Alla inlägg den 30 april 2017

Av Ia Weylandt - 30 april 2017 19:00

 


Ja, lite så har jag känt det när det kommer till oss och rapporten...

Det kändes ett tag som om det gick lite "troll" i vår rapportsatsning med Glock..

 

Så många gånger som vi fått backa tillbaka och börja om på 0 igen, efter missöden på träning eller tävling.

Och med backa tillbaka, så snackar vi att vi fått backa tillbaka till öppna budföringar i skogen.

Sen ska även erkännas att det tränades lite sisådär under hösten pga av flytten till Paradiset...

 

Men sen under vintern/våren har han känts jättefin,,, därför kom vändningen i Götene som en stor överraskning.

Samtidigt var det nog det Bästa som kunde hända,,, för efter det fick vi tips och råd av riktigt erfarna BC-förare..

Återigen STORT TACK Team Vem ❤️❤️ 

 

För vi kände ett genombrott redan efter första träningen på det nya sättet.

Men sen var vi faktiskt lite osäkra om vi skulle starta i Enköping eller inte...

Innerts inne hade vi nog velat träna mer,,, men sen kände vi att va faan,, vi åker,,, det är ju så nära....

 

Och det är ju inget vi ångrar!!!

Underbara Älskade Sheriffen överträffade verkligen både sig själv och oss....

 

Finaste, Finaste Elithunden Glock❤️❤️


Nu kommer en beskrivning från tävlingsdagen ur min synvinkel....

Det är mina tankar och känslor som präntas ner.

Några gånger har jag fått kommentarer att,,, så var det inte alls....

Jag tror man upplever saker olika,,, och som sagt,,, detta är MIN upplevelse....

 

 Till att börja med,,, så kanske jag kan dra lärdom av att läsa PM lite noggrannare inför en tävling...

Thomas frågade mig dagen innan när det var samling på lördagsmorgonen...

07.00 svarade jag bombsäkert...

 

Vi gillar ju att vara ute i god tid för att hinna rasta Dollar,,, så vid 05.50 lämnade vi Sjövreten för att i lugn och ro puttra mot Enköping...

 

Oj va vi kände oss harmoniska där i bilen...

Tills vi kom fram till Enköping.....

Där hamnade vi av någon anledning på E18 åt fel håll om man säger så,,, och plötsligt var vi påväg till Oslo...

Vi fick åka nästan ända till Västerås innan det gick och vända,, och plötsligt började tiden bli knapp...

 

Sladdade in med andan i halsen på Enköpings BK 06.50,,, bara för att upptäcka att det inte fanns en endaste människa på plats...

Shit,,, va nästa tanke,,, är det samling någon annanstans???

Kollade PM't och såg då att det var samling kl 08.00

 

Äsch då!!!

Plötsligt hade vi över en timma att slå ihjäl...

Rastade hundarna och satt sen i bilen och flippade på mobilerna...

 

Men sen började folket trilla in,,, och det blir bara sådär fantastiskt mysig stämning i väntan på lottningen.

Det är ju så i rapporthundsgruppen att alla känner alla,,, så jag kände bara ett härligt lugn, och ett stort sug att åka ut i skogen,, och vad som än hände,, så var vi iallafall i trevligt sällskap...

 

Glock fick startnummer 2, och skulle få springa bakom Linna, som fick nr 1 bland högrehundarna...

Det kändes Superbra!!!

 

Vi fick Glock's nya tjänstetecken levererat för någon vecka sedan,,, men hade ännu inte hunnit inviga det...

     

Och nu var vi ju i valet och kvalet om vi skulle våga chansa att använda det första gången på tävling...???

Men sen blev jag faktiskt sur på min egen skrockfullhet...

När vi tävlade med Dollar var jag skitnjjignojjig,,, hade alltid precis samma kläder på mig varje gång,,, och då snackar vi ända in i "turtrosorna"

 

Dom trosorna finns inte kvar längre,,, däremot hade jag "turtröjjan" på mig i Götene,,, och eftersom den inte verkade bringa samma magi till Glock, som den gjorde alla år med Dollar,,, så bestämde jag mig för att skita i allt skrock,, och börja om på ny kula...

 

Så Glock var skitsnygg och pimpad i sin nya outfit.....

 


Och nu till själva tävlingen...

Glock var ovanligt lugn och fin på utmarschen.

Visst gjorde han några försök att slita sig ur kopplet,,, men jag upplevde inte att han brände riktigt lika mycket krut som sist...

Och framme på B var han så lugn, så jag nästan började bli orolig redan inför första skicket.....

 

Och inte ens när Elithundarna började skickas hetsade han upp sig...

Nu satt vi verkligen intryckta under en gran,,, så han såg inte så mycket,,, men han brukar ju börja vibrera så fort han hör,, 3 minuter...

 

Usch,,, jag satt verkligen där och kände modet sjunka...

Det var inte en helt lätt startsträcka,,, för stationsområdet var ganska öppet första 50 metrarna,,, sen skulle dom in i ganska tät skog,,, det kändes typ som att skicka in dom rakt i en vägg,,, och jag såg ju såklart framför mig hur lille Sheriffen skulle slå på en tvärnit där...

Dumma, Dumma mig att ha sånna låga tankar om finaste Klonkan...😠

 

Jag kände mig lite lättare i sinnet när jag påbörjade mina förberedelser,,, och kände att Glock var helt med på noterna...

 

Jag försökte gå bakåt i förlängningens riktning,,, men se det var den lille Sheriffen inte alls intresserad av...

Han ville bara fram mot sändningspunkten...

Jäklar va han drog mig framåt när jag väl tillät honom att vända...

 

Fick väl till en hyfsad framföring där han låg lite långt fram,, men ändå helt OK...

Sen satt han bara och tokryckte hela nedräkningen,,,

och jag blev torrare och torrare i munnen,,,

tänk att 30 sek kan kännas så länge när man känner att man har en tickande bomb brevid sig💣, redo att detonera vilken sekund som helst...

Men han höll sig i skinnet och drog iväg som en raket på mitt marsckommando🚀

Jösses vilken pärs...

 

Alla 7 hundarna kom i strid ström in till A-stationen,,, så det var ett lyckligt gäng som förflyttade oss ut till C...

Och sen började hundarna skickas tillbaka en efter en...

Och vilken pärs det blev då...

 

Hund nr 1 kom in rätt på stationen,,, sen kom 2:an snett, 3:an ännu sneare,,, och man liksom bara kände att hundarna fick det jobbigare och jobbigare att hitta rätt i dom hårda vindarna...

 

När det var min tur att gå fram och vänta på Glock var jag rejält nervös...

Och inte blev det bättre av att det tog sån jävla tid...

Vi hörde båda skotten på honom,, men sen hände inget på ett bra tag...

Men när jag mer eller mindre börjat misströsta och ge upp,, så såg jag den lilla vackra illern komma in på stationsområdet...

LYCKA!!!!

 

Han måste varit ute och snurrat lite, för han tappade tid mot dom andra,,, 

Men skit samma,,, inne var han,,, och kändes inte speciellt trött,,, även om han la sig ner och drack...

 


Och sen var det dags för det där jävla tredje skicket....

Men här såg jag faktiskt en förändring hos Glock...

När hundarna började skickas blev han jättealert,,, inte som annars när han bara sitter och vibrerar,,, utan han blev mer nyfiken och gjorde allt för att se dom...

 

Och om han inte ville gå bakåt på första uppvärmningen,,, så var det INGENTING mot nu..

Han skulle bara framåt...

I min värld, blev framföringen superdålig,,, han hamnade väldigt långt fram så jag fick gå och göra små halvhalter hela tiden,,, och ändå gled han ifrån mig...

Så jag har absolut inga invändningar mot att jag fick betygsavdrag på den framföringen...

Mest bara glad att jag kunde hålla kvar honom någotsånär vid min sida över huvud taget....


Och sen drog han iväg i en jävla fart...

Han var ju sista hund att lämna C,, så jag stod liksom kvar på startlinjen för att ta in honom när han kom tillbaka....

För så tänkte jag,,, "när han kommer tillbaka" inte "OM han kommer tillbaka"

 

Säger bara stackars tävlingsledare som fick dras med mig under dom kommande minutrarna...

Jag ställde frågor,,, hon svarade,,, jag såg att hennes läppar rörde på sig, men jag har ingen aning om vad hon sa..

Jag såg också att hon såg att jag inte hörde ett skit på vad hon sa,,, jag stod mest bara å kollade in i skogen,, redo att få se Glorre komma farandes tillbaka...

Men hon var Fantastisk och bara pratade på....

 

Minutrarna gick,,, vi lyssnade efter skott,, men hörde inga...

Jag tittade vädjande på TL, som lugnade mig med att det var lugnt,,, skotten på tidigare hundar hade kommit efter drygt 3 minuter,,,

Glock hade gott om tid på sig....

 

Men sen passerade vi 3 minuter,, och fortfarande inga skott och ingen Glock...

Jag började ju förståss nojja om att han vänt,, men inte vågade komma tillbaka in, så att han stod och tryckte därute i buskarna nånstans...

Hemska minuter som passerade,,, fast det var nog egentligen sekunder, fast det kändes som timmar...

 

Alla andra tävlande hade smugit sig fram och stod i spänd förväntan bakom mig och väntade..

Då plötsligt sprakar det till i TL'S komradio...

 

-C-stationen kom,,,, hör jag TL på A ropa...

Faan, hinner jag tänka,,, nu undrar dom om vi har Glock tillbaka på C....

-C här, svarar vår TL...

- Vill bara meddela att vi har Alla hundar inne på A,,, hör jag TL på A svara...

 

Och då brister det för mig,,, jag hör ett VRÅÅL,,, vet inte om det är jag själv som jublar,, eller om det är någon annan...

Men jag vet iallafall att Fru Linna är den första att kasta sig om halsen på mig,,, och det blev ett kramkalas utan dess like, där ingen slapp undan❤️

 

Fy som Faan vilken härlig känsla!!!!

 

Attans,,,resten av skogsarbetet för Elithundarna minns jag som i ett vakuum...

Vet bara att jag hade ett leende på läpparna som faktiskt sitter kvar ännu...

 

Vi körde sen uppletande därute i skogen...

Och upp som en sol, ner som en pannkaka...

Glock som vanligtvis har ett så fint uppletande fick bara in 2 föremål...

Betyg 7-7

Och först var jag skitbesviken...

 

Men det gick över väldigt fort!!!

Det var svårt, för det var sånna otroliga kastvindar och hundarna jobbade som fasiken, men dom slog och slog men fick inte in föremålen i näsan...

 

Det bästa med det hela, var att Glock inte verkade speciellt trött...

Visst var det lite mindre spring än utan en rapport i benen,,, men det är ju bara positivt...

Allt behöver ju inte gå så jäkla fort jämt...

 

Tillbaka på klubben var det lunch,,, och sen dags för den jäkla lydnaden, som inleddes med platsliggning...

Och den orkade jag inte se...

Men Fantastiske Glock låg som en klippa, och lyfte inte ens på huvudet,,, trots att hunden brevid reste sig och lämnade platsen, precis framför näsan på Glorkan❤️

 

När lydnaden kördes,,, så tog jag SuperDollarn med mig och stack ut på mysig prommis...

Vi la oss under ett träd och bara mösade och knäppte selfiebilder❤️❤️

 

Ganska nöjd faktiskt...😄

 

När Dollar och jag återvände till BK'n mötte vi en mycket nöjd Thompa, som var helt klart överväldigad över hur fint Glock hållit ihop på lydnaden,,, trots avsaknad av tävlingsrutin...

Han trodde det skulle räcka till uppflytt,, men eftersom vi inte sett några rapportbetyg,,, så visste vi ju liksom inte...

 

Men här måste jag återigen plussa min sambo för hans Fantastiska inställning till hunderiet och tävlingar...

Alltså,,, självklart var målet att bli uppflyttade,,, men Thomas har endå en härlig förmåga att lugnt och fint vara nöjd och njuta av det framsteg som vi gjort bara genom att han sprungit...

Svårt att förklara,,, men det inger även mig ett slags lugn....

Hur som helst, så tycker jag att det är skönt att veta att han inte tycker livet står och hänger med ett uppflytt eller inte...

Samma Underbara hund vi har med oss hem oavsett❤️

 

Men Varför tvivla på vår Underbara Sheriff!!!

Superfin lydnad levererade han,,, och kändes inte det minsta trött efteråt....

 

Och på prisutdelningen blev det kramkalas till Max,,, då det visade sig att Vallhunden Glock blivit uppflyttad till Elitrapport🎈

 

Och så jäkla Underbart att även Team Linna blev uppflyttade...

OJ, OJ som tårarna sprutade när  resultatet lästes upp, och både Glock och Linna blev klara för Elit...

 

Som jag och Fru Linna snackat och peppat varandra senaste veckan...

Vi skulle bara till Elit alla 6,,,, så var det bara,,,, och så blev det🎈

 

Ser jag nöjd ut eller när jag bär iväg med Glock's priser???

 

MallHäxa😁

 

Och jäklars va jag skulle önska att Alla fick ha en Fru Linna i sin närhet...💖

För vem annars åker runt med Champagne i bilen,,, redo att fira allt som firas kan???

 

Fram åkte glas och skumpaflaskor,,, och sen skålade och firade vi utav bara tusan....

SKÅL för alla Fantastiska rapporthundar......

 

Magiskt,,, och jag nyper mig i armen, och förstår nog inte riktigt att jag får vara med om detta härliga...

TACK alla inblandade...

 

Lägger ut Glock's protokoll med stolthet...

FinFin lydnad,,, synd med islag på hoppet, och fria följet är hans sämsta,, men träna träna träna...

 

Thompa hade fullt på rapporten,,, och jag 9,5,,,, Attans alltså...

Träna,Träna,Träna😅

 

Resan hem från Enköping gick jäkligt snabbt...

Gör ju gärna det när man befinner sig i eufori....

Hade tänkt fira rejält på kvällen,,, men båda var för trötta och somnade ovaggade i soffan...😴💤😴💤😴

 

Vaknade imorse med ett jävligt stort leende på läpparna....👄👅👄👅

Så jäkla skönt med en helt oplanerad dag, då allt vi behövde göra var att njuta...

 

Jag och hundarna stack iväg på en superlång och mysig prommis...

Hundarna skuttade, for och hade det Toppen🎈

 

Efter en lång god frukost, gick vi ut och fortsatte bara med en massa lek och bus...

   


Helt kravlöst, satt Thompa och jag i solen och fortsatte bara leka runt med D&G.

 


Sen blev det lite mer fix...

Thompa vårpimpade hojen inför våren...

 

Jag åkte och köpte jord och lite blommor inför mitt första projekt...

Plantering av den vackra Svenska Flaggan, som jag gjort i några år nu...

 

Ser inte jättesvensk ut just nu,,, men när dom blå blommorna slår ut såsmåningom blir det supervackert...

 


Framåt eftermiddagen drog vi till skogs igen...

Och jag kunde inte låta bli att lägga ut ett spårupptag till Glock...

Detta trots att jag tycker han är värd vila dagen efter tävling...

 

Men kolla in våra Vackra skogar...

Jag dööööör....

 

Glock var pigg och glad som en speleman,,, och lekte runt med pinnar som om ingenting hänt...

 

Bröderna Brothers vätskar upp sig under prommisen❤️❤️

 


Vi slog även ihjäl tiden med att fixa nya spårpinnar...

 

2 timmar är dock lååååååååååååång tid...

Thompa sover,,, och jag facebookar...

 

Men 100 minuter senare var det dags att släppa på...

 

Superfint upptag gjorde han idag,,

Och kom iväg i fin stil...

 

Spåret var bara typ 150 m...

Det var upptaget som skulle tränas,,, men lika glada endå vid Slutpinnen...

 

Imorgon ska jag lägga ut ett fullängdsspår till dom...👣👣👣👣

Får se om rapporthunden kan förvandlas till en spårhund under veckan,,, eller om han går in i vallhundsfacket😄

Vallning i kvällarna 3 står ju på schemat....

  


Tusen Tack alla inblandade för en Magisk Valborg!☀️☀️☀️☀️☀️☀️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards