Alla inlägg den 23 juli 2020

Av Ia Weylandt - 23 juli 2020 17:30

 

Så kom den då till slut, dagen med Stort S, som i semester...☀️
Nu är ju jag så länge bara inne på andra dagen, så ännu känns det inte som så mycket semesterkänsla i kroppen.

Tror också iofs att det beror på att jag aldrig behöver ställa väckarklockan längre, även fast jag jobbar, för detta var ju ett sånt härligt semestertecken tidigare.

Dåförtiden, la jag ner väckarklockan i en låda, och kände den där magiska känslan komma över en att nu skulle den inte behövas ställas på fyra långa härliga veckor...

Men det senaste halvåret har jag fått sova tills jag vaknar av mig själv....

ÄLSKAR DET!

 

I måndags morse hade vi hovslagaren här, för att ge hästarna sommarfina  fötter innan betet.

När han åkte, gick vi ner och körde lite lydnad med båda...

Det gick 💩 skitdåligt😊

 
Närå, så jävla farligt var det väl inte...

Bara det att Frk Olsson plötsligt inte visste vad "läggande under gång" var för något...

Nu får jag väl ta på mig det lite själv eftersom jag blandar både lydnadslydnad där det är sättande under gång, och brukslydnaden som har läggande under gång.

Å andra sidan, så förbereder jag henne helt olika inför dom båda momenten, och i sättandet använder jag inget kommando, utan då ska hon sätta sig själv när jag stannar, precis som i fria följet...

Jaja, träna, träna, träna, man kan ju inte vara på Topp jämt, 

resten gick bra....
 
Sen hann jag inte så mycket mer den dagen, eftersom jag skulle vara hos fotknådaren 12.30

Och jävlar i havet, som han knådade hela min kropp i en timma.

Tidigare har han koncentrerat sig på fötterna och vaderna, men nu gjorde han en riktig djupkörning även på ryggen.

Han är helt övertygad om att problemet inte sitter i själva foten, utan högre upp...

 

Så nu har jag haft så jäkla ont i 3 dagar efter det, har gått som jag har skitit 💩 på mig ungefär..

Men peppar, peppar, idag som är torsdag har det känts lite bättre,,, idag har jag fått hopp igen,

under gårdagen kände jag det som om jag aldrig skulle kunna gå normalt igen...

 

Nåväl, faaan va jag känner mig gnällig alltså, men att vara begränsad att inte kunna gå i skogen så mycket som jag vill, det tär som Faan på mig.

Det är där och då jag tankar all min energi, och det är det som får mig att må bra.


Så, nu ska vi vara positiva,,,

det är ju ändå semester🥰

I tisdags morse, lastade vi hästarna i transporten och körde över dom till sommarbetet på Hedlanda Herrgård.
   
Lastningen gick mycket bra, duktiga både Linus och Lova som bara knallar rakt in, trots att dom åker så sällan♥️♥️
 
Skönt ändå att det är så nära, och att vi inte behöver ut på motorvägen med dom...
Släppte dom i hagen,,, och jädrans vilket race det blev...

Dom sprang runt i typ 3 varv....
    
Innan dom lugnt ställde sig att käka av det fina betet...
 
Thomas tycker det är skitjobbigt att lämna sin Prinsessa, och lovade att komma och hälsa på ofta🙃😆 

 

Stannade på vägen hem och la spår på fält till G&O, saknar fortfarande mitt D😭

Åkte in till Åker och delade på en Calzone medans spåren låg till sig...

 

Och jäklar så fint Frk Olsson spårade...
 
Så kul också att Thomas hade "finnkameran" med, så det blev härlig bilder att minnas tillbaka på...
 
Det var Thomas som la Hickans spår denna dag, vilket var bra, det blev snurr i en vinkel, men jag stannade och lät henne snurra, och sen märkte jag direkt när hon hade spåret igen fast jag inte visste åt vilket håll det gick..

 
Duktig liten HickaPicka, som kommer in som ett pistolskott🔫 med apporterna⭐️⭐️⭐️
   
Kul att få lite fina bilder, på en Mycket fin hund⭐️⭐️⭐️
   
Sheriffen fick såklart också spåra, och gjorde det som vanligt med Bravur⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Dock är jag inte riktigt en lika skicklig fotograf som husbonden..

Mina bilder blev mest sudd, men jag skyller på Hickan😉 hon stod och flåsade i kopplet brevid mig, så jag skakade som fasiken, och finkameran med stora objektivet på, blir så jäkla tung, så jag orkar inte hålla den med en hand😝

Men nån bra bild blev det (typ 2 av 50)🤣😂🤣😂
 
Och sen blev det en fin bild, när Glock spårat klart, och Hickan fick springa dit för att gratulera🥳
 
Sen var det bara hem, in i duschen, och iväg på sista kvällspasset innan 2020 års sommarsemester☀️
Kan meddela att känslan när jag låste butiken på natten var ganska så skön....

 

Onsdagen då, första semesterdagen, fast egentligen inte, eftersom det på riktigt var min lediga dag, men ändå.

Jag stack till Strängnäs för att handla inför resan.

Inte mycket till handling egentligen, handlade bara inför dom första dagarna, resten handlar jag på plats på Öland.

 

Vi planerar att göra ett första STOP i Söderköping fredag-lördag.

Där ska vi äta GLASS

Jag har redan varit inne å kollat menyn, och väljer just nu mellan 2 stycken....

   
Vet inte vilken det blir, men tror inte man kommer mäkta med en sån kraftig middag efter nån av dom glassarna, så vi tänkte bara grilla på ett par korvar på kvällen på Söderköpings BK där vi ska övernatta.

Sen far vi vidare ner till Kalmar BK, och övernattar där natten mellan lör-sön.

Ska passa på att hälsa på Thomas farbror och kusiner som bor i Nybro inte långt därifrån.

 

Och sen rullar vi vidare mot Löttorp på Öland under söndagen och möter upp fina hundvänner för en veckas mysigt samkväm med hundträning...

 

Men tillbaka till veckan som gått, så stack vi till skogs för lite spårande på onsdagen efter handling och packning...
 
I väntan på spåren gav vi oss iväg på kantarelljakt...
 
Och Jösses, vilka fynd vi gjorde🤣🤣🤣

Nu blir det kantarelltoasts resten av semestern.....

NOT😛
 
Men spåren gick bra👌
Olsson är skithärlig att gå bakom alltså.

Så lugn, så fin, så noggran⭐️
 
En jäkla bra spårhund alltså,,, och nu sitter även markeringarna som en smäck⭐️
 
Knocke gör också ett skitfint spårarbete...

Såååå jäkla fint upptag, där han först kollar höger, kollar vänster, och sen bestämmer sig för höger, vilket var rätt⭐️⭐️

 
Hans spår är ganska korta nu, typ drygt 500m, men det är ju upptaget som är viktigast just nu...
 
Nöjda åkte vi hem och la oss på vibben...

Eller jag satt, så att rumpa, lår, vader, hälar fick vibba,,,

och Glocken låg i mitten och njöt....
 
Gillar multitasking, då man kan slå många flugor i en smäll 🥊...

 

Sen skulle vi då fira att min semester kickat igång...

Men precis när vi skulle sätta oss ute på altanen, så öppnade sig himmelen, och regnet fullkomligt vräkte ner💦💦

Blev till att sitta under tak istället....

 

Jag med en Älskad Fireball, och Thomas med en semesterJäger....
 
Hur jäkla gott är det inte liksom?

 

Sen blev det grillning på kvällen...

Vi måste bli bättre på att grilla, och jobbar Massor på det...

Jag tycker verkligen att våra grillar har en viss "könspregel"

Visst ser den vänstra mer maskulin ut, än den högra?

 

Blev ännu mer klart, när jag satte namn på dom😂😂🤣🤣🤣

 
Och appråpå grill, så har jag bokat bord på Fantastiska Lammet&Grisen på Öland...
 
Va väl lite skeptisk först, men efter att ha läst deras restriktioner så känns det bra att gå dit...

    

Åsså va det Torsdag då, egentligen min första semesterdag....

Thomas tog morgonprommisen, och jag fortsatte packandet...

Inte klokt så mycket som måste med för drygt en vecka på rull...

Får/hus vaktaren kom hit, och visades runt...

Men sen stack jag faktiskt iväg på en 2-timmars skogsprommis,,,

orkar inte tänka på onda ben längre,,, måste ut i min skog🌳🌲🌳🌲🌳
   
Blev sen en svängom på lydnadsplanen, där läggandet under gång, tyvärr fortfarande var som bortblåst🌪

Men sååå många andra fina bitar, så man får vara glad för det lilla🌝

 
Knocke lydde som vanligt  bra....

 
och fick till sin Stora glädje putta runt lite på fåren i lösdriften efter lydnadspasset...

 

 Nu ska det sista packas,,,

vi ska grilla även ikväll,,,

Imorgon far vi,,,,

FY FAAAAN som jag ser fram emot......

Nu ska vi Njuta,,, 

TREVLIG SEMESTER ALLA☀️☀️

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards