Direktlänk till inlägg 22 november 2020

Allt och Ingenting

Av Ia Weylandt - 22 november 2020 16:30

 
Så har ännu en vecka försvunnit, fattar inte hur jag får dagarna att gå, men dom säger bara "swosch" så är dom slut..

Inleder nästan varje dag med en tur i kohagen, där hundarna verkligen springer sig nöjda.

Har även gjort uppletande 2 gånger med båda,
 
Eller rättare sagt, så gör jag bara koridorer,,,

Försöker gömma "svårt" för Glock, men hans näsa går inte att lura.
 
Tycker poletten trillar ner mer och mer hos Olsson, men jag skyndar långsamt, 

Jag har satt som mål att starta högre till nästa höst, så vi har ett år på oss att slipa på detaljerna.
 
I måndags eftermiddag körde vi Lova till Edeby Gård i Mariefred.

Där ska hon stå en månad för tillridning av en mycket duktig ryttare.
 
Lova var lite svettig när vi lastade ut henne, och jag var lite "lätt" irriterad på Thomas.
 
Från Edeby Gård i Mariefred, till Sjövreten tog det oss 15 min när vi åkte hem..

Men när vi åkte dit, tog resan 105 min,,,

🤔hmmm, hur kan det komma sig, kan man undra 💭???
Jo, ibland undrar jag hur det känns att leva med min käre husbondes hjärna 🧠?


Vi har ju en superduktig veterinär till Glock, som har sin praktik mellan Strängnäs och Enköping.

Dit har vi ju åkt ganska mycket senaste halvåret iom rehaben av Glocks rygg..

Nästan framme i Enköping, har det stått en skylt in till vänster med texten EDEBY.

VARJE gång vi passerat, har Thomas sagt,

-det är dit Lova ska den 16:e.


Så vi lastade Lova vid 13.30, ringde och sa att vi skulle komma vid 14.15

Kommer fram till gården, och möts av världens jäkla ruckel.

Woaw, ska detta ställe verkligen tillhöra en av Sveriges bästa ryttare inom sitt gebit?

 

Jag började googla Edeby Gård, och upptäckte att det verkade vara ett vääääldigt vanligt gårdsnamn, som bara i vår närhet fanns i Strängnäs, Södertälje, Eskilstuna, Stallarholmen och Mariefred...

Och jag bara, men på riktigt Thomas, har du inte kollat upp ordentligt vart människan bor?
Och han bara,,,

- nä, jag tog för givet att det var där eftersom jag såg skylten🤯

 

Bara vända och åka hela vägen tillbaka,,,🤬

Säger bara, att tur Lova ändå är lugn i transporten.....

Tänk att man ska behöva dubbelkolla allting😤

 

Men det kändes som vi lämnade henne i goda händer, ska bli spännande att se resultatet om en månad...

 

Med Lova borta, blir det att vi pysslar lite extra om Linus, som ju såklart saknar sin vän.

I vanliga fall skulle vi ha flyttat upp fåren till vinterhagen nu, men istället får dom gå kvar med Linus tills vi hämtar hem Lovis igen.

Tror inte fårskallarna ersätter henne till 💯, men känns iallafall bättre än ingenting...

 

Iallafall så har Linus fått följa med ut på eftermiddagsprommis varje dag...

 
Själv åker jag efter på elscootern🛴
 
Det har varit fina kvällsturer...
 
Och Linus får komma ut och beta lite gott gräs...
 
I tisdags simmade vi igen...

Ingen bild på frk Olsson, hon plaskade och skvätte så mycket, så jag vågade inte plocka fram mobilen😝

Men Glock, han skötte sig som vanligt😍
 
På onsdagen var det dags att få besök av den Bästa fårklipparen...

Jag och Glock vallade in krullisarna i lösdriften direkt på morgonen, så att dom inte skulle bli blöta om det kom regn.

 
Det var kul tyckte duktige Sheriffen🤩
 

Sen passade jag på att ägna dagen åt att valla i lösdriften...
 
Glömmer bort att det går alldeles utmärkt att valla därinne.

Ska bli bättre att komma ihåg det.
 
I väntan på fårklipparen, tränade jag lydnad med Olsson mellan vallpassen...   

Och sen kom hon då,,, denna Fantastiska människa som jag blir så Djupt imponerad av, varje gång jag träffar henne...🤩

 

Alltså, det tar längre tid för henne att förbereda och rigga utrustningen, än det tar att klippa våra får💨

   
Hon bara suger tag i dom, och klipper nog ett på mindre än 1 minut, och all ull kommer i ett enda stycke...

Som att skala en mandarin typ.....

Och fåren bara ligger där lugnt och sprattlar inte ett dugg...


 

Skojjar inte när jag säger att jag står med hakan i knävecken...

Såååååå imponerad...

 

Tanterna före,,,  

 
Och tanterna efter....

 
Kändes taskigt att slänga ut dom i lersörjan,,, men dom var toklyckliga över att bli av med pälsen, hoppade och for och stångades hej vilt❤️


Så kom den då, den hett efterlängtade torsdagen den 19/11, då jag Änligen skulle få träffa den ortoped som ska operera mitt knä.

Som jag längtat och sett fram emot, kändes som att jag Äntligen skulle få svar på alla frågor.

Men åkte därifrån ganska nedstämd och inte så mycket klokare om framtiden och när jag kan komma tillbaka till mitt vanliga liv.


En mer opersonlig läkare har jag nog aldrig tidigare träffat😟

Och tyvärr var det sämre med knät än vad jag fattat.

Menisken är trasig, den hänger på en skör tråd, det visste jag.

Det finns en fraktur(spricka) i knäskålen, som borde läkt av sig själv, men som inte riktigt gjort det...

Dessutom har det nu bildats en cysta i baksidan på knät,,, vilket visserligen är helt ofarligt, och mycket vanligt vid tex meniskskador om knät överbelastats, men jag har ont som Faaaan av den periodvis...


Och det som frustrerar mig, är att, när jag frågade om det var lång väntetid på att få operation, så svarade läkaren,,,

-JA, iom Corona, så är det längre väntetid än vanligt, MEN han skulle sätta upp mig på priolista iom att jag gått så länge med denna smärta,,,

TACKAR för det👍
Frågade också om man inte ganska snabbt var på benen igen efter artroskopi, och fick svaret,,,

Inte alls säkert i ditt fall,, beror på hur trasigt vi ser hur det verkligen är, när vi går in.
Kan bli lång rehabilitering om du har otur...☹️

 

Som sagt, åkte därifrån ganska nedstämd 😭

Thomas måste känt av att mitt humör inte skulle vara på Topp, för jag bad honom fixa torsdagsmiddag,,, 

Och humöret skenade upp i Topp, när jag kom hem, och möttes av denna trevliga bricka❤️❤️
Frallan, han kan han😍
 
På fredagarna, har det ju blivit lite av en tradition att hundarna får varsitt spår.

Men nu får vi skynda oss för att hinna innan det blir mörkt...

Lilla HickeliPick, hade inga svårigheter att komma iväg med husse denna gången, och spårade super⭐️
 
Spåren blir inte så långa, och Glocks får inte den liggtiden det ska ha.

Men just nu är det spårning mest för kul.

Sheriffen gör ett fint upptag, och spårade super han med⭐️

  
Hade ju planerat för bastukväll, men ingen av oss kände för det när vi kom hem,,,

vi tar det imorgon istället, sa vi,,, men det gjorde vi inte heller....😆

 

Vaknade upp till en grå, trist och regnig lördag🌧☔️
Thomas gick morgonprommis, sen efter en snabb frukost hoppade vi in i bilen, och drog till Haninge.

Dags att röntga Frk Olsson.

 
Trött liten Hicka, som skötte sig som den lilla Stjärna 🌟 hon är inne hos veterinären...

 
Tyvärr, tycker vi dessvärre inte att resultatet ser så bra ut som önskat😥

 

Men vi är ju inga experter, så bara vänta och se, men vi är inställda på att det inte blir fritt...

 
Det blev lite nedstämt i bilen, när vi åkte därifrån, och vi bestämde oss för att åka och tröstshoppa lite på den braiga affären CRT, när vi ändå var i Haninge...
 
Shopping hjälper mot mycket💸 och genast kändes sinnet lite lättare, och det var kul att komma hem och packa upp våra fynd...

Vet inte huuuur många koppel jag har, men nu blev det ännu ett, för jag hittar "fel" på alla jag har,

för korta, för breda, för klumpiga, hoppas jag ska bli nöjd med detta, känns bra so far😆
 
Lördagen bjöd ju som sagt på ruskigt tråkigt, regnigt väder.

Olsson skulle ju dessutom ta det lugnt efter sin röntgen, så Glock fick också en vilodag.

Men rastas måste man ju, veterinären sa att Olsson kunde vara lite frussen efter uppvaket, och det kändes inte alls kul att ta ut henne i ruskvädret.

Så det fick bli täcke på, på prommisarna.

Slängde även på Glock ett, och det var ju skitsmidigt, inga blöta hundar att torka efteråt..

Funderbar på att skaffa sånna där helkroppsoveraller till dom🤪vi möter ju iallafall sällan folk på våra promenader, så dom skulle inte behöva skämmas..

Stackars Olsson, ser bekymrad ut över bara tanken😂
 
Efter en lite tråkig dag, utan så mycket aktiviteter, var det skönt att slänga åt dom varsitt smarrigt ben som dom kunde roa sig med på kvällen...

 
Jäkla mysigt ljud att höra hur dom gick loss på benen😍
 

Söndagen i leddes med att Thompa tog en 6 km´s scootertur med dom 2 fyrbenta.

Sen njöt vi länge av gofrulle framför TV:n tittandes på damernas första slalomåk..


Men sen slet vi oss, packade in oss i bilen, och for till Strängnäs BK, för lite hundträning.

Körde lydnad med båda...
 
Glock i ett fint framåtsändande...
 
Olsson och jag nöter på med lägremomenten.
 
Äntligen har poletten med "uthopp" trillat ner.

Dessvärre, vänder hon liksom i luften,,,
 
Och blir sittande väldigt nära hindret inför återhoppet...
 
Men nu när jag känner att hon börjar fatta vad momentet går ut på, ska jag försöka få ut henne längre från hindret.

Blev smått förälskad i bilden nedan, tycker det är häftigt att Thomas och Glock också är med i bild❤️❤️
 
Det var ganska mycket folk på klubben, vilket kändes helt underbart att få prata med "riktiga" människor live för en gångs skull🥳

Thomas och jag träffar ju i princip bara varandra, och även om jag pratar mycket med kompisar i telefonen, så är det inte samma sak som att prata på "riktigt"

Med avstånd, utomhus naturligtvis👍
Sen körde vi ett uppletande med våra två...

Glock briljerar som vanligt⭐️⭐️
 
Men jag tycker Olsson går från klarhet till klarhet för varje gång..
 
Hon kan ha lite svårt att förstå vad hon ska göra vid första skicket, och då blir hon lite tramsig och flamsig, klistrar på mig, och kan plocka upp närmaste pinne bara för att vara till lags.

Men om jag då bara ignorerar och tittar åt ett annat håll, så sticker hon iväg, och då jäklar är näsan på⭐️⭐️
 
Efter lite mer skönt surr, rullade vi hemåt igen.

Thomas släppte mig och hundarna på andra sidan byn, så vi fick en fin promenad hem i det vackra vädret...
 
Vilken skillnad på vädret mot dagen innan☀️.

Thomas tog hand om Linus när han kom hem, och sen gick vi in för att kolla på damernas andra slalomåk på SVT Play.

Knocke, ganska nöjd med dagen, myser in sig i mitt knä❤️

 
Och Olsson, även hon nöjd, slappar med husse i andra soffan❤️

 
Men lilla kära Frk O, låg inte där hela tiden, hon varit en sväng i köket också...

Och jag börjar undra när jag kom ut dit efteråt, om det kanske är så att vår lilla Hicka är skendräktighet?
Se så fint hon bäddat i köket med mattorna och sin bädd, 😂🤣😂🤣
 
Nu väntar en vecka, som innehåller ingenting🙄

Meeen, det är sista veckan på trista, tråkiga november,,,

runt hörnet väntar underbara December, och framförallt ser jag fram emot nästa helg, som är något av en Älsklingshelg då huset ska adventspyntas,

lussebullar ska bakas, första glöggen, pepparkakorna och skumtomtarna skall imundigas 😋

Älskar 1:a advent😍

 

Tråkigt för mig, men kul för Thomas, så ska han iväg på jakt, så om någon vill leka med mig och hundarna på söndagen, är jag öppen för förslag,,, här eller där....

 

Ha nu en rikgtigt fin vecka,,,

jag avslutar med en bild, på Mormis Älskade Morris, som idag den 22/11 fyller 1  1/2 år😍

Älskade Onge❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️Jag önskar jag var hos dig just nu❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards