Alla inlägg den 4 juli 2021

Av Ia Weylandt - 4 juli 2021 18:30

 

Så var ännu en mycket efterlängtad helg till ända.

Och Fy som Faaaan, så bra vi haft det⭐️
Jag Älskar ju verkligen när allt, från morgon till kväll handlar om hundträning, och att dessutom få kombinera det med boende i vår Älskade Hobbe.

Jag kan nog inte ha det så mycket bättre...

 

Vi anlände till Idrottsgården i Flen vid 18-tiden i onsdags kväll.

Lyxigt att bara ha 45 minuters resväg till stället som skulle bli vårt hem under dom kommande fyra dagarna.

Ställde Hobbe på "vår" plats, samma som vi stod på förra året och trivdes så bra...

 
Och det är en Magisk känsla, när Hobbe är på plats, hundarna är rastade, och man slår sig ner och bara njuter av att veta att nu väntar skojigheter runt hörnet...
 
Lägret började ju egentligen inte förens på torsdagsmorgonen, men det var fler än vi som valde att dyka upp redan på onsdagskvällen.
 
Underbart gemensamt samkväm i storstugan...
 

Men sen påmtorsdagsmorgonen kl 09.00, var det samling och kort genomgång innan Mixalex Kennelläger 2021 officielt drog igång💥

Man har inför varje dag fått skriva upp sig på en lista vad man vill göra med sin hund på förmiddagen, respektive eftermiddagen.

Det har funnits 2 lydnadsgrupper, spår/sök, svenskskydd/IGP eller mondioring.

Jag hade sen innan bestämt mig för att satsa på lydnaden under dessa dagar, och passa på när det fannns bra hjälp att få.

Så bortsett från en förmiddag då vi åkte och spårade, så har det blivit 3-4 lydnadspass om dagen för mig och Frk O.

 

Och jäklar så bra som jag tycker vi är🌻

    
Visst tusan har vi Massor att jobba på, men jag tycker hon håller ihop så fint, och kan koncentrera sig, trots mycket publik av både hundar och människor, med kommendering och folk på plan, som hon ju inte alls är van vid.

 
Älskade lilla O❤️

Lydnadsfröken Lyx, har varit Toppen med att komma med tips, uppmuntra, förklara och peppa.

 

Helt outtröttlig har hon stått där mellan 9-13 och 14-17, varje dag och engagerat sig.

Man lär sig mycket även av att titta på andra hundar...

  
Skönt nog för hundarna, så ligger Idrottsgården precis vid vattnet med egen badstrand.

Så efter varje träningspass, har man kunnat gå ner och låta hundarna svalka sig...
 
Kan meddela att det var en ganska så trött och nöjd Olsson när första dagen var slut vid 17-tiden...
 
Så det var med gott samvete vi lämnade dom i husvagnen för lite trevligt afterdog snack med trevliga människor...
 
Jag vet inte hur många vi varit som flest, runt 45 stycken tror jag...
 
På fredagen valde vi att hänga på språkgruppen på förmiddagen.

Pga mitt jävla knä, i kombo med att jag inte visste riktigt hur spårmarkerna såg ut, så valde vi att spåra på fält med både Olsson och Glock.

Och det är kul det med, och det blev dessutom en riktig utmaning för Olsson.

Thomas och jag skulle dela fält, där jag skulle gå vänster och han höger.

Jag skulle runda vad jag trodde var en liten gräsdunge, men tji fick jag, för den gick inte alls att ta sig runt när jag välkomna dit...

Så istället fick jag vända och gå tillbaka ca 3 meter ifrån mitt eget spår, och sedan korsa det för att komma vidare...
 
Svårt för Olsson, tänkte jag, men jag får väl hjälpa henne lite om det behövs....

Vi väntade på att spåren skulle ligga till sig vid ett litet cafe, där vi mumsade på goda glassar.
 
Efter 1 timma släppte vi på, och hur tusan kan jag tvivla på Olsson liksom?
Hon löste spåret galant🌟

 
Vid första passagen av det korsande spåret märkte jag ingenting, hon bara köttade på💪⭐️
Andra gången vi passerade, så slog hon en volt, men hamnade rätt igen, och tog sig utan större svårigheter till slutet.

Men det var varmt, och det var torrt i marken, så nog tusan fick hon jobba...

Därför var vi sååååå glada när slutet hittades...

Sen släppte vi på Knocke på hans spår, och det var nog det bästa fältspår han gått (bortsett från när han tävlade appellen och hade 10-10), för annars har han haft lite svårt för att spåra på fält.
 
Men denna dag gjorde han det super👌⭐️
 
Vi var tillbaka vid Hobbe redan strax efter 11, så då stack Thompa hem till Sjövreten för att titta till Linus och fåren.

Vi har haft fårvakt varje dag, men han kunde inte på fredagen, så tur det var nära så Thomas kunde bränna hem.

Jag och hundarna satt och mös utanför Hobbe, samtidigt som vi tittade på skyddträningen från första parkett.

 

Duktiga hundar och förare (och figurant såklart)
  

 

Sen klockan 14, vara det dags för Olsson och mig att träna lydnad igen.

Denna eftermiddag körde vi på gräsmattan precis brevid badet...

 

Och då hade Olsson till en början faktiskt lite svårt att INTE vilja springa å bada.

Men efter lite koncentrationsövningar tycker jag att hon var med mig hela passet...
 

Vi kunde också titta, och känna lukten av när grillmästaren grillade en hel gris, som skulle avnjutas på kvällens grillfest...
 
Olsson var rätt trött på fredagen också, somnade nästan med huvudet i matskålen😍
 
På fredagen var ju liksom "festkvällen" då det bjöds på makalöst god grillad gris och kyckling med goda tillbehör...
 
Härlig uppsluppen stämning kring bordet där man diskuterade hund till höger och vänster...

Älskar det❣️
 
 
Och det har faktiskt inte blivit speciellt sent, inte för mig iallafall, förutom kanske första kvällen.

Men annars har jag tagit ut hundarna på en nattkiss vid 22-tiden och sen gått och lagt mig.
 
Thomas har väl suttit uppe någon timma till...
 
Annars är ju jag jäkligt dålig på att gå å lägga mig, brukar sitta uppe tills jag somnar sittandes, livrädd för att gå miste om något skoj.

Men dessa dagar ville jag verkligen ta vara på för att träna hund, ville inte vakna trött, bakis och skakis, och känna att jag helst av allt ville krypa tillbaka i sängen igen.

Nu har jag vaknat pigg och fräsch vid 7 när hundarna börjat leva om, tagit en promenad, och sen haft egentid utanför Hobbe.

För hur mycket jag än älskar att vara iväg på läger, och ha folk omkring mig hela tiden, så Måste jag få en stund för mig själv varje dag annars tappar jag humöret och blir irriterad på allt och alla.

Nu har jag suttit och läst eller tittat på en film i lugn och ro en stund varje morgon, och det har varit guld värt...

Även hundarna har njutit av den stunden då det inte hänt nånting runtomkring dom...

 
Sen fokuserade jag på lydnaden under hela lördagen.

Det har ju varit mycket unghundar, men vi har tränat platsliggning minst en gång/dag, och det har varit Superbra störning för Olsson med alla dessa ynglingar.

Och hon har skött sig exemplariskt⭐️
     
Rena rama släktträffar har det varit också.

Nedan syrran O`Lexie...
 
Och fina mamma Cobra.
 
Kan säga att efter hela dagarna ute, så blir man ganska mör, och en av dom bästa stunderna på dagen är när man kommer till Hobbe med nöjda hundar, man duschar, och sen sätter sig ner med ett glas rosé.

Ännu trevligare blir det ju med sällskap av trevliga grannar.
 
Klockan 19.00 varje kväll har det serverats middag, och eftersom alla måltider ingått, så har det bara varit att gå å satt sig vid dukat bord.
 
Sen gillar jag väl egentligen bättre att alla äter sin egen mat, men gemensamt så att man får äta det man vill.

Men samtidigt ganska skönt, och maten har varit Mycket bra👌
   
Så blev det söndag då, dagen som man i onsdags kände låg huuuuur långt fram i framtiden som helst...

Hur kan fyra dagar få så fruktansvärt fort?
Hann med ett sista lydnadspass på förmiddagen.

    

Även den inleddes med platsliggning...


 
Svårfotat, men vi valde atthålla oss i skuggan så mycket det bara gick.

Olsson ligger lugnt och fint med den vackra huvudbyggnaden i bakgrunden.
 

Sen fortsatte jag och Olsson att pula och pilla på detaljer...
 

Jag behöver nån som säger åt mig att bryta ner momenten och träna dom i delar, jag har en förmåga att vilja sätta ihop allting och träna hela moment...
 

Men nu är jag verkligen Supertaggad att komma hem och fortsätta träna med dom fina verktyg jag fått.

Imorgon ska dom dock få vila, jag längtar som fasiken efter att gå en riktigt rejäl skogspromenad och bara få va...

Man kanske undrar vad Glock fått göra dessa dagar.

Glock och husse har haft lite semester, visst har dom tränat lite lydnad varje morgon, men annars har dom bara gått långa sköna promenader, och varit ute och simmat tillsammans flera gånger om dagen...

 

Lägret avslutades sedan vid lunchtid med supergoda smörgåstårtor, innan det var dags att säga adjö till gamla och nya vänner...
 
Så mycket positiv energi som tankats under dessa helt Magiska dagar, så glad över att få vara en del av detta fina Mixalexgäng❤️
Jag hade gärna stanna en vecka till, samtidigt är det som alltid skönt att komma hem.

Och som alltid när jag längtat efter något, så känner jag en sån tomhet på något vis när det är över.

Nu fick vi ändå ett mycket positivt besked när vi kom hem,

för,,,

vår blivande familjemedlem föddes idag❤️
Thomas har ju velat köpa en häst efter en speciell hingst som lämnat väldigt bra avkommor...

Vi hittade ett dräkigt sto med den hingsten, och sen var det bara att vänta.

Denna gång hade vi bestämt att det var endast en hingst vi var intresserade av, och absolut inte ett sto, så chansen var ju såklart 50/50

Men nu nåddes vi av beskedet att en liten fin vit hingst föddes till oss idag...❤️⭐️❤️⭐️❤️

 
Vi får döpa honom till vad vi vill, så kom gärna med förslag.

Mitt bästa är White Russian efter min favoritdrink😂🍹

 

Nu ska jag smälta och lagra alla fantastiskt fina minnen som jag fått under helgen⭐️
TACK Fantastiska MIXALEX och lägerkommiten för allt ni gör för oss.

Ni är Outstanding👏👏👏👏👏👏👏👏

 

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards