Direktlänk till inlägg 19 november 2016

Dom är här nu.....

Av Ia Weylandt - 19 november 2016 18:15

 

Välkomna till Sjövreten Lova och Herbert❤️❤️

Så Underbart att dom direkt fattade tycke för varandra....


Men vilken dag det har varit,,,,

Kommer garanterat somna ovaggad ikväll,,, och därför blir det inte så mycket text,,, mest bilder...


Vi var nog lite smått nervösa både Thomas och jag inför lördagens hästhämtning...

Båda vaknade vi redan 3.30 imorse,,, och kunde först inte somna om någon av oss...

Istället låg vi och pratade och planerade,,, supermysigt,,, men vid sextiden bestämde vi oss för att åtminstone försöka slumra till en stund för att mäkta med kommande dag...


Jag satte på en film, och tror jag somnade till lite då och då...

Sen gick vi upp vid halv åtta,,,Thompa tog en dusch, och hängde sen på hästtransporten för att hämta sin häst,, som nog iallafall nu när vi träffat henne kommer att kallas för Lova...


Jag och hundarna stack iväg ut på en rejäl morgonprommis...

Tänkte att det var lika bra att gå ordentligt,,, för jag visste ju inte om det skulle bli så mycket mer  prommande under dagen..

Så vi tog svängen runt sjön,,, och idag mätte jag sträckan, som visade sig vara ganska så exakt 7,5 km...

 

En heeeeelt Fantastiskt fin promenad alldeles utanför vår dörr,,, det är så jäkla häftigt...

 

Mestadels går rundan på fina, trolliga stigar,,,,

 

Det är bara på ett ställe det blir lite meckigt att gå...

Då går man liksom som på skrå,,, med jäkligt brant lutning ner mot vattnet...

Lägg därtill att det är ganska mycket hala stenar och rötter,,, och jag är faktiskt ärligt talat skitskraj,,, för att halka och hamna på rull nerför branten,,, och rakt ner i det kalla vattnet...

Det skulle ju inte vara så särskilt kul såhär i istider...


Men sen när det stället är passerat,,, så öppnar sig en fin strand upp framför oss,, mitt över ser man kohagen som vi går våra morgonprommisar i....


 

Vackert är bara förnamnet,,, tror både jag och hundarna njuter lika mycket,,, måste dra med Thompa ut på den rundan någon dag,,, så han också får njuta lite....

 


Och jag kan lova att frukosten smakade himmelskt gott efter en närmare 2 timmar lång magisk morgonprommis..

 


Men sen har dagen gått i ett,,, ingen rast och ingen ro,, nu är första gången jag sitter ner sen frullen imorse...

Och även hundarna har varit igång sen imorse,,, för dom valde att stanna ute medans jag var inne och käka frulle...

Kan garantera att båda just nu sover djupsömn...


Började med att köra ut Hö och vatten till fåren...

Sen halmade jag det sista i lösdriften...

Glock tycker det är Superkul att leka runt med sin boll i halmen..

 

Han hoppar skuttar och kastar upp den i luften så att den flyger iväg och försvinner ner under halmen...

Och då är det ju SuperFestligt att gräva fram den så att halmen sprätter runt hela Sheriffen...

 

Lite svårt att fånga på bild,,, men skitkul har han,,, och gör om det om och om igen....

Och jag får ägna mig åt att gå och fylla igen hålen som hans krafsande skapar,,, men det gör jag så gärna...

Älskar när Sheriffen har roligt....


Även så märkte jag idag, att han tycker det är skitmysigt att sitta under medans jag fyllde hönäten...

 

Helt inhöad,,, ser han verkligen ut som en riktig bondhund...

 

Älskar det!!!!


6 hönät fyllde jag, och hängde upp lite här och var..

 

Vi börjar så,,, sen får vi se om vi köper en foderautomat,, eller om vi fortsätter med hönät..


Gick också 8 vändor med 2 hinkar fyllda med vatten i vardera hand, för att fylla vattenkaret till hästarna...

Shit, kände mig som en orangutang efteråt...


Sen hann vi inte så mycket mer, än att gå och strosa runt lite innan det plingade till i telefonen...

Det var Thomas som skrev 3 minuter kvar...

Hjälp!!!! Värre nervositet än 3 minuter kvar i rapporten...😱


Men vilken coool jäkla lite häst han har köpt alltså👌

Hon har aldrig tidigare blivit lastad i en transport,,, men hade promenerat in som om hon aldrig gjort annat...

Stannat till lite på rampen och nosat,,, men sen bara knatat på...


Thomas hade märkt att det gungade till lite när hon vände på sig,,, men annars hade hemfärden mot Sjövreten varit lugn och stillsam...

Hej Hej Lillhästen❤️

 

Vi var lite oroliga för hur hon skulle bete sig när vi öppnade luckan...

I och med att hon åkte lös,,, så fanns ju liksom risken att hon skulle kasta sig ut när vi fällde ner lemmen,,, och det är ju inte så kul att få händerna i kläm då....


Men coolare, än coolast,,, stod hon kvar helt lugnt, tills Thomas lockade på henne....

 

Thomas tog och prommenerade runt med henne,,, och visst var hon lite tittig,, men började direkt äta från hönätet när hen ledde in henne i lösdriften...

 

Där stängde vi också in henne,,, för nu var även Herbert på ingång...

Och inga som helst konstigheter såg hon i det...

 

Fina lilla Lova...


Hebbe anlände i en hästtaxi,,, med förra ägarna i följebil,,,

Spännande!!!!

 

Och ut kliver den blivande Konungen av Sjövreten med en självsäkerhet, som fick det att pirra härligt i magen på mig...

 

Satan så mäktig han är...


När han fått skritta av sig en stund, stängde vi in honom i rundkorallen,,, för vi kände att han och LillLova bäst skulle få bekanta sig med staket emellan...

 

Och Hebster gjorde sig hemmastadd direkt, och rullade runt som om han bott här i hela sitt liv...

 

Fina lilla rara häst❤️ Fast liten är det minsta han är,,, 

Shit så stor,,, men så snäll....


Vi lät Hebbe vara kvar i korallen och gick in och skrev alla papper,,, så nu är Herbert min, bara min💙

Och sen vinkade vi adjö till Hebbes förra ägare,,, med orden om att dom Alltid är Välkomna hit och träffa Hebbe när som helst...

SuperMysiga människor😍


Sen lät vi i lugn och ro hästarna bekanta sig med varandra,,, först med staket emellan...

 

Men det gick så jäkla lugnt och fint till, så vi vågade ganska så snabbt släppa ihop dom..

Och det var inga som helst konstigheter...

Först fick dom gå i padocken,,, men sen släppte vi ut dom i hagen,, och det kändes verkligen som att dom hittade varandra direkt...

 

Jag tog hundarna och gick en skön eftermiddagsprommis, medans Thompa stannade kvar och höll koll på hästarna...


När det började mörkna gick vi in och har nu gjort lördag...

Vi har ett jägarkikarsikte uppsatt, så att vi kanske dom i mörkret,,, och dom går så fint sida vid sida och betar,, dom verkar föredra det framför höet i hönäten...

Varje halvtimma går nån av oss ut och kollar till dom,,,, men dom emellan verkar det inte vara några problem alls...


Hundarna, som även dom har haft en lång och händelserik dag slocknade direkt när vi kom in...


Nu ska jag ställa mig och laga en italiensk buffé,,,, har inte ätit eller druckit något sen frullen imorse,,,

Vissa dagar glömmer man av sånna vardagliga sysslor som mat och dryck...


Ha nu en trevlig lördagskväll...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards