Alla inlägg den 22 mars 2020

Av Ia Weylandt - 22 mars 2020 13:15

      

Usch, och Fy, jag är verkligen en egoistisk jävel.

Eller så är jag helt enkelt bara dum, naiv och jävligt korkad.

För jag verkar inte riktigt förstå allvaret med den där jävla Corona-skiten...

Eller så Vill jag inte förstå, men framförallt så vill jag Vägra vara rädd och övernojjig och sluta göra vardagliga saker.

 

Så av den anledningen blev jag skitdeppig, när det på FB på lördagskvällen startades en diskussion om SBK´s tävlingar skulle ställas in.

Vissa tycker det, vissa inte,,, vissa går så långt som att man redan nu borde ställa in Bruks-SM i augusti.

Alltså SM,,, det är FEM månader dit, hur vet vi hur läget är då?
Detta kanske är under kontroll om en månad, det kan ju naturligtvis också vara 10 gånger värre, och då säger jag inget om det, men att kräva att SBK ska ta sitt ansvar och börja ställa in nu, det tycker jag skulle vara förödande.


Och det är där min egoism träder in,,,

Bruks-SM är för mig årets Absoluta höjdpunkt, den helgen som jag längtar efter hela långa vintern.

Jag skulle nog deppa ihop totalt om det ställdes in redan nu😔

Och läser man kommentarerna på FB, så är man en stor jäkla egoist om man väljer att tävla i dessa tider...

"tävla är inte det viktigaste, menar många, det viktigaste är att träna". 

Men i min värld, så skulle det väl innebära att man inte kan träna ihop heller?

Alla kennelläger, träningsläger etc, bör väl isåfall också vara farligt?
Och shit vad den tanken är deprimerande, känns som hela vårt sociala liv blir förintat.

Jag älskar säsongen då man möter alla härliga bruks människor...❤️

Jaja, inget att sitta å älta om, inget jag kan påverka, men hoppas att SBK väljer att följa dom rekommendationer som det hittils verkar som dom följer...

Och tills vi vet mer, får vi väl leva på dom Underbara minnena vi har⭐️

 


Så vad har det här "Egot" pysslat med i veckan då?
Inte så mycket faktiskt.

Var ju egentligen min "dagvecka" mån-tis, men pga av sjukdom på jobbet, så bytte jag och jobbade 12-21 istället.

Och då hinns det inte med så mycket innan...

 

I måndags morse gick vi alla 5 en regnig men härlig morgonprommis.

Vi trodde nog att det skulle vara den sista vi gick alla 5🙁

För Dollar blev väldigt dålig under helgen när vi var i Jönköping.

Spydde och bajsade diarré, och var allmänt påverkad.

Så i bilen på vägen hem från Jönköping, fattade vi beslutet att det nog var dags att ta det tunga steget.

    
Men, kanske hörde Dollar vårt resonemang, för på måndagens promenad var han piggare än på länge...

Han hoppade, skuttade, kom med pinnar och grävde i marken.

Magen verkade också helt stabil, så gammelgubben hänger nog med ett tag till😍


Så varje morgon har jag tagit en lång skön promenad innan frukost.

En av dom vackraste platser jag vet är när man kommer gåendes nedför slänten i kohagen..

 
Ja, hela morgonpromenaden är ljuvligt vacker i väder som detta.

Fast det är väldans lerigt och blött på sina  håll...

    
Eft frukosten, har jag pysslat lite ute,,

Vallat 🐑 🐑 
 
Matat 🐑 🐑 
 
Borstat hästar, och bara myst runt med hundarna som bästa sällskap...

Jädrans vad mycket smidigare det är med kortpälsade hundar.

Förstår att många fårbönder föredrar korthåriga BorderCollies...😆
 

När jag sen stuckit till jobbet, har den hemmaarbetande husbonden stuckit till idrottsplatsen och kört lydnad med Glock.
 
Vi visste inte ens att den konstgräsplanen fanns i vår närhet...

Och vilken skillnad mot i Stockholm, där folk skrek i högan sky, bara man närmade sig en forbollsplan med en hund.

Här ställde Thomas frågan om det var OK att träna, och han var så välkommen så, så länge det inte pågår andra aktiviteter.👌

Så nu har vi sparkat igång lydnaden med Glock inför tävlingsåret 2020 (förhoppningsvis😷)
 

Thomas tycker han känns bra, lite ringrostig i framåtsändandet, men det är ju som det brukar vara i början efter ett långt vinteruppehåll...
 

På torsdagen, var jag iallafall ledig hela dagen, och då blev det såklart ett besök i spårskogen med G&O.
 
Det är fördelen med att Thomas jobbar hemifrån, att jag kan lämna Dollar hemma utan dåligt samvete.

Dollar är med på morgonprommisen, som brukar vara mellan 60-90 min, men sen blir det bara kortare rastningspromenader resten av dagen.

Skönt att slippa ha honom liggandes i bilen medans vi spårar.


Nu började jag med att gå ut varsitt spår till Glock och Olsson, och sen gick vi en lång skön promenad.
 
Vilade en stund i bilen, och sen var det först Hickans tur att ta sig an sitt spår...
 
Tycker hon spårar sååå fint.

Så lugn och cool i spåret precis som i det mesta hon gör..

Ingen stress alls.

Nu ser det ju ut, som om hon mest varit ute och fladdrat, men det gjorde hon inte.

Jag är väldigt noga med att memorera vart jag går när jag lägger ut spåret, och hon gick i det hela tiden⭐️⭐️

 
Sen var det Knockes tur,

Han gör ett superfint upptag, och spårar sen kanoners genom hela spåret⭐️⭐️
 
Sheriffen är mycket starkare i linan än Hickan ännu så länge, ganska jobbig att gå bakom faktiskt, han far fram som en liten Iller på nåt vis😂
    

Lämnade hem mina nöjda glada hundar till husse och Dollar, och själv for jag vidare till Strängnäs för att veckohandla.

Och kära nån så chockad jag blev när jag klev in på Willys.

Nog för att jag hört talas om hamstringen, men jag har nog inte fattat hur det ser ut i verkligheten.

Det var helt jäkla soprent i butiken😲


Det krävdes besök i FYRA butiker för att jag skulle hitta mitt knäckebröd som jag ville ha till frukost.

 
Helt tomt i brödhyllorna, tomt bland allt rengöringsmedel och tvål, jag som planerat spagetti och köttfärssås till middag, fick lämna butikerna utan spagetti.

Och sen då detta med toapapper, slut överallt, hittade tillslut på ÖoB, så nu har jag också bunkrat...

Köpte hela 12 rullar, så nu ska vi väl klara oss i en vecka😳
 
Helt sjukt🥴


På fredagen blev det också promenader, vallning och mys på gården innan jag stack till jobbet.

Vi (Thomas🤫) stolpade upp en ny hage till hästarna, det är så förbaskat lerigt i deras hage nu💩
 
Dom blev så glada när dom fick komma upp i den nya,,,
 
Skönt för deras hovar att få torka upp, och vila lite från leran...
 
Underbart väder, och ett av dom Bästa vårtecknen är när vi kan lämna ytterdörren öppen, och hundarna kan gå in och ut som dom vill.
 
Mest ligger dom ju ute...


När jag stack till jobbet, tog Thompa med sig Glock ut på en cykeltur...
 
Drygt 6 km, och Sheriffen var knappt flåsig efteråt, så konditionen verkar det inte vara något fel på...
 
KlonkeliPlånk var väldans nöjd resten av kvällen❤️
 

På lördagen fick jag en kompensationsledig kväll, som Tack för att jag ställt upp och jobbat extra när andra varit sjuka.

Det kändes väldans lyxigt och uppskattat...

 

Thomas tog morgonpromenaden, och jag sov till nio,

men sen direkt efter frukosten gav vi oss iväg ut i rapportskogen med Glock och Olsson.

Ville precis som efter tävling, komma ut och ge Glock ett enkelt, snabbt och motiverande pass, efter förra helgen fullängdssträcka...

    
Sheriffen var laddad och taggad ända ut i klospetsarna, och sprang så fint på den korta sträckan.

500+200+300⭐️⭐️
 

Sen fick fröken Olsson komma ut och springa på samma sträcka fast kortare såklart...

Kanske dags att börja beställa egna kläder till henne nu.

Hon blev 7 månader i veckan, mäter nu 57 på höjden, och väger 22,9kg..

    
Och herre jävlar som hon springer, knappt hennes egna ben hinner med...
 
Jag, Glock och Olsson, promenerade sen hem från rapportskogen, och kom hem lagom för att se Thomas och Lova brottas i padocken.
 
Lova kan trava runt helt lugnt, för att sen helt utan förvarning bryta loss i en hel serie av bocksprång,,,
 
Och då har t.o.m Thomas svårt att hålla henne...
 
Men det är ju bra att hon brallar av sig det värsta innan Thomas sitter upp på henne, för hittills har hon skött sig bra med honom på ryggen.✊

Men han har inte vågat rida henne utanför paddocken ännu.


Det vågar han ju däremot på Linus trygga rygg, så när Lova brallat klart, tog Thomas Glock med sig ut på en tur i kohagen.

Jag har lite smått i veckan påbörjat det som ska komma att kallas för lydnadsträning med Olsson.

Så när grabbarna drog iväg, lekte vi lite på lydnadsplane, jäklar vilken kamp hon har, blir nog rolig att träna, men inte helt lätt,  får se om jag klarar av det....


Sen gick jag in och förberedde lördagsmyset, en middag med genomgående champagne som dryck🍾

Så när Thomas kom upp från duschen, väntade ett glas skumpa och snittar med västerbottenröra och hjortronsylt på honom😋
 
Detta följdes upp av en makalöst god skagenröra på smörstekt bröd😋😋
   
Till varmrätt käkade Thomas hummer, och jag pilgrimsmusslor😋😋 

 
Sen skulle vi ha käkat dessert också, men vi var så jäkla mätta, så vi nöjde oss med lite Marabou Choklad.

Det blev en mycket mysig och trevlig kväll👌⭐️🍾❤️

På söndagen började Thomas även denna dag med att gå morgonprommisen med hundarna.

Jag knallade ut ett spår till Glock här i våran skog.

Efter frullen gick vi ner och körde lydnad på vår lydnadsplan.

Vi vill inte slita på den medans det fortfarande är blött och mjukt, men nu med -8˚ under natten, så var den hård och torr.

Började med Sheriffen, som skötte sig mycket bra...

 

Körde igenom alla moment utom hopp, stege och kryp⭐️⭐️
 
Sen släppte jag iväg Thomas och Glock på spåret...


 
När dom fint kommit iväg, gick jag och Hickan in på lydnadsplanen...

Jag vill helst vara själv med Hickis nu i början iallafall.

Det blir så lätt att Thomas "tar över" om han är med och tittar på, och nu vill jag klura och fnula lite själv.

  

Denna söndag fick hon träffa träapporten för första gången, det kan nog bli bra.

Jag tycker det är superkul, ska nog gå ner en kort sväng till innan jag sticker till jobbet.

 

Helt Makalöst skönt väder denna söndag.

Vår i luften🌻

Jag satte mig ute med en kopp kaffe och började skriva i solen☀️
Är ju ingen direkt stor konsument av kaffe, men vid vissa tillfällen passar det.

Detta var ett sådant tillfälle☕️

 
Trevligt sällskap hade jag också❤️❤️
Glock är ju som en katt, som gärna liksom skulle vilja lägga sig PÅ min padda...❤️❤️

 OllanBollan är lite bättre på att hålla avstånd...❤️❤️

  
Dollarn håller sig helst i skuggan❤️❤️

  
Kaffe, det är Väldigt gott, tycker fröken O☕️

 

Nä, nu ska jag slita mig, och ge mig ut i skogen en sväng innan det är dags att hoppa i jobbuniformen.

Thomas ska rida med på Linus.

Nästa helg är jag långledig igen.

 

Lustig sak som hände, jag drog ihop ett gäng till en rapportträningshelg nästa helg.

Vi skulle köra rapport lördag-söndag, men också lydnad och uppletande, och så mysigt samkväm på kvällen, så boende var bokat.

Men så var det plötsligt ett team som fick förhinder, och då bytte dom till en helg när jag inte kunde😳

Känns "sådär" kul, när idéen liksom var min från början,, men men, så är det,, visst Inte bara jag som är egoistisk i hundvärlden😆

Nu tycker jag visserligen att det ska bli skönt att vara hemma i helgen, med tanke på att vi var borta min förra lediga helg, och dessutom så fick vi ju till en mycket bra träning i Jönkan, så inget ont som inte har något gott med sig👍

I veckan som kommer, ska jag ha möte med Strängnäs BK´s spårchef inför säsongens spårtävlingar.

Så glad att min BK  i detta läge inte har några planer på att ställa in, så jag ska försöka avlasta spårchefen lite.

Tävlingsspåren går ju här i våra skogar, där jag går dagligen, så då kan jag ju passa på att reka och fixa spåren till vårens skyddstävlingar samtidigt.👣🐾👣🐾

Känns bra att få dra mitt strå till stacken🐜🐜🐜🐜🐜

 

Ha nu en mysig söndag alla glada🎈

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards