Alla inlägg den 10 april 2020

Av Ia Weylandt - 10 april 2020 03:00

   
Stackars Thomas, han flyttar nog snart😳

för sen jag bytte jobb, så är ingenting sig likt härhemma, och han börjar ge upp, när det kommer till att försöka ha koll på mitt schema.

Men allt är faktiskt CORONABAJSET´s💩 fel, för även denna veckan har kantats av sjukdomar på jobbet, som gjort så att schemat behövts möbleras om...

Och egentligen tror jag inte Thomas bryr sig vilka kvällar jag jobbar,,,

OM det inte inneburit att hans STORA passion för en viss maträtt påverkats,,,,

hans STORA passion för Tacos 🌮🌮🌮😂


Jag gillar också Tacos 🌮, men jag tycker inte det är en så festlig rätt, så jag vill äta den på helgerna, men en god vardagsrätt som är bra för att man får i sig mycket grönsaker.

Thompa skulle kunna äta tacos varje dag, tror jag, vilket är Toppen 👍, för det har blivit så att när jag jobbar helg, så käkar vi tacos på torsdagskvällen, och då gör jag så mycket, så det räcker både fre och lörd kväll till T...

 

I helgen som gick, blev ju jag plötsligt ledig fre- lör kväll, och när jag överlyckligt bubblade ur mig det för Thomas, så såg han mest bekymrad ut, och till sist kom ju frågan,,,

-Hur blir det då med tacosen? Ska vi inte äta det i helgen????


Och jag var ju tvungen att se sorgen i hans ögon, när jag upplyste honom om att tacokvällen var cancelerad.

MEN, uppmuntrade jag honom med,,, 

-vi Kör tacos på tisdag istället, då är jag ledig, och sen kan du käka tacos ons-Tors när jag jobbar👍 🎈

Frallan Glad 😃 igen😃

 

Helgen kom och gick, och det blev måndag,,,

Det plingade plötsligt till i min telefon, chefen som undrade om jag kunde tänka mig att byta min lediga tisdag mot ledig onsdag istället....😱


Och för mig spelade det ingen roll, men jag hade Världens ångest att berätta för min sambo att även tisdagens tacos skulle canceleras...

Och han såg verkligen, verkligen ut som sju sorger och åtta bedrövelser när han kom in, efter att ha varit ute och kört lydnad med Glock, och jag sa,,,

-du, det blir inga tacos imorgon heller.....🙈

-jaha, måste du jobba, va allt han sa.....


Stackars lilla tacolösa lilla Fralla☹️

Så dags för mig att gulleprata igen,,,,

Tacos på onsdag när jag är ledig, och så kan du äta det även på torsdag när jag jobbar....

Frallan 😃glad 😃 igen😂🤣😂🤣😂

 

Jävligt långt, och jävligt larvigt inlägg om Tacos,

men det jag vill förmedla, är egentligen att jag som är ett sånt enormt kontrollfreak, och som avskyr förändringar och överraskningar.

Jag som i vanliga fall får hjärtklappning av det allra minsta oplanerade som händer,,,

även jag i dessa jävla CORONABAJS 💩tider, får lära mig att ta dagen som den kommer, jag kan inte planera och ha kontroll över precis Allt....

Det är något som jag hoppas jag kommer att ta med mig när den här skiten 💩är över....


Men vad har vi gjort mer då i veckan som gått?
I måndags tog planteringsbehovet över,,, ville skapa något, så drog till Blomsterlandet i Strängnäs för inköp av lite påskpynt...

Men VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ MIG???????
Varje år när jag planterar, så blir jag efteråt fundersam över, varför allt jag  planterar bara är rött och vitt?
Bestämmer att Nästa år,,, då ska jag ha olika färger överallt,,, det ska va som ett häftigt färgsprakande Tivoli i en härlig färgexplosion 🌈🌈🌈 i trädgården....

 

Åsså kommer jag hem, och utan att jag ens tänkt på det, så har jag köpt ett påskris med bara vita fjädrar...

VA FAAN....
 
Faan va Lattjo och påskigt alltså😤

Köpte dessutom några vårliga blommor, som jag inte vet namnet på, men som ska vara bra för att dom tål lite frost...

Och även dom alla vita🤍

Alltså?????


Åkte faktiskt tillbaka till affären och köpte nytt...

Istället kom jag hem med gula påskliljor som planterades i Olssonkompostgallersäkrade krukor😛
 
Och jag är så glad att jag åkte tillbaka, och jag är glad att jag gjorde det i tid,,,

För nu när påsken står för dörren, så börjar det gula fina uppenbara sig därute i krukorna...
 
Och också så köpte jag nytt färgglatt påskris🌈

Eller jag köpte ris, och sedan fjädrar separat, för alla klara var enfärgade...
 
och lite gula kycklingar att piffa upp det vita med🌈
 
och också lite färgglada frosttåliga blommor som lyser upp....
 
Förstår inte varför jag är så svart eller vit, av eller på, upp eller ner, 

Eller Jo, jag vet ju visst varför, försöker bara förtränga......


Måndagen innehöll också lydnadsträning för både Hicka och Sheriff...

Fortfarande vill jag inte att Thomas är med,,, men han får gärna fota på håll...

Stanna kvar, och inkallning.....
 
och denna älsklingsbilden är faktiskt tagen med en bra kamera från huset...
 
Hon ser fin ut, lilla Hickis❤️, och superkul att träna är hon⭐️⭐️⭐️⭐️
Jag ville ju inte vara sämre, utan även jag fotade på håll...

Fiiiinaste Sheriffen⭐️⭐️⭐️⭐️
 

På min "lediga" tisdag, som inte blev ledig, hade jag bokat in ett besök hos min tandläkaren i vår kungliga huvudstad.

Och tänkte att när jag ändå åkte så långt, så skulle jag passa på att återuppleva lite gamla minnen.

Började med ett besök på vår gamla hemmaklubb Stockholm Södra BK
 
Tränade lite med båda, men framförallt gick vi en makalöst mysig promenad på golfbanan brevid.
 
Många mil som trampats på den golfbanan, har alltid älskat att gå där med alla våra hundar.

Sånna härliga vyer som hundarna blir yrsliga och glada på.

Jädrans som dom sprang Hickan och Sheriffen❤️❤️
 
Sen fortsatte jag minneskavalkaden genom att ta en koppelpromenad i mitt älskade Sköndal.

Denna lilla oas som både jag och mina barn fått växa upp i.

Vi gick förbi alla ställen jag bott på, räknade till hela 9 olika ställen bara inom lilla Sköndal.

Gick förbi min gamla vackra grundskola, den va inte lika vacker längre, en massa fula baracker förstörde intrycket...
 
Sen gick vi också till en för mig väldigt speciell sten.

Tidigt på morgonen den 18/8 2006, var jag ute och gick med mina dåvarande hundar Gozzi och Vilja.

Då fick jag samtalet om att min älskade mamma gått bort endast 59 år gammal.

Jag minns att jag sjönk ihop på just den där stenen, och blev sittandes där väldigt länge..
 
Sen blev det ett ställe jag ofta gick till och bara satt en stund, och tänkte på min mamma.

Nu satte jag mig där en stund, och tänkte tillbaka på min uppväxt.

Det blev en fin stund💖

 

Men sen var det dags för tandläkaren, bara rutinundersökning där allt såg bra ut🦷

Min tandläkare är ju en gammal klasskompis, alltid lika kul å ses, men det blir mest hon som pratar, för jag ligger bara där med en massa slangar och sugar i munnen...

 


Sen var det bara att sticka direkt till jobbet.

Jag stannade på vägen, åsså kom Thomas upp och hämtade G&O, och for vidare mot Södertälje för lite shopping.


Men onsdagen blev iallafall ledig.

Och inte tusan behöver jag sakna golfbanan, jag har ju mina egna stora ytor härhemma i kohagen.

 
Här blir hundarna också pigga och yrsliga, och man ser aldrig en människa...
 
Hemma Bäst❣️


Ägnade den lediga dagen åt att pula runt hemma.

Vi har en massa träd som vi skulle vilja ta ner, men efter att ha tagit in offert, så visar det sig att det skulle kosta Tusentals kronor.

Det känns inte prio just nu, så istället ska vi försöka ta lite här och var själva..

Tex så vill vi ha bort körsbärsträdet som hänger över altanen, och som inte ger några körsbär, bara skräpar ner med sina vita blommor.

Så nu ska vi försöka döda det med hjälp av att Thomas borrade hål i det, och hällde i diesel...
 
Det var väldigt slitsamt för mig som låg på soffan och kollade på, och kom med glada hejja rop...😆
 
Det lilla Hickebarnet, va också med och hejade...
 
Där jag är, där är Hickan💞

Ända in på toaletten....🤣
 
Och varje natt när jag ska gå å lägga mig, så ser sängen ut som nedan...
 
Och det är ju inte som att hon flyttar sig frivilligt,, man får draaaa bort henne...❤️


Nåväl, när vi tröttnat på att hejja på trädmördaren Thomas, så stack jag och G&O till skogs.

Dollar är med på morgonpromenaderna, men sen rastas han bara kort resten av dagen.


Jag knallade ut ett spår till Glock..

Ett superkul med mycket vinklar och terrängskiften...
 

Va ute på ett kalhygge 2 gånger, och gjorde en spetsvinkel och en 90˚vinkel...

 
Sen promenerade vi...

 
Och sen traskade jag ut ett spår till Olsson...
 
Sen åkte vi hem och plockade upp husse och Dollar, och åkte tillbaka till spåren.
 

Släppte på Hicka först...

Och återigen, som hon imponerar på mig i spåret⭐️⭐️⭐️

 
Spårar så fint, men nu börjar hon bli lite stark i spåret...
 
Och jävlar va biten jag blev när vi kampade med slutpinnen...
 
Ser kanske inte mycket ut för världen, men jävlar va ont det gjorde, och jävlar va det blödde.

Tur man har första förband låda i bilen...
 
Thomas fick agera sjuksköterska och lägga ett tassbandage på mitt onda finger..
 
Det blödde igenom flera gånger under kvällen...
 
Men med fingret i säkert förvar, släppte vi Glock på sitt spår...

Superfint upptag gör han...
 
När T&G var ute på spåret, gick jag en liten prommis med Dollar och Olsson.

Det gör så ont i mig att se hur fina Dollar och Olsson är ihop💞

 
KnockeBoy kom tillbaka från spåret med alla pinnar och en nöjd husse..

Bästa Sheriffen🤠
 


Nöjda och glada kom vi hem, och då fick Thomas Äntligen sina efterlängtade tacos, nästan en vecka försenade...

 

Nu kanske man kan undra varför inte han kan äta tacos även om jag jobbar🤔

Men det beror på att han inte är ett dugg road av matlagning, och därför inte vill stå och skära upp en massa grönsaker...

 
Men på onsdags kvällen var han nöjd, nöjd, nöjd.....


Torsdagen blev jättekonstig och spännande.

Vi satt i godan ro och käkade frukost, när en motorcykelpolis glider in på vår gårdsplan.

Shit, vad har vi gjort nu, hann man tänka...

 

Vi gick ut till konstapeln på darriga ben, men han undrade då, om det var vi som hade får 🐑 som var på rymmen.

Jag sprang ner till hagen, men där låg tanterna så lugnt och sov i lösdriften.

Räknade dom flera gånger,, nejdå, ingen fattades.

 

Polisen berättade då att ett gäng får var på rymmen, dom befann sig på ett fält inte långt ifrån oss påväg mot E20

Dom hade försökt fånga in dom, men dom bara stack så fort dom kom i närheten, så polisen undrade om vi kunde hjälpa till med vår vallhund?

HJÄLP??

Kan vi det, tänkte jag,,, är vi verkligen så bra, så att jag törs släppa Glock i det skarpa läget..

Jag var tveksam och påväg att fega ut.

Men Thomas är ju kaxigare, och sa bara, vi kommer...

Jag sa till Thomas att du får faaan följa med, jag vet inte om jag grejar detta.

 

Så in med Glock i bilen, åsså for vi iväg...

Kommer fram och ser fåren gå å käka på ett stort öppet fält,

på andra sidan av vägen låg en hästhage, så vi enades om att vi skulle försöka valla in dom i den.

Det innebar att jag behövde skicka Glock på ett ca 75 meters hämt

Få honom att driva fåren mot mig, över landsvägen, och in genom ett ca 2 meter brett grindhål..

 

Och vilket jäkla pådrag det blev, polisen som spärrade av landsvägen åt båda hållen, bilar som stannade och tittade nyfiket,,,

åsså lilla Glock och jag,,,,

fy faaan va benen darrade när jag skickade ut honom åt höger...

Tänk om han bara skulle skära in och börja fösa dom bortåt istället...


Men den där Glock alltså, jag har sagt det förr, och jag säger det igen,,,

Han är en sån jävla Magiker🎩 

Han gör sitt livs bästa Hämt, 

Kommer upp bakom fåren, och får dom att börja flytta sig mot oss.

Vi hade säkrat upp med långa linor i staketöppningen, som 2 personer stod och höll i, så att det liksom blev som

en tratt fåren sprang in i, och på så vis var det lätt att få in dom i hästhagen...

PHU, vilken adrenalinkick,,, och vilken stolthet jag kände när grinden stängdes om fåren....


Polisen tackade för hjälpen, och något häftigt hände när vi skulle åka därifrån.

När Thomas öppnade framdörren på Pugge för att hoppa in, så hoppar Glock in och sätter sig tillrätta på passagerarsidan, det har han aldrig gjort förut.

 

Jag tyckte ju att han varit så duktig, så han kunde få åka där den korta biten hem.

Och när jag satt där brevid, och såg honom sitta där,,, så kändes allt så på riktigt.

Svårt å beskriva känslan, men det var som att han där och då förvandlades till en riktig vallhund, som åkte ut med husse i bilen på olika uppdrag...

Äh, svårt att förklara, men det var en märklig och magisk känsla när han satt där i framsätet,,,(och skitade ner mina säten😝)

 


 
Jag var dock skitsur en stund efteråt på Thomas för att han inte fotat något.

Men till hans försvar, så var han en av dom som höll i linorna, så han må vara ursäktad.

Däremot så noterade han att några i "publiken" fotat, så jag ska fråga i Åkers FB grupp, om någon har ett foto att dela med sig...

 

Det var den torsdan det,,,

jag fick skitbråttom att sticka till Strängnäs för att handla all påskmat innan jag skulle åka till jobbet.

Men jag hann, och jag älskar ju när skafferierna är välfyllda....

  
Hastade iväg till jobbet, och svisch sa det, så var kvällen slut, och jag åkte hem för 3 dagars härlig ledighet...

I år är jag kluven till påsken, det som annars är min absoluta älsklingshelg på året.

 

Men iår, med 💩CORONABAJSET💩som förstör, så känns inget lika kul.

Vi som skulle åka husvagn, träna hund, och umgås med härliga hundvänner,,,

Det fick vi ställa in, inte för att vi kanske måste rent lagligt,,,

men för att jag aldrig skulle förlåta mig själv om något hände, och vi inte följt dom rekommendationer som proffsen rekommenderar....

Förhoppningsvis kommer det fler påskar🐣men visst tusan känns det trist....

 

Så jag försöker vara glad för det jag har, härliga hundar, skogen inpå knuten, lydnadsplan på tomten...

Dessutom trivs jag utomordentligt bra med endast Thomas och våra djur som sällskap...

Får jag bara äta god mat och träna hund, så klarar jag mig ett tag☺️

Vad jag däremot INTE gillar med mig själv, är att jag blivit en riktig nattsuddare.

Vill aldrig gå och lägga mig.

Kommer hem från jobbet vid 00.30 och är skitpigg, sitter lätt uppe till 03, och är ju därför mer död än levande på morgonen.

Förut hade jag 8 som gräns när jag måste gå upp, men nu har jag plötsligt flyttat den till 9, och då känns det som om jag sover bort hela dagen...

 

Får bli skärpning efter påsk....

För nu sitter jag här igen,,, 

Torsdag natt,,, klockan är snart 03, och jag njuter av att få skriva...

Det blir ju extra mycket "blahablaha" också när timman är sen....

SKÅL och GLAD PÅSK 🐣 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards