Direktlänk till inlägg 8 september 2016

Det är Härligt nu....

Av Ia Weylandt - 8 september 2016 19:00

 

Jag kan ibland vara lite nojjig för att erkänna att jag mår såå bra,,, skrockfull som jag är så inbillar jag mig att det då kommer ett jäkla bakslag,,,

Men just nu,,, (förutom knähelvetet då) så mår jag faktiskt psykiskt bättre än på länge...

Jag trivs så otroooligt bra här på landet....


Men för att börja med knähelvetet, som fortsätter att trilskas med mig, så var jag och röntgade det förra onsdagen...

Har dock inte fått svar ännu...

Jag tror efter allt jag läst på nätet att det är en slemsäcksinflammation som drabbat mig.

Det mesta tyder på det, och isåfall får jag räkna med ett par veckors ytterligare lidande...


För jävlar så ont det gör så fort dom smärtstillande tabletterna går ur kroppen...

Just nu går jag på en cocktail av voltaren/alvedon/ipren 3 gånger/dag, och jag som verkligen avskyr piller inser att det inte funkar utan,,, så fort dom går ur kroppen så kan jag inte gå utan att grimasera av smärta för varje steg...

 

Dessutom har magen pajat ur,,, så lägg där till ett gäng koltabletter och novalucol/dag..

inte så skojigt....


Skitjobbigt för en som älskar att gå med hundarna, och som har ett rörligt jobb...

Men nu har jag haft ont i över fyra veckor,, och nätet säger 6-8 veckor,, så det är bara att bita ihop...

Men skit i det nu....

Fokus på det som är kul....


Och kul är att Glock och jag började på Vallningskurs i måndagskväll...

 

Jag kommer ju att gå 2 kurser parallet med varandra under hösten..

Och den som startade nu i måndags är en kombinerad kurs som innhåller vallning såklart, men även fårhantering, vilket är super för mig som planerar att skaffa egna får till våren...

Skulle vilja ha NU,,, men lugn och fin nu Weylandt...


Så vi inledde kursandet med att framförallt gå igenom SKK's policy när det kommer till denna ädla konst...

 

Man kanske inte tror,, eller jag visste det inte iallfall att SKK hade ett finger med i spelet även här..

Sen fick vi även gå runt och titta på hagar, stängsel, fårhus, träningsfållor etc etc..

Så jäkla kul och intressant...


Något som även måste ha varit kul och intressant, var att som utomstående se på när vi människor fick testa att valla fåren utan hund...

Vi såg nog ganska så roliga ut,, men ärligt talat så var det supernyttigt...

Vallningen handlar så mycket om att kunna läsa fåren,,, och hur lär man sig det bättre än att själv försöka valla dom och ligga steget före,,, för något jag verkligen lärde mig var att får är inte dumma,,, tvärtom vad många nog tror, så är det jäkligt smarta djur...


Men sen naturligtvis så fick vi låta våra hundar valla också,,, eller "valla" kanske det inte kallas,, men dom fick iallfall komma in och få en första träff med fåren...

 

Och jag säger bara "stackars instruktör" vilken Ängels tålamod hon måste ha utrustats med för att stå ut med ett UFO som jag...

- gå åt vänster, säger hon....

-vänster????? säger jag??? vilket håll e de????

-gå rakt fram,,, säger hon....

Och inte ens rakt fram visste jag vart det var,,, heeeeelt förvirrad...


Men va fasiken,, nu har jag smält det hela lite,,, så nästa gång går det säkert bättre...

Jag fattade iallafall efteråt när jag fått smälta det hela lite, vad det var hon var ute efter...

Hoppas att jag själv kan översätta det i praktiken nästa gång...

 

Iallafall så är jag supertaggad inför fortsättningen,,,

Det var en toppenfin kväll som vi alla njöt av där i fårhagen...

Ett superhärligt gäng som jag iallfall kände att vi alla klickade direkt...

Ser fram emot nästa gång.....


Medans Glock och jag roade oss i fårhagen,, så gick Thompa och Dollar en långpromenad i Södras vackra skogar...

Det gjorde dom för att efter vallningen åkte vi hem till Martina för att titta på hennes nya lägenhet i Farsta...

Klockan var ju över 20 när vi kom dit, så vi stannade bara till på en snabbfika,,, men det var superkul att få se lägenheten irl,,, kanonfin,, kommer att bli toppen när dom får möblerna på plats,, just nu ekade det lite tomt när vi tog en fika ståendes...


Första gången jag körde hem till Sjövreten i mörker...

Sen lär det ju blir några turer i mörker både fram och tillbaka till jobbet när vintern kommer...

Och det gick bra,, men vi måste sätta timers på lite lampor,,, det var verkligen becksvart när vi anlände Hemma....❤️❤️❤️❤️


På tisdagen mötte jag upp Strängnäs BK's Tävlingsledare för deras spårtävlingar...

Jag ska vara spårläggare nästa helg,,, och nu skulle han visa mig deras tävlingsmarker..

Och Jösses så lycklig jag blev,,, dom ligger ju alldeles brevid oss här i Åker...

Cykelbanan som jag pratat om tidigare,,,, sist vek ju jag av till höger och kom till elljusspåren,,, fortsätter man rakt fram ca 1,5 km så kommer man till oändliga skogar...


Så fågelvägen är det skitnära,,, med bil måste man köra runt så det tar väl en 10 minuter...

Alltså det är ju INGENTING...

Så nu har vi skogarna vi hittade förra helgen 10 min åt ena hållet,,, åsså dessa skogar 10 min åt andra hållet...

Fattar ni att jag myser i hela kroppen....


För det var inget större fel på markerna i dessa skogar heller...

   

Sååå Jäkla vackert!!!!

Och det Bästa av allt,, är att det är helt OK för markägare och jaktlag att vara där....

MEN,, under älgjakten i oktober vill dom inte att det bedrivs någon organiserad träning/tävling i stora grupper,,, däremot är det helt OK att åka ut några stycken och spåra, bara man ringer innan och frågar vart dom ska hålla till vid det aktuella tillfället...

Alltså,, vilken skillnad mot griniga jägare i stockholmsområdet...

MAGISKT!!!


Hur som helst,,så satte TL och jag upp alla upptagsrutor till högrespåren,, och snitslade utgångarna till lägrespåren...

   

Så härligt att få spendera några timmar med en så erfaren TL,, jäklar så mycket tips och trix jag fick lära mig,, och jag vet nu också exakt hur många steg jag tar/15 meter....


Det bästa var när vi kom åkandes på dom smala grusvägarna,, och det plötsligt vält ett träd över vägen..

OjOjOj,, tänkte jag,,, vad gör vi nu????

Men ut far TL, fiskar fram en såg ur bagageluckan på Volvon,, och börjar såga...

 

Händer titt som tätt, säger han,, och jag bara står bakom och njuuuter av det lugna härliga lantlivet....


Riktigt lika lugn och njutningsfull var väl kanske inte Thompas tisdagskväll,, även om det precis som hos oss fanns ett omkullvällt träd inblandat...

Thompa kom hem från jobbet, och hängde direkt på släpet och drog till återvinningen...

Den är inte öppen så ofta,, så det gäller att passa på...

När han kom hem därifrån,, så hade ett träd på gården blåst omkull, och hängde oroväckande lutandes mot telefonledningarna...


Attans jobbigt om ledningarna gått av,, men på något vis lyckades husbonden bit för bit såga av trädet så att det tillslut föll så att ingen ledning, staket eller byggnad kom till skada...

Han är så duktig Thompa,, och sliter verkligen sig svettig varje kväll,,, men han fullkomligt Älskar det!!!


Så onsdagen då...

Thompa stannade faktiskt i Stockholm efter jobbet,, och tog en välbehövlig kväll på sin älskade skjutbana...

Jag och hundarna drog till skogen och snitslade det högre spår som jag ska gå på tävlingsdagen..

 

Vi gick det 3 gånger,,, 2 gånger framifrån,, och en gång baklänges,..

Jag tycker det blev superbra...

Ska även gå ut ett lägrespår på tävlingsdagen,,, men det spåret snitslas av någon annan,, så det ska jag bara provgå i helgen som kommer....


Det var så jäkla varmt,,, vilken brittsommar vi har,,, så mellan varje gång vi gick det, fick vi ta vätskepaus vid bilen...

 

Så jäkla cooolt,, precis där jag parkerade gick gamla järnvägen förut,,,

Och alla som sett/läst "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann",, vet ju att han färdades på en dressin mellan Byringe och  Åkers-Styckebruk......

 

Det var här,,,

det är såååå jäkla häftigt!!!!! 


Åsså äre torsdag då...

En torsdag som vi tillbringade i rapportskogen...

 

Ville se om förra veckans strul på tredje var en engångsföreteelse...


Vi åkte till skogen som vi hittade förra helgen,, men hade ju ännu inte hunnit reka någon sträcka,, men tanken var bara å köra kort, så jag gick bara rakt ut,,,,

Såg skitfint ut i början,, men sen blev det lite risigt,, men inte värre än att vi kan röjja lite när vi väl får tid att reka...

Däremot var det väldigt grisbökat,, men det är dom ju som tur är vana vid våra hundar...

 

Glock gick iväg i ett jävla tempo på första skicket,,, jag gjorde en kort förlängning,, och han kom in med en jädrans fart...

 

Och så kommer vi då till tredje...

Han har ett rejält drag fram tills att framföringen ska börja,,, gör en fin framföring,,, sitter med blicken fäst i sträckans riktning,, och drar iväg i 180 på mitt marschkommando...

För att sen efter ca 10-15 meter slå på en tvärnit,,, och kommer tillbaka och sätter sig fot vid min sida...

*SUCK*

Nu gick jag bara fram ett par steg och gav ett nytt kommando,, och då jävlar i havet for han iväg i en herrans fart,, och eftersom det är så öppet,, så ser jag liksom hur han accelererar och bara tokökar, och kommer fram till husse utan några som hels problem..

Alltså jag Fattar bara inte vad det är med tredje skicket???


Men det är väl bara å träna, träna, träna,,, vi har ju i ärligthetens namn inte tränat så mycket sen innan midsommar då han skadade sig,,, nu ska vi försöka köra 2 ggr/vecka själva under hela september,,, så får vi se om det ger något resultat...


Fjärde skicket sen gick som på räls...

När vi var klara tog vi en sväng och följde en stig som såg lovande ut,,, men den svängde efter några hundra meter 90 grader vänster,, och det gick inte att fortsätta rakt fram för att det var jätterisigt...

Men vi SKA leta vidare,,, förhoppningsvis hinner vi ut något i helgen...

För det är en rackarns vacker skog vi hittat...

 


Och sen vad jag Älskar att komma hem...

Älskar vårt hus,,, Älskar att sitta på förstukvisten och titta ut...

Ikväll tittar jag på när Husse installerar ny toalett på nedersta planet,,,

 

och det är väl typ det som jag inte tokgillar,, att det är 3 våningar,, hade ju helst velat haft 1-plans,, men va faan,,, resten överväger...


I helgen har vi absolut inget inbokat,, om man bortser från min vallningskurs kl 16 på söndag,, men dagarna är liksom våra att göra det vi vill...


Rapport står på schemat, men också spår någon av dagarna...

Jag tänkte provgå båda mina spår jag ska lägga på tävlingen,, och sen låta Thomas spåra dom med D&G,,,

för gå ut spår fixar knät med ett gäng värktabletter i sig,, däremot skulle jag aldrig våga gå dom med hund,, va tusan,, jag orkar ju knappt ens hålla Dollar när kroppen är hel....


Sen blir det väl lite fix och trix hemma,,, vi har gjort en "To Do Lista" på saker som är prio innan vintern kommer,, och ska försöka beta av den lite....

Några lydnadsmoves ska vi väl också hinna med hoppas jag....


Men nu är det dags att önska Alla en trevlig helg!!!

Vet faktiskt inte när jag hinner skriva nästa gång...

Söndag, Måndag kväll har jag vallning,,, tis-tors åker jag på konferans med jobbet...

Så det får bli när det blir,,,


Så tills vi skrivs igen....

SuperTrevlig Helg!!!!!!








 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards