Alla inlägg den 19 juli 2020

Av Ia Weylandt - 19 juli 2020 17:45

    
Eller det är bara "nästan" semester för mig, för Frallan är 2020 års semester här på riktigt..☀️
Jag jobbar måndag och tisdag i veckan som kommer,,,

sen så, är det på riktigt för mig också.

Men vi firade i fredags, som om det var på riktigt för oss båda....🥂


Och jag måste säga att veckan som gått, har haft den där speciella myskänslan över sig, som man bara känner när man liksom vet vad som väntar runt hörnet...


Har som vanligt inlett varje dag med en Underbar promenad...

 
Ett par spår har det blivit, bara på fält.

Glock spårar mycket lugnare på fält, än inne i skogen, vilket är bra både för honom och min jävla fot...

Olssons apellspår, som hon gick såååå jäkla fint i, har ju kunnat bli lite snurr i vinklarna annars, men detta tog hon som en dammsugare, även om DogTracken inte riktigt visar det...
   
Dutti liten HickaPicka...
 
Jag försöker köra lite lydnad varje dag.

Testade metallen, bara för att jag hade lust...

Inga konstigheter...
 
När jag går ner på lydnadsplanen, får Sheriffen gå till husse på kontoret..

Där ligger han och myser på sängen, och kikar ut genom fönstret..
 
Jag hoppas vi kan valla snart igen, får lite dåligt samvete att Glock inte får göra något.

Iofs, brukar Thomas lyda lite med honom efter jobbet, men det vet ju inte Glock just inget ögonblicket jag går iväg med Olsson...


En morgon gick jag i den delen av skogen som förr var min absoluta favoritrunda 😢

Gick samma runda varje morgon dom första 3 åren vi bodde här,,,

Men förra året kom skogsmaskinerna och började skövla,,,
 
Har gått där endast ett fåtal gånger sedan dess, och blir lika ledsen varje gång, när jag ser vad som hänt med min Älskade skog...
 
Dessutom försvann mina Bästa kantarellställen...

Jösses, så mycket svamp jag plockat där,,, iår har jag inte hittat en endaste liten gul☹️
 

Nä, får hålla mig därifrån, och bara gå på fina ställen som gör mig glad...

För det finns fortfarande sånna ställen...

 
I tisdags när jag var ledig, stack Thompa ut och scootrade 🛴 med Glock efter jobbet, så då stack jag själv med Olsson och spårade.

Tänkte att jag skulle lägga ett lite längre fältspår, än vad jag brukar.

Det blev hela 655 meter, och det längsta spår Olsson gått i hela sitt liv..

 
Men OJ så fint hon spårade...

Och fina markeringar♥️♥️
   
På eftermiddagen fick vi fint fikafrämmande av herr Fonzie

 
Familjen Fonzie bor ganska nära oss, så istället för att dom sitter och åker ända till Strängnäs BK varje gång dom vill träna framåtsändande, så kommer dom och kör på vår lydnadsplan..

Det är trevligt..

Thomas och jag gick ut senare på kvällen och lydde lite.

Bla la vi Glock och Olsson på en platsliggning tillsammans för första gången..

 
Det gick bra⭐️⭐️
Sen gick vi faktiskt in och gjorde något som kanske låter lite underligt en tisdag i mitten på juli🤔

Vi bastade😰

 
Sååå jäkla skönt...

Man känner sig så ren och uppmjukad i hela kroppen efteråt...

 

På onsdagen skulle Thomas åka till Hööks och köpa nya flugtäcken till Linus och Lova, och frågade om jag ville följa med.

Det ville jag inte, men det skulle jag nog ha gjort, för Thomas gick bananaz 🍌 i butiken,

så jag trodde jag såg i syne, när jag tittade till hästarna på torsdagsmorgonen,,,

Linus såg ut som en stor smällkaramell 🍬i sitt turkosa täcke

 
Och Lova såg ännu värre ut i sitt knallrosa🍭

 
Vem klär en röd häst i rosa täcke????

Till råga på allt elende, så köpte han också en matchande rosa grimma till henne, men den var för liten,,, men den är bytt nu, så nu är hon så fint pimpad i rosa...

Påminn mig själv om att inte släppa lös Thomas själv i en hästbutik igen😂😂😂

Fast om sanningen ska fram, så är det två ganska gulliga praliner 🍬🍬 som lunkar fram där i hagen...

 

Och sen kom den då,,,

den där Magiska fredagen innan sommarsemestern.

För även om jag ska jobba 2 pass till, så firade vi som att semestern var här på riktigt.

Inledde med en sommardrink 🍹  på altanen När Thomas stängde kontoret vid 13.30   
Mumsligt med vitt vin och skogsbärscider, med en liten semesterfireball vid sidan av...

 
Sen tog vi en fin tur bort till badplatsen med glada skuttiga hundar...
 
Där fick dom lyckliga två simma och simma och simma...
   
Hem å käka lite skaldjur på altanen...
 
Till det, drack vi Prosecco😋
   
Sen blev det en svängom på lydnadsplanen....
 

Det var fortfarande ganska varmt i luften, så det blev flera korta pass med vätskekontroll för både 4-benta och 2-benta emellan...

 

Sen var vi i valet och kvalet om vi skulle äta något mer, men vi satt och surrade så länge, så magen hann börja kurra igen.

Vi grillar alldeles för lite,

men denna middag bestod faktiskt enbart av råvaror, tillagade på grillen (om man bortser från mitt egengjorda cafedeparis smör)

 

SuperDuperGott, även om det mesta av köttet, som vanligt hamnade i hundarnas matskålar😂

Det blev en riktigt mysig kväll, och en bra kickstart på semestern.

 

Vad som inte är lika bra, är att Thomas har gett mig långpromenadsförbud pga min jävla fot som bara blir sämre...

Därför tog han hundarna på en riktig långis direkt på lördagsmorgonen, och jag stannade hemma och fixade frukost.

Sen drog vi till Hööks i Eskilstuna för att byta Lova´s för lilla rosa grimma.

Och det är ju förenat med konkursvarning att gå in i en sån butik...

För OJ så mycket skoj det finns att köpa, tror vi kom hem med inte mindre än 6 nya grimmor i regnbågens alla färger...

 

Allt känns så billigt, men slår man ihop det, blir det några sköna 100-lappar...💸

 

När vi ändå var i E-tuna, blev det såklart en visit på Eskilstuna BK.

 
Superbra träning för Hickan, för det pågick MH samtidigt, så det var mycket folk, andra hundar på planen, och det förekom skott🔫
   
Hon hade lite svårt första gången att gå i framförgåendet mot ett gäng andra hundar, men det släppte♥️
 

Nöjda och glada begav vi oss norrut igen...

Och annars när vi varit ute på tur, så brukar ju Thomas släppa mig och hundarna en bit hemifrån, åsså knallar vi.

Men nu när Thomas gett mig promenadförbud, så släppte jag av honom med hundarna vid Läggesta station, åsså fick dom knalla...

Jag själv åkte hem och satte mig på vibben...

 
För det är ju så, att iom att högerfoten gör så ont, så avlastar jag den, vilket gör att jag istället har fått något så vansinnigt ont i baksidan av vänster knä...

Faaan alltså, va tråkigt det är att inte ha fungerande ben😩

 

Sen blev det Hopp in in duschen och ett försök att snygga till sig lite inför kvällens middagsbjudning.

Och i samband med det, så vill jag verkligen Plussa för ett helt Fantastiskt företag som heter Porträtt&Design

www.portrattdesign.com

Vilken Suverän service alltså.⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vi blev bjudna på middag hem till Team Fonzie i början på veckan.

Man vill ju gärna ha något med sig, och jag har beställt från Porträtt&Design tidigare, och alltid blivit supernöjd.

Nu hade vi ju typ bara 5 arbetsdagar på oss, att få något klart i semestertider och allt.

Men jag tänkte att jag chansar och frågar om det finns möjlighet att få det klart innan lördag...

och får svaret,,,,

 
och 2 dagar senare ligger presenten i brevlådan,,

En kudde med Fonzie på⭐️

  

Alltså, jag tycker det är Heeeelt Fantastiskt, så gå gärna in på hemsidan, eller på FB, och kolla in alla fina grejjer hon kan göra...

sök på Porträtt och Design.

Jag kommer definitivt beställa därifrån fler gånger⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Iallafal,, så skulle vi ju bort på middag på lördagskvällen, och som vanligt får jag sån djuuuuup ångest över att behöva lämna hundarna själva...

Men så bara tvingar jag mig själv att göra det, för vi Måste nån gång kunna göra något vuxet, utan att ha hundarna med oss..

Men jävlars, så jobbigt det är...

Mr Fonzie, skulle hämta upp oss här hemma kl 16, och sen skulle vi ta taxi hem på natten.

Nyduschad och fräsch, hann jag sätta mig ute en stund med årets första glas rosé och lite jordgubbar...

 

Kvällen värdpar Mr&Mrs Fonzie🎈
 
Vi började med några flaskor bubbel & massor av babbel på framsidans altan...
 
Sen förflyttade vi oss till baksidan, där det serverades vin och öl,,, samtidigt som babblet fortsatte...
 
Och Mästerkocken hade många bollar⚽️ i luften,🏀 i murikan,⚾️ på grillen, 🥎i ugnen och på 🎾spisen...
 
Och Satan i Gatan va Gott det blev🤤😋

En kväll man önskat att magsäcken varit större...
 
Med proppfulla magar, fick vi en lektion i Romens🥃ädla konst

Jag som tidigare bara kommit i kontakt med Rom i form av Bacardi Cola eller Pina Colada, blev mycket förtjust i denna spritdryck...

SKÅL TAMEJFAAAN🍻

 


En Mycket Trevlig kväll, som blev något senare än vad jag tänkt innan.

Va ju väldigt bestämd innan,, att jag lämnar hundarna själva i Max x antal timmar, kan ha blivit det dubbla,,, men å andra sidan så gick dom ute, så det gick absolut ingen nöd på dom.

 

Mitt huvud däremot, var väl inte riktigt lika glatt imorse när jag vaknade🤕

Och då var jag faktiskt glad att jag hade promenadförbud, och lät glatt Thomas ta morgonpromenaden.

Nu gjorde även han det lätt för sig, genom att ta elscootern🛴 och scootra dom i några km..

 
Första gången han körde med båda samtidigt, tidigare har han tagit en i taget,,,

Men det hade gått super,,, 

Glock hade legat långt fram hela turen, och Olsson höll sig mest vid sidan...

 
När hundarna var nöjda, käkade vi frukost,och gick sen och la oss igen...

LYX⭐️LYX⭐️LYX⭐️

Vid 11-tiden stack Thompa och hundarna till skogs, och sa att dom inte skulle komma hem innan dom hittat minst en bajspåse med gula kantareller...

Det kliade i kroppen på mig att följa med, men tyvärr måste jag erkänna att foten blivit mycket bättre av vila, så jag tänker att jag ska försöka vara duktig under semestern, så kanske den är bra till hösten...

 

Så jag satte igång med att storstäda Hobbe inför Ölandstrippen om 1 vecka...

 
Nu står han skinande ren och fin redo för semester han med...

Vi har inte bestämt än när vi åker...

Ska möta upp fina vänner på Öland nästa söndag, men eventuellt börjar vi rulla tidigare, och gör STOP på vägen,

vädert får avgöra...

Kommer även möta upp Morris, Jonna och Sebbe på Öland, längtar sååå efter Mormis Morris...

Ja efter Jonna och Sebbe också förståss♥️♥️♥️

När klockan passerat 14, denna söndag, började jag bli orolig för att det hänt Thomas och hundarna något...

3 timmar i skogen, så länge brukar det inte ta att hitta kantareller,,, så jag ringde 📞 

Visade sig att dom lyckats gå vilse i skogen i sitt sökande efter det gula guldet, och hamnat långt bortistan nånstans, där dom inte hade en susning om vart dom var🤣

Jag fick med hjälp av hitta IPhone lokalisera dom, och hämta upp dom med bilen🤣🤣🤣

Lååååång promenad för hundarna, men inte en endaste gul svampjävel, vi som annars kunnat plocka mer än vi någonsin hinner göra av med...

Verkar inte vara Sörmlands svampår i år....


Hundarna fick en sen lunch, och sen lite vila på maten, innan vi gick ner och körde lite lydnad med båda...

 
Man vet att man bor på landet, när man går runt en hel dag utan att ta av sig nattsärken...

Jag körde tom lydnad i nattadräkten🤣🤣

 
Men nu har jag faktiskt tagit den av mig, och lagt i tvättkorgen,,,

gosade lite med hästarna på vägen tillbaka,,, och där går gränsen för vad man vill sova i,,,

 
Vill INTE sova med hästlukt i lakarna🤧

Visst e Lova fin i sin rosa💗grimma😝
 
I morgonbitti kommer hovslagaren för att fixa hästarnas hovar inför sommarlovet.

Sen vet vi inte om vi kör över dom till sommarbetet imorgon eller på tisdag, beror lite på vad klockan blir, jag ska vara hos fotknådaren 12.30, och sen börjar jag jobba kl15.00

 

Nu ska vi Käka hamburgare med klyftpotatis,,,

Knocke ligger nöjt utslagen i vår säng...
  

Och HickeliPick som inte vill lämna min sida, ligger ute hos mig på altanen.

 
Ha en Fin vecka Alla Fina människor i min närhet☀️💗

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards