Alla inlägg den 27 oktober 2019

Av Ia Weylandt - 27 oktober 2019 16:00

Fy Faaan va det e jobbigt med valp🙀

Den som tycker något annat måste tusan ha en skruv lös nånstans....

Jag känner mig så jäkla låst, får liksom ingenting gjort, hemmet ser värre och värre ut för varje dag.

Hon äter på allt, biter på allt, skor, mattor, dukar, gardiner,,, kommer farandes genom luften och attackerar hälsenorna,,

hon är med andra ord precis som en liten valp ska vara♥️ 

              

Dessutom är hon för jävla söt🥰

Nä, skämt å sidor, det är ju såhär det är att ha valp, men jag ljuger om jag säger att jag tycker det är mysigt,,

Jag längtar mig bara förbi den här första tiden,, som jag för allt smör i Småland heller inte skulle vilja vara utan..

 

Och hon har förvånatsvärt fort funnit sin plats i flocken.

Hon skuttar glatt med på våra prommisar... 

    

Hon lärde sig fort att man ger faan i dom andras mat, så nu kan alla äta tillsammans

     

Skönt att slippa kompostgaller...

 

Glock har upptäckt va mycke skoj man kan ha med en sån liten skit.

Dom kan ligga länge och ”munhuggas” så tyst och fint... 

 

Och ute har han Äntligen fått en kompis, som svarar upp på hans lekinviter...

    

Det var ett tag sedan Dollar gjorde det...

 

Dollar däremot, verkar vara lilla fröken Olssons trygghet när man ska sova..

Hon lägger sig gärna nära honom... 

    

Och nu har även dom två börjat leka lite..

Dollar är sååååå jäkla snäll❤️

    

Nä, tro inget annat än att vi redan Älskar henne,,, men jag ser iallafall fram emot att hon blir lite större, och börjar förstå det man säger....

 

Jag har jobbat lite ”halvdagar” nu i början, och då har fröken Olsson fått följa med mig på jobbet.

Skönt, för då har hon och jag fått lite egen tid på dagarna eftersom D&G stått kvar hemma i hundgården. 

 

Och vilken Underbar fredagseftermiddag vi fick☀️

Jag lämnade Olsson hemma med Thomas, och tog med Dollar och Glock ut på en ridtur på Linus trygga rygg... 

    

Inte ofta jag rider,,, men ibland så....... 😜 

 

Hemma igen, fick jag för mig att jag skulle lägga ett spår åt Glock i vår hästhage... 

Så det gjorde jag,,, och det blev ett ganska kul spår... 

    

Sån jäkla härlig eftermiddag/förkväll.

Jag och Glock satte oss ute med ett glas vin, och bara njöt av lugnet, stillheten och utsikten... 

    

Tänk att vilja/kunna sitta ute en kväll i slutet på oktober👌

    

Såååå mys,

men sen var det dags att släppa på...

    

Spåret började i skog, och Knocke gör ett jättefint upptag... 

    

Spårar fint, men får kämpa en hel del när dom kom ut i hagen för det blåste som Fasiken,,,,

 

Dessutom fick han störning i form av Linus, som valde att gå med bakom efter halva spåret...

Men det var inget som bekom Spårhunden Glock inte⭐️ 

    

Lova då kan man undra??

Gick inte hon med bakom?

Nä, Lova vår lilla Olycksfågel🦉 står på boxvila😔  

Nu har vi snart hållit på att rehabträna henne i 1 års tid, började se ljuset i mörkret... 

    

Men så plötsligt mitt under rehaben så haltade hon igen,,,

Men inte bak, utan fram😩

Hade återbesök inbokat, och då visade det sig att hon hade en riktigt ful hovböld, som inte syntes förens skon på hoven togs av...

Så nu är hoven gipsad, och boxvila väntar en tid framöver... 

Blir så trött,,, 

Ändå glad att vi kan göra ena lösdriften till”box” så hon slipper stå inne i stallet hela tiden....  

Ja, det var hästarna det...

Vi avslutade den mysiga fredagkvällen med mys i bastun... 

    

Tur det finns kompostgaller och märgben, för det höll lilla fina fröken Olsson sysselsatt under hela bastandet😍 

 

På lördagsmorgonen stack Thompa ut med hundarna, sen käkade vi frulle, och efter det hängde Thomas Hobbe på Volvon och åkte till Stjärnhov för att vara med på sin lillasysters bröllop.

Tanken var ju att vi skulle åka båda två och alla hundarna, men det kändes för meckigt med valp i husvagn för första gången.

Ceremonin skulle starta redan kl 12.00 på lördagen, och fortsätta ända till midnatt. 

Dollar&Glock skulle kunnat ligga i husvagnen och mysa, och sen skulle vi kunna gå ut å rasta dom med jämna mellanrum. 

Men att lilla fröken Olsson skulle behöva ligga i bur så länge, kändes inte OK.

Så Thompa åkte själv, och skickade bild på brudparet och deras hundar...

  

 

Jag och hundarna drog till skogs, där jag började med att trampa ut ett kort spår till Glock.... 

    

Tog en mysigpromenad med alla 3,,,

    

Vilade en stund i bilen, och släppte sen på den lille Sheriffen...

    

Spårade superfint⭐️ 

 

Åkte hem å käkade lite lunch, och vilade en stund...

     

Sen tog Olsson och jag en egen liten skogspromenad..

  

Sen ställde jag Dollar och Olsson i hundgården, och gick ut i fårhagen med Glock. 

Olsson finner sig väl tillrätta i hundgården, hon springer in och ut i hundhuset och släpar ut halmstrån som ligger mysigt på golvet..

Superkul😆

 

Glock skötte sig mycket bra i fårhagen...

    

Nu håller vi till i 25:an över vintern, och låter lydnadsplanen vila. 

Blir å träna på lite andra saker då,,, kul det också...

    

Nöjd med dagen, gick vi inomhus och jag njöt av en härligt välsmakande skaldjurscoctail🍤🍾 

   

En mysig dag i husbondens frånvaro... 

 

Om jag kände mig aktiv på lördagen, så blev söndagen en total motsats. 

Vaknade av att regnet smattrade mot fönsterrutan,,, Uij va jag velat ligga kvar i sängen...

Men hundarna visste ju inte att klockan ställts om så dom (Glock) väkte mig som vanligt 5.30 i deras värld, som ju var 4.30 i min värld.

Så när klockan var 8.00 ny tid kom vi tillbaka från morgonpromenaden...

Det är ju hiskeligt tidigt på en söndag...

Så då gick vi å la oss igen...

SÅÅÅÅÅÅÅ SKÖÖÖÖNT.

Och Glock var så jäkla gosig... 

  

Jag somnade aldrig om, men vi låg där och mösade i nästan 2 timmar.

Och då gick vi upp för att husse signalerade att han var på ingång och ville ha hjälp att flytta på Linus så han kunde köra in med Hobbe. (Måste ju ta in Hobbe via hästhagen)

Men nu står han på plats inför vintern... 

   

Och sen har vi ärligt talat inte gjort så mycket mer under dagen...

Jag håller på attt röja vårt vardagsrum. 

Nästa helg kommer Jonna, Sebbe och Morris hit, och Sebbe ska hjälpa Thomas att måla om vårt vardagsrum.

Det blir ju kul,,, men man inser liksom inte hur mycket det är att plocka undan, förens det ska just ställas nån annanstans...

 

Så det har bara blivit flera kortare promenader idag, och sen har hundarna fått roa sig själva... 

Det gör dom ganska bra nuförtiden❤️❤️❤️

  

 

Idag ställdes klockan om till vintertid...

Brukar vara en ENORM ångestdag för mig,, men inte i år👯‍♀️

För om en månad byter jag jobb, då kommer jag kunna njuta av ljuset även dom dagar då jag jobbar...

Längtar så till att få komma igång...

 

Men nu går hundarna in i vintervila redan idag, brukar ju annars vänta tills november kommer,,, men det känns helt logiskt att göra det redan nu.

Under minst en månad kommer det bara bli långa sköna promenader, ingen lydnad, ingen rapport, inget spårande.

Självklart kommer det bli vallning på helgerna så länge underlaget håller, vill inte riskera skador på slirigt underlag. 

Så det har vi faktiskt också gjort idag, plockat ihop lydnadsplanen...

   

Vi brukar låta hundarna vila helt under nov,dec,jan, 

men jag har ju svårt att tro att jag kommer kunna hålla mig borta ifrån att spåra om underlaget tillåter, nu när jag blir ledig på dagarna...

Men i november blir det helt spårfritt iallafall... 

 

Nu väntar en ny arbetsvecka, och sen ser jag sååå mycket fram emot helgen när mina älskade Jönköpingsbor kommer upp❤️❤️❤️

Spännande att se vad dom tycker om lilla fina fröken Olsson💖

  

HA EN FIN VECKA ALLA!!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards