Alla inlägg den 8 mars 2020

Av Ia Weylandt - 8 mars 2020 14:45


    

.......När hon sover.....

Det finns ett uttryck som jag alltid tyckt så illa om, och det är när någon skriver efter en lyckad tävling, eller träning att,,, "idag är han dyr" 

Att jag tyckt illa om det, beror på att jag aldrig känt att någon av våra hundar skulle vara mera värda för att det gått bra på tex en tävling.

För mig är dom precis lika mycket värda även om det skiter💩 sig... 

 

Men nu har jag vid ett flertal tillfällen kommit på mig själv att tänka

"förbannade hundjävel,, idag är hon JÄVLIGT Billig" nästan gratis faktiskt"  

Och ska man vara ärlig, så låter väl det uttrycket precis lika illa. 


Och den "förbannade hundjäveln" det är ju såklart lilla älskade Hickan Houdini jag refererar till. 
Satans hund att hitta på hyss,,, och det gåååår ju inte att stänga henne inne...

Åjo, kan man tänka, sätt henne i en typ robust hundbur på nätterna, så tar hon sig inte ut...

Men jag vägrar bura in henne på så liten yta, så då kanske jag får skylla mig själv...  

 

Men ta tex fredagens HickanHyss.

När Thomas åkte till jobbet vid 5-tiden på fredgasmorgonen, så stängde han in mig och hundarna i sovrummet.

Stängda dörrar som inte är låsbara, är ingenting för Houdini..

Det har hänt flera gånger när jag jobbat att Thompa glömt låsa ytterdörren, och då har Olsson stått ute på tomten och välkomnat mig klockan 00.30 på natten, när jag kommit hem...

 

Våran sovrumsdörr går inte att låsa, så därför har Thompa även satt upp en grind, för att åtminstonde hålla henne på övervåningen...

Trodde han ja😆

FATTAR inte hur hon tog sig ut, utan att slå ihjäl sig i trappan.

Men när jag gick upp, och ner på morgonen, möttes jag av en inte så jäkla snygg vardagsrumsmatta😡

    
Förbannade Hundjävel!🤬🤬🤬 

Jag försökte först dammsuga upp det värsta, och tänkte att det kanske går att frisera till mattan så att det inte syns...

Gick ju inte sådär jäkla bra precis...
    
Så TACK Hickan, för den nya snygga inredningsdetaljen😤
    
Nästa lilla incident denna fredag, var att hon sprängde sönder sin bilbur medans jag och Glock var ute och spårade.

Hickan sitter i en tygbur, som liksom står fastkilad mellan Glocks och Dollars bur, och väggen mot förarstolen.

När jag och Glock kom tillbaka från vårt spår, hittade jag Houdini i framsätet, och nätet på tygburen sprängt.

Det var inte blixtlåset som pajat, utan liksom nätet som gått i 2 delar.
    
Förbannade jävla hund,,,

Och inte blev hon mer populär genom att hon hunnit sätta i sig halva skogaholmslimpan, som jag var å köpte medans jag väntade på spåren. 
Där hamnade helgfrukosten i hundjävelns mage istället🤬🤬🤬
 

Behöver jag vara tydligare med att hon var Jävligt billig i fredags😆😆


Men nu har Thomas visat sina kunskaper från syslöjden, och sytt ihop tyget igen.

Vi fattar väl också att en tygbur inte är att föredra för en rymningsbenägen schäferhicka,,

men eftersom vi inser mer och mer att antalet hundar kommer att minskas inom kort, så får det fungera tills vidare...

Houdini själv, låg nedför husse under hela syslöjdslektionen, och sov säkert "räv"

Säkerligen låg hon där och tänkte ut nya hyss🤓

Nä, usch och fy vad jag är taskig mot Hickebarnet nu...

Fröken Olsson är en alldeles, alldeles helt normal underbar liten schäfervalp.

Gladare hund har jag nog aldrig haft, det ska nog gå å få hyfs på henne också😍
 


Nu när jag sitter här och tänker tillbaka på veckan som gått, så tänkte jag först skriva att vi inte gjort nånting, för jag har jobbat varje dag...

Men sen kommer jag på att vi visst gjort saker, framförallt har vi spårat en del.


I måndags jobbade jag dagpass, och fick faktiskt för första gången känna på hur det var att komma hem och få ett spår serverat och klart...

Thompa hade varit ute och lagt varsitt spår till Glock och Olsson, som vi åkte för att ta när jag kom från jobbet.


Första gången vi gick ett spår som någon annan lagt,,, och det gick bra, hon löste det...
    
Men jag vill nog helst gå mina egna spår en tid framöver, så att jag lär mig läsa henne...

Dutti liten HickaFlicka❤️
 
Och Glock kom iväg i fin stil ut på sitt spår,,,
    
Rätt håll, och alla pinnar...

Dutti liten Sheriff❤️🤠
     

Varannan tisdag börjar ju jag 04.15, då ringer klockan 03.13

Och det är väl inte så vanskligt en gång på 2 veckor.

Problemet är bara det att jag inte kan sova kvällen före...

Jag vaknar runt 00-snåret och ligger bara och snurrar,,, liiiivrädd för att försova mig...

Så av den anledningen, blir denna varannan tisdag en sviiinjobbig dag,,, för jag är så trött när jag kommer hem från jobbet,,, så jag måste bara sova.

Så jag lägger mig, somnar bums, och vaknar mer dör än levande av väckarklockan 2 timmar senare, måste ställa klockan, annars känns det som om jag Skulle kunna sova för natten...

 

Och det är lite synd att jag blir så trött, för jag menar, jag slutar 12.45, är hemma till 13, och skulle hinna göra Massor med kul grejjer,,, men allt jag mäktar med är gå en ljuvlig skogspromenad med mina ljuvliga hundar...

 
Faktiskt inte helt fel det heller om man tänker efter....🤔 


På torsdagen, som egentligen var min enda lediga dag denna veckan, tog jag ett extrapass😱

Huuur galet är inte det???
Men saken är den, att varannan onsdag, alltså denna veckan, så jobbar jag 11.45-21

Inte ett favvopass, pga att jag inte hinner göra så mycket innan.

Visst, vi går en 90 minuters skogsrunda på morgonen , och jag hinner käka lång gofrulle,, men jag hinner liksom inte sticka ut och spåra, men jag avskyr ju liksom inte passet heller... 

 

Däremot, så när chefen hörde av sig på tisdagskvällen, och frågade om jag kunde ta stängningen på onsdagen pga sjukdom, och således också såklart börja senare,,, då jublade jag,,, och kände det plötsligt som att jag fått en "ledig" dag på onsdagen...

Och det var känslan av att ha fått en ledig dag på onsdagen, som gjorde att jag tackade ja till ett extrapass på min riktiga helglediga dag på torsdagen...

Nä fy faan va jag snurrar till det nu....


Iallafall,,,,, på onsdagen, stack jag ut i spårskogen med frukosten nedpackad...

såg fram emot en underbar heldag i skogen.

Huij va lurad jag blev,,, iallafall på slutet...


Började med en fin prommis med alla 3.

La spår till Glock,

Gick egenprommis med Glock, egenprommis med Olsson, och egenprommis med Dollar.

La ut ett spår till Olsson.

Sen satte jag mig i bilen för att avnjuta min matsäck..

 

Och då Vips Pang, som från ingenstans, så öppnade sig himmelen, och massor med snö och regn vräkte ner i min skog....
    
Satt en bra stund i bilen och hoppades att skulle blåsa förbi,,,
Men på bara några minuter förvandlades skogen från grönt till vitt...

Lagt spår ligger, tänkte jag, och började med att plocka ut Glock,, för hans spår hade fått en liggtid på närmare 3 timmar...

 

Och Jävlar som Glock fick slita...

Började med att ta bakspår, och sen kämpade och slet han i snöfallet och vinden.

Han som annars ligger på och är ganska stark i spåret, spårade nu med slak lina, och slog och slog.

Missade en pinne, men kämpade sig runt, med en genomblöt och stelfrusen matte bakom sig...

Duktiga Fina Sheriff som inte gav upp...❤️⭐️❤️⭐️❤️


Däremot gav jag upp Olssons spår redan innan jag släppte på henne...

Tänkte att om en så duktig, rutinerad spårhund som Glock fick slita,,, hur skulle då en liten oerfaren schäfertös klara det?
Vill ju alltid att träningen ska vara positiv, där hunden ska få känna att den Lyckats,

Var inte säkra på att vi skulle känna så efter denna dag,,, så vi åkte hem istället...

 

Och lilla Hickelipick, fick chans till revansch redan två dagar senare på fredagen...

För på torsdagen jobbade jag som sagt extrapass, så då blev det bara mysiga prommisar...

Men på fredagen,,,, vilket väder☀️,, vilken dag!!☀️

 

Efter en Underbar morgonprommis, och en Underbar gofrulle, stack vi ut i vår Undebara skog...

Trampade ut ett spår till Glock, och ett spår till Olsson.

Slog ihjäl väntetiden med skön prommis med alla 3, (och en tur till affären för att inhandla limpan som Olsson sen satte i sig🤬)

 

Började sen med HickeliPickan, som spårade såååååå fint...

    
DogTrack appen är ju lite sisådär att lita på, men å andra sidan är det mig den följer och inte hunden,,,

Det viktigaste är ju att vi tog oss runt och att alla pinnar inkasserades..
    
Nöjd och Glad satte jag in Hickan i bilen, och plockade ut Sheriffen istället...

Jädrans, han är nästan lika taggad som inför ett rapportskick,,,

vibrerar i hela kroppen,,, öronen slätt strukna bakåt, står han bara och vänta på kommandot,,,

"Leta spår".....
 
Och iväg drar han, som ett pistolskott, hittar spåret, kollar av höger, går vänster...

Bästa Sheriff❤️❤️❤️
Spårar sen hur jäkla bra som helst, jag glömde starta dogtracken,,, men det som syns ser bra ut...
 
Hejja hejja Knocke, du är bara bäst⭐️⭐️⭐️
    


Åsså vart det lördag...

Thomas och dogsen drog till skogs, och jag fick sova till 8.20, då jag vaknade av mig själv och var pigg...

Vi käkade lång gofrulle, och sen blev det skogen igen...


Började med ett uppletande till Sheriffen,,, eller som vanligt bara fyra motiverande korridorer...
    

Och herrejävlar som han går,,, var ett tag sen sist, men han är ljuvlig att betrakta i detta moment... 

Sån fart med näsan på....

 

Superkul att se....

 

Efter Glorres uppletande, körde vi rapport med lilla rara fröken Olsson...

Och jag är såååå kluven huruvida vi ska satsa på rapporten eller inte...

Å ena sidan Älskar jag sporten, och vill göra Allt för att den ska överleva...

Och framförallt så Älskar jag ju människorna som utför den❤️❤️❤️
Samtidigt så Älskar jag spåret, och tycker det är så Toppen för att det är något jag kan göra helt själv.

Sen är jag ju ibland sugen på skyddet, och tänker att ska jag köra skydd, så kommer det inte finnas tid för rapport, men sen tänker jag att själva skyddet kommer jag vänta några år att sätta igång med, så då kan vi istället Hålla liv i rapporten som en kul aktivering,,, OM vi vill satsa på den i framtiden..

 

Och efter dagens rapportträning, är jag ännu mer kluven,,,

För jävlars va hon springer,,, hon springer inte på marken,,, hon flyyyger liksom ovanpå...

Såklart denna hunden ska bli en rapporthund,,, alla förutsättningar finns💨💨💨

 
Jaja, det svänger ju som sagt fort i hockey och i min hjärna 🧠 😝


Glock, Olsson och jag promenerade sen hem från spårskogen...
    
Hemma igen blev det lite utepyssel.

Sånna jäkla vårkänslor...

Glock och jag tog en svängom i fårhagen...
     

Och Thomas tog en svängom med hästarn.

Rödtottan vi har i stallet är mer vild än tam,

Denna dag vildare än vanligt, drog hon omkull Thompa så blodvite uppstod😲

 
Och han är ganska övertygad att några revben är brutna...

Fattar inte vad han ska med henne till, men han ser väl en utmaning i att lyckas tämja henne...

Undrar bara vad som bryts nästa gång.....

Nåväl, på det stora hela en mysig dag, så härligt att hundarna nu i princip vistas ute från morgon till kväll....

   
På söndagen sen, skulle vi fira Liam, som fyllde 9 år i fredags.

Kalastiden var satt till kl 12, så det hanns inte med så mycket innan..

Thomas tog morgonprommisen, och jag sov till 8.50😱 uij, det var nog det längsta jag sovit...

 

För att vara lite effektiva, så stack Thomas och Glock ut på en cykeltur direkt efter frullen...

 
En 6 km lång tur blev det.

 
Jag la ett spår till Olsson hemma i våra hagar, och medans det låg tills sig, lekte och busade vi i paddocken...

  
Sen släppte jag på,,,

Och jäklar va fint hon spårade, jag var helt lyrisk efteråt...

  
Vi hann med lite klovård med Glock och Olsson...

Dollars klor behöver inte klippas längre, dom slipas ner av sig själv...

 
Olsson är precis lika duktig som sina bröder när man klipper.

Hon bara ligger där så stilla och fint🥰
  
Och när man varit duktig och fått klorna klippta, då får man följa med husse till kylskåpe,

det är sen gammalt🥳

Denna dag blev belöningen leverpastej😋det var smaskigt🤤

 
Sen blev det kalas utan krash🎂

  

Sen var det bara hem och hoppa i jobbuniformen och sticka iväg på jobbkväll 3/4

Glock och Olsson låg så mysigt hopslingrade på trappan, så jag hade inte mage att gå ut den vägen.

Blev altandörren för mig...

 

Nu önskar jag alla en trevlig söndag, och en bra vecka.

Min "sköna" vecka, då jag är ledig tis,fre,lör,sön...🦋

Till helgen blir det Jönköping och Morrismys💙

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards