Direktlänk till inlägg 31 juli 2019

Öland2019 part 2

Av Ia Weylandt - 31 juli 2019 17:30

    

Så   förflyttade vi oss då, dom ca 3 milen mellan Borgholm, och Sonjas Camping i Löttorp.

  

Kom fram till en superfin välskött camping, där man liksom kände direkt, att här kommer vi att trivas.

              

Så mysigt när Hobbe är på plats, och man kan sätta sig ner en stund och bara njuta...

    

På denna camping fanns det till hundarnas stora glädje ett separat hundbad.

Nu var det iofs ganska mycket hundar där, så det blev koppel på...

 

Men det var mysigt ändå....

 

Och tom badkrukan Weylandt simmade för glatta livet, 

både med Dollar,,,,

 

,,,och med Glock....

  


Många mysiga promenader har det blivit....

    

Och i många varierande miljöer... 

    

Skogarna här på Norra Öland är Magiska⭐️ 

    

För att inte tala om dom långa stränderna, som vi hade helt för oss själva...

 

Här kan Tärnsjös stränder slänga sig i väggen😊

    

    


Och självklart har det blivit en del bra Rapportträning också.

 

Utsikten vi hade från utestationerna dag 1,var heeelt jäkla ofattbara.... 

    

Sheriffen känns sugen och glad, och mina framföringar har varit helt OK👌

    


Vi har ätit goda luncher

 

Och goda middagar...

 

Lammet&Grisen är ju ett sånt omtalat ställe man hört om i flera år, men aldrig besökt.

Nu skulle det Änligen bli av.

Tog en Taxi från campingen....

 

Inledde med en drink uppe på takterassen.... 

 

Bilden gör inte utsikten rättvisa. Den var hissnande...

    

Och vilken jäkla mat alltså...

Kockar som stod och trancherade den styckningsdetaljen som man önskade mitt framför ögonen på en.

 

Jag som inte är någon direkt köttälskare, verkligen njööööt av lammfilé, fläskfilé, och Massor av ribs.

Sen fanns det en varmstation med tillbehör som potatisgratäng, bakad potatis, rostad potatis, broccoligratäng rattatouile,,, såser, etc etc.

Och en kallstation med olika potatissallader, smörer, röror sallader...

Och givet en brödstation...

Och allt detta fick man gå och plocka av Huuuur mycket som helst...

 

Kan säga att magen stod i 18 hörn när kvällen var slut😋 

Men satan va gott det var... 

 

Kvällen avslutades med ett härligt coverband, syns inte så bra bakom stolpen, men dom spelade gamla välkända låtar, och vi sjöng med för full hals...

 

En minnesvärd kväll🎈

 

Om jag var salig efter dag1 i skogen,, så blev jag heeeelt jäkla tagen efter dag 2.

Vilken rapportsträcka, jag har aldrig sett på maken..

A-Stationen

  

Förberedelser på A

   

Sheriffen kläs på❤️

  

Utmarsch till B.

Alltså seeeeeer ni skogen👀

   

Och tänk att där gick jag i godan ro och njöt av utsikten, då det plötsligt dök upp en ås, som säkert var 15 meter hög..

  

Åtminstonde kändes det så,,när vi började klättra uppför.. 

Glock vände sig om och tänkte,,,

-Kom igen nu tjockis, inte ska jag behöva dra dig hela vägen.....

  

Men vi överlevde båda två, och kom flämtandes fram till den vackra B-stationen

  

Därifrån skickades våra hundar, och alla sprang så fint tillbaka till A.

 

Vi har lite svårt att hitta nån matbelöning som Glock går igång på.

Försöket variera, men idag verkade vi hitta rätt, han var Väldigt intresserad av husses chiabattamacka med cheddarost😋

  

Så det är väl det vi får bjussa på nästa gång😆

Och om jag tyckte det var vackert ut till B, så skulle förlängningen ut till C, bli ännu mer magisk. 

Har aldrig sett så vacker skog.

 

Men det var ingen lätt förlängning, och Glock, som gick som nr 1 kom lite fel på ett ställe, och fick leta sig tillbaka i sträckan.

Men han löste det galant, och kom farandes i full fart in till mig på C.

  

Duktiga, Duktiga Sheriffen❤️⭐️❤️ 

Och ursäkta om jag tjatar,,,

Men seeeeeeer ni skogen😆

  

I förlängningen ut till D, ändrades naturen igen, för att vi slutligen skulle komma fram till havet, och göra en ännu vackrare D-station än dagen innan... 

 

I väntan på att hundarna skulle börja skickas upp till D, så tog jag en svängom på den otroligt vackra stenstranden.

Så runda goa mjuka vita stenar, hade velat ta med mig massor hem för att arrangera nåt fint i trädgårn...

  

Men då skulle väl Thompa förlora körkortet för övervikt i lasten🤪 

Så kan vi inte ha det...

Åsså skickades våra duktiga hundar iväg från A, och kom i full rulle in på den Vackra D-stationen...

  

Såååå nöjd med vår Duktiga hund❤️

Blev en skön stunds eftersnack i skogen innan iallafall vi var klara för dagen.

  

Dom andra skulle spåra och köra uppletande, men vi kände oss nöjda.

Dessutom behövde vi åka in till Löttorp och komplettera lite.

 

Till middag denna kväll ville dom flesta av oss käka kroppkakor, men inte alla,(läs Thomas Franzon)

Så istället för att gå ut och äta, så bestämde vi oss för att köpa med och ta hem och värma och äta i husvagnen, på så vis kunde kroppkaksvägraren också få nåt i magen.

Så när Thomas och jag ändå var ute och for så ringde jag och beställde 17 kroppkakor från en av Ölands mest populära kroppkaksbod...

Att det var populärt blev vi varse om när vi kom fram och såg kön😩

  

Tur Thompa gillar å stå i kö,,, jag gick en promenad med hundarna under tiden☺️   


Och väntan var så väl värld,

för satan i gatan va gott det var😋

  

Jag har inte ätit kroppkakor sedan min mormor Göta dog för snart 20 år sedan. 

Har provat och gjort det själv en gång sedan dess, men dom blev som gummibollar, oätliga.

Dessa vi åt hade en sån perfekt balanserad smak som ligger kvar i munnen även såhär dagen efter.

Skulle kunna äta kroppkakor varje dag framöver... 

 

På onsdagen stod det frispår på menyn.

Och det blev en riktigt bra träning.

 

Började med att alla fyra karlar gick ut ett 650m långt spår.

Jag valde att stanna på A, för att jag ville träna framföringar.

Och det blev ju väldigt intressant.

 

Glock skulle gå som första hund, och han drog iväg i full fart.

Men sen ser Thomas på GPS´n att han springer helt jäkla galet. 

Glock fortsätter liksom att springa rakt fram uterfter havet, vänder tillbaka, men springer inte i närheten av spåret...

Börjar snurra och springer runt som i en fyrkant å letar, tar sig ner mot spåret, korsar det, och råkar springa rakt in på B-stationen...

Ja, man kan ju se själv på GPS´n nedan😱

Spåret är blått, Glock är det röda trasslet.

  

Har aldrig varit med om maken🤔

 

Som tur var, ställde det inte till det för dom fyra hundarna som skickades efter Glock.

 

Duktiga hundar⭐️⭐️

   

 

Herr Lyx hade en ide om att Glock kanske så starkt går på mitt ID, så han blev helt förvirad därute och sprang och letade efter det.

Så för att testa om det kanske kunde vara så, så gick vi ut ett nytt spår, där jag gick ut istället för Thomas.

Och när vi närmade oss slutet, så fortsatte dom andra förarna rakt fram, medans jag vinklade av, gjorde som en båge, och sen anslöt till B-stationen igen....

  

Vi stod så att vi såg vinkeln, men Glock såg inte oss.

Nu skulle detverklogen bli spännande å se om han skulle välja mitt spår, eller det dom andra gått... 

Inget är som väntans tider,,, (ps,kolla in den skogen😉)

  

Och vilken väg valde Glock?

Jo min❤️❤️❤️

Älskade Älskade lilla mammagris🙎‍♀️🐷

  

Ärligt, det var faktiskt ett ganska roligt experiment..

Och på det stora hela en riktigt bra träning.

Nöjd över att han kämpar sig fram trots att han kommer fel, och inte direkt väljer att vända tillbaka. 


Efteråt var det några som ville köra sök, så Thompa låg figurant, och jag tog med mig killarna på en promenad i dom hiskeligt vackra skogarna...

   

Den sista för iår😥 

Men Thomas och jag har redan bestämt attvi ska tillbaka nästa år.

Jag känner mig Inte klar här, och hade gärna stannat kvar några dagar till.

 

När söket var klart åkte vi in till Byxelkrok och käkade en något sen, men god lunch.

  

Nu har vi mycket nöjda och glada kommit hem till Hobbe igen.

Ska slappa en stund, innan vi går över till Team Lyx som bjuder på middag ikväll.

Blir spännande att se vad dom hittar på för kulinariskt i husvagnen.

 

Hundarna verkar också nöjda med dagen... 

 

 Båda ligger och sover gott i skuggan utomhus.

  

 

Öland part 2 har verkligen varit helt Magiska dagar, vet faktiskt inte när jag kände mig såhär lugn och harmonisk senast.

Men imorgon är det dags att dra vidare mot nya Äventyr.

Imorgon styr vi vårt ekipage mot Tranås.

 

TACK alla inblandade för Superdagar, dom kommer jag att minnas länge❤️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards