Alla inlägg den 29 maj 2015

Av Ia Weylandt - 29 maj 2015 17:30

Tänka sig att vi redan är inne i slutet på maj.....

Snart är det juni,, och sommaren förväntas vara här på riktigt...

Med tanke på den gångna veckans väder,, som liknar mest april,, så känns det just nu som om sommaren är ganska så långt bort...


Men så är det,, inte så mycket man kan påverka,, och så länge som det inte regnar så känner jag mig nöjd...


Måndagen började med att vi gick till Kvarnsjön 3 gånger????

 

Vet i tusan vad det är med oss,, och den där förbannade Kvarnsjön???
När vi VILL dit,, så HITTAR vi inte fram,, och när vi väl hittar fram,, så hittar vi inte därifrån...


Minns allt för väl en vinter,, för jag vet inte hur många år sedan,,, då vi bestämde oss för att packa ryggarna fulla med korv, och dra till Kvarnsjön för att grilla korv,,  och vi hittade liksom aldrig dit...

Vi gick och vi gick, och vi gick,, men kom aldrig fram,,  det blev som om vi gick i cirklar på nå konstigt vis,,,,,så till slut satte vi oss bara mitt i skogen och tände grillen...


Tror anledningen var att det var väldigt mycke snö det året,,, inga stigar upptrampade,, och träden som hängde tunga, som gjorde att vi med bara huvudets inbyggda GPS'er fick försöka ta oss fram till sjön...

Och det gick ju Sådär...

Men mysigt var det,,,


Denna måndagskväll hade vi inga som helst problem att hitta fram till sjön,, och efter att vi mösat runt en stund och suttit och tittat på vattnet, och hindrat både Dollar och Glock från att bada,, så var det dags att traska tillbaka...

   


Börjar gå utefter en stig,, som vi gått miljarders gånger (lite överdrift kanske) tidigare,,,, men vid ett ställe så har det fallit så mycket träd,, så vi fick försöka ta oss fram offraoad...

Båda tycker vi att vi går åt rätt håll,, men hippsan hoppsan plötsligt är vi tillbaka vid sjön igen....


Kliver på stigen för andra gången,, och håller när dom fallna träden kommer mer åt vänster,, kommer ner på en större stig,, och tänker YES,, nu är vi rätt,,, följer den,, och vad händer???

Jo,, Tillbaka till Kvarnsjön för tredje gången denna kväll kommer vi...

 


Alltså,, tanken var att gå en rejäl promenad,, men att vi skulle vara ute och knalla i nära 3 timmar,,,, DET var inte tanken innan...

Kände oss besegrade,, och gick tillbaka till den stig som vi först kom från,, och med mycket möda och stort besvär 3 timmar senare, så var vi tillbaka vid bilen...


Kan nog säga att vi var ganska nöjda och möra alla fyra,,, utom möjligtvis Glock då,,, trött i huvudet märker vi att han kan bli,, men tamejtusan aldrig fysiskt trött...

Han drog några repor med grisen på tomten när vi kom hem,, medans vi andra däckade i varsinn soffa....


På tisdagen stack jag hemmifrån redan halv sex för att spendera hela långa dagen på Svartinge Golfbana..

Årets trevliga Generalgolf gick av stapeln med nära 100 inbjudna kunder...

SuperTrevligt!!

 

Jag ansvarade som vanligt för incheckningen av alla spelare,,

 


och sen stod jag ute vid hål 13 hela dagen och serverade sugna kunder på korv, läsk,kaffe, bullar, godis frukt,,, och så pratade vi snus såklart...

 


Ett mycket trevligt och uppskattat arrangemang,, och i år hade vi även tur med vädret...

Det kom några regnstänk på förmiddagen,, men dom försvann lika fort som dom kom...


Hundarna fick hänga med Thompa hela dagen,, och även kvällen,, för jag var helt slut när jag ramlade innanför dörren strax efter kl 17...

Att stå en hel dag ute i friska luften,, det tar på krafterna det,,, men kul var det....


På onsdagen blev det prommis, lydnad, prommis...

Båda hundarna skötte sig super...


Sen for Thompa vidare till skjutbanan,, och jag hade hoppats på att hinna sitta i solen och läsa lite...

Nu hann jag typ bara ta fram stolsdynorna,, och ta ut mitt kaffe och min bok,, så kom det stora svarta moln över hela Egnahemsvägen...

Typiskt!!!


Typiskt också att jag inte fick med mig alla ägodelar,,, (kaffekopp,, telefon,, dator,, dyna,, och en skål med brieostbollar),,, min braiga bok råkade bli kvar i trädgården,, och tänk att då passade den lilla Glocken på att fördjupa sig i lite Läckberg litteratur,,,

Undars just om han gillade innehållet????

 

Tur att han är söt!!!


På torsdagen blev det lite egen rapportträning..

Vi testade en nyhittad banan,, som skulle vara superfin om den var lite torrare,,, nu var det ganska lerigt på sina håll,,,


Den ligger dessutom ca 10 minuters promenad från stället där det går att ställa bilen,, vilket vi tyckte kan vara lite nyttigt att träna på...

Oftast är vi så bekväma och tränar vi på banor, där man går direkt från bilarna till uppbindningsplatsen...

Det blir liksom ett moment i sig att transporteras drygt 10 minuter ut i koppel till stationen,,, bindas upp,,, och sen gå ut sträckan...


Nackdelen som skär så hårt i mitt mattehjärta,, var att pga att bilen ställdes långt bort i kombination att vi visste att det inte fanns någon skugga där,,, så valde vi att lämna Dollar kvar hemma.....

Fy Faaaaan va ont det gör....!!!!


Nu tror jag inte att det gick någon större nöd på honom...

Jag åkte tidigare på dagen och köpte märgben,, och med ett smaskigt sådant lämnade vi honom ute i hundgården...

Märgbenet var rejält bearbetat när vi kom tillbaka hem igen efter ett par timmar...

Men det är klart det känns lite sorgligt!!


Som kompensation så stängde jag in Glock i garaget med resterna från Dollars märgben,, åsså körde Dollar och jag lite lydnad på tomten...

Testade rutan för första gången på säkert ett år,, och han kom ihåg den,,, kan iofs berott på att han fick se när jag la korv på en riktningspinne...

Jävlar i havet vilken fart han hade...

 

Roligt var det!!!

Fritt följ, fjärr,, apportering och ljudgivning gjorde vi också,,, får liksom hålla oss till dom korta momenten,, det är ju inte som om tomten håller för framåtsändade direkt...


Glorrebusen's rapportträning gick super

 

,,,4:a skick gjorde vi, och idag fokuserade jag mer på framföringarna.

Jag tror bara det handlar om att jag måste vara tydlig så att han förstår vad som förväntas av honom,,, och det är ju härligt att han har ett sånt drag framåt,,,

 

Fina Glock,, vi var alla så toknöjda efteråt....

 


Åsså e re Äntligen fredag igen...

Tänk va härligt för en dag,, att vecka efter vecka, år ut och år in,, vara så efterlängtad...

Om jag ska bli en dag i mitt nästa liv,,, vill jag nog helst bli en fredag...


Fredagar, brukar ju annars vara dagen då jag ger mig ut på en rackarns lång 2-timmars prommis efter jobbet,,,, men idag kände jag inte för det,, utan istället stack jag iväg ut till Gålö för att spåra med båda mina fina pojkar...


Gick först ut ett drygt 600 meter spår till Dollar,,, inte så långt,, men ganska så klurigt, med många vinklar...

 


Glocken's spår blev drygt 300 meter,,, Thomas sa till mig innan, att det enda jag behövde tänka på när jag skulle spåra med Glock, var att jag måste vara uppmärksam på när han tar en pinne,,, för han vill gärna bara ta upp dom,, och sen fortsätta spåra...

Så av den anledningen var jag supernoga med att veta vart jag la pinnarna....

 


I väntan på att spåren skulle få gotta till sig i den ganska kraftiga vinden, åkte vi bort till havsbadet, och gick en makalöst vacker promenad utefter den långa sandstranden...

 

När jag lämnade Huddinge på eftermiddagen,, så var det ganska så mulet,, men ute vid havsbandet sken solen från en klarblå himmel...

 

Nu kanske jag är något jävig,, men jag tycker att vi har förbannat vackra hundar...


Jurassic LM Dollar

 

Vallhunden Glock

 


Underbara är bara förnamnet....

 

Till slut var vi tvungna att slita oss från den vackra stranden,, och åka tillbaka till spåren...


Glock kom iväg superfint,, och det verkade inte alls bekomma honom att det var jag istället för Thomas som gick bakom i linan....

 

Han spårade jättefint,, men precis som Thomas varnat mig för innan,, så plockade han bara upp pinnarna i munnen och fortsatte framåt...

Men när jag hoppade tjoade och tjimmade så kom han farandes glad som en speleman för att visa upp sina fynd...

Tjooohooo kolla här kommer jag med slutpinnen....

 

Minns att Dollar gjorde precis samma sak i början,,, att fortsätta spåra var belöning nog...

Dollar, som såg när jag och Glock gick iväg med spårselen,, satt och tjöt och larvade sig i bilen,,, och sen var han tamejfaan mer vild än tam när det var hans tur...

Han fullkomligt vräkte sig ut i rutan,, och sen blev det åka av...

Jag hade inte en chans att hålla honom,,,

Korvkladdiga fingrar,,, hal spårlina,, och Urstark hund är ingen bra kombo,,,,så det var bara å släppa linan och försöka springa efter så gott det gick...

Och att försöka fota i det tempot gick väl sådär.... Liiiiiite suddigt.....

 

Hur han lyckas ta sig runt,, och dessutom få med sig alla (3) pinnarna,,, det begriper inte jag....

Men skit samma,,,, Dollar ska ha kul,, och det verkar det som han har......


Sen var det hög tid att åka hem och göra fredag...

Och det blir en tidig kväll,,, därför att det blir en tidig morgon imorgon...

Eller tidig, och tidig,, allt är ju relativt,,,


Klockan 8.00 planerar jag att infinna mig på Nacka BK för att titta på när Glock, Abbot och Abbot's kullsyster Astrid förhoppningsvis får "känd mental status"


Vi har valt att göra BPH (beteende och personlighetsbeskrivning hund) istället för det vanliga MH (mentalbeskrivning hund),,, helt enkelt därför att vi kan...

Närå,,, största anledningen är att det var mycket lättare att komma med på BPH,, och dessutom blir det lite spännande att se,, jag har aldrig sett något tidigare...


Tonedo's My Friend Astrid går in klockan 8,, och Tonedo's My Friend Abbot, startar 8.45

Vallhunden Glock har start tid klockan 11.00,,, så det blir ett litet hopp däremellan...


Thomas har inte bestämt ännu om han följer med på morgonen, eller om han kommer till 11...

Han tycker  om att sova länge på mornarna,, och det måste han ju få göra när det väl är helg och tillfälle bjuds...

För på söndagen får han vackert finna sig i att kliva upp tidigt,, då vi återigen ger oss iväg norrut mot Tierp och rapportträning...

Ingen rast och ingen ro...!!!


Men nu njuter vi av fredagskvällen med rökta räkor till mig, och en gratinerad hummer till frallan...


Trevlig Helg!!!!!

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards