Direktlänk till inlägg 27 november 2016

Glad 1:a Advent

Av Ia Weylandt - 27 november 2016 18:45

 

Så var det då Äntligen dags för en av mina Älsklingshelger...

Iallafall om vi snackar höst/vinter-helger...

Vår och sommar är alla helger Älsklingar...


För 1:a advent blir liksom en milstolpe,,, med mycket ljus, pepparkakor och glögg, och sen är hela december, en mysig transportsträcka, med lussebullsbak, godistillverkning och köttbullerullning...

Älskar hela resan fram till själva julafton,,, just den dagen hatar jag å andra sidan,,, men sen vänder det ju och går mot ljusare tider..


Och vi har verkligen haft en Toppenhelg!!!


Började lördagsmorgonen med att gå en mysig familjepromenad...

 

Prommat har vi ju gjort tidigare i veckan,,, men inte så långt, inte i dagsljus, och framförallt inte tillsammans alla sex...

 

Och det var verkligen Supermysigt!!!

 

Glock har inga som helst problem att vistas runtomkring hästarna,,, och Dollar visade sig vara helt cool på promenaden,, 

Han vill dock gärna gå fot med mig, och jag ser helst att han håller sig framför...

Vi jobbar på det och det går framåt...

 

La Familia🎈🌟🍀❤️

 


Sen var det dags att lämna hem hästarna, packa in oss i bilen och åka upp till Botkyrka för lite rolig rapportträning.

Vi åkte i god tid, och hann stanna på Botkyrka BK och köra lydnad med Sheriffen...

 

Superfint gick han....

Körde allt utom hopp och stege,,, 

Dutti liten Sheriffski💖

 

SuperDollar lekte under tiden konglydnad..

Då är han nöjd om han får ligga och tugga lite på den, och då och då komma till mig och kampa  lite,,, och sen ligga och tugga igen...

Världens Bästa SuperDollar💖


Och sen var det samling för härligt rapportande i dom vackra Bovallen skogarna..

8 springsugna hundar var det idag,,, alltid kul när man blir flera..


Hundarna förbereds på den vackra soliga A-stationen...

   


Vi gick sen ut en ca 1 km lång grundsträcka...

Här är vi på B...

 

Glock var tokladdad,,, och satt och fullkomligt skakade tills det var hans tur att få springa som hund nr7.

Varje gång han hörde någon annan förare uttala "marschkommandot" kastade han sig framåt i kopplet så långt det räckte...

Härligt att han är så laddad, men samtidigt inte så bra att han bränner så mycket energi på stationerna...

Men han är iallafall knäpptyst där han sitter å vibrerar...


Och iväg går han sen med en fart så mossan sprätter runt tassarna på honom...

Framföringen var väl inte mycket att hänga i julgranen,, han glider lite långt fram,,, men jag Älskar hans springlust...


Vi gjorde en ganska kort förlängning,,, och började sen skicka upp hundarna till den lika fina C-stationen...


Nervösa förare som väntar på sina hundar...

 

Men alla 8 hundar skötte sig Super och kom in på C, på ganska så jämna tider..


Hejja Hejja KronPrinsGuldGlock,,, i full fart kommer han in till C,,, och glädjen när man ser sin Älskade hund dyka upp där mellan träden är magisk,,, vare sig det är träning eller tävling.

 

Jag måste säga att det känns som om den lilla Sheriffen är i väldigt god fysisk form...

Strax under 2 minuter tog det honom att springa ca 1 km med förlängning i obanad terräng, och visst, han har en jävla puls när han kommer in,,, men jäklar va snabbt han kommer ner i flås...

Härligt,,, !!!!

 

Och sen känns han direkt toktaggad inför tredje skicket...


Jag försökte samla ihop honom lite inför framföringen,,, och tycker att den gick lite bättre,,,

 

Det är just framme vid sändningspunkten som jag tappar honom lite,,, han vill helst inte stanna och sitta där i 30 långtråkiga sekunder....

Men han sitter,,, och han är sååå härligt knäpptyst...

Underbara lilla rara hund...


Gjorde ytterligare en förlängning till D,,, som inte vållade några av dom springande hundarna några som helst problem..

Vissa förare valde att nöjja sig efter 3 skick,,, men Glock sprang på i lika god fart som tidigare...

Och OJ som vi lekte och busade när han kom fram till D...

 

KanonToppenTräning,,, som givetvis avslutades med trevligt fikande...

 

Abbotarna bjöd på glögg och lussebullar,,, som jag, trots att jag var vrålhungrig,, var av principiella skäl var tvungen att tacka Nej till...

Jag är inte mycket för traditioner,,, men en håller jag STENHÅRT på,,,

och det är att, glögg, pepparkakor, julmust och lussebullar, är Absolut big NO NO ☝️ före 1:a advent...

Larvigt,,, men sån är jag👅


Det han nästan börja skymma innan vi anlände hem till Sjövreten igen..

Men vi hann ägna oss lite pyssel med hästarna innan det blev mörkt..


Thomas borstar lite mjukt på Lova...

Hon verkar vara lite kittlig,,, och hon har humör😬 Den lilla damen.

 

Till skillnad mot Underbara Hebbe, som bara verkar njuta av all hantering...

Han står så stilla när jag borstar på honom,,, och till min stora glädje så lyfter han själv på hovarna när jag ska kratsa dom...

En så stor häst,,, kan ju annars bli ganska tung om den är på det humöret...

 


Sen mockade och fodrade Thomas, både hästar och får,, och jag gick en rastarrunda med hundarna,,, som vi avslutade med lek och bus i paddocken...

 


Klockan var närmare 16, när vi efter en lång dag ute, gick in för att göra lördag,, och tänk att då ville varken Dollar eller Glock följa med in,,, utan dom stannade ute i nästan 3 timmar till,,, och det som då fick dom att komma in, var att Dollars matochsov klocka måste ha ringt...

Dollar är otroligt noga med tider,,, och skulle Aldrig missa en måltid.❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


Men vi 2-benta gick in och började adventspynta...

Usch så nervöst,,, jag förstod ju att det inte skulle bli som vanligt,,, jag menar,,, vi har gått från ett hus med 7 rum och kök, till ett hus med 3 rum och kök🙈


Men hallen blev jag någotsånär nöjd med....

 

Likaså vart jag skitanöjd över att jag hittade en plats åt mina mycket högt Älskade paketlampor...

 

Tur vi har breda fönsterbrädor...


Vårt sovrum känns väl trevligt,,,

 

Men mysigast är endå gästrummet...

 


Mest missnöjd och besviken är jag med köket😢

     

Köket, som jag annars tycker är husets mysigaste rum,,, känns inte alls ombonat och juligt...

Måste försöka hitta på något juligt mysigt....


När nöjda hundar sen väl behagade komma in, fick dom kvällsmål, och sedan varsitt lördagsmysben att mumsa på..

 

Thomas och jag mumsade på skaldjur,, och jag hade även köpt friterad camenbert,, men eftersom jag slocknade i soffan innan "Så Mycket Bättre" ens hann börja,, så blev det ingen efterrätt..

Thompa tog en bastu istället,,,, kvällströtta jag,, är nog inte det roligaste sällskapet på helgerna😴


Men fördelen med att vara kvällstrött,,, är ju att jag är något så vansinnigt morgonpigg..

Klockan 04.15,,, PLING,,, slog jag upp mina gråblå 👀 denna söndagsmorgon den 1:a advent...

Tycker det är Underbart att vakna tidigt och ha hela härliga dagen framför mig...


En dag som denna dag började i vallhagen på Ekeby Säteri...

Och om Glock är laddad inför rapporten,,, så är det INGENTING mot hur han laddar när han kommer till fårhagen...

 

Här sitter vi och väntar på vår tur att kliva in till fåren,,,och just nu när jag fotar,,, så sitter han bara och skakar,,, men precis innan försökte han faktiskt klättra över grinden...

 

Lilla Fina Vallhunden Glock❤️❤️❤️❤️

 

Är skitanöjd med dagens vallning...

 

Synd att det är staket och grindar i vägen på fotona,,, för jag tycker själv att han ser skitläcker ut...

Och idag lyssnade han väldigt bra,, och vi fick till Superfina ligg...😊

 

Det har ju blivit lite av en skojig grej, det där med våra "dåliga" ligg...

Själv ser jag hur otroligt mycket framåt vi går,,, men jag blir samtidigt såååååååå frustrerad för jag vill kunna och veta ALLT,,, och jag vill kunna och veta det NU!!!

 

Men en Mycket Bra och Trevlig dag i fårhagen hade vi....


Kom hem strax efter 13.00, och var då vrålhungrig eftersom jag inte ätit någon frukost..

Så det blev en snabb kombinerad frukost/lunch bestående av årets första pepparkakor och julmust...

 

Hade verkligen laddat hårt på den nya osten, med fikon....

Men vilken jäkla besvikelse,,,

Smakade verkligen inte gott,,, trist..

Men som tur var så hade jag "riktig" ädelost hemma,,, så brunchen blev god ändå,, omänsklig snabb...


Thomas och Dollar hade haft en mysig förmiddag tillsammans..

Dom hade prommat,, men också skött en massa sysslor på gården...

Mockat,,, fyllt hönät till hästarna, inför nästan hela veckan, och också portionerat ut Hö till fåren införmveckan som kommer...


Men viktigast av allt, så hade dom vibbat,,, Dollar slocknar direkt när man släpper upp honom på hans egen massagebänk❤️


 


Så när jag svalt min papparkakslunch var det hög tid att sticka ut på en ridtur,,, den första sen Hebster och Lova flyttade till Sjövreten...

 

Hebbe kändes precis så lugn och stabil som hoppats...

Men han verkar inte så förtjust i vatten,,, eller så var det det,, at det blåste som fasiken,,, så vattnet från Sjön Visnaren, liksom slog upp som i vågor mot strandkanten,,,moch varje gång hoppade Hebbe högt...

Men han lugnade sig snabbt...

 


Stackars Thompa, som valt att köpa en ung 1-åring, fick finna sig i att promenera med sin lilla häst, medans jag njöt från Herberts trygga rygg..

 

Men det var verkligen Magiskt härligt att skritta runt där på ängarna,, medans hundarna,, eller iallafall Glock for runt som en galning...

 

Glock's kondis kommer bli Ännu bättre nu...

 


Ännu en bild på La Familia, men denna gång med mig på Hebbes rygg...

 


Vi strosade runt tills det började skymma,,, och då var det ett nöjt gäng som anlände hemma igen...

Vi gick in för att dricka glögg,, men ingen av oss var sugen,,, så vi väntar väl till nästa helg istället..

Men julmust slank lätt ner,,, tillsammans med några skumtomtar...


Nu är det söndag kväll,,, första ljuset ät tänt,,, lussebullar har vi inte hunnit baka,,, men satsar på imorgon istället...

Hundarna kom precis in, efter att i princip varit igång sen åttatiden imorse....

Dollar gick raka vägen in och la sig i vår säng...

  

Där ligger Kungen bra🌟


Jag har tagit en dusch,,, och T väntar på att bastun ska bli varm..

Sen ska vi käka Tacos och ladda inför ännu en arbetsvecka...


Glad 1;a Advent Alla Underbara🌟

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards