Alla inlägg den 1 mars 2020

Av Ia Weylandt - 1 mars 2020 17:15

 🎼För att nu så är  det Vååååååååår🎼

 
Iallafall om man tittar i kalendern.

Mars, Mars, Måne,,, jag kan lura dig till Skåne...

Iår har vi för första gången sen 2014 ingen hundkalender🙁 därför letade jag fram en gammal från 2015 som får representera månaden Mars...

Datumet söndag 1/3 stämmer ju iallafall...

Och Vasaloppet är ett säkert vårtecken...


Vad har då hänt i veckan???
Måndagen minns jag faktiskt inte😱

Det är ju min tröttaste dag,,, så jag antar att jag bara prommade med hundarna,,, vallade säkert lite i samband med att fåren fick mat,,, men sen inte så mycket mer....

På tisdagen var jag iallafall ledig...

Och om vi firade "lillfredag" på torsdagen, så firade vi "Lill-lördag" på tisdagen...

Det gäller att fira allt, som firas kan🥰


Vi startade firandet, med att jag trampade ut ett spår till Glock, som husse fick ta när han kom från jobbet...

Fint upptag,,,

    
Och alla pinnar...

Dutti Sheriff⭐️⭐️⭐️
 
Sen fick Olsson springa rapport.

Så jäkla härligt att man hinner med så mycket på kvällarna nu.

Visserligen har vi ju det så väl förspänt, så att Thomas är hemma från jobbet redan vi 13.30 på dagarna, men ändå,,, man märker hur det blir ljusare och ljusare för varje dag...


Lilla rara fröken O, skötte sig toppen denna kväll⭐️
Vi har börjat lägga in lite längre väntetider nu,,, och hon bara helt coolt lägger sig ner och väntar tills det är dags..
    
Fina, coola lilla Hickebarn❤️ 

 

Åkte hem å matade hästar och får,,,

Åsså fick en lycklig Glock putta runt lite på fåren också...

 
Sen gick vi in och "lördagsmyste"

Började i bastun.
 

Och det är sååå jäkla skönt att basta.

Jag har så jäkla ont i min kropp, ont överallt liksom,,,
Ont i knäna, i armbågarna, i handlederna, i ljumskarna, i ryggslutet,,, ont överallt...

Meeen,,, efter en kväll med bastande, så är det som om hela kroppen slappnar av, och allt onda släpper,,, iallafall för tillfället...

Kan ju iofs bero på vinet 🍷 också😂 läste nånstans, att alkohol tidigare användas som bedövning för att dra ut tänder 🦷 🤣

Men jag väljer att tro att det är bastuns värme som gör det...💪

 

Avslutade sen vår "Lill-lördag" med egengjorda smörgåsbakelser med skagenröra och räkor..🤤😋

 

På onsdagen fick jag trevligt sällskap i spårskogen.

Ett sällskap, som INTE ville vara med på bild, (smitit från jobbet🤣)

Vi hade en Supertrevlig dag, där vi spårade med alla våra hundar..

Hos Olsson, tycker jag verkligen att spårpolleten har trillat ner från ett spår till ett annat.

Satans fint spårade hon på det drygt 1 timma gamla spåret... 

    
Och vilken jäkla kamplust hon plockat fram...

Jag har medvetet valt att inte kampa så mycket nu under hennes första 6 levnadsmånader.

Har ju sett att kampen finns där, men valt att rida på köttbullevågen, så länge det gick. 

    

Nu, som från ingenstans, så är det bara kamp vid pinnarna som gäller.

Hon kampar som fasiken, men när jag tar ifrån henne pinnen, är hon totalt ointresserad av korvbelöningen, istället vill hon bara fortsätta spåra...

Och JA, nu syns det på händerna efteråt att det är en schäfer man tränar igen😂🤣😂🤣

       

Efter en mycket mysig dag i skogen, med duktiga hundar och trevligt tjejsnack, stack jag till jobbet med ett leende på läpparna.

Älskar energin som hundarna och skogen ger mig...


Och Älskade Mormis Morris, som på onsdagen firade lika många dagar på jorden som han låg i sin fina mammas mage.

40+5 i magen,,, och 40+5 på jorden...

Tycker det var en kul bild på min Älskade dotter, och mitt Älskade barnbarn❤️❤️
 
Och visst tusan är han bedårande💙Mormis Fantastiska Morris💙
 
Det händer så mycket med honom nu, och det är en stor sorg att jag inte kan vara mer närvarande än jag är😔

Pratar med Jonna nästan varje dag, och får filmer och bilder skickade, men det är ju liksom inte samma sak...

Nu har vi iallafall en helg inbokad i mars, då vi ska kombinera Morrismys, med rapportträning i dom småländska skogarna...
Ser fram emot båda💙💙

Tills dess får jag fortsätta att njuta av Mästerverket på bild⭐️
    


På torsdagen hade jag planerat att ha en egen mysdag i skogen.

Älskar ju dom dagar jag haft, när jag stuckit iväg på morgonen, gått en liten prommis, trampat ut spår, käkat frulle i bilen, gått egentids prommisar med alla 3, spårat, och sen nöjt kommit hem och stuckit till jobbet.


Men satan i gatan så paff jag blev, när jag vaknade och tittade ut, och såg att det kommit minst 1 dom snö🙃

Jag som tycker att jag kollar vädret varje dag, hade inte sett det komma, så jag blev allt lite besviken.
Jag som sett fram emot att käka macka med stekt ägg och falukorv i bilen i väntan på spåren...


Det blev till att tänka om...

Gick istället en lååång ganska så oskön morgonpromenad...

 Visserligen var det vackert bitvis,,,
 
Men utefter hela sjövägen, blåste det snöspik från sjön, hårda vassa snöflingor ❄️ Som träffade med all kraft rakt i ansiktet på mig...

    

Det var inte det minsta skönt, och jag var helt genomfrusen när jag kom hem...

 

Men jag fick upp värmen igen, när jag körde ut både hö och halm till fåren genom snömodden...

    
Fantastiske Glock är den Bästa hjälpredan som finns.

Utfodringen av fåren🐑 är Glocks och min egentid varje dag.

Då stänger vi in Dollar och Olsson på tomten, åsså är det bara Glock och jag❤️❤️
    

Tror att Glourius Glock uppskattar den egentiden också❤️


Kom sen hem från jobbet på torsdagskvällen,,, och kände den där härliga helgkänslan infinna sig...

Ledig fredag-lördag-söndag, 

Härlig känsla som jag firade med ett glas rött🍷 och lite god choklad.🍫 
 

Och ser ni den vackra buketten i bakgrunden?
Så jäkla fin, så jag blir alldeles tårögd😭

Det var när jag var i spårskogen i onsdags, som telefonen ringde,

-Hej, ringer från Åkers blommor, vi har ett blomsterbud till dig!


Åh jäklars, som min hjärna triggade igång...
Kunde för mitt liv inte komma på vem som skulle skicka blommor till mig en onsdag mitt i ingenstans...

När jag jobbade på Swedish Match, och hade Världens Bästa Chef, (Eva Roxell, heter hon, brukar inte skriva ut namn, men gör ett undantag😍)

Då iallafall, kunde det komma blombud då och då, bara som Tack för ett bra jobb tex, men sen hon slutade, så har blombuden inte varit så spontana..


När jag sen kom hem, och öppnade blomman, och såg kortet,,, så började tårarna fullkomligt att spruta...
    

Blev sååå jäkla rörd,,, och sååå jäkla glad..

En av mina största och bästa kunder från min tid på Swedish Match, som inte bara blev en kund, utan också en fin vän som jag både skrattat och gråtit med under åren😍

Kan varmt rekommendera ett besök i den butiken för den som befinner sig i eller i närheten av Eskilstuna.

www.grevgott.se


Fredagen sedan, inleddes med en Underbar promenad i ett Underbart vinterlandskap i strålande solsken ☀️ 
    
Vi skulle få middagsgäster på fredagskvällen, så jag ägnade i princip hela dagen åt förberedelser...

Gillar ju när det mesta är förberett och klart, så jag också kan umgås, och inte behöver spendera mer tid än nödvändigt i köket...

 

Det blev en Mycket trevlig kväll med Team Fonzie...

 
God mat och God dryck, i trevligt sällskap,,,

Vad mer kan man begära av en fredagskväll?
    

Lördagen var väl inte riktigt lika kul....😝

Jag vaknade med bakfyllan från helvetet🤢

Vilket inte var så konstigt när jag kom ner och såg liken i köket🥳

 Thompa tog morgonprommisen, jag masade mig med stånk och stön upp till frukost,,

åt, mådde skit🤮 och var tvungen att krypa till sängs igen😴

 

Somnade och Sov som en stock😴 i några timmar,,,

vaknade av att jag drömde att jag fått vattkoppor, som kliade utav bara helvete,,,

insåg när jag vaknade att Olsson lagt sig brevid mig i sängen, och låg och viftade med sin svans i mitt ansikte,,,

Det var det som kliade, glad jag inte fått vattkoppor👌

Trötta och lata som vi var denna lördag, så gjorde vi det enkelt för oss genom att åka till inomhushallen för att leka och roa hundarna en stund...

    

Det var som vanligt uppskattat...
     
Sen for vi vidare mot Södertälje för att köpa utemöbler...

Har, trots snön som kom, sånna jäkla vårkänslor, vill fixa på altanen.

Eller helst av allt vill jag bygga en ny altan, men Frallan vägrar.

 

Anledningen till att jag vill ha ny, är att utanför vårt köksfönster, finns en gräsplätt, som inte är något gräs på.

Det verkar som om den förra ägaren använt den plätten att elda skräp på, och vi har kämpat varje år med jord och gräsfrön för att få en fin gräsmatta..

 

Och vi var på god väg, men sen flyttade en viss Fröken Olsson in på Sjövreten, och frk Olsson tycker det är väldans kul att gräva...

Så hon har börjat gräva upp gammal bråte som inte försvunnit helt när den förra ägaren eldat.

Det är kablar, vajrar, ett blixtlås kom hon sättandes med häromdagen, inte så kul..

 

Jag byggde en kompostgallerhage runt det mest uppgrävda för att hålla Hickan borta därifrån.

Men Hickan är helt omöjlig att stänga både inne och ute...

Vi byggde en stor hage i sovrummet, med kompostgallerna på höjden, som Thomas ställde henne i när han drog till jobbet på mornarna, och vi märkte att lilla Frk O då stannade uppe och hittade på en massa hyss medans jag sov.

Men det tog 2 dagar, så lyckades Hickan ta sig ut...

 

Och det tog inte många minuter från det att jag byggde galler runt grävhögen, tills jag kollade ut genom köksfönstret och såg att Lilla O lyckats bryta sig in....

  
Får faan döpa om henne till Hickan Houdini 😂

 

Iallafall, tillbaka till altanbyggande, så skulle jag tycka det var bättre att vi smällde upp en altan över den dåliga gräsplätten, men Thompa fattar inte vad vi ska med ytterligare en altan till.

Och han har väl rätt som vanligt, men då blev jag sugen på att göra om på den altanen vi har, så därav att vi drog till Södertälje för att köpa nya altanmöbler..

Men säsongen hade inte riktigt kommit igång ännu, fanns inte så mycket att kika på ännu, och vi vill inte beställa på nätet, vi vill provsitta...

 

Påvägen tillbaka från den billiga shoppingrundan, allt vi köpte var 6 kartonger Mumsmums😋 

så släppte Thomas av mig, Glock och Olsson på andra sidan byn, åsså knallade vi i ca 1 timma hemåt...

Lite rolig omväxling att knalla i ett villaområde...

Passerade också elslusspåret...

Bra för dom där två att använda sina skrittmuskler ibland...
    

Men det var bra skönt när vi svängde in på vår väg...
 
Husse och Dollar hälsade oss välkomna...

Det är till vänster i bild, nedanför köksfönstret som jag vill bygga en altan...

Hajja snyggt det skulle bli, om någon känner någon Byggare Bob som vill komma hit å snickra lite, så säg bara till...
    
Vi käkade lite räkmackor, och mösade sen i bastun.

Gjorde ett ärligt försök att kolla Andra Chansen.

Dukade upp med läckerheter som våra gäster hade med sig kvällen innan...
 
Men det hjälpte föga...

Jag såg dom två första bidragen, vilka jag för övrigt tyckte var skit, och sen somnade jag sött i soffan😴

 
Vaknade klockan 01.00, och då var Mellon över för länge sen😣 


Somnar man strax efter 20 på lördagskvällen, så är man pigg och rask när man vaknar på söndagsmorgonen...

Älskar att ljuset numer gör, så att jag inte behöver ligga och vänta på att få komma ut i naturen.

Jag och Gänget strosade runt i närmare 1 1/2 timma direkt på morgonen..

Olsson kamouflerar sig bra i naturen...

Ser ni henne?

  
Hemma hade även husbonden vaknat, och höll som bäst på att mata fåren när vi kom tillbaka...

  
Olsson försöker bjuda in till lek med en av tackorna...

  
När hästar och får fått sitt, så gick vi in för att käka frukost.

Och bäst jag satt där och tuggade på en riskaka, så plingade det till i min mobil.

Chefen som skrev i vår grupp, och undrade om någon kunde hoppa in och jobba några timmar med kort varsel pga sjukdom...

Jag tog passet efter att ha fått OK från Thompa👍


Så mitt i frullen hoppade jag i jobbuniformen, och drog till jobbet.

Inte speciellt betungande att hoppa in och jobba 4,5 timme en söndag , när vi ändå inte hade något speciellt planerat.

Thompa stack ut och spårade med Hickan och Sheriffen, Dollar fick gå med när Klonkans spår lades ut som en extra störning.

Det bekom inte den godmodige Sheriffen alls... 

 

Kommit hem nu,,, satt en köttfärssås att puttra på spisen...

Älsklingsrätten Spagetti med köttfärssås står på menyn ikväll😋känns som det var länge sen vi åt det, så det ska bli såååååå jäkla gott...

 

Ibland känns det som om Glock tycker livet är pest, sen Olsson flyttade in,,, men nu på senare tid, så ser vi dom allt som oftast ligga nära varandra...

Och det är klart,,, Hickan har ju lugnat ner sig betydligt, och har också bytt alla sina sylvassa tänder 🦷

Jag njuter när jag ser dom ihop, ❤️❤️

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards