Alla inlägg den 1 september 2016

Av Ia Weylandt - 1 september 2016 18:01

 

Så står det helt plötsligt september på vår almanacka...

Hösten är här,,, men ärligt talat så känns det fortfarande ganska somrigt med varma soliga dagar, och ljumna sköna kvällar...


Livet på Sjövreten knallar på,,, var ju inte så länge sedan jag skrev,,, och inte så mycket har hänt sedan sist...

Vi jobbar på lite här och där, där det behövs,,, men njuter också av bra hundträning och fina prommisar...


I tisdags testade vi den helt obanade sträckan som jag rekat...

Och jäklar så fint han sprang den lille Sheriffen...

Nu var det inte så långt,,, 400+100+200,,, men det var ganska kluriga förlängningar,,, där det gällde att hitta rätt från början...

Jag stod så att jag såg honom,,, och han skötte det galant...


Nu tror jag att det ska gå att dra sträckan ytterligare ett par hundra meter,,, för minst 1 km vill vi kunna få ut innan vi bjuder ner träningskompisarna...

Annars får vi reka något annat ställe...

Skog finns det gott om här...


Och bonden som arrenderar den mesta av markerna här i närheten verkar mycket reko och vänligt inställd, så jag hoppas med hans tillåtelse att vi kanske kan få lite tips om vart vi kan hålla till..

Som ett exempel på hans braiga inställning, är att han i flera av dom hagar, som för tillfället inte används,,, har han klippt som en promenad/ridslinga runt kanterna...

 

Thomas blir GALEN när jag säger att han "klippt gräset" på den eller den ängen...

Thompa vill att jag numer ska lära mig snacket som gäller en lantbrukare..

Då heter det nämligen inte att bonden har "klippt gräset",,,,,

Utan det heter att bonden har "slagit vallen"😂😂😂

 

Nåja,,, alla fattar väl vad jag menar.... Och jäkligt fint och mysigt är det att gå där...

 

Nu känner jag väl mig iofs inte som en "lantbrukare",,, men faktiskt så fick jag ett brev, där det stod att jag var delägare i ett halvt lantbruk,,,, så det är väl det jag är...

Själv njuter jag bara av dom vackra omgivningarna runt omkring oss...

Glock är däremot jävligt trött på att jag hela tiden vill föreviga honom i dom...

Han vill bara springa.....

 

Lyda tycker han också är roligt...

Och vi njuter av att kunna träna direkt utanför dörren...

 

Det gör liksom att man kan pula lite,,, tex sätta upp en hatthylla på mellanplanet,,,, gå ut och momentträna apporteringar...

Pula med ännu en hatthylla, denna gång på understa planet,,, för att sedan gå ut och träna bara saktagårendet i framåtsändandet...


Lydnadsplanen vi gjort iordning har fullängd,, däremot är den i dagsläget lite smal..

 

Det beror på att när man dränerade senast, så lämnades bara jordhögarna kvar i mitten...  

Vi håller på att leta efter en traktor att köpa, och med hjälp av den plana ut planen...

Tror en traktor behövs såhär när man bor på landet....


För att vi bor på landet nu,,, det blev jag varse om när jag åkte till återvinningscentralen i Mariefred.

Här på landet så sopsorterar man stenhårt...

Allt ska läggas i olikfärgade påsar...

När vi först flyttade in kom goda grannen över med lite påsar till oss att börja med,,, men häromdagen var det dags att försöka skaffa nya...


Jag åker in på sopstationen,,, där man till skillnad mot i Stockholm inte behöver något kort,,, däremot blir jag genast haffad och personalen säger,,,

-dig känner vi inte igen....

Jag säger då att jag är nyinflyttad och förklarar vart vi bor,,, och genast så vet dom exakt vilken gård vi köpt,,, och när jag berättar om våra hundar och vårt intresse, så börjar dom googla och visa kartor på fina skogar och ridvägar...

Så jävla Underbart,,, däremot höll jag på att aldrig komma därifrån...


Men tillslut kom jag iväg med en rulle påsar i varje färg...

 

Den gröna är till för matavfall...

Och häftig mysig lantkänsla fick jag när jag frågade hur jag sen får tag på nya påsar....

Jo,, man tar den färgen spå påsen som börjar ta slut,,, sätter fast den med en klädnypa på brevlådan,, och Vips,, så kommer brevbäraren med en ny rulle påse nästa dag....

Alltså det är ju bara så jäkla Underbart...😍


Något annat som känns helt Underbart,, är att jag hittat den perfekta höst/vinter/tidigvår promenadslingan....

   

Har ju sett att det ligger ett elljusspår precis bakom skogen som ligger bakom vårt hus...

Fågelvägen är det skitnära,,, däremot var skogen i just det partiet inte så vidare värst roligt...

Ganska så risigt och stenigt,,, och inget jag skulle våga ge mig ut i under mörka vintermorgnar och kvällar....


Att ta bilen dit, skulle nog Max ta 3 minuter,,, men jag vill ju helst undvika bilåkandet...

Så slog det mig plötsligt, att det kanske skulle gå att utnyttja den belysta cykelbana, som går mellan Mariefred och Åkers-Styckebruk, och som passerar alldeles utanför våra beteshagar...

Så hundarna och jag testade en kväll att knalla iväg på den

 

Det var en fin ca 1 km's promimande uteftervattnet på liksom andra sidan mot där jag brukar gå morgonprommisen...

 

Jättefint,, och med lampor hela vägen...

 

Jag har gått där tidigare,,, men då fortsatt rakt fram utefter sjön där vägen delat sig...

Nu testade jag att hålla höger,,, passera ett lite villaområde i ca 5 min,,, och sen Vips,,, över en liten bro,,,

 

Och sen befann vi oss i elljusspåret....

 

Så jäkla perfekt,,, nu har jag en helt upplyst drygt 5 km's slinga som vi kan knalla morgon och kväll...

LOVE IT....

Slingan får liksom runt ett superstort fält,,, där ser jag mig själv lägga ängsspår till både D&G...

 


 Men Allt i livet är inte Guld och Gröna skogar...

Idag är egentligen en sorgens dag..

För idag har vi haft avskedslunch med vår Älskade Chef...

Den Bästa chefen, längst till höger i bild, lämnar oss imorgon för att gå vidare mot nya utmaningar...

Och jag kan säga att hela teamet är deprimerade...


Nu vill jag lugna alla å säga att bilden med oss skålande i vin INTE är tagen från dagens lunch,,, utan från en av alla otaliga roliga resor vi varit på... 

Just denna bilden är från en vinprovning på en vingård i Barcelona...

(dagens avskedslunch intogs på Scandic Järva krog😎)


Hon är den Absolut Bästa Chef jag någonsin haft,,, blir inte lätt att fylla hennes skor...

Och jag med min Aspergers känner att det just nu är jättejobbigt med ovissheten om vad framtiden har i sitt sköte...

Men det blir säkert bra.....


Men som vanligt,,, nu fokuserar vi på det braiga....

Älskar minnena som dyker upp på FB...

Vissa minnen Älskas lite mer,,,,

Gårdagens glädjebild från SuperDollarn's SM- Brons i Nynäshamn 2014,,, kommer alltid vara ett minne för livet...

 

Fy Faan va mycket kul den Fantastiska hunden låtit oss uppleva...❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


Trevlig Helg,,, på lördag kommer Jonna och Sebbe hit för lite mysande,,, men vi hoppas också hinna fixa lite mer här och där....


På återhörande....🍀 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards