Direktlänk till inlägg 30 september 2016

Bara en Liten Snabbis....

Av Ia Weylandt - 30 september 2016 17:30

Som rubriken säger,,, så blir det bara en snabbuppdatering utan att gå in på så många detaljer...
Dels för att det inte hänt så mycket under veckan,,, men också för att jag är lite lätt stressad denna härliga fredagskväll...

Har ju den sista tiden försökt sammanfatta veckan redan på torsdagen,,, för när fredagen kommer vill jag göra annat..

Men igår hann jag inte,,, så det får bli en snabbis ikväll istället...

 

Så står det då från och med imorgon oktober i vår vackra almanacka...

Oktober som symboliseras av bilder på minnen från när vi dubbelfirade att den Duktiga Sheriffen inom loppet av 2 veckor blev uppflyttad till både högre rapport och högre spår...

Härligt firande han bjöd oss på....!!!


Annars så inleddes även denna veckan, med att jag och Glock hade en riktigt härlig kväll i fårhagen...

Måndagskvällarnas kurs innehåller ju inte bara vallning, utan även fårhantering,,,..

Och denna måndag fick vi lära oss att klippa klövarna på fåren...

Intressant, nyttigt och lärorikt,,, och något jag med all sannolikhet kommer att ha nytta av när fåren flyttar hit,,, och jag i min tur ska löra Thomas hur man gör☺️,,,, för det blir nog hans jobb,,, jag bidrar med att hålla i fåren undertiden...


Men sen blev det vallning för hela slanten,,, och även denna kväll tycker jag att Glock skötte sig galant...

Vi har påbörjat det som såsmåningom skall generera i ett "hämt",,, och börjar därför med att få hunden att gå ut på fina "flanker"

Hör ni nu hur jag slänger mig med fina "vallord",,, som jag egentligen inte har en aning om vad dom betyder???

Jorå,,, jag fattar exakt vad den tålmodiga vallfröken försöker förklara innan,,,, men sen att få till det i praktiken,,,

Det Är fanimej inte lätt... 


Helt Otroligt att Glock gör så fina framsteg som han gör,,,

 


Och Kul har vi,,, och det är med en smått euforisk känsla jag lämnar fårhagen efter varje gång,,, och längtar redan när jag sätter mig i bilen tills det är dags igen....


Men vi glömmer inte bort brukset i vallningsbruset...


Thomas kände sig lite vissen när han kom hem från jobbet i tisdagskväll.

Frös och hade ont i halsen...

Men vi hade bestämt Rapport,,, så rapport fick det bli...

Husse och Glorre på A...

 

Vackra Glock, på den lika vackra B-stationen...

 

Trött Glock på A, efter att denna kväll fått gå över 5 skick...

 

Varför det blev många skick, orkar jag inte gå in på i detalj...

Kan bara sammanfatta kvällens träning med att,, 

"att tror man att man löst ETT problem,,, så dyker det LÄTT upp nya..."

Vi har endel att klura på, om man säger så...


På onsdagsmorgonen vaknade stackars Thomas med hög feber, och blev liggandes kvar i sängen...

Själv tassade jag upp till tonerna av smattrande spöregn mot hustaket...


Typiskt alltså!!!

Efter denna helt Fantastiska höst som vi haft, så var det dags för höstens roligaste kundevent,,, dagen då vi bjuder med kunder ut på en heldags fiske i öppna båtar...


Shit som det regnade, när vi i ca 10 båtar styrde ut mot den vackra skärgården i Roslagen...

Inte så skönt!!!!

 

Men humöret på alla var på topp,,, och det nappade riktigt bra i skitvädret...

Lagom till lunch slutade det regna och det sprack upp, och med lite fantasi kunde man faktiskt skönja solen mellan dom gråkalla molnen...

 

Lunchen intogs på en Ö, där läckra hamburgare grillades på murikor över öppna eldar...

 

Med mätta magar fortsatte vi fiskandet,,, och det nappade bra...

 

Bara vår båt med 5 personer ombord drog upp 18 gäddor,,, som alla lyckligtvis fick återvända till havet igen...

 

Nöjda, glada och trötta återvände vi sedan tillbaka till hamnen...

 

Ett mycket uppskattat event,, och jag lämnade av en mina kunder med orden,,,

"ett minne för livet",,,

Det tycker faktiskt jag också att det var!!!


Annars har det väl inte hänt så mycket..

Thomas har legat deckad i feber och frossa, och jag håller tummarna för att jag slipper bli smittad...


Hundarna och jag fortsätter vårt prommande och utforskande av vår omgivning...

Det verkar som om korna börjar bli vana vid att vi ränner hos dom titt som tätt..

 


Nu är dom inte lika nyfikna längre när vi traskar förbi,,, visst dom slutar äta, och iaktar oss med sina stora ögon,,, men dom står stilla och kommer inte emot oss som dom gjorde tidigare...


Jag och Glock gångar kört lite lydnad medans husse legat i sjuksängen,,, och det har gått bra...


 

En kväll fick vi sällskap av grannens sonhustru, som bor inne i Åker, och som har som mål att starta lydnadsklass 1 med sin läckra cockerspaniel Zack senare i höst...

Jag kommenderade henne genom hela programmet, och sen ville hon ha en trygg platsliggning,,, och vem fick komma ut och agera ankare då,,, om inte den vackraste av dom alla...

 

Världens Bästa SuperDollar...❤️❤️❤️


Och nu är det Äntligen fredag...

Jag stannad epå hemvägen och la ut ett spår till Glock...

Tänk att jag Äntligen ska få spåra igen,,, vet inte hur länge sedan det var,,, men jag tänker att jag börjar med honom,,, för även om han också ligger på ganska mycket i spåret,, så är det inte i närheten av hur stark Dollar är..

För hur mycket jag än hatar att erkänna det,,, så har jag faktiskt lite mer ont i knät än vad jag skulle önska...

Men jag får skylla mig själv,,, doktorn förklarade ingående hur viktigt det var att snabbt komma igång med rehab,,, och det har jag inte gjort,,, än...!!!

Ska ta tag i det i veckan som kommer,,, men var sak har sin tid,,, och i vår familj sätts alltid djuren i första rummet...


Något som även Thomas gör,,, för visserligen var han feberfri imorse,,, men fortfarande matt,,, tog han hundarna på en tur runt hagarna...

Han trodde nog inte jag skulle märka,,, men jag tog han på bar gärning när jag kom hem från jobbet...

Visserligen åkte han Fyris,   Men jag tycker ändå att han kunnat försöka ta det lilla lugna även idag...

 

Men hundarna var nöjda,,, och djävulskt skitiga,,, iallafall Glock..

Eller båda såklart,,, bara det att det inte syns lika bra på SuperD...

 

Nu ska jag snart sticka ut och ta spåret med Glock,,, han ser verkligen stekhet ut där han ligger och tar igen sig på den vackra infarten, som blir mer och mer höstlik för varje dag...

    


Sen ska jag ställa mig och förbereda inför morgondagens middag...

Min pappa med fru kommer hit, och jag vill helst ha allt så mycket som möjligt förberett och klart inför det...

Vi sticker tidigt imorgonbitti upp till Botkyrka för Rapportträning, så denna fredagskväll ägnar jag åt städning och förberedelser...

Kul ska det bli,,, både att träna rapport, att få middagssällskap,, och faktiskt koppla av en dag från allt som måste göras på gården,,,

På söndag är det nya tag igen,,, och även vallning på kvällen...


Nu sticker Glock och jag ut och spårar...

SuperTrevlig helg Alla Underbara🎈

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards