Direktlänk till inlägg 15 november 2020

Mörker 🌑

Av Ia Weylandt - 15 november 2020 16:15

 
Jösses, i vilken deppsvacka jag hamnade i när denna veckan började.

Det har nog varit den svartaste veckan på länge, men som tur var så fick jag i fredags en akuttid hos min psykolog som jag inte behövt besöka på nästan 1 1/2 år😌.

Det blev helt enkelt för mycket med ny våg av Corona, som gör framtiden oviss, jag vet inte vad jag gör om 2021 års tävlingssäsong ställs in.

Och jag längtar som faan efter Morris, och hade velat åka en sväng för att hälsa på honom, Jonna och Sebbe, men med tanke på att man bara ska umgås inomhus med dom i sitt egna hushålle, så vet vi ju inte när vi kan ses nästa gång, kanske blir det inget julfirande😔

Sen är det också väldigt psykiskt tålamodskrävande att gå hemma sjukskriven, och liksom inte kunna göra det jag Älskar mest,,, träna hund,  gå i skogen och framförallt Spåra👣👣👣

Framförallt är det jobbigt att inte veta När/Om det blir operation, så jag kan få tillbaka mitt liv igen.

Men kanske mest jobbigt av allt, är det privata inferno som jag brottats med i över 10 år, och som jag sällan skriver om, men som varit ganska lugnt senaste månaderna, men som nu blossat upp, till värre än någonsin, och som gör att jag ligger sömnlös om nätterna.

 

Usch, nä det är helt enkelt för mycket nu, och psykbryten i veckan har varit flera.

Stackars Thomas, som sitter på övervåningen och jobbar, och plötsligt hör hur jag fullkomligt bryter ihop på nedervåningen, kommer farandes ner och typ tror väl att det brinner...

Men psykbryten kommer av sånna små skitsaker,,,

en gång tex, var det att jag skulle äta pannkaka till lunch, och sylten var slut,,,

en annan gång bröt jag fullständigt ihop, för jag skulle plocka ur diskmaskinen,,, och det var sån jäkla oordning bland besticken där dom stod huller om buller i den där bestickkorgen.

Ja, ni hör ju vilken status det är på mitt psyke just nu, kanske lämnar jag ut mig själv lite för mycket, men jag gör det för att jag känner för det...

 


Men det jag kanske vill ha sagt, är att det denna veckan inte hänt ett skit, orken och lusten har helt enkelt inte funnits.

Därför är jag glad att bonden, Äntligen har tagit in sina kossor, vilket gör att hundarna och jag har hela kohagen att mysa i, och där roar hundarna sig själva..

Båda Älskar dom att bryta grenar från det ruttna trädet,,,

 
Och sen kan dom roa sig, och springa runt med dessa pinnar i evigheter känns det som...
 
Där kan jag sitta och njuta av utsikten, medans hundarna rasar runt, vi har varit ute mellan 9.30-12 varje förmiddag...
 
Simmat har vi också gjort
 

Olsson något lugnare, men fortfarande kan jag inte få henna att vila i vattnet, men när jag pratar med andra schäferägare, så verkar det inte så ovanligt...

 
I fredags tvingade Thomas med mig ut i spårskogen på eftermiddagen.

Hade ingen som helst lust, blir bara deppig av att inte kunna spåra själv,

men okey då, jag följde väl med...

 

Började med Olsson, och förra veckan skrev jag ju att hon inte brydde sig att det var Thomas som gixk bakom och inte jag...

Det gjorde hon denna gången,,,

Först ville hon inte gå iväg alls, vände bara upp, och stod och tittade på mig, men sen tog väl glädjen att få spåra över, så hon tuffade iväg, bara för att efter ca 50meter vända upp mot mig och gnälla, för att sen spåra vidare....

Ååååå, mitt mattehjärta blöder💔

Hon Älskar mig Verkligen🥰

Jag blev så till mig, så jag glömde alldeles bort att fota, kom på mig själv, när jag bara såg ryggtavlan av Franzon där dom försvann in i skogen....

 
Men sen spårade hon Superfint.

Spåret var 800 m, 5+slut, det längsta spår hon någonsin gått, och hon gjorde det bravur⭐️⭐️⭐️
 
Glocks spår, var också 800 meter, och han kom iväg fint på upptaget,, 
 
Spårade fint, men lämnade 1 pinne kvar i skogen, det kan hända även den bästa⭐️⭐️⭐️
 
Sen var det skönt att komma hem och fredagsmysa.

Även denna fredag, blev det pasta, rödvin och opera..

Tycker det är det ultimata fredagsmyset,,, nästa fredag planerar vi lägga på en bastu på myset...


På lördagen hade jag och Olsson bestämt träff med dom Bäzta på Södertälje Bk för lite lydnad kl 10.00

Såg såååå mycket fram emot en dag med hund och inget tänk på mörka tankar.

Gick upp, Thomas stack ut och scootrade hundarna, och jag gjorde matsäck till mig och HickeliPick.
 
Skippade frullen, tog bara en yougurt för att skölja ner värktabletterna med något mjukt,,, och sen stack Olsson och jag iväg....


Körde två pass var,,,

Började med en 100 meter budföring på Fru Bäzta, inga problem...
 
Tycket som vanligt att mitt lilla O sköter sig så bra♥️
 
 
Dom Bäzta skötte sig också med bravur,, 
 
kul att pilla och fixa och byta tankar med varandra...
 
Och fikastunden var ju såklart "magisk" 🤩

   
En Mycket trevlig dag, som vi Absolut måste göra om snart....😍


Thomas och Glock hade också en mysig dag...

För Glock som verkligen Älskar barn,
 
Han fick spendera hela förmiddagen med barnbarnen Liam och Love på Sjötäppans gård i Järna.

Oj, så mycket mysigt mys han fick...
 
Dom gick promenad,,,,
 
Och dom tittade på när Bella och Micke red sina hästar...
   

Sonen Micke med sin häst Kolur...

 
Kolur och Glock pussas🥰
 
Bella på sin fina Dinky
 
Thomas la ett spår till Glock, som han fick ta, innan det var dags för dom att åka hem till Sjövreten igen..
 
Finaste Klonkan spårade super⭐️⭐️⭐️
 
Vi kom hem ganska samtidigt vid 14.30, och då tog Thomas med hundarna ut på en ridtur på Linus...

 

Jag gick in och pulade runt lite, samtidigt som jag förberedde kvällens middag..

Mumslig plankstek🤤😋

 

Jag sov riktigt gott natten mellan lördag och söndag.

Anledningen kan ha varit att jag gick å la mig i gästrummet😳

Saken är den att Thomas och Glock gick å la sig innan mig, och när jag kom upp, så låg Glock och sov såååå jäkla skönt på min sida av sängen...

Svårt å se på suddig bild, för det var ju mörkt.
 
Men han gjorde inte en tillstymmelse till att flytta på sig, och jag hade inte mage å väcka honom, så därför gick Olsson och jag och la oss i gästrummet.

Och det var jätteskönt, mycket svalare än i vårt sovrum, sen vill ju jag ha nån serie som står och går på paddan hela natten, och trots att jag har hörlurar i, så vet jag att Thomas störs över både ljuset och ljudet, trots att han har öronproppar och ögonmask.

Nu kunde jag ha både ljud och ljus utan dåligt samvete, jag vaknar direkt när ljudet tystnar....

 

Pigga och glada hoppade vi ur sängen vid 8.30

Thompa och hundarna stack ut på 6 km scooter, och jag gjorde gofrulle som vi åt framför TV:n samtidigt som vi tittade på skidskytte.
 
Älskar å titta på vintersport...

 

Men nöjda mätta magar, hängde vi släpkärran på bilen, och drog till brädgården i Strängnäs för att köpa virke till en ny bro... (Thomas som kallar det bro 😝)
 
Anledningen är att vi har ett brett dike (Thomas kallar det "flod") som löper genom våra hagar..

Det finns en övergång, men varje höst blir den så jäkla lerig, så man måste vada i lera upp till vaderna om man vill komma ut på lydnadsplanen...
 
Det är Faan inte kul, och det tar emot att gå dit och få hundarna leriga upp över öronen...

Så därför köpte vi virke, och vips så hade den händige storbonden byggt en ny "bro" över "floden"
 
Han är så duktig så....

Jag slet med att bära in fårgrindarna från vallhagen, till stallplanen.

 

Så jäkla tunga och otympliga, men ett måste eftersom fårklipparen kommer i veckan, och då måste vi kunna fålla dom små rackarna där det finns el...

 
Pysslade också om både Lova och Linus, och Thomas stack ut på en ridtur på Linus, och då var jag faktiskt så snäll, så jag longerade Lova åt honom.
 
I gengäld körde Thomas lite lydnad med Olsson.

Eller jag bad honom om hjälp om han kunde känna lite på apporteringen, där jag ju totalt kört fast, och det gör mig fruktansvärt frustrerad.🤯

Jag har bokat tid för privatlektion hos Bästa Frida Wallen, men hon kunde inte förens mitten på december,

det känns som en eeeeeeevigen bort....

Så Franzon och Olsson tog en svängom tillsammans för första gången...
 
Jag och Glock satt och tjuvkikade genom fönstret...

Och jävla hundjävel, tror minsann hon fjäskade för husse, för hon skötte sig riktigt bra.

Och det är lite det jag tror, det har gått lite "troll" för henne och mig, där jag i princip är på dåligt humör redan innan vi ens börjat med momentet.
 
Sen fick Knocke testa nya "bron" och köra lydnad med husse...
 
En liten schäfertös, som avundsjukt låg och kikade genom fönstret😍
   
Dagarna är verkligen korta nu, och går oerhört fort.

I veckan händer det flera spännande saker,

bla ska vi köra iväg Lova på 1 månads vidareutbildning,

jag har tid hos ortoped för att diskutera mitt knäs framtid,

och dessutom ska Olsson höft och armbågsröntgas,,,läskigt😬

 

Men nu kurar vi ihop oss och förbereder söndagsmyset.

Det blir hemmagjord pizza till middag, blir oftast det dagen efter en plankstek, för då har vi både oxfilé och beasås kvar sen dagen innan, och tillsammans med bacon, champinjoner och rödlök, bildar det en Magisk pizza...

 
Hundarna har kurat ihop sig på sina favvoplatser...

Glock ligger ju helst ute, så mycket han bara får...❤️

 


Olssons favvoplats är på bänken i hallen,,, tror hon gillar att ha uppsikt över hela huset från den platsen..❤️

   

 Nu önskar jag Alla en så bra vecka som möjligt i det gråa trista vädret😕


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards