Alla inlägg den 18 juli 2021

Av Ia Weylandt - 18 juli 2021 18:00

 
Man kan väl sammanfatta den senaste veckan med att det har varit varmt.....

Jävligt varmt🥵

Nu ska man ju tamejfaan inte klaga, men jag tycker det varit liiiite för varmt för att träna hund, och då tycker jag det blir trist, för det är träna hund jag helst av allt vill göra.

Men det har blivit väldigt lite hundträning i veckan som gått...

 

Ändå så gjorde jag ett tappert försök inledningsvis på veckan.

För på måndagen hade jag några ärenden att utföra i Eskilstuna, och passade ju såklart då på att göra ett besök på Eskilstuna BK.

Tog bara Olsson med mig, och lämnade Glock hemma hos husse, det skulle bli bara en massa bilåkande för honom, för jag ville inte köra varken uppletande eller lydnad med honom.

Nu blev det tyvärr ingen direkt lydnadsträning för Olsson heller☹️ 
och det beror på att jag är en sån jävla mes, som bara tar saker,  och som i slutändan gick ut över min hund och vår träning tillsammans.

Tänker inte gå in på detaljer, men jag bröt träningen efter inledande fria följet, då jag insåg att min hund fått alldeles fel förutsättningar för att kunna göra sitt bästa...

Måste tänkte mer på mig själv och min hund hädanefter..

 

Däremot hade jag turen, att efter avbruten lydnadsträning träffa på Mixalex Qalle med husse, 

och hussen var snäll nog att hjälpa mig gå ut korridorer, så att Hickan och jag kunde köra ett uppletande....

 
Och det lilla Hickebarnet letade mycket bra, i en för oss ny fin ruta på Eskilstuna BK...

Det var skönt att få med sig lite positiva vibbar, för jag var ganska irriterad efter "lydnaden"

Svårt att fota  i solljuset....
 
Även Qalle fick leta lite, och det gjorde han mycket bra⭐️
 
Jag hade lite fler ärenden att utföra efteråt, så det blev en heldag borta för Hickan och mig.

Olsson fick äta sin lunch på BK´n innan vi for vidare...
 
Men bortsett från måndagens försök till lydnadsträning, så har det faktiskt inte blivit någon träning alls.

Thomas har scootrat dom vid 7.30 varje morgon, och sen har jag gått i skogen med dom i ca 1 timma...
 
Det finns något så vansinnigt mycket svamp, och även om jag bestämmer mig för att inte plocka mer, för vi redan har frysen full så det räcker över vintern,,,,,

så gåååår det ju helt enkelt inte att låta bli, när dom står där gula och fina och bara väntar på att bli plockade...

Det blir ett rejält lass varje dag som ska rensas och förvällas...

 
Det märks att hundarna är lite påverkade av värmen,,,

Annars far dom runt som galningar, men nu varje gång jag stannar för att plocka gulingar, så lägger dom sig ner brevid och väntar♥️♥️
 
så därför har det känts naturligt att avsluta varje prommis med en tur förbi badet, så dom fått simma lite....
 
Glock går inte ens upp ur vattnet, utan bara står däri och svalkar sig..  
 
Olsson vill att jag ska kasta pinnar åt henne,,,
 
och det talar hon tydligt om för mig😆
 
Jag har unnat mig nån timmas slappandes i solen, läsandes en bra bok varje dag...

Sååååå skönt...
 
Men jag har också städat Hobbe, och piffat honom för avfärd till Öland om 2 veckor..

   
Åååå som jag längtar till Underbara Öland, fina vänner, massor av hundträning och boende i Hobbe i hela 10 dagar på sträck...

 

Thomas har varit duktig i veckan och lärt sig att bemästra symaskinen som han köpte för några veckor sedan.

Jag vet inte om tanken var att jag skulle lära mig att använda den, men jag har aldrig varit särskilt intresserad av syslöjd, så symaskinen blev stående i källaren tills nu.

Och jäklar va duktig han varit, och va fint det blev...

Vi har ju stört oss som Faan på gardinerna i vardagsrummet, som varit alldeles för långa och släpat i golvet.

 
Men nu tog Frallan tag i det och sydde upp dom,

och det blev jättefint⭐️
   
 


Åsså den känslan som infann sig i torsdagskväll, då jag slutade 21.00, och hann hem för att sitta ute länge innan det blev mörkt....

 
Insvept i en filt, med ett glas vin, satt jag ute både länge och väl och bara njöt av fåglarnas kvitter, och fårens harmoniska malande....
 
Det hann bli mörkt innan jag förflyttade mig in i sängen, med den härliga vetskapen att jag nu skulle vara ledig tills måndag kväll☀️
 

Och om jag hade en gokänsla på torsdagen,,, så hade nog Thomas en ÄNNU bättre känsla på fredagen, då han vi 13.30 stängde av jobbdatorn för fyra veckors härlig semester😎

En semester som inleddes med ett besök av härliga människor...


Team Fonzie anlände vid 14.30-tiden, och vi inledde med ett lydnadspass på vår lydnadsplan....
 

Jag hade packat en kylväska med lite pickenicke saker, vitt vin, öl, cider och körsbär, som vi mumsade på, samtidigt som hundarna fick lyda lite i värmen...
 
Tycker Olsson kändes fin⭐️
 
Kanske överkurs att ta bilen ner till planen,,, men ganska skönt att kunna stoppa in hundarna mellan passen.

Det håller sig verkligen svalt och skönt i skåpet, trots värmen, hundarna är svala och sköna i pälsen när man tar ut dom....
 
Fåren fick i ett anfall av nyfikenhet för sig att dom också ville vara med i gemenskapen😍
 
Fru Fonzie leker med Olsson...
 
Fonzie nötte framåtsändandet....
 
och övade ljudgivning...
 
Glock såg ovanligt pigg och glad ut, annars har han nu på äldre dagar börjat tycka det är jobbigt med värmen...
 
Men det är klart, nu har det ju varit varmt ett tag, så han börjar väl vänja sig.

Ändå fick han vila lite i skuggan mellan vissa moment....
 
När vi och hundarna började känna oss nöjda med lydnaden och solen, flyttade vi upp till skuggan på altanen.

   
Där mumsade vi på goda fräscha frukter och drack sommardrink (vitt vin, skogsbärscider och frysta jordgubbar och massor av is 🧊)

Supergott, och Supermysigt☀️

 
Snart var det dags för grillmästaren, att tända grillen inför kvällens middag, som gick i amerikan bbq tema.
 
Jag bad Thomas att posera lite sexigt vid grillen,,,

Och, Ja 🤔 hmmm, han kanske måste öva lite mer på den posen🤩
 
Maten sen smakade mycket bra 👍 

Men som vanligt hade jag gjort alldeles för mycket, vi kommer att få äta rester resten av veckan...
 
Till efterrätt skulle det blivit jordgubbar och glass, men det var ingen som mäktade med,

Så istället drack vi bara goda drinkar 🍹 och hade som vanligt jäkligt trevligt...
 
Tror minsann att Mr Fonzie tycker om att peka när han pratar🤪
    
En mycket trevlig kväll, som inte blev speciellt sen,

taxin hämtade upp Fonzisarna vid 21.30, sen satt väl Thomas&jag iofs uppe nån timma till och snackade, och sen somnade jag i soffan på altanen, och sov skönt där hela natten....

 

En altan, som jag sen inte lämnade på hela lördagen.

Jag bara satt hela dagen i en solstol och läste och drack litervis med vatten.

 

Sån skön slappardag...

Thomas tog morgonscootringen innan frukosten, sen stack dom till skogs och prommade innan lunch.

Efter lunchen kom Fonzisarna förbi för att hämta sin bil, som dom lämnade kvällen innan.

Och då passade vi på att fika och käka upp gårdagskvällens efterrätt..

 
När dom sen åkte, la jag mig tillrätta i solstolen igen, och Thompa la sig på soffan inne för en liten eftermiddagsnap.😴

Men han har ju ingen ro i kroppen, så efter 10 minuter såg jag honom dra iväg ut i hagen med Fyris.

Tidigare i veckan kom stolparna och stängslet till nya 25:an, och även om vi bestämt att sätta upp den tillsammans i veckan som kommer, så ville Thompa bara smygstarta lite, genom att märka ut hörnen, och sätta upp hörnstolparna...
 
Så det pysslade han med, medans jag slappade i min solstol.
 
Sen stack han och badade med hundarna, och jag, jag var faktiskt inte utanför tomtgränsen på hela dagen.

Lite lyxigt ibland, och välbehövlig vila för mitt knä, som bråkat lite med mig senaste dagarna...

 

Efter en god middag på lördagskvällen, gick jag återigen ut och la mig på altanen för att sova.

Det är så förbaskat varmt i vårt sovrum på övervåningen, så jag kan inte sova där...

Sov väl inte sådär våldsamt bra ute heller, för grannens tuppjävel 🐔galer precis hela tiden.

Men det var ganska skönt att bara sitta där och se söndagsmorgonen ta sin början...☀️
   
Vid sjutiden lämnade jag altanen, och drog iväg ut på en 2 timmar lång skön morgonprommis i skogen.

 
Så jäkla skönt att komma ut och röra på mig.

Det var "bara" 24˚ när vi stack, men vi höll oss i skuggan, och faktiskt så fläktade det ganska skönt.
 
När jag kom hem vid niotiden, sov Thomas fortfarande.

Skönt för honom att få sovmorgon, även om han får det dom närmaste fyra veckorna nu😜

 

Efter frullen la jag mig tillrätta i solstolen igen☀️
Faan va lat jag har varit den här helgen...

Till skillnad från Thomas, som gick ut och först gick med trimmern runt hela den blivande 25:an, för att lättare kunna slå ner alla stolparna...

   
Svettigt jobb🥵

Sen började han med att slå ner alla stolparna på ena långsidan, den blir 25x22m.

   
Det är egentligen ingen brådska med att få den klar, för jag tänker inte börja valla ordentligt med Glock förens efter SM.

Men jag tror att Thomas tycker det är jäkligt kul att pula därute i hagen.

 

Men sen på eftermiddagen, slet vi oss från gården, och drog till Strängnäs BK för lite hundträning.

Anledningen att vi åkte dit, var att jag ville träna budföring och platsliggning med skott.

 

Budföringen var inga som helst problem, och faktiskt inte platsen heller...

 
Nu har ju jag tränat väldigt mycket plats utan skott sista tiden, så trots att skotten nu lades på, så låg hon fint❤️
Så det kändes bra.

Och även lydnaden i det stora hela kändes också bra, men det är som att det Alltid måste vara något moment som inte funkar för dagen...
 
Denna dagen var det hoppet som inte funkade, hon satte sig inte ner på uthoppet🙈

Träna, Träna, Träna💪
 
Glock ser på det stora hela fin ut i alla moment.

Men vi måste träna lite mer med kommendering, blir inte så ofta längre eftersom vi oftast tränar båda samtidigt.
 
Nu hade han en liten tendens att gå på mina kommandon istället för Thomas.
 
Men det får vi träna på nu under semestern, när vi får mer tid att träna ihop....

 

Sen avslutade vi med att jag och Hickan körde uppletande med några.

Team Viggo....
 
Team Fonzie,,, 
 
åsså lilla HickeliPick som skötte sig helt strålande⭐️
 
Glock fick stå över letandet, Thomas vill inte köra för mycket med honom.


På vägen hem passerade vi Campushallen i Strängnäs, där jag fick min andra spruta 💉 

Nu hoppas jag verkligen att jag inte blir lika dålig som sist✊

 

Så nu har vi kommit hem och ska göra söndag.

Jag jobbar hela veckan som kommer, men det är ändå en gokänsla att ingen klocka behöver ställas imorgon.

Imorse bäddade jag rent i våra sängar.

Nu när jag gick upp för att kissa fann jag att det Underbara Sheriffen bäddat om åt sig själv, och låg helt utslagen...

Han har nog också semesterfeeeling😻
   
HA DET BÄST ALLA I SOMMARVÄRMEN❤️☀️

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards