Direktlänk till inlägg 18 april 2019

G, som i GLAD PÅSK🐣

Av Ia Weylandt - 18 april 2019 17:00

             

Nu är den här,,,, En av Årets mest efterlängtade helg🐣

Jag bara Älskar påsken,,, den är så förbaskat kravlös, inte alls som julen, då alla ska vara glada och ögonen ska tindra.👁👁

På påsken får man bara njuta av FYRA OCH EN HALV LEDIG DAG!

Älskar det❣️ 


Så att jobba i veckan som gått, har känts lätt, bara vetskapen om vad som komma skall, gör att man skuttar iväg på fjäderlätta ben på morgonen..

Dessutom har man ju roliga saker att se fram emot efter jobbet... 

 

I tisdagskväll, stack vi till skogs, och jag gick ut ett frispår till Sheriffen. 

675 meter fick jag, och sen satte jag mig för att invänta Knocke som skulle släppas på 30 minuter senare..

Inget är som väntans tider.   

 

Jag var faktiskt lite nervös, för jag gick ut på ett ställe som jag aldrig gått på förut, så det blev lite ”orakare” än vad jag först tänkt... 

 

Men Grymmaste Glock, löste det utan några som helst problem....💖⭐️💖 

 

Vi lekte och busade oss tillbaka till A-stationen... 

 

Hemma igen, pysslade Thompa om hästarna, och tog sen Glock med sig ut på en ridtur på Linus.

 

Dollar och jag gick in för att påskpynta lite. 

blir inte speciellt mycket,,, bara lite gulare toner i köket.. 

 

Svårt att fota i solljuset som ligger på hela kvällen.

Jag nämnde i förbigående för Thomas att det är så förbaskat jäkla varmt i köket på somrarna, och att det kanske skulle vara skönt med en markis mot solen☀️ 

Och Thomas Franzon svarar att ”det är lättare att sätta upp en rullgardin inne” 

Å jag bara,,,, äru dum i huvet, så fina fönster, och Du vill sätta dit en jävla rullgardin????? 

Rullgardiner har man i sovrummet,, så det kommer INTE att hända!  


På onsdagen vårpimpade vi lydnadsplanen... 😎 

 

Såååå Underbart att få bära ut bord och stolar dit igen.... 

Nån gång under kommande helg, ska jag sitta där med ett glas rose🍷och njuta av Glocken´s fina lydnad.. 

 

Denna kväll satt jag också å njöt av lydnaden,,, men utan rose🍷 det får vänta till helgen... 

 

Men det var riktigt behagligt att sitta där i solen☀️ 

   

Avslutade med massor av bus och lek.... 

 

Thomas drog sen till skjutbanan,

Och jag och Klonkan, gick en runda med fåren... 

 

Idag var han så Duktig⭐️ Min Underbara lilla skuttgroda💚 

 

Det får fanken bäst när han får klara sig mest själv. 

 


Sen gick vi in, och jag käkade musslor och mumslade på ett av alla dom påskägg som jag fått, samtidigt som jag drömde mig bort... 

 

Att vi ska fortsätta med hunderiet, det har det aldrig rått någon tvekan om. 

Däremot har det inte varit helt klart med vad vi ska ha för ras, och när vi ska skaffa den nya familjemedlemmen.

Jag vill helst inte ha 3 hundar,, men jag vill heller inte bara ha 1. 

Så det är lite knepigt.

Dollar blir 12 nu i maj, och vi måste nog tyvärr inse att åldern snart har tagit ut sin rätt💔 

 

Så vi har pratat fram och tillbaka, Thomas har varit inne på Malle,,, jag brinner ju nånstans längst inne trots allt för schäfern.

Sen är ju BC alltid BC, och framförallt vill jag fortsätta valla, men Glock är ju bara 5 år, så förhoppningsvis håller han i många år till. 

 

Nu har jag insett att det inte är rasen vi väljer, utan kombinationen. 

Strax före jul, såg jag att en schäfertik som skulle paras, som jag blev jätteintresserad intresserad av. 

Och då blev det självklart att vi skulle ha en schäfer, och jag började drömma.

Tyvärr gick hon tom, erbjöds en valp ur en annan kombination från samma uppfödare, och trots att jag supergärna skulle vilja ha en valp från den kenneln, så kände jag att det var den tiken eller ingen, iallafall just nu.

Vi har ju inte bråttom att skaffa hund. 

 

Nu under våren sprang vi på en annan hund, som både Thomas och jag blev störtförtjusta i. 

Och jag har inte riktigt kunna släppa tankarna på den, så jag kontaktade ägaren till den hundens fader, och frågade om det fanns fler valpar på G.

Och får svaret att det finns två kullar planerade under året. 

 

Och jag blev liksom som eld och lågor,🔥 

Plötsligt föll alla bitar på plats, en av dom kombinationerna är jag superintresserad av. 

Så nu sitter jag på kvällarna och kollar bilder och fakta på föräldrarna, tidigare avkommor och släktingar.

Och det pirrar i hela kroppen, snacka om att det känns rätt, när det är rätt. 

 

Jag ska åka och träffa både tiken och hanen, och sen är det bara att hålla tummarna. 

Känns skitläskigt, det ska bli en parning, det ska bli valpar, OCH det ska finnas en hane till oss... 

Mycket som kan gå fel, så jag försöker tona ner förväntningarna lite,,, men det är svårt... 

Men om allt går som det ska så kanske vi har valp i familjen snart igen🐶🐾 

 

Nåväl, det blev långt,,,

När jag vallat klart på onsdagen, så lämnade jag kvar fåren i stora hagen med hästarna.

Å de va så mysigt, när jag tittade ut genom fönstret imorse, och såg dom alla 7 stå tillsammans,,, ja fåren ligger,,, men tillsammans är dom🐑🐴 

  


Stack på lätta ben iväg till jobbet, inte så betungande att jobba fyra timmar inte👊

Stannade sen på vägen hem, och traskade ut ett spår till Glock. 

  

Åkte hem och hann pula runt lite, och sen åkte vi för att släppa på...

 

Och KnockeBoy, gör precis detsamma som han gjorde i Norrköping... 

Jobbar sig fram jättefint tills han hittar spåret, kollar av, går vänster i ca 10 meter, vänder och går ut åt höger...

BAKSPÅR😩 

   

Nu blir det till att klura🤔i tänkarhörnan, för sen spårade han Toppen👍

Jag hade gått en bit genom ett kalhygge, och där fick han kämpa, och slog en del, men resten var som en sugklocka, 

och alla pinnar plockade han...  

Vackraste SuperDollar och jag väntar vid slutet av spåret🐾🐾🐾 

   

Där stod vi och jublade och applåderade 👏👏👏👏 när den duktiga Sheriffen kom för att visa oss sin slutpinne!

  

Hemma på Sjövreten igen, stack Thompa ut i hagen för att lägga ut spångar här och var som han snickrat på. 

  

Vi har ett brett dike som löper tvärs igenom hagen,,,

eller jag säger dike, Thomas kallar det Ån, Floden, Bäcken,😆 men jag kallar det ”diket”

Djuren, hundar🐶, hästar🐴, får🐑  tar sig över utan bekymmer,,, men det är lite värre för oss gamla och stelbenta🚶‍♀️🚶‍♂️

men nu med spångar lite här och där, så går det galant även för oss💃🕺🏼

 

Själv pysslade jag en stund på altanen. 

Torkade bordet, ställde fram stolarna, satte i dynor,, med ett enda mål.... 

Att få sätta mig ner och ta en Fireball🥃 

   

Jag ÄLSKAR Fireball,,, Jag Älskar det så mycket, så jag skulle kunna dricka det som saft varje dag... 

Därför har jag satt en regel att Fireball endast får drickas på jul, påsk, midsommar, semester och min födelsedag! 

Nu är det ju tyvärr inte så att julen varar ända in till påska,,, så sedan nyårsafton,,, har jag läääängtat efter en iskall Fireball, och ikväll var det Äntligen dags🙏 

Å vilket antiklimax😦 

Som så mycket annat med mina smaklökar, så smakade det inte alls,,, det var inte ens gott😳

Bara brände och smakade som typ bensin luktar....

Så det kan bli😟

 

Nåja, det finns värre saker i livet än lite spilld Fireball...

Nu ska vi verkligen njuta av ledigheten i dagarna fyra.

Imorgon åker Thomas och Lova till Tystberga, det ska bli Lovas hem den kommande månaden, och sen skall hon vara färdiginriden är det tänkt.

 

Jag och hundarna sticker till skogs för att snitsla spåren till Strängnäs skyddstävling i maj.

Snitsla spår tycker jag är superkul, och hundarna får motion under tiden...  

 

Så därför Alla Glada...

Nu önskar vi GLAD PÅSK till alla, ser fram emot mycket hundträning I dagarna fyra❣️

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards