Direktlänk till inlägg 27 september 2020

Livet bakom ett kompostgaller...

Av Ia Weylandt - 27 september 2020 18:00

 
Ja, Fy Fasiken vilket jäkla meck det är att ha hane och löptik i samma hushålle...

Eller så är det jag som är lite blödig, och tycker "synd" om den stackars hunden som är på andra sidan gallret,

Men vi växlar hela tiden, åsså sover vi i skilda sovrum, så det funkar för mig, jag och Hickan sover SuperGott😴

Kanske värre för Thomas som har en pipande Glock i sitt rum hela natten.🥱


För vi måste missat att Hickan börjat löpa, för plötsligt i fredags gick hon in i höglöp, och viker villigt undan svansen för Glock vars ögon nu går i kors...

Redan på festen förra helgen, tyckte Mr Jetson att Hickan hade blod på hasorna, men jag ville inte lyssna på det örat, fast besluten om att jag skulle starta i dagens apell i Strängnäs...

Och jag resonerade som så, att så länge jag inte såg blod på golvet, så var där inget löp...

Men nu märker jag ju att hon är väldigt duktig på att städa efter sig, för det har inte varit många blodfläckar alls.
 
Thomas tyckte nog lite synd om mig som missade debuten i brukset, för när han åkte in till byn i ett ärende i fredags, kom han hem med en bukett otroligt vackra rosor som skulle pigga upp i deppigheten.

Vem blir inte lyckligare av rosor🌹
 
Men även så blev jag lite gladare i sinnet över att hon redan bör ha löpt i minst 9 dagar, och på så vis har löpt klart till helgen om 2 veckor, då jag anmält och kommit med på appellspår både på Stockholm Södra och Mälarö dagarna efter varandra🍀


Och helgen som gått har varit Supermysig utan en endaste plan på agendan.

Hundarna har fått gjort massor, och vi har också kunnat pricka av några punkter på "ToDo"listan, även om man kanske önskat att det skulle varit fler, men va faaan, man måste ha lite kul också👯‍♀️


Vi har sovit länge på mornarna,, först vid 8.30 har Thomas och hundarna stuckit ut på morgonprommis, och jag har dukat upp gofrulle lagom tills dom kommit tillbaka...
 
Varje morgon får Glock till sin stora glädje också valla.

Vi har gjort så att vi stänger av hagen på dagarna, så att hästarna och fåren tvingas käka sly i den bortre delen.

Men sen öppnar vi på kvällarna, så att dom kan välja själva om dom vill gå in och sova.

Det vill dom, så därför får Glock valla ut dom på mornarna...

 
Imorse (söndag) var det en av tackorna, det är hon som är tamast, som absolut inte ville förlja med dom andra ut, så jäklar som vi fick kämpa, för hon bara sprätte iväg som ett popcorn åt alla håll.

Hon sket fullständigt i att kompisarna stod på andra sidan staketet och ropade på henne..

Men tillslut fick vi igenom henne genom den 1 meter smala grinden som var öppen...
 
Tror Glock inte tackar nej till att hon trilskas imorgon också✊


Efter frullen trampade Thomas ut varsit ängsspår till G&O.

 
Och i väntan på dom körde han varsin 2 km´s runda på elacootern med dom.

Började med Hickan, eftersom hon skulle släppa på sitt spår innan Sheriffen...

 
Annars kör han båda samtidigt och lösa, men nu kändes det bättre att ha HickeliPick i koppel, vi var på ett ställe där det rör sig ganska mycket folk.
 
Scootern kom också väl till pass när vi skulle släppa på, för spåren låg en bra bit från bilen, och det blir för mycket för mitt knä.

Tro nu inte att jag inte alls rör mig, för det gör jag, och det måste jag göra även om det gör ont för att inte helt tappa muskler runt knät.

Men jag gick 1 km som uppvärmning innan scootringen medans Thomas la ut spåren,

och att då sen gå ca 500meter till spåren, spåra 300m, och sen 500m tillbaka,,, DET blir för mycket på en och samma gång.

Därför var det skönt att ha Mr Scooter som kunde transportera mig...

 
Började med att släppa på HickeliPick,,,

hon bara suuuuuuger in spåret så fint, och spårar så lugnt och metodiskt...⭐️⭐️

 
Det är en fröjd att gå bakom,

Kan dock tycka att markeringarna har blivit lite sämre, hon tar upp pinnarna och vill spåra vidare, men eftersom jag ser det, så börjar jag tjoa och tjimma, och då kommer hon glatt.

 

Och det funkar ju appellen, där man kan ha lite på "känn" när det är dags för pinnen att komma.

Men det blir värre i skogen🤔

Faan va jag saknar att spåra i skog, var flera månader sen sist😭

 

Glourious Glock hade inga problem med vare sig spåret eller markeringarna.

Som en liten iller tog han sig fram, och allt man såg var den lilla glada vita svanstippen i det höga gräset...❤️

 

Hög tid att åka hem, och ge hundarna sin lunch och låta dom vila på maten.

Vi gick ner till stallet, och borstade och pysslade med hästarna.

I dessa löptider är jag så glad att vi behållit den "riktiga" hundgården, som vi ibland pratat om att ta ner, eftersom dom aldrig är där.

Men nu var det perfekt att ställa in Hickan där, och låta Glock vara utanför, vill ju att dom ska få vara utomhus så mycket som möjligt...

 

Jag tog mig an att longera Linus,,,

 

Och Thomas tog en dust med Lova, som denna dagen var mer vild än tam...

Hon har varit så jäkla lugn och timid efter att vi satte igång henne efter sommarvilan.

Men nu var hon tillbaka i sitt vilda jag🐎

 


När hundarna vilat klart på maten, körde vi ett uppletande med båda.

Eller, som vanligt körde vi bara korridorer med Glock, som precis som vanligt är ljuvlig att se....

 
Med Hicks, testade vi att för första gången inte köra synligt,,,

Och letandet är det inget fel på, hon letar och hittar super,,,

Meeeeen, jag tror jag måste ta tag i, och göra något åt lilla fröken Olsson´s bytesförvar🙈

för lilla rara fröken Olsson ville inte alls komma in med grejjorna, utan hon tog upp dom och drog iväg med dom🤔
Inte sett det tidigare,,, kan man skylla på löpet tro🤗

Men med lite jobb från mig, så kom hon tillslut, men jag har lite att jobba på, måste nog bli roligare och leka mer...
 
När vi ändå var i farten, tog vi en sväng på lydnadsplanen innan det var dags att göra lördag...

Nöta, nöta framförgåendet....
 

 

 

Glock ser så fin och stabil ut i lydnaden.

Härligt att han kan koncentrera sig och prestera, även om LöpLisa står brevid, och har varit inne på planen och stämplat löpfläckar i marken innan det var hans tur😂

 
Sen var det häftigt att kunna sätta sig ute en stund i sensommarvärmen och njuta av ett glas vitt...

Glock njöt över att titta ut över sina domäner...
 
Sen blev det kräftskiva à la Sjövreten...

 

Magiskt goda var vätternkräftorna som Sebbe fiskat och kokat åt oss😋

Smakade smasken ihop med en lite Västerbottenpaj...

 
Men jag är ju en riktig räk och löjroms tjej,,, så Thomas satte nog i sig 90% av kräftorna, och jag körde mitt race...

 
Båda var vi Mycket nöjda efteråt🤤

 

Så blev det söndag, en söndag, som inte bjöd på riktigt lika mycket hundträning.

Efter morgonpromenad och frukost, drog jag och hundarna och knallade 2 km i elljusspåret...

Satan va ont det gör, 

Thomas betade undertiden av en punkt på "ToDo" listan.

 

Sen trampade han ut ett ängspår till Hickan, och i väntan på det fick Glock ett drygt 750 m långt frispår.

 
Jävlar som han taggar på....

sitter och tokskakar och drar iväg i sån jävla fart när det är dags...
 
Och sen spårade Olsson helt Magiskt....
 
När hundarna och vi, vilat på lunchen (det fanns både kräftor och räkor kvar, så vi gjorde varsin macka, och sen tog vi varsin hund med oss, in i varsitt sovrum och sov middag)

Sååååå jävla Lyxigt🤩

 

Men när vi vilat klart, tog Thomas med sig Glock ut på en ridtur med Linus...

Jag frågade om han inte skulle ta en tur på Lova också, men han var inte så sugen efter hennes något vilda uppförande dagen innan😂😰🥳
 

Jag och Hickan körde specialsök i stallet medans dom andra var borta.

3 korta pass med vila emellan, mest med fokus på markeringar på stora kongar.

Kände att jag behövde backa lite....

Tyvärr var batteriet i mobilen urladdat, så inga bilder☹️

Vi pratade vid frukosten imorse om hur få gånger vi behövt klippa gräsmattan denna sommaren.

Konstigt väder har det varit, men nu började gräset faktiskt bli lite långt, men istället för att ta fram gräsklipparen, så släppte vi in Lova och Linus i trädgården och lät dom smaska av det goda gräset...

 
Älskar när hästarna går i trädgården😍

 

Nu har vi gått in för att göra söndag.

Är så nöjd med helgen även om det inte blev någon appellstart,,,

Knocke har fått en kvart på vibben,,, som han njuter😻
 
Och lilla LöpLisa ligger bakom ett kompostgaller i köket, och tycker nog hennes matte är en taskig jävel👿
   
Nu ser jag så Otroligt mycket fram emot veckans MR-röntgen...

ÄNTLIGEN, har gått och haft så jävla ont i 2 månader nu, så det känns Toppen att snart få ett svar på vad det är...

 

HA EN UNDERBAR VECKA ALLA🎈


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards