Direktlänk till inlägg 24 november 2016

Lite deppigt just nu...

Av Ia Weylandt - 24 november 2016 18:45

 

Ja, usch och fy, vilken deppsvacka jag hamnade i, i måndags...

Jag är ju tyvärr lite så att det inte finns något mittemellan.

Allt är antingen Svart eller Vitt,,,Högt eller Lågt!!!

Oftast är det Högt och Vitt,,, och därför blir fallet ner till Svart och Lågt väldigt Långt och Hårt!!!


Men jag börjar så sakteliga kravla mig uppåt igen,, men det har varit mycket tårar sista veckan..

Tror det beror på många saker,,, det har nog blivit lite för mycket sista tiden,,,

Med flytten, gården, fåren och nu hästarna...

Det känns som om livet rusar fram i över 750 km/timmen,,, och nu måste jag fasiken Stoppa lite...


Så måndagens semesterdag blev inte alls så mysig som jag sett fram emot..

Jag var mest bara ledsen...

Men vi gick iallafall en supermysig morgonprommis i den vackra skogen...

 

Sen blev det djurpyssel hela förmiddagen..

Tyvärr, är Dollar,, vilket givetvis är en Stoor bidragande orsak till mitt Depp,,, jätte svartsjuk på hästarna..

Så det går i dagsläget inte att ha honom med inne i hagen,,, men det ska vi givetvis jobba på...

Han behöver nog bara lite tid...


Glock däremot, tycker det är Toppenkul att följa med,,, och han är ju så enkel,,, när jag är still och tex fyller på Hö,,, så lägger han sig vid mina fötter och väntar tills jag börjar röra på mig igen...

 

Nu skulle jag fylla en skottkärra med Hö och köra ut till fåren,,, vilket inte var det enklaste, eftersom Hebbe och Lova, då föredrog att äta från skottis,,, så det försvann liksom Hö, i samma takt som jag fyllde på...

 

Jag fick till slut flytta dom till en annan hage, annars hade det inte blivit någon mat till fåren denna dag...

Och det är lustigt,,, det är bara när Thompa eller jag står vid rundbalen och fyller hönät eller skottis, som hästarna kommer dit och äter,,, annars verkar dom föredra att beta gräs,,, framförallt står dom oftast och käkar och dricker ur diket,,,(eller Ån,) som min kära sambo föredrar att kalla den...😝

 

Och glädjande nog, så märker vi att hästarna, till skillnad från fåren,,,, spenderar nätterna inne i lösdriften...

Det syns på halmen på mornarna att dom legat i den...

Mys tycker jag!!!


En annan skillnad jag märker som hästägare, är att det inte bara är gamla godispåsar med korv, köttbullar och leverpastej, som ligger och skramlar i jackfickorna när man tömmar dom...

Numer har leverpastejen fått sällskap av smått förruttnade morötter😱

 

På måndagseftermiddagen sen, stack Glock och jag iväg och vallade på Ekeby Säteri...

Va först inte ett dugg sugen,,, ville helst bara gå å lägga mig i sängen och göra ingenting...

Men OJ så glad jag var att jag åkte...

Det är ett så härligt gäng, och vallfröken är Toppen,, och jag Älskat verkligen varenda minut där i fårhagen, och då glöms allt som känns lite jobbigt bort...

Jag skulle verkligen vilja satsa All tid jag har för att bli duktig på denna ädla konst!!!


Men sen hemma igen, så öppnades tårkanalerna,, och jag bara grät och grät och grät hela kvällen...

Thomas❤️ är Fantastisk i dom där lägena när allt blir svart🌚

Han låter mig gråta, och visar  att han finns där...

Och vi pratar mycket...


För en mycket jobbig sak,,, är ju att vi märker att Dollar börjar bli så staplig...

Men det går så upp och ner från dag till dag...

Ena dagen,,, som i måndags,,, ser det ut som han är påväg att ta sina sista steg,,, för att sen någon dag efter vara hur pigg och fräsch som helst med massor av spring och bus i kroppen...


Där det märks mest, är när han ska hoppa in i bilen,,, från att bara ha kastat sig in i sin älskade bil,,, så står han nu liksom en stund och "taxerar" innan han lite stelt tar sig in...

Och det är nu jag är så Otroligt glad och tacksam över att vi flyttat ut i skogen.


För från att tidigare, när vi bodde i Huddinge,, åkt iväg med bilen varje prommis,,, vilket gjort minst 6 inhopp i bilen/dag...

Så kanske inhoppen i dagsläget blir Max 6/vecka, eftersom vi kan gå dom allra flesta prommisarna ut direkt från huset...

Och dom gånger han behöver hoppa in, försöker vi ställa bilen i backe,,, så hoppet blir lågt...


Veterinärtid är bokad för utskrift av smärtstillande,,, SuperHjälten ska inte behöva gå omkring och ha ont...


Faan vilket deppigt inlägg...

Gnäll, gnäll, gnäll...


Några positiva rader då..

I tisdagskväll tände vi upp i paddocken och körde lydnad med den Fantastiske Sheriffen❤️

Jäklar så fint han gick...

Vi körde allt utom kryp,,, och det blev bara saktagårendet på framåtsändandet,,, men toppenbra träning,, och nyttigt med alla skuggor...

 

Dollar och husse lekte fritt följ och ljudgivning..

Det tyckte SuperD var Superkul🎈❤️


På onsdagen hade jag inte bara en hund med förmodat ryggont att oroas över,,, utan även Thomas kom hem med något som väl närmast måste liknas vid ryggskott...

AjAjAj,,, inte så lägligt att få ont i ryggen när man är brukspatron, och massor av sysslor måste utföras...


Närå,,, det var inte värre än att Husbonden efter en låååång bastu gick och la sig,, och jag passade då på att njuta av något som Thomas bara tokvägrar att äta...

RISOTTO!!!!!

 

Alltså,,, det är bland det ljuvligaste jag vet..

Svamprisotto, med basilikabuljong och torkad parmaskinka...

Inte mycket som slår den rätten!!!


Annars har det väl inte hänt så mycket i veckan som gått,,,

Eller jo förresten,,, vi har Äntligen fått tag på en traktor.

En gammal hederlig Volvo BM 430

 

Vi har inte fått den levererad ännu,,, men jag tycker den ser SuperFin ut,,, och dessutom ett nödvändigt måste när man bor på gård...


Men bortsett från onda ryggar och svagt psyke,,, så är väl allt bra,,,

Det är torsdag,, och vi går med stormsteg mot en av mina älsklingshelger...

Nämligen första advent!!!

Fullkomligt Älskar ju att julpynta,,, men som även det iår fått mig att deppa,,,

I Huddinge hade allt pynt sin exakta plats,,, jag visste precis vart allt skulle stå,,, och det såg likadant ut varje år i 10 år....

Här på Sjövreten har jag ingen aning!!!

Så iår får bli ett prövoår inför julen 2017...


Frutor att pynta, ska vi även baka lussebullar, dricka glögg och käka pepparkakor och skumtomtar,,, ett MÅSTE första advent..

På lördagen vankas Rapportträning med 8 andra likasinnade,,, superkul när vi blir så många...

Och på söndag är det vallning på Ekeby igen..

Sen planerar vi faktiskt att hinna ta första ridturen på Hebbe både under lördagen och söndagen...

Inget avancerat,,, en skrittpromenad i kohagen tillsammans med hundarna...


Det är nog tur att våra Älskade hundar vilar sig iform inför vad som komma skall...


Dollar föredrar fårskinnet från fåret som Masse en gång vallade...

 

Och Glock ser inte helt obekväm ut i soffan...

 


Så nu är det hög tid att önska Alla Underbara en Riktigt Trevlig helg🍀


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards