Direktlänk till inlägg 8 augusti 2015

Slutet närmar sig.....

Av Ia Weylandt - 8 augusti 2015 15:45

....Usch va hemskt det där lät då,,, precis som om någon av oss vore döende...

Men så är det inte Tack och Lov!!!

Däremot så fick rubriken mig att stanna upp och tänka till en stund,,, vilket också var anledningen till att den fick vara kvar....


För här sitter jag och är skitdeppig...

29:e lördagen på raken är här,,, och imorgon är det första söndagen på 1 hel månad...

På måndag är det tillbaka till vardagen igen,, och nog tusan har jag ångest allt....


Men sen när rubriken poppade upp i mitt huvud,, tyckte den var så negativ, så jag tänkte först byta ut den,,,,

Men sen insåg jag,, att va faan,,

det är ju inte slut på nåt sätt,,, det finns så mycket värre saker som kan hända än att börja jobba igen,,, på ett jobb som jag dessutom Älskar....

Skärp dig Weylandt,,,,

Njut istället av allt roligt vi haft på semestern,, och se fram emot en vacker och härlig höst!


Så det ska jag försöka göra nu och här!!!!!


För nu står det Augusti i almanackan...

 

Jonna min Älskade dotter tänkte verkligen till när hon valde ut bilderna till de olika månaderna...

Augusti för 1 år sedan,,, Dollar Bronsmedaljör på SM i Nynäshamn....

Underbart att den bilden pryder årets augusti,,, varje gång jag går in i köket får jag en härlig påminnelse,, och njuter lika mycket varje gång...

För den som vill läsa om äventyret så har jag skrivit om det här...

www.dollarsndreams.bloggplatsen.se


Vi tog beslutet att stanna hemma denna sista semestervecka,,, och det känns med facit i hand väldans skönt...

Till skillnad mot många andra,, så är jag faktiskt nöjd med årets semesterväder...

Ett mycket bra hundträningsväder, har det varit,, och eftersom de flesta aktiviteter vi planerat handlat om hundträning,, så har det ju inte kunnat bli bättre...


Men denna den sista veckan,, har ju vädret varit Underbart...

Jag har kunnat ligga i solstolen på tomten och läsa hela dagarna,,, och sitta i solen med rosé, doritos och bok i solen på kvällarna.

 

Vi har även grillat och suttit ute länge på kvällarna...

Sköööööönt!!!!!


Även en hel del hundträning har det blivit såklart!!

På söndagen gjorde vi misstaget att åka ut till Gålö på eftermiddagen för att spåra...

Insåg när vi kom dit,, att det nog var en dålig idé,, när vi såg alla bilar som var parkerade på precis varenda parkeringsficka som finns där ute...

Inga hundbilar,,, men svamp och bärplockar bilar...


JaJa,, vi åkte till en lite mer avsides del av ön och la ut varsitt spår till D&G...

Sen åkte vi till Gålö havsbad och käkade glass...

Märkligt,,, sämsta sommaren på länge,,, men vi har nog ätit mer glass än någonsin...

Gick en liten prommis,, och åkte sen och släppte på Glocken...


Han kom iväg jättefint,, och spårade kanon dom första fyra pinnarna.... (spåret var 1050 m,,, 6+slut),,, men sen dök det upp en bärplockerska i spåret,, och där började Glorre snurra,,, Thomas tyckte ändå att det kändes som om han hittade rätt igen,,, men lite längre fram satt en hel barnfamilj och hund med ändorna nere i blåbärsriset,,, och då blev det för svårt för vår lille Sheriff...

Då plockade bara Thomas av honom från spåret och gick tillbaka till bilen,,,

No Big Deal!!!!

Klantigt av oss att inte tänka på att det var söndag,,,, men så är det på semestern,,, man slutar tänka på vilken dag det verkligen är,,, i vår värld var det ju lördag nr22....


Dollar däremot,, stötte på typ samma problem,,,,men han är ju så rutinerad så inget kan få honom att släppa ett spår...

Vi såg rådjur som sprang lite framför,, och även ett par med en liten hund som "tokskällde" när Dollar bara några meter ifrån tuffade fram...

SuperDollar,, han kan han    och det hoppas vi den lille Glocken   också kan om ett par år.....


Och redan på måndagsmorgonen fick Glock visa vad han verkligen gick för,,, därför att Thomas och Glock stack direkt på morgonen ut till Gålö igen,, för att låta Glock spåra under schysstare förhållanden...

Jag och Dollar stannade hemma....


Jag fick problem med ett knä efter lekkvällen på Enduros lägret...

Det blev inte direkt bättre efter Kostaveckan,, då det spårades och traskades i skogen en hel del....

Snarare blev det sämre,,, och när vi lämnade Kosta,, så ilade det och värkte i båda knäna och hela vägen ner till fötterna...


Tänkte inte så mycket på det,, utan tog för givet att det var för att jag gått så mycket i skog och mark,,, som det gjorde lite extra ont...

Men det gick liksom inte över... trots inte ett endaste spår under Valdemarskviksveckan...


När vi spårade på Gålö på söndagen gjorde det så ont,, så jag ville bara lägga mig ner och grina en stund...

Och därav anledningen till att jag stannade hemma på måndagen (faaan ibland är det svårt att komma till saken).....


Nåväl,,, därute på Gålö la Thomas 2 spår till Sheriffen,,, och då utan en massa störning så gick det som på räls....

Duktiga, Duktiga Sheriff...

 

Han är så söööööt så jag nästan dör varje gång jag ser honom.....


På eftermiddagen åkte vi och körde lydnad...

Glock fick prova tungapporten för första gången,,,,

Underbara Härliga Possitiva Godmodige Glock,,,,, han är såååå kul att jobba med....

Finns liksom inga sorger i denna Godmodiga individ,,, han bara gör det liksom!!!


Pga mina onda ben,, så fick Thomas gå in och lyda lite med TrolleBoll,,, och Jädrans i havet va fina dom är att se tillsammans...

 

Jag satt mest och gapade över samspelet och momentens fina utförande,, och undrade varför i herrans namn vi valt att pensionera honom så tidigt...

Men samtidigt är jag ju såå Glad att vi gjorde det,,,,

Nu får han bara lyda för att det är kul,,,, men det var bra härligt att se dom två tillsammans igen....


Och sen som genom ett trollslag så kom jag ju plötsligt på vad som var fel på mig och mina ben,,,,

För 20 år sedan då jag väntade Jesper,, så upptäcktes det att jag hade en brist i kroppen...

Kort sammanfattat så gör den bristen så att kroppen producerar för få, men för stora röda blodkroppar...

Detta i sin tur gör så att blodet syresätts på ett dåligt sätt...

Ingen stor grej,, men jag måste äta vitamintillskott livet ut...

Vilket jag också duktig gjort,,, typ alltid... eller not!!!!


Jag vet,,, att tabletterna följde med i Hobbe,,, men jag veeet nog såhär i efterhand också att jag nog typ glömt att ta dom....

Va faaaaan,, jag har ju mått så bra,,,, vem tänker på piller då...???

Nu kändes det som en  enorm lättnad att komma på att det nog var vitaminbrist som orsakade ledproblemen,,, så iväg for jag till vårdcentralen för ett blodprov,, och dagen efter var allt löst....


Värderna var skitlåga,, ,så in med åtgärder direkt,, vilket innebär sprutor intramuskulärt under 10 dagar,,, och efter bara 2 sprutor var värken borta,,, och benen fungerade som vanligt igen....

Dumt att strunta i enkla små piller bara för att det är seeeeemeeester!!!!


En eftermiddag,, vet faktiskt inte vilken,,, dagarna flyter ihop såhär i ledigheten,,, åkte jag hem till fam Lura/Aik/Igor,,,, och lät hundarna bada...

Så ledsen på mig själv att jag lämnade mobilen i bilen,,, för det blev av den anledningen inga kort tagna,, och det hade varit kul,,, för Glock var underbar att se..


Modig som tusan hoppade han efter Lura från bryggan...

Och sen bara simmade, simmade, och simmade han,,, OJ va han tyckte det var mysigt...

Dollar simmade en stund,, men sen stod han mest och väntade på att vi skulle kasta pinnar,,, men det gjorde vi inte...

Det var en skön eftermiddag,,, men hundarna luktade inte speciellt gott efteråt...


Vi har också ägnat oss åt långa härliga skogsprommenader,, och har hittat så mycket svamp så nu har vi inte plats för mer i frysen,,, men endå är det så jäkla svårt att lämna dom när dom står där och lyser så vackert gult...

Och nu har den svarta trumpeten börjat titta fram också....


Rapport med Glock har vi också hunnit med,,,, fasiken va mycket vi gjort egentligen,,, veckan som vi "bara skulle va"....

 

På torsdagen blev det korta skick,,, med fokusering på mina framföringar...

Eller,,, snarare brist på framföringar....


Jag har inte velat ställa så stora krav på honom tidigare,, då jag tyckt att "gålusten" varit viktigare,,, men efter Kosta, så känner vi att inte så mycket kan stoppa honom längre,,, så därför tog jag tag i det hela under torsdagens korta skick...


Och precis som Thomas förutspått,, så räckte det med att jag gav ett tydligt F*O*T kommando,,, med betoning på T,,, för att den lyhörda Sheriffen skulle förstå vad som förväntades av honom...

Så jättefina framföringar fick jag till denna torsdag,,, och vi var skitnöjda efteråt..

Sen fattar ju jag också att det kommer att bli annorlunda nästa gång vi tränar i grupp,, men va tusan,, man måste ju börja nånstans...


Underbaraste KronPrins GuldGlock....

 


Dollar fick efteråt komma ut och lyda lite tillsammans med husse....

Skojjigt tyckte SuperD....

   


På fredagen vaknade vi upp med blandade känslor...

Då var dagen kommen då vi skulle åka till Eskilstuna och ta ett sista farväl av kennelpappa Ove.

Vi lämnade Huddinge redan strax efter nio,,, och hann med att både köra rapport med Glock,, och spår med Dollar innan det var dags.


Pga värmen som var,, så blev det bara väldigt kort för Glocken,,, men däremot så tränade vi på långa liggtider,,, åsså framföringar förståss...

Han skötte sig super vår älskade Sheriff...

 


Och Dollar var inte sämre han,,, men han fick kämpa för det,, denna årets varmaste dag...

 

Underbart fina skogar i Kjula...


   


Alla pinnar,, och allt som allt ett mycket fint spårjobb av den Bästa....!!!!!

 


Vi åkte sen till Eskilstuna BK och duschade och böt om,, och kom i god tid fram till begravningen...

Åhhh så vackert det var, både själva begravningen, men också minnesstunden efteråt...

Fantastisk musik, vackra blommor,,, och en minnesfilm som visades på minnesstunden,, som var bland det vackraste jag sett...

Så glad för att vi fick vara med och säga ett sista farväl till en Underbar personlighet!!!


Sen lämnade vi Eskilstuna och for hem till Huddinge igen...

Vi har som tradition att alltid käka kräftor sista helgen innan det är jobbdax igen,,, så även denna fredagskväll....

Före....

 

Efter.....

 

Proppmätta blev vi!!!!


Sen satt vi ute både länge och väl och pratade....

Vi pratade om dagen som gått,, om livet och döden,,, det var en mycket fin kväll,,,,

En av semesterns bästa....

 


Och nu sitter jag här,,, eftermiddagen denna 29:onde raka lördag...

Det har varit en slapp dag,,, precis som jag bestämt att hela denna helg ska vara,,,

SLAPP!!! 


 

Jag gick upp redan vid 5.30 imorse,, och var i skogen vid 6.30

Gick en superskön prommis på över 90 minuter,,, samtidigt som Thomas var hemma och tog emot vår nattgäst...

Vi har fått förtroendet att passa lille Abbot i under helgen,,, samtidigt som husse och matte är ute och seglar..


Vi tyckte det var bäst att göra så att Thomas tog emot Abben ensam hemma, så han i lugn och ro fick kika runt och säga hejdå till husse och matte...

Sen möttes Thompa jag och hundarna borta på västerängarna,,, och lät där G&A springa av sig den värsta energin...

 

Det tog sin lilla tid,,, men efter en stunds kutande dunsade båda två i backen,, med tungor längre än frambenen...

 


Sen var det inga som helst konstigheter att släppa in dom i trädgården...

Måste säga att jag tycker Dollar är fantastiskt på så vis...

Nu är ju inte Abbot en för honom helt främmande hund,,, men förut har dom ju umgåtts under helt andra omständigheter, som typ på promenad eller uppbundna utanför husvagnarna...


Men det behöver ju inte vara samma sak som att släppa in en 15 månaders slyngel i sitt hem...

Men det går super...

 


Vi har plockat bort alla leksaker,, och lämnar dom inte utan uppsikt,,, men jag är ganska övertygad om att det inte skulle hända nåt,,,

man märker vilken respekt Abbot har för Dollar,, så jag tror aldrig i livet att A skulle svara upp mot D...


Grabbarna grus vilade väl typ i 5 sekunder,, och sen var det full rulle igen...

Fast inte så så mycket race,, utan mer tysta och fina brottningsmatcher...

 


Och det är väl märkligt,, dom har hela tomten att busa runt på,,, ändå ska dom hoppa upp på solstolen där jag ligger,, och brottas där...

 

Dom vann,, och jag flyttade mig....

 


Thompa åkte iväg till skjutbanan,, och passade även på att uträtta lite andra ärenden under tiden,, och sen när han kom hem,, stack vi allihopa iväg på en härlig långpromenad...


Vi tog det säkra före det osäkra och höll Abbot i långlina när vi var i skogen...

 

E inte så förtjust i att ha andras hundar lösa,,, tänk om det skulle hända något så att den sprang bort eller fram till nån annan hund och blev skadad...

Nej,, Fy,,, det skulle inte vara roligt...

Däremot när vi kom ner till dom öppna Vidjaängarna när vi hade uppsikt  långt åt alla håll, fick han komma lösa och springa av sig med dom andra....

   


Men det fanns inte sådär jättemycket krut kvar i dom,,,


Väl hemma igen,, gick alla tre raka vägen och la sig,, och nu ligger dom utspridda lite här och var och sover så skönt

Vi ska göra kväll,,, sista kvällen i frihet liksom,,, imorgon måste man tänka på vad klockan är, och inte krypa till kojs allt för sent...


Jag är så otroligt nöjd och glad över denna semestern...

har haft det toppen på alla sätt och vis,,, och visst tusan känns det tungt att börja jobba igen,, men samtidigt skönt på nåt vis...

Dessutom så jobbar vi ju bara 2 1/2 vecka,,, sen har vi nästan 1 vecka igen i samband med Bruks-SM i Malmö...


Jag får även en ganska så skön mjukstart på mitt arbetande,,, då jag börjar med att ha regionsmöte på en båt i Stockholms Skärgård...

Inte helt fel...


Tack Alla Underbara människor som förgyllt denna semester...

Just nu är jag skitdeppig,,, men om några dagar är allt som vanligt,, och jag kommer att ha mycket fina minnen att tänka tillbaka på....


Vi hörs till hösten!!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards