

Både skötte sig bra,,,,

 
märker iallafall ingen skillnad nu på Olsson, pga löp, hon är lika go o gla som vanligt...
 
Thomas stannade påväg till Strängnäs och trampade ut ett spår till Hickan, som jag fick skickat via DogTrack.
 
I väntan på det, vallade jag och Glock...
 
Det blir ju tyvärr inte så mycket vallning som jag skulle vilja.

Vi får ta det lite lugnt med explosiva moment tsv och se hur hans rygg håller..

Peppar, Peppar ta i trä, så verkar det bra nu.

Han kryper med lika fin teknik igen som han gjorde i början av sin karriär, så tummar hålls att han kan komma tillbaka till rapporten🍀✊

Men vi undviker att träna några moment...

 

Åkte å släppte på HickeliPick, som spårade Suuper...
 

När jag insåg att dett det inte skulle bli någon tävlingsstart, så ville jag mest av allt bara lägga ner allt, lägga mig i soffan med något gammalt över mig och käka chokladpraliner....

Men Thomas puchar och peppar, och tycker jag ska se det som en bra chans till mer träning för att komma Ännu bättre förberedd...

Och det är väl så jag får se det.....

 

Thomas kom hem från skjutbanan vid 20-tiden, och då väntade en fantastiskt god clubsandwich på honom...

   
Jag kan sura, men jag surar inte speciellt länge😆


Åsså torsdag då...

Thomas har så smått börjat jogga igång hästarna efter sommarbetet.

Så medans hundarna "vilade" på lunchmaten, gick han ner för att longera.

 
Och jag tog hundarna med ner för att titta på...
 
Glock är ju inte överdrivet förtjust i hästarna, han ser nog dom som en konkurrent om hans uppmärksamhet...

Men Olsson, hon är väldigt nyfiken, och är gärna fram och hälsar på framförallt Lova, som också är väldigt social...

 
Nu bara för att jag inte kan rida,,, så är jag ju såklart såååååå jäkla ridsugen,,, har bestämt att när mitt knä är fixat, då ska jag rida varje dag...

Får väl se hur det blir med det🤣🙃

 

När hästarna fått sitt, drog vi till skogs, och inledde med rapportträning för Frk Olsson.
 
Eftersom hon löper, så blev det fokus på väldigt korta skick, men å andra sidan långa liggtider.

Framföringarna och lämnas ensam vid trädet tränades också,,,

så det blev en bra träning, trots 💩 skitlöp💩
 
Knocke, fick ett 750 meter långt frispår...
 
HejDå husse....

Och jäklar va taggad han var...
 
Vi lät spåret ligga i 15 minuter, och sen ville jag värma upp honom i 5 min, men det gick inte att gå med honom.

Han gick baklänges och bet i kopplet så fort vi gick ifrån sträckans riktning...

Härligt att han är så jäkla laddad💪🎈❤️
Trots det fick jag till en riktigt fin framföring, och han drog iväg i en jävla fart, sprang 750m, på 1,25 i okänd terräng...

Det är Bra⭐️

Blev Massor med lek och bus tillbak på A❤️
 

Åkte hem, och KnockeBoy fick en kvart på vibben...

Han står emot lite först,,,,
 
Men sen skjunker han ihop och njuter, och vaknar knappt när vibben stannar...
 

Nu ligger en blank helg framför oss...

Hade tänkt ta Hobbe till klubben på lördag, för att vara på plats på söndag.

Nu blir det inte så.🙁

Jag är så jävla Deppig, samtidigt tänker jag, att det är ju inte SM vi missar.....

 

Så istället ska vi unna oss lite gottis på lördag.

Jonna och Sebbe hade med sig 4:a kg vätternkräftor🦞när dom kom hit till min födelsedag.

Vi har inte smakat dom ännu, men tänkte ta tillfället i akt på lördag....

 

Allt blir bra till slut...

TREVLIG HELG🎈

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards