Alla inlägg den 30 maj 2015

BPH

Av Ia Weylandt - 30 maj 2015 17:15

 

Idag har vår Älskade lilla rara Vallhunden Glock fått titeln "Känd Mental Status"!!!

Och i och med det,, så får han, efter att han fyllt 18 månader deltaga i bruksprov (förutsatt att han blivit uppflyttad ur appellen vill säga)


Beskrivaren frågade efteråt, om vi kände igen vår hund???
Och  båda svarar vi JA på den frågan,,,

kanske att jag kan överraskas över att han var något mer balanserad än vad jag förväntat,,, jag kan nog tycka att han annars är lite mer "av eller på",, "allt eller inget",,,


Beskrivarens sammanfattning löd:

Positiv, Lekfull, Energisk, Trygg...

Och det är fyra ord som jag tycker fångar vår Godmodige Glock alldeles utmärkt!!


Dagen började annars för min del med att jag klev ur sängen och gick upp och pulade redan vid fyra tiden imorse...

Jösses va pigg jag var då,,, hade tänkt att Thomas skulle få ta morgonrundan med hundarna när jag stack till Nacka,,, men jag hade ju hur mycket tid som helst,, så redan vid 5.30 var jag i skogen och gick en dryg timmas prommenad...


Åkte sen hem och släppte av hundarna och böt om,, och sen stack jag iväg igen, och var framme på Nacka BK strax före åtta...


Jag var superspänd och lite nervös innan första hunden skulle in,,, full av förväntan i och med att jag inte visste vad det var jag skulle få se,,, jag har aldrig sett ett BPH tidigare,,,

Men OJ va kul det var...

Ganska likt ett MH,, men något kortare,, och det hände liksom saker hela tiden,,,


Superintressant att se olika hundar,, och jag var tvungen att berömma både beskrivare och testledare flera gånger...

Vilka härliga engagerade människor,, och vilken känsla för hund.

Och alla kommentarer levererades med en så positiv utstrålning,,, jag tror dom fick alla under hela dagen att känna det som att just VI var lyckliga ägare till Världens Bästa hund...


Thomas och Glock anlände i lagom tid för att knalla in i banan....

Och ett BPH går till på följande sätt,,,,

Jag är skitsur för jag filmade massor,, men får inte upp dom i datan,,, fotade också massor,, men det mesta blev tyvärr suddigt...

 


Men iallafall,, man börjar med momentet


1: Främmande Person: en för hunden främmande person (testledaren)närmar sig hunden, hälsar och småpratar lite med husse,, och tar sen hunden i kopplet och går iväg...

Går några vändor fram och tillbaka,, och stannar slutligen hos husse,, där genomför testledaren en hantering av hunden,, lyfter på tassar kollar tänder etc...

Glock följer utan några större protester med testledaren,, men visar inget större engagemang för denna,,, han låter sig hanteras utan några som helst problem..

Omdöme: Måttligt glad i främmande människor, och Mycket trygg

 


2: Föremålslek:    Först leker hunden och husse med en egen medtagen leksak,,, sen leker hunden och husse med en leksak tilldelad från testledaren,, och det avslutas med att testledaren och hunden leker med det för hunden nya föremålet...
Leka,,, det är något som Glock är duktig på,,, och kamplusten är det inget som helst fel på...

Han fortsatte att kampa och dra även när testledaren var passiv,, och när denne släppte leksaken,, fortsatte Glock att bjuda in till lek..

Omdöme: Mycket energisk och Mycket  lekfull


3: Matintresse:  Hundens favorit godis placeras i 3 olika burkar,,, en utan lock,, en med ett löst lock,, och en med ett lock som sitter fast..
Hunden släpps fram lös och får en viss tid på sig att kämpa för att komma åt sitt godis...

Jag hade gjort mig till och kokat älgkött i viltbuljong,, jag smakade själv på det,, och det var skitgott,,, men....

Glock,, han sprang fram,, tog den godisbit som låg öppet,,, sniffade lite på den burken med det lösa locket,, men sprang sen tillbaka och satte sig fot hos husse...

Omdöme: inte energisk


4: Överraskning:  Som "Dumpe" på MH,, fast det var en målad gubbe som flög upp,,såg ut lite mer som kälken på MT...
Glock for bakåt ett par meter,, och stod stilla där en en stund,, och gullegubben,, när Thomas gick fram till figuren och pratade med den,, så gick Glock till oss i publien och satte sig på rad med oss och tittade på...

Så himla gullig...

Det var inte förrens husse satt på huk framför som Glockis gick fram och hälsade på figuren

 

Sen fick dom gå några vändor förbi den,, innan han avreagerat helt,,,  men tillslut blev dom nästan som bästisar..

 

Omdöme:Måttligt nyfiken, Inga aggressioner, Måttligt trygg


5: Skrammel: Hund och förare går mot en maskin, som plötsligt ger ifrån sig ett skrammlande ljud,,
Liksom vid överraskningen så hoppade Glock bakåt ett par meter,,,

 

Men avreagerade mycket fortare, och var snabbt framme för att undersöka vart ljudet kom från..

Sen märkte man att han inte tyckte det var något speciellt med det där,, för han passerade fram och tillbaka utan att ägna manicken någon vidare uppmärksamhet..

Omdöme: Nyfiken, Trygg


6: Närmande person:Liknande upplägg som "spökena" på MH't,, men bara en person iklädd lång blå kappa,,, svart hatt och svarta solglasögon som närmar sig hunden sakta framifrån..

 

Och här blev faktisk Glock lite arg när figuranten började komma allt för nära...

Han satt stilla vid husses sida,, och skällde och morrade lite...

 

Men det avtog direkt när figgen vände sig om och inte närmade sig mer...

Husse gick fram till figgen,, men Glock valde istället för att följa med att lägga sig ner,, och det var inte förrens husse kallade på honom som han kom sättandes i full fart,, och då visade han figgen hur mycket kärlek det ryms i en liten Glock...

  

Oj som han pussades,,, och när alla skrämmande kläder åkt av,,, så visste vår älskade hund inte till sig i sitt blöta pussandes

   

Finaste!!!

Omdöme: Mycket glad i främmande människor,,, Någon aggression,, Mycket trygg


7: Underlag:  I momentet "underlag" får hund och husse passera över vingligt sånt där vågigt plastgolv,, som liksom tippar när hunden passerar...
Jag måste säga att jag tycker han gjorde det bra,,, var nog lite fundersam första vändan varför han skulle gå där och inte på det sköna gräset brevid,,, men ju fler vändor han gick,, desto mer naturligt såg det ut för honom...

 

Omdöme: Trygg


Sen var sista momentet SKOTT,,, vilket är frivilligt när det gäller BPH,, och varför vi hade valt redan innan att avstå...

Vi har aldrig märkt den minstaste berördhet hos honom,,, men med tanke på hur mycket dom kan bygga på sig,, efter att ha utsatts för alla konstiga prövningar under dagen,,, så varför utsätta honom för det,, om man inte måste????


Summa summarum,, så blev utlåtandet över alla moment som jag skrev tidigare....

 

Positiv, Lekfull, Energisk, Trygg...

Det är vår Underbara Glock det!!!!


Han var så trött efteråt,, och har varit hela dagen...

Vi stannade vid Västerängarna på vägen hem,,, och där fick den lille Sheriffen springa ur sig allt han hade inom sig,,,

JÄVLAR som han sprang,,, han springer mycket annars också,,, men idag var det som om han hade eld i baken...

Han bara sprang och sprang och sprang,, som om han suttit instängd i ett år typ...

 

Man tror inte att en sån här test ska påverka en hund så mycket,,, men han är ung,, och idag utsatte vi honom för utmaningar som inte direkt är naturliga,, och det har verkligen tagit ut sin rätt...


Jag och hundarna hoppade av hemma,, och Thompa fortsatte till skjutbanan...

Vi,, jag och D&G gick och la oss, och somnade faktiskt alla 3,,, Glocken har nog aldrig tidigare varit så gosig,,,

Han låg på rygg och bara tokgoade in sig i mig,,, så kelen,,, kelig är han annars också,, men då mest bara för en kort stund,, sen börjar han bitas å ha sig,,,  men inte idag...


Thompa kom hem och drog till skogs med hundarna i spöregnet,, och jag fick lyxen att stanna hemma och fortsätta med min braiga bok...

TDG kommer hem igen,, och Glocken hoppar direkt upp hos mig och är skitgosig igen...

Lille plutt,, det har tagit på honom idag...


Nu vilar vi resten av kvällen,,, och hoppas han är sig själv igen imorgon då rapport står på schemat...


Är lite orolig för Dollar som inte velat äta sen imorse,,, och när matgalningen Dollar inte äter,,då är det något fel...

Vanligtvis har han liksom Skalman,, en inbyggd "matochsovklocka",,,, och man missar faaanimej inte en måltid om man heter Dollar...

Vi ger dom mat 3 gånger/ dag,, och i eftermiddags ville han inte ha sin ranson,,,det är inte bra!!!


Det har varit en Underbart rolig och lärorik dag....

Och som någon sa......

Skit i vad som händer,, man har samma hund med sig hem,, som när man kom dit....!!!


Jag för min del hade önskat att vi haft samma väder idag som igår då jag satt ute och mösade i solen....

Idag sitter jag inne med tända ljus...

 

Vem klagar,, det är ju "bara" sista maj.......


GOD LÖRDAG

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards