Alla inlägg den 27 mars 2020

Av Ia Weylandt - 27 mars 2020 19:00

 
Så har ytterligare en vecka passerat, och jag tycker inte vi gjort ett skit, men sen när jag sätter mig ner och börja fundera, så inte sitter vi på våra rumpor och rullar tummarna inte, sen kanske veckans aktiviteter inte innehållit så mycket hundträning, men lite hundrelaterade ändå....

 

Men inledde iallafall i spårets tecken.

Jag drog till skogs, gick promenad, och trampade sen ut ett "spårupptag" till Thomas och Glock.

Men när jag gick där i skogen, så var det såååå jäkla fint, så jag bara trampade på, och trampade på, och trampade på.

Och vips, så blev spåret 1500 meter, istället för utlovade 300m.

 
Jag sa faktiskt ingenting om detta till Thomas när jag åkte hem för att hämta upp honom.

Tänkte att det får bli en glad överraskning för honom därute🥳


Men först började vi med Hickan, som jag gått ut ett nästan 300 meter långt ängsspår till....

Jag var faktikst lite nervös innan påsläpp.

Dels så har hon ju inte spårat speciellt mycket i sitt unga liv, och detta var det 3:e på fält, och dessutom det längsta hon fått hittils, och det i ganska så kraftiga vindar.

Men jag tänkte att vi leker oss runt, och grejar hon det inte, så är det inte hela världen...


Och som jag imponeras av denna lilla HickeliPick😍

När spårselen kommer fram, vet hon precis vad hon ska göra, och börjar direkt leta spår.

Jag är inte så förtjust i den selen, tycker mest bara den är bra att börja med, för den är så lätt att ta på utan trassel, men nu vågar jag inte byta när hon spårar så fint i den...


Kom iväg så fint i ganska så kraftig motvind...

Och liksom bara gör det utan krusiduller...

 
Är väl lite si och så med markeringarna av pinnarna,,, men det blir helt klart bättre.

 
Jag glömde markera ut andra pinnen, men den fanns där, och hon tog den, och hon tycker det är så kul att kampa, så mina händer blöder...

 
Men det gör ingenting, när man spårar så fint😍😍

Jag var så jäkla nöjd efteråt.

Det sägs att vägen till mannens hjärta går genom magen, vägen till mitt hjärta går via spårnäsan.

Hickan har verkligen fångat mitt hjärta💗💗💗


Sen var det Fantstiska Glocks tur.

Och han ville ju inte vara sämre...

Lite stökigt upptag dock,,, eller, annars brukar han bara göra en snabb koll, och sen välja håll,,

nu gick han bakspår ganska långt innan han bestämde sig för att vända, men kom iallafall av sig själv iväg åt rätt håll👌

men iväg kom dom...

Jag stod och väntade tillsammans med Mr Fonzie, och när Thomas och Glock försvunnit in i skogen, berättade jag för Mr Fonzie att spåret va 1500m istället för 300,,, och som vi garvade🤣🤣🤣       

Thomas var väl inte lika lättroad när han och Glock kom till slutet...

Jag ropade och frågade om dom gått vilse, och Thomas bara grymtade fram, 

Att detta var inget jävla spårupptag, det var ett jävla Elitspår...

Men han va ju inte arg på riktigt, tyckte också det var kul, och var supernöjd över Glocks fina spårande, inte ett tapp, och alla pinnar inkasserade...

 
Glourius Glock himself var också nöjd, sprang både till mig och Mr Fonzie för att stolt visa upp slutpinnen...

Lilla Älskade hund💗💗
 

I veckan var det också dags för fårflickorna att få nya vårfrisyrer......

Det tyckte Glock va kul, för då får han hjälpa till att "fålla" flickorna i väntan på fårklipparen.

Vi vallade på kul en stund innan, men jag tycker det blir extra kul när det liksom är på riktigt.

Fåren SKA fållas, och när det är klart infinner sig en sån enorm stolthet hos både mig och jag hoppas även Glock känner den...
 
Sen är det också så mysigt att bara gå hemma på gården och skrota i solskenet.

Ibland känns det som om att bara för att man inte "tränar" hund, så gör man ingenting.

Men hundarna är ju liksom med i det mesta som sker på gården, och även om Olsson inte aktivt vallar, så är fåren och fårskötseln en del av hennes vardag...
   

Likaså pysslet med hästarna.

Hundarna är med när vi fyller på hö, bär vatten, mockar skit och borstar...

 
Däremot får dom inte vara med när hästarna tränas i paddocken, iallafall får dom inte vara lösa då, kopplade är OK.

 
Men Glock är ju med på uteritter, och målet är självklart att även Olsson ska få hänga med såsmålning om, men först vill vi känna att vi har en 100% inkallning på henne, och riktigt där är vi inte ännu...

Men vi jobbar på det....


Till slut kom iallafall vår Fantastiska fårklippare...
 
och tjoff, tjoff, tjoff, tjoff, sa det,,,,
 
Så var alla fyra tanterna nyfrissade och fina🐑🐑🐑🐑
 
Man blir så Djupt imponerad😀


Var ju även i veckan iväg på tävlingsmöte på Strängnäs BK

Nu är planeringen för 2020 års tävlingar under kontroll,,, nu får vi bara hoppas och hålla tummarna för att dom också får att genomföra✊🍀,,,

jävla Coronabajs 💩 

Medans jag sitter här och fucking jävlar skriver, så ser jag hur nya direktiv från SKK och SBK trillar in😢

Jag Orkar inte!
 
Thomas följde med och gick promenad medans jag satt i mötet.

Sen körde han lydnad med Glock, och var nöjd med den.

Efter mötet, lekte jag lite med Olsson på plan.

Sååå nöjd, hon kunde koncentrera sig och vara med mig, trots att en annan hund tränade på planen brevid...

Fina lilla hund💓💓

 

I veckan har vi också hämtat min nya bur till bilen...

Blev sååå jäkla bra.

 
Och tänk så mycket skit man kan samla i en bil på bara några få månader.

Det märks först när man ska tömma den...
 
Och jävlar va skitigt det var inne i bilen...

Som ett jädrans grustag...
 
Lilla rara fröken Olsson, hon var nog rädd att vi skulle sticka utan henne...

Bäst å lägga sig i buren och vara beredd😂😂
 
Vi har ju alltid haft hel bur för att Dollar ska ha haft ett så maxat utrymme som möjligt...

Men nu, när det såsmåningom bara kommer vara Glock och Olsson som åker där, så ville jag ha en bur med mellanvägg, så båda hundarna ska få ha sitt eget utrymme.

 

Det skulle då visa sig vara svårt att hitta dynor med exakta mått.

Vi vill ju ha dynor av typ "biabedd" i bilen, avskyr tanken på filtar och vetbeds som alltid är blöta och stinker.

Biabedden är perfekt, bara att torka av, och på´t igen😃

Men hur jag än letat, så har jag inte hittat några med måtten 57x100🤷‍♀️

Men så kläckte Thomas den briljanta idén att man kunde klippa sönder en större..

Så sagt och gjort,,, en 120x100 blev helt perfekta tudelade...

 
Å se så bra det blev⭐️⭐️⭐️
 
Jäklars så mycket större det känns.

Den gamla buren var 98cm, och den nya 115.

Inte så mycket på pappret, men mycket i verkligheten...

 
Nu är ju den nya buren dessutom mycket högre och fyrkantig, vilket ger ett rymligare intryck,,, 

men som sagt, jag är nöjd, nöjd, nöjd....

Dollar har fått en egen kupé, där vi hoppas han ska trivas..

Väligt lågt och bra inhopp för gammelgubben💗💗💗
 


Att Thomas har möjligheten att jobba hemifrån i dessa coronabajstider💩 är ju Toppen👍 
Men efter några veckor började det promenera på mina nerver😖

Jag är ju liksom också hemma på dagtid numer, och har skapat mina fina rutiner kring det...

Bla, så har jag Älskat att gå lång morgonprommis, för att sen komma hem och njuta av lång gofrulle,

Att njuta av gofrulle, samtidigt som Thomas suttit på andra sidan köksbordet och jobbat, har inte varit så kul.😤

Framförallt inte som det verkat som om telefonmöten måste ha hållas prompt vid samma stund som jag ville njuta av min frukost.


I torsdags fick jag nog....

Då kom jag hem efter att ha varit och veckohandlat och ville mysa till det i köket med nyinköpta snittblommor,,,

och så är det som att komma in i ett jävla kontorslandskap🤯

 
Köksbordet är överbelamrat med tekniska prylar, och så även fönsterbänken....
 
Jag höll på riktigt på att få spunk....

Så jag bara kände att här måste fixas ett hemmakontor till Frallan.

Konkade upp vårt gamla köksbord från lilla lägenheten, och tycker själv att jag skapade en harmonisk arbetsplats till Franzon...

Så mycket härligare utsikt kan man ju inte ha....
 
Nu ligger dessvärre solen på hela dagarna,,, så han får dra för gardinerna för att se något...

Men utsikten måste ändå vara bättre för honom, än att se mitt sura ansikte äta frukost😳
 
Åsså vart det Torsdag då...

En av dom härligaste kvällarna jag vet,,, för när jag kommer hem från jobbet, så infinner sig den Magiska känslan av att 3 dagars ledighet väntar.....

Mitt glas vin och mina 4 chokladrutor smakar då underbart i ljusets sken och liljornas doft...
 
Idag som är fredag har jag inte gjort många knop...

Gick en en skön morgonprommis med alla 3....
 

Käkade frulle, och drog sen ut på PW med Glock och Olsson...
 
Hade sen tänkt spåra på em, men beskedet från SKK med inställda tävlingar tom sista maj, slog undan benen på mig...

Tog Glock och Olsson med mig ut till skogs och bara gick och gick,

 
satt på en sten och deppade, och kände mig bara tom....

Sen försökte jag ändå gaska upp mig och fokusera på det positiva...

Vi är ju iallafall friska ännusålänge...

Vi har båda jobb ännusålänge...

Vi bor som vi bor, vilket gör det möjligt för oss att gå långa promenader, träna spår, rapport och lydnad utan problem,
ändå kan jag inte låta bli att känna att allt suuuuuuuuger just nu,,, detta som ska vara den Bästa tiden...☀️

Men Olsson är nöjd där hon ligger i solen,,,,

 
och Glock likaså...
  
FUCKING JÄVLA CORONABAJS 💩

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards